Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Denk dat het op veel plaatsen dit jaar wordt overgeslagen. Ik ga wss naast mijn gewone bonus ook nog een eenmalige bonus krijgen. Opgeteld +-6k bruto.
Er is toch geen zicht op betere tijden in 2024. Dus volgend jaar weer overslaan dan maar?

Het is zeer dubbel natuurlijk dat veel werkgevers zich wegstoppen achter die index. Dat terwijl hun prijzen ook geïndexeerd zijn. De winsten stijgen, dat hoeft niet terug te vloeien naar de aandeelhouders maar kan ook gegeven worden aan de werknemers die verantwoordelijk zijn voor het behalen van die winst.

Er is toch geen zicht op betere tijden in 2024. Dus volgend jaar weer overslaan dan maar?

Het is zeer dubbel natuurlijk dat veel werkgevers zich wegstoppen achter die index. Dat terwijl hun prijzen ook geïndexeerd zijn. De winsten stijgen, dat hoeft niet terug te vloeien naar de aandeelhouders maar kan ook gegeven worden aan de werknemers die verantwoordelijk zijn voor het behalen van die winst.
Bij ons rekenden ze de afgelopen jaren op 5 à 6% opslag budget te verdelen over heel de populatie. Indexatie was daar onderdeel van en die lag steeds lager, wat ruimte gaf voor merit increase.
Dit jaar lag indexatie >>> dan die 5 à 6%, dus geen merit increase. Wel meer werken met eenmalige bonussen voor de goede performers.

Volgend jaar wordt afwachten. Als de indexatie in PC200 opnieuw boven de 5 à 6% uitkomt, dan ben ik eens benieuwd... Maar goed, wordt allemaal hoog boven mijn hoofd beslist.

Prijzen zijn idd geïndexeerd. Dit tussen 6 en 9% bij het gros van de klanten. Daarnaast slaat de indexering van de lonen enkel op het bruto salaris. Niet op alle andere onderdelen van het salarispakket.

Laatst bewerkt:
Volgend jaar wordt afwachten. Als de indexatie in PC200 opnieuw boven de 5 à 6% uitkomt, dan ben ik eens benieuwd... Maar goed, wordt allemaal hoog boven mijn hoofd beslist.
Op basis van de héééééééééél voorlopige vooruitzichten van het planbureau, zitten we voor PC 200 met een te verwachten indexverhoging van 1,89% voor 1 januari 2024. Voor 2025 wordt dat 3,04%.

zeker niet uitgaan van hoge percentages, al kan het nog zeker (net zoals een stuk lager).

Wat mij wel dwarszit met deze situatie is volgend waarschijnlijk/mogelijk scenario:

2021: gestart op schoolverlater salaris
2022: evaluatie 2021 - geen opslag, slechts half jaar gewerkt
2023: evaluatie 2022 - geen opslag door indexering, ondanks beste % target in het team
2024: evaluatie 2023 - geen opslag, geen top performance vanwege target inflatie door prestatie 2022 (realistische hypothese)
2025: zit ik eigenlijk nog steeds op een salaris dat ze 4 jaar geleden aan een schoolverlater hebben aangeboden (wel geïndexeerd zoals iedereen in PC200)

Volgens wat ik gehoord heb krijgen enkel de top 2-3 (van de 11 verkopers) een opslag. Als je al 3-4 jobhops hebt gedaan en een mooi salaris telkens hebt onderhandeld is dat mss acceptabel. Echter als je er start met schoolverlater salaris klim je wel heel traag in vergelijking met leeftijdsgenoten in dezelfde branche.

Denk dat ik deze bezorgdheid toch eens ga neerleggen bij mijn manager, want ik amuseer me wel in het bedrijf.

Wat mij wel dwarszit met deze situatie is volgend waarschijnlijk/mogelijk scenario:

2021: gestart op schoolverlater salaris
2022: evaluatie 2021 - geen opslag, slechts half jaar gewerkt
2023: evaluatie 2022 - geen opslag door indexering, ondanks beste % target in het team
2024: evaluatie 2023 - geen opslag, geen top performance vanwege target inflatie door prestatie 2022 (realistische hypothese)
2025: zit ik eigenlijk nog steeds op een salaris dat ze 4 jaar geleden aan een schoolverlater hebben aangeboden (wel geïndexeerd zoals iedereen in PC200)

Volgens wat ik gehoord heb krijgen enkel de top 2-3 (van de 11 verkopers) een opslag. Als je al 3-4 jobhops hebt gedaan en een mooi salaris telkens hebt onderhandeld is dat mss acceptabel. Echter als je er start met schoolverlater salaris klim je wel heel traag in vergelijking met leeftijdsgenoten in dezelfde branche.

Denk dat ik deze bezorgdheid toch eens ga neerleggen bij mijn manager, want ik amuseer me wel in het bedrijf.
Stap 1 - Het voorleggen aan de manager
Stap 2 - Leidt dit tot niks (wees even geduldig), elders gaan horen en zien of je ergens meer salaris krijgt
Stap 3 - Wanneer dit lukt - dat (veel) betere contract, voorleggen aan de manager

Best case bij stap 3 - Er is plots wel ruimte voor een verhoging
Worst case bij stap 3 - je manager zegt vaarwel en trekt de deur toe - dat is dan maar zo (jammer maar helaas)

Je kan ook altijd een jaartje later opnieuw solliciteren bij je oude firma als je weggaat he, en de kans is reëel dat het dan wel lukt.

Op basis van de héééééééééél voorlopige vooruitzichten van het planbureau, zitten we voor PC 200 met een te verwachten indexverhoging van 1,89% voor 1 januari 2024. Voor 2025 wordt dat 3,04%.

zeker niet uitgaan van hoge percentages, al kan het nog zeker (net zoals een stuk lager).
Als dat klopt, zal er volgend jaar bij ons als vanouds weer een merit increase zijn. Maar laten we nog een jaartje afwachten :-)

Waar ik nu werk hebben ze vorig jaar alle merits geschrapt wegens de hoge indexatie. Ben eens benieuwd of ze dat dit jaar opnieuw gaan doen, denk dat dat niet in dank afgenomen zal worden.

Dat is de bluts met de buil natuurlijk.
Een job in de sales is niet altijd rozengeur en mannenschijn. En jij komt nu achter de iets minder fijne kant van de job.

Uw salaris kan overigens wel klimmen, als je maar de performance levert. Competitief moet je zijn.

Voor sommige bedrijven klopt dat, bepaalde bedrijven halen nu recordwinsten, maar er zijn ook bedrijven bij die hun kosten (grondstoffen, energie,...) veel sneller hebben zien stijgen dan de index of dan de prijsindexatie in absolute waarde en dan schiet er ineens veel minder winst over.

Wat ik bedoel: je kan niet in het algemeen oordelen dat elke werkgever nu meer winst maakt, beter van de effectieve cijfers te bekijken en daaruit je conclusies te trekken.

Voor sommige bedrijven klopt dat, bepaalde bedrijven halen nu recordwinsten, maar er zijn ook bedrijven bij die hun kosten (grondstoffen, energie,...) veel sneller hebben zien stijgen dan de index of dan de prijsindexatie in absolute waarde en dan schiet er ineens veel minder winst over.

Wat ik bedoel: je kan niet in het algemeen oordelen dat elke werkgever nu meer winst maakt, beter van de effectieve cijfers te bekijken en daaruit je conclusies te trekken.
De cijfers zullen nu stilaan beschikbaar zijn. Maar dan nog zijn er veel variabelen. Wij gaan een recordwinst rapporteren voor 2022 maar hebben de energieprijzen vastgeklikt terwijl energieprijzen vandaag dalen, er nog steeds problemen bestaan op de exportmarkten + de loonindexatie van januari waardoor de prognoses voor dit jaar eerder slecht zijn. Ze zullen meestal wel een reden hebben waarom ze loonsverhogingen al dan niet doorvoeren, zeker in een nog steeds competitieve arbeidsmarkt.

De cijfers zullen nu stilaan beschikbaar zijn. Maar dan nog zijn er veel variabelen. Wij gaan een recordwinst rapporteren voor 2022 maar hebben de energieprijzen vastgeklikt terwijl energieprijzen vandaag dalen, er nog steeds problemen bestaan op de exportmarkten + de loonindexatie van januari waardoor de prognoses voor dit jaar eerder slecht zijn. Ze zullen meestal wel een reden hebben waarom ze loonsverhogingen al dan niet doorvoeren, zeker in een nog steeds competitieve arbeidsmarkt.

Inderdaad, er zijn nog veel meer factoren en nuances die spelen. Maar je mag bij je werkgever niet het beeld krijgen dat ze in elke situatie wel een reden verzinnen om geen opslag te kunnen geven.

Energie hedgen bv. is een 2-zijdig gegeven, dat bespaart het bedrijf veel wanneer de prijzen stijgen maar houdt een risico in wanneer de prijzen dan terug dalen. Dus kort door de bocht: als je dat als bedrijf als reden inroept om geen opslag te geven wanneer de energieprijzen dalen, zou je het ook als reden moeten inroepen om wel opslag te geven wanneer de energieprijzen door het dak schieten 😋

Ghoh, sommige bedrijven gaan natuurlijk elk excuus gebruiken om geen loonsverhoging te moeten geven.

In mijn directe omgeving ken ik iemand die nu al twee jaar op rij geen verhoging heeft gekregen 'omdat we toch voorzichtig moeten zijn omdat de winstcijfers onder druk staan'. Kan goed zijn maar (A) in de jaarrekeningen zie je nog steeds miljoenen winst die vervolgens volledig naar de buitenlandse moederholding gaan en (B) ondertussen hebben ze een werknemer die al jaren zijn best doet, en nu beslist heeft van het heel op z'n gemak te doen omdat er toch geen verschil gemaakt wordt tussen goed of slecht presteren. En tis een job die impact heeft gekend van het PFOS-schandaal, dus ze is er de laatste jaren zeker niet 'leuker' of gemakkelijker op geworden.

Nee maar heel de markt rekent toch gewoon prijsverhogingen door aan de klant, los van de index?
Het grootste deel van de markt, jazeker.

Maar mijn WG, één van de grootste in het land heeft net 10% aan alle werknemers gegeven zonder dat daar een index-gerelateerde inkomstenverhoging tegenover stond. Dan vind ik het zeker te rechtvaardigen om geen merit increase uit te delen.

Ik heb de mededeling 2 maanden geleden moeten doen naar elk individu van mijn team en ze hebben de boodschap allemaal als volwassen personen opgenomen. De meesten kregen niets, 2 mensen een promotie (verhoging extra-legaal pakket + eenmalige bonus).

Gewoon open, transparante communicatie en begrip tonen. In mijn ogen verdienden ze allemaal een merit increase. Ze worden niet onderbetaald, zitten nog steeds goed binnen hun salarisschaal, maar ik had ze graag toch iets kunnen geven. Geen smoesjes/excuses, maar ik kan niet toveren natuurlijk :)

Ik heb de mededeling 2 maanden geleden moeten doen naar elk individu van mijn team en ze hebben de boodschap allemaal als volwassen personen opgenomen. De meesten kregen niets, 2 mensen een promotie (verhoging extra-legaal pakket + eenmalige bonus).

Gewoon open, transparante communicatie en begrip tonen. In mijn ogen verdienden ze allemaal een merit increase. Ze worden niet onderbetaald, zitten nog steeds goed binnen hun salarisschaal, maar ik had ze graag toch iets kunnen geven. Geen smoesjes/excuses, maar ik kan niet toveren natuurlijk :)
Ik heb daar ook begrip voor. Maar hier hoorde je dan dat de managementbonussen wel gewoon doorgingen, dan is dat nogal zuur voor de werknemers.

Ikzelf sta er als freelancer los van, ik hoor maar gewoon de verhalen :p

Dat is tenminste nog persoonlijk gecommuniceerd. In ons bedrijf werden dit jaar, toeval of niet, de loonbrieven voor het eerst niet persoonlijk maar digitaal overhandigd...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master of Statistics
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar, 3.5 jaar bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): FMCG
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 3.5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: Distributie-optimalisatie

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300
Nettovergoedingen: 30 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop/gsm
Maaltijdcheques: ja, 8 euro per dag
Ecocheques: Ja, 20 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand + bonus (31500 bruto vorig jaar, 18500 bruto dit jaar), mogelijkheid om bonus in financiële opties te steken waardoor je slechts ~30% belastingen betaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur deur tot deur (trein)
Eigen auto nodig voor het werk: Ne
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee, wel mogelijkheid om een fiets te leasen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 2 extra-statutair
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar gebeurt weinig
Telewerk (buiten corona-periode): ~2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Met de side-note wel dat er voor tech-mensen zoals mij weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De carrièrepaden zijn op maat van 'business' mensen en het is moeilijk om significante opslag te krijgen zonder promotie. Dus hoewel ik aardig verdien weet ik niet of dit een werkgever voor de lange termijn zal zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master of Statistics
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar, 3.5 jaar bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): FMCG
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 3.5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
Verantwoordelijkheden: Distributie-optimalisatie

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300
Nettovergoedingen: 30 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop/gsm
Maaltijdcheques: ja, 8 euro per dag
Ecocheques: Ja, 20 euro per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand + bonus (31500 bruto vorig jaar, 18500 bruto dit jaar), mogelijkheid om bonus in financiële opties te steken waardoor je slechts ~30% belastingen betaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur deur tot deur (trein)
Eigen auto nodig voor het werk: Ne
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee, wel mogelijkheid om een fiets te leasen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 2 extra-statutair
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar gebeurt weinig
Telewerk (buiten corona-periode): ~2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Met de side-note wel dat er voor tech-mensen zoals mij weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De carrièrepaden zijn op maat van 'business' mensen en het is moeilijk om significante opslag te krijgen zonder promotie. Dus hoewel ik aardig verdien weet ik niet of dit een werkgever voor de lange termijn zal zijn.
Klopt, ik heb een aantal kennissen/vrienden bij ABI en die zitten zo goed als allemaal in de 'management track'.
Met je master statistiek en ABI ervaring ga je wel met 2 vingers in de neus een nieuwe interessante werkgever vinden. Vergeet wel niet dat ABI zeer goed betaald en als je (financieel) vooruit wil, zal je wss terug naar een big corporate moeten gaan.
Freelance/startup omgeving niet meegerekend.

Je hebt dus geen interesse in business/management of leidinggeven?

Terug
Bovenaan