Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Moesten die nu niet in Antwerpen zitten!
Betalen die eigenlijk goed?
Ik kan het moeilijk vergelijken, maar volgens mij betalen ze inderdaad (nu) wel goed. Vroeger ontbrak voor veel mensen de bedrijfswagen, maar die zit er nu wel (vaker) bij.
Groepsverzekering is volgens mij ook bovengemiddeld. Minstens 100% van een maandloon dat ze jaarlijks storten, tot 170% bij een bepaalde anciënniteit + functie.

Nogmaals, ik ben zeker gelukkig!

Moesten die nu niet in Antwerpen zitten!
Betalen die eigenlijk goed?
Financiële instellingen staan nu niet echt bekend als slechte betalers.
Alleen als je een auto kiest is die meestal minder spannend dan als je bij een it bedrijf gaat werken. Was bij Delaware de startwagen niet een xc40?

Laatst bewerkt:
Dat systeem (mobiliteitsbudget) gaat op die manier geen 5 jaar meer bestaan. Hoe populairder het wordt, hoe groter het gat in de staatskas, hoe sneller ze het gaan aanpassen. Dus ik zou oppassen met van job te veranderen op basis van die regeling (net zoals van job veranderen op basis van auteursrechten enkele jaren geleden).
Waarom?

Je betaald op de meeste zaken die je kunt gebruiken in het mobiliteitsbudget btw. Als je een deel auto kiest bv of een fiets.
Als je huisvesting kiest betaal je ook onrechtstreeks belastingen. Je zal dan ook minder gebruik maken van de wegen en niet in de fille gaan staan wat ook goed is voor de economie en overheids uitgaven. Verder als je niets kiest en het laat uitbetalen zit je aan 40 % belastingen.

Ik zie nog sneller kosten eigen aan werkgever verdwijnen of belast worden dan het mobiliteitsbudget.

Waarom?

Je betaald op de meeste zaken die je kunt gebruiken in het mobiliteitsbudget btw. Als je een deel auto kiest bv of een fiets.
Als je huisvesting kiest betaal je ook onrechtstreeks belastingen. Je zal dan ook minder gebruik maken van de wegen en niet in de fille gaan staan wat ook goed is voor de economie en overheids uitgaven. Verder als je niets kiest en het laat uitbetalen zit je aan 40 % belastingen.

Ik zie nog sneller kosten eigen aan werkgever verdwijnen of belast worden dan het mobiliteitsbudget.
Dat van uw lening aftrekken is gewoon dikke bullshit, zeker met thuiswerk (waar niet elke werkgever aan wil meedoen of attest voor geven) bv

Waarom?

Waarom? Omdat zo’n systeem enkel betaalbaar blijft als er niet te veel mensen in instappen.
Het is gewoon royaal te noemen (zoals je ziet aan de enthousiaste reacties hier) wat direct ook impliceert dat de overheid hier serieus wat sociale lasten en belastingen laat liggen. En met onze overheidsschuld en begrotingstekort zijn politiekers constant op zoek naar geld.
De motivatie is ook niet moeilijk te vinden: bedrijfswagens worden nu al fiscaal minder interessant gemaakt. Dus is het maar een kwestie van tijd eer ze aan het mobiliteitsbudget morrelen om dat ook minder interessant te maken.

Op zich is het systeem ook van de pot gerukt, zeker als je je hypotheek inbrengt. Geen kat in België gaat verhuizen om dichter bij z’n werk te zitten om zo van het mobiliteitsbudget te genieten. Wat je wint met het mobiliteitsbudget ben je immers kwijt aan notariskosten, beschrijf, overzetten lening, kosten immomakelaar etc. Een huurder die verhuist, misschien af en toe.

Disclaimer: ik héb een mobiliteitsbudget (ik was zelf een van die 100 of 200 mensen die cash-for-car hadden) en ik breng mijn hypotheek in. Ik ken het systeem dus heel goed. Maar tis echt niet iets wat op lange termijn onder deze vorm zal behouden worden. Tis fiscale koterij en zoals met alle fiscale koterij wordt het tijd om dat af te schaffen en fiscale tabula rasa te doen.

Ligt dan vooral aan vertrouwen van je werkgever.
Als je binnen een straal van 10km woont heb je daar ook recht op e
En dan verhuisd die zijn kantoor 2km en heb je er geen recht meer op. Wat een idioot systeem

En nee dat ligt bij ons niet aan vertrouwen maar aan het feit dat je gewoon afhankelijk van uw project/werk meer of minder mag/kan thuiswerken. En ze vinden dat daardoor een oneerlijk systeem en ik geef hen groot gelijk

Het mobiliteitsbudget is niet echt populair.

Ik ben zelf wel heel blij met dit systeem, aangezien ik zelf niet met de auto rijd en er van de brutovergoeding van mijn bedrijfswagen relatief weinig overschiet. Bij ons werkt dit systeem via de Olympus mobility app. Elk jaar moet je de aanvraag voor de inbrenging van je hypotheek wel opnieuw indienen en is er een handling fee van +-30€. Voor facturen die je kan inbrengen, zoals bv fietsonderhoud, boven de 50€ betaal je +-20€ administratieve kosten.

Waarom? Omdat zo’n systeem enkel betaalbaar blijft als er niet te veel mensen in instappen.
Het is gewoon royaal te noemen (zoals je ziet aan de enthousiaste reacties hier) wat direct ook impliceert dat de overheid hier serieus wat sociale lasten en belastingen laat liggen. En met onze overheidsschuld en begrotingstekort zijn politiekers constant op zoek naar geld.
De motivatie is ook niet moeilijk te vinden: bedrijfswagens worden nu al fiscaal minder interessant gemaakt. Dus is het maar een kwestie van tijd eer ze aan het mobiliteitsbudget morrelen om dat ook minder interessant te maken.

Op zich is het systeem ook van de pot gerukt, zeker als je je hypotheek inbrengt. Geen kat in België gaat verhuizen om dichter bij z’n werk te zitten om zo van het mobiliteitsbudget te genieten. Wat je wint met het mobiliteitsbudget ben je immers kwijt aan notariskosten, beschrijf, overzetten lening, kosten immomakelaar etc. Een huurder die verhuist, misschien af en toe.

Disclaimer: ik héb een mobiliteitsbudget (ik was zelf een van die 100 of 200 mensen die cash-for-car hadden) en ik breng mijn hypotheek in. Ik ken het systeem dus heel goed. Maar tis echt niet iets wat op lange termijn onder deze vorm zal behouden worden. Tis fiscale koterij en zoals met alle fiscale koterij wordt het tijd om dat af te schaffen en fiscale tabula rasa te doen.
Welja de huisvesting is idd niet houdbaar, maar kosten eigen aan werkgever, maaltijdcheques, eco cheques, auteursrechten, ... Allemaal ontlopen ze sociale lasten. Zolang de belastingsdruk niet daalt zal er altijd gezocht worden naar zo'n constructies net zoals de bedrijfswagens ook bijna niet belast waren vroeger.

Nu is het mobiliteitsbudget er en als het populair genoeg wordt zullen daar ook wel lasten op komen, maar zolang het niet zo is als mijn werkgever het aanbied kies ik daarvoor. Net zoals ik vroeger een wagen koos omdat die voor mij persoonlijk interessant was.

Maar iemand die hoe dan ook verhuist zal er misschien wel rekening mee houden, net zoals iemand die van werk verandert. Uiteindelijk kan dat, als je het 10 jaar kan doen, pakweg 50.000 euro schelen. Toch wel een bedrag dat significant genoeg is om het te laten meespelen in waar je werkt en waar je woont. Het is niet omdat het op zijn eentje geen verhuis zal triggeren dat het geen impact heeft op de beslissing.

Eens delen dan en zien of ik zelf marktconform zit binnen de financiële sector. Als Argenta dan echt zoveel beter is mag je het altijd laten weten. ;)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Marketing
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5, maar nog maar 1 in huidige sector. Daarvoor altijd in de marketing gewerkt
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 310 (banken)
Huidige functie: Expert woonkredieten
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37, af en toe wel wat overuren, maar niet bijzonder veel
verantwoordelijkheden: Niet bijzonder, gewoon zien dat het kantoor draait, ik ben wel iemand die veel organisatorische taken op zich neemt, er is een zekere ambitie om verder door te groeien.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2520
Nettovergoedingen: 60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): CAO90, zal iets meer dan 2000 netto zijn
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo via flexplan
Maaltijdcheques: 8 euro per gewerkte dag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): 290 euro (Zal 7,5% zijn denk ik), volledig door WG.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):Extra bonussen zoals winstpremie, kantoorbonus... hangen af per band. Zit momenteel nog in de laagste band maar zal nog rond de 1300 euro netto zijn op jaarbasis. Gesponsord treinabo indien je geen wagen neemt door de werkgever, voordelen/ kortingen op verzekeringen en eigen bankproducten. Wagen, fiets, gsm + abo zelf samen te stellen via flexplan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten, fiets + trein
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mogelijk via flexplan

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 7 dagen te nemen in totaal door glijtijd op te bouwen, 3 extra dagen, 2 bijkomende bank holidays. In totaal ongeveer 42 dagen per jaar
Vrijheid om verlof te nemen: Af te stemmen met de rest van het kantoor, maar vrij flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zelden tot nooit
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van dossiers, al kan je het wel gewoon laten liggen, niet echt nodig tenzij het dringend is.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zeer veel interne + externe bijscholing mogelijk.
Telewerk (buiten corona-periode): In principe 1 dag per week, maar ik werk nooit van thuis uit.
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

Al bij al zeer tevreden, ik doe mijn job momenteel zeer graag en ga fluitend werken. Sfeer zit goed, werkgever is ook goed en toonaangevend binnen de sector. Ik heb het gevoel dat mijn pakket redelijk marktconform is, maar meer mag altijd. Ik zou op termijn graag nog wat doorgroeien. Enige nadeel is dat ik vind dat onze wagens veel te overpriced zijn qua TCO, we moeten veel afgeven naar mijn mening. Hier komt de laatste tijd wel wat kritiek op. Sommige functies kunnen een deel van hun wagen "gesponsord" krijgen, maar dat is een beperkte groep binnen het kantorennetwerk.

Eens delen dan en zien of ik zelf marktconform zit binnen de financiële sector. Als Argenta dan echt zoveel beter is mag je het altijd laten weten. ;)

1. PERSONALIA
Opleiding: Marketing
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5, maar nog maar 1 in huidige sector. Daarvoor altijd in de marketing gewerkt
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 310 (banken)
Huidige functie: Expert woonkredieten
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37, af en toe wel wat overuren, maar niet bijzonder veel
verantwoordelijkheden: Niet bijzonder, gewoon zien dat het kantoor draait, ik ben wel iemand die veel organisatorische taken op zich neemt, er is een zekere ambitie om verder door te groeien.

Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2520
Nettovergoedingen: 60
13e maand (volledig/gedeeltelijk): CAO90, zal iets meer dan 2000 netto zijn
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abo via flexplan
Maaltijdcheques: 8 euro per gewerkte dag
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): 290 euro (Zal 7,5% zijn denk ik), volledig door WG.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):Extra bonussen zoals winstpremie, kantoorbonus... hangen af per band. Zit momenteel nog in de laagste band maar zal nog rond de 1300 euro netto zijn op jaarbasis. Gesponsord treinabo indien je geen wagen neemt door de werkgever, voordelen/ kortingen op verzekeringen en eigen bankproducten. Wagen, fiets, gsm + abo zelf samen te stellen via flexplan

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten, fiets + trein
Eigen auto nodig voor het werk: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mogelijk via flexplan

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 7 dagen te nemen in totaal door glijtijd op te bouwen, 3 extra dagen, 2 bijkomende bank holidays. In totaal ongeveer 42 dagen per jaar
Vrijheid om verlof te nemen: Af te stemmen met de rest van het kantoor, maar vrij flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zelden tot nooit
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van dossiers, al kan je het wel gewoon laten liggen, niet echt nodig tenzij het dringend is.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Zeer veel interne + externe bijscholing mogelijk.
Telewerk (buiten corona-periode): In principe 1 dag per week, maar ik werk nooit van thuis uit.
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

Al bij al zeer tevreden, ik doe mijn job momenteel zeer graag en ga fluitend werken. Sfeer zit goed, werkgever is ook goed en toonaangevend binnen de sector. Ik heb het gevoel dat mijn pakket redelijk marktconform is, maar meer mag altijd. Ik zou op termijn graag nog wat doorgroeien. Enige nadeel is dat ik vind dat onze wagens veel te overpriced zijn qua TCO, we moeten veel afgeven naar mijn mening. Hier komt de laatste tijd wel wat kritiek op. Sommige functies kunnen een deel van hun wagen "gesponsord" krijgen, maar dat is een beperkte groep binnen het kantorennetwerk.

Dat systeem met die banden is dikke kak en soms zo oneerlijk toch? Mooi loon alleszins .
Expert woonkredieten niet teveel stress? Dacht dat daar relatief veel burn-outs in voorkwamen?

Dat systeem met die banden is dikke kak en soms zo oneerlijk toch? Mooi loon alleszins .
Expert woonkredieten niet teveel stress? Dacht dat daar relatief veel burn-outs in voorkwamen?
Heeft dat niet eerder met de inhoud te maken?
Saaie materie, altijd hetzelfde, complexiteit is er ook niet echt.

FWIW: ik heb gehoord dat die veranderingen zich vnl toespitst op de categorieen waar IT'ers oa onder vallen. Ze zullen daar (zoals de meeste) moeilijkheden vinden om profielen te vinden. Ik denk niet dat een expert woonkredieten dezelfde voorwaarden zal hebben als een IT'er.

bandensysteem vind ik zelf inderdaad oneerlijk. Starters met een master starten bijvoorbeeld al 2 banden hoger, terwijl iemand met meerdere jaren werkervaring ik de laagste band start omdat hij “maar een bachelor diploma heeft”.

Geen stress is misschien ietwat verkeerd uitgedrukt. Je bent voor de meeste mensen wel met één van de balangrijkste aankopen van hun leven bezig en er zijn zoveel zaken waar je aan moet denken. Als je dan zelf iets verkloot omdat je ergens niet aan gedacht hebt of je vergeet iets belangrijk te vermelden krijg je achteraf wel alle bagger over je heen. Er is een zekere drukte, maar met wat meer volk gaat dat zich op termijn wel rechtzetten. De markt is ook wel afgekoeld dus er is wat minder werk. Ik neem mijn werk ook niet mee naar huis en kan alles heel makkelijk loslaten. Ik doe van nature niet zo vaak aan stress. :p
Heeft dat niet eerder met de inhoud te maken?
Saaie materie, altijd hetzelfde, complexiteit is er ook niet echt.
De materie is, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk, voor mij persoonlijk wel zeer boeiend. En er zijn ook wel compexe dossiers waar ingewikkelde constructies in elkaar zitten (typisch het Belgische systeem natuurlijk…). Dan moet je wel uw hoofd er goed bij houden. Het zijn die complexe dossiers die nog in de kantoren landen, de simpele zaken worden op hoofkantoor gedaan.

Idem :-)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 7

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt: bank/verzekeraar
Huidige functie: data analyst
Anciënniteit: 5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 - 45

Maand salaris (bruto): 5350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: gsm + abo
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: ja
Groepsverzekering: ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in tijd: < 30 min.
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 5 + bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: beperkt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

In het verleden weggegaan bij een andere bank/verzekeraar door het loon en stress. Was een verademing qua werkbaarheid (veel vrijheid, sterk team & moderne/snelle IT omgeving). Enige nadeel is het lagere aantal vakantiedagen t.o.v. sector.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Verzekeraar
Huidige functie: Regioverantwoordelijke
Anciënniteit: 2
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50

Maand salaris (bruto): 4250
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3100
Nettovergoedingen: 600
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, 17K in 2022

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, TCO €1200

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): 3
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Continue
Hoe vaak overuren te presteren: periodes

1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 4

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Verzekeraar
Huidige functie: Regioverantwoordelijke
Anciënniteit: 2
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50

Maand salaris (bruto): 4250
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3100
Nettovergoedingen: 600
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, 17K in 2022

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, TCO €1200

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): 3
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Continue
Hoe vaak overuren te presteren: periodes
Ik verdien zowat hetzelfde bruto (50 meer) met €250 netto vergoedingen en hou er netto €2600 van over, aangevuld met nog een +-€100 aan MC's :p
Hoe kom je aan €600 nettovergoedingen? Dat is zelfs meer dan bij de big4, waar ze ook geen MC's krijgen en alles geoptimaliseerd hebben. Op zowat alle andere plekken is het maximum €300 nettovergoedingen.

Terug
Bovenaan