1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding:
2x bachelor (bedrijfsmanagement, informatica)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :
11 (waarvan
4.5 jaar relevante ervaring)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie:
functioneel analist (systeemanalist, IT analist)
Anciënniteit: 4.5 jaar huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u + 2u voor ADV
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ca. 42u-43u
verantwoordelijkheden:
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto):
3810,- EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):
2520,- EUR
Nettovergoedingen: 140,- EUR netto onkosten + 40,- EUR overig netto voordeel
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop voor werkdoeleinden
Maaltijdcheques: ja, 8,- EUR
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen zicht op het % maar de werkgeversbijdrage is 95,-/mnd
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
winstparticipatie + flex budget op basis van bedrijfsresultaten. Dit jaar goed voor ca. 1100,- EUR bruto + 75,- EUR flex budget.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: rand rond Brussel
Afstand woon/werk in km's: 40km
Afstand woon/werk in tijd: 45-60min
Eigen auto nodig voor het werk: af en toe
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 140,- EUR (budget vandaag is 36.000,- EUR). Werkgever biedt vandaag enkel elektrische en (plug-in) hybride wagens aan, wat een nadeel is gezien ik in een app zonder garage/parkeerplaats woon.
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: zeer flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: occasioneel wordt er werk ‘s avonds of in het weekend vereist
Glijdende werkuren: ja (9-12 en 14-16 verplicht beschikbaar)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: kan stressvol zijn, zeker combinatie van projecten (+ soms operationele support). Laatste maanden is de stress toegenomen door druk vanuit management om projecten op te leveren om de firma uit de brand te helpen.
Hoe vaak overuren te presteren: bijna wekelijks
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, intern georganiseerd
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: occasioneel coachen trainees/juniors - geen eindverantwoordelijkheid
Ik schat wel in dat ik onder mijn marktwaarde zit - rond de 4200,- bruto zou correcter zijn.
Er zijn wel 2 zaken die de voorbije jaren mijn compensatie een knauw gaven:
- Bij start had ik 36u contract + alle overuren uitbetaald als prestatiebonus en/of recup (kon je opsparen en opnemen naar hartelust). Dit werd afgeschaft - nu zit ik met een 38u contract + 12 dagen ADV + loon x 38/36. M.a.w.: enkel de extra gewerkte uren worden gecompenseerd, niet het verlies van de flexibiliteit van het systeem noch mijn huidige overuren.
- Winstparticipatie is sterk gezakt. Dit werd door cheffen altijd meegerekend bij loonvergelijkingen alsof het een gegarandeerd bruto was, waardoor ik plots 200-300 bruto per maand zakte. Bovendien krijg je pas 100% 3 jaar nadat je tot professional bent gepromoveerd (dus pas na 6j tewerkstelling in totaal) - ik ben dus veel mislopen ook.
Ik doe de job wel graag - veel verantwoordelijkheid, flexibiliteit, geen micromanagement, goede collega’s. Maar in plaats van dat mijn compensatie groeit met mijn ervaring, verantwoordelijkheden en successen, hink ik steeds meer achterop.
Mijn vorige chef gaf wel toe dat ze weten dat de verloning onvoldoende is om nieuwe mensen te trekken toen ik vroeg om een hogere opslag. "HR is ermee bezig." Ben ik vet mee.
Met een verschil van minstens 5000 EUR bruto per jaar (350x13,92) begint het stilaan de moeite te lonen om ergens anders te gaan kijken.