Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zeker dat dat klopt ?
Zeker dat dit niet gewoon nadat je 50 jaar bent geworden?
Want 50 jaar dienst, wetende dat 42 jaar dienst in principe volwaardig pensioensgerechtigd is, lijkt mij raar.

Grapje, of poging tot in elk geval - ik weet het eigenlijk niet of er nog extra dagen zullen volgen. Naarmate de jaren vorderen zou ik het wel leuk vinden een paar extra dagen te hebben, echt wel een nadeel in vergelijking met wat grotere bedrijven waar gelijkaardige profielen toch snel wat meer vakantie hebben. Gelukkig wel de 40 uren werkweek kunnen verkrijgen - niet echt verlof maar wel mogelijk wat meer vrije dagen in te plannen.

Kan je die laatste jobhop wat toelichten
Level 8 expert (niet leiding gevend) net onder distinguished engineer. ;) Bij sommige bedrijven ook "principal".

Los voor gegaan en gekregen.

Vanzelfsprekend is het voor mij vanaf nu den index surfen of voor een commissie verschijnen om distinguished engineer te worden.

En wil ik meer centen moet ik gewoon harder werken want mijn bonus is uncapped.

Laatst bewerkt:
Wat zijn warrants eigenlijk? Ik zou daar binnenkort ook recht op hebben met een functieverschuiving, maar wat kan je daarmee doen?

Wat zijn warrants eigenlijk? Ik zou daar binnenkort ook recht op hebben met een functieverschuiving, maar wat kan je daarmee doen?

Ik heb de mijne trouwens direct verkocht vorig jaar, zodat er geen schommeling op het bedrag zat.
Collega heeft tot een paar weken terug gewacht en 11 euro per warrant winst gedaan. Ging over 250 a 300 warranten (gok ik, hij verdient meer dan mij, maar hoeveel exact weet ik niet en de bonus (die je kan omzetten in warrants) is bij ons een percentage van je jaarloon (maandloon x 13,92).

Bij ons krijg je trouwens bruto 12,5% "extra bonus" als je voor warrants kiest, zeker eens zien of dat bij jullie ook is.

Misschien nog wat basic info, bovenop wat hierboven al gepost is:
- warrant = optie om bepaalde aandelen aan een bepaalde prijs te kopen
- doet er eigenlijk niet zoveel toe, het is een manier om max. 20% van je bruto jaarloon uit te keren met een iets voordeligere belastingsvoet dan bv. cash bonus, je houdt ongeveer 46% netto over van het bruto warrantbedrag. Nog te bekijken hoeveel bruto warrants de werkgever aanbiedt; zelf doen ze voordeel door de lagere RSZ, sommige bedrijven geven ook dat voordeel aan de werkgever door meer bruto uit te betalen
- je loopt een beperkt koersrisico, als de koers van die warrant op de dag dat je hem kan verkopen, wat lager uitvalt door schommelingen in de beurskoers van de onderliggende aandelen; in normale jaren (i.e. geen start van de COVID uitbraak of Poetin die Oekraïne binnenvalt) is dat risico zeer beperkt
- hoe langer je wacht met verkopen, hoe groter de kans op schommelingen in de waarde van de warrants
- als je ze langer dan 1 jaar (denk ik) bijhoudt, moet je sowieso al de belastingen op die warrants betalen ipv dat die automatisch afgehouden wordt, daarom doet bijna niemand dat

Bij ons krijg je trouwens bruto 12,5% "extra bonus" als je voor warrants kiest, zeker eens zien of dat bij jullie ook is.

Let wel dat de winst normaal 25% is, bij mijn vorige werkgever kregen we het hele voordeel.
Bij onze werkgever dus maar de helft.

Ik heb bij mijn vorige werkgever alles wat buiten de wet claeys (16 van de 24 maanden) viel bij collectief ontslag trouwens via warrants gekregen. Aangezien dat +25% is, je er geen RSZ op betaalde en de bedrijfsvoorheffing de gemiddelde belastingsvoet van het voorgaande jaar was, was dat dikke kassa... Dag X ontslag met 2 jaarlonen (incl auto, verzekeringen,... overal was een bedrag aangeplakt (16 maanden via warrants), dag X+1 ben ik bij onze huidige werkgever begonnen. Laatste 12 maanden voor sluiting kreeg ik overigens een aanmoedingspremie van 1950 euro/maand bruto. Heb daar op een jaar tijd veel geld verzameld :).

Ik zou vandaag zeker weer met een glimlach op mijn gezicht tekenen.

Let wel dat de winst normaal 25% is, bij mijn vorige werkgever kregen we het hele voordeel.
Bij onze werkgever dus maar de helft.

Ik heb bij mijn vorige werkgever alles wat buiten de wet claeys (16 van de 24 maanden) viel bij collectief ontslag trouwens via warrants gekregen. Aangezien dat +25% is, je er geen RSZ op betaalde en de bedrijfsvoorheffing de gemiddelde belastingsvoet van het voorgaande jaar was, was dat dikke kassa... Dag X ontslag met 2 jaarlonen (incl auto, verzekeringen,... overal was een bedrag aangeplakt (16 maanden via warrants), dag X+1 ben ik bij onze huidige werkgever begonnen. Laatste 12 maanden voor sluiting kreeg ik overigens een aanmoedingspremie van 1950 euro/maand bruto. Heb daar op een jaar tijd veel geld verzameld :).

Ik zou vandaag zeker weer met een glimlach op mijn gezicht tekenen.
Klopt! Al denk ik voor de rest dat wij nu net bij een werkgever werken waar we niet echt kunnen klagen over de voorwaarden en verloning :fingerguns_r:.
Vorige WG is gesloten (faillisement of iets dergelijks?), vandaar die premies dan?

In functie van anonimiteit post ik op aanvraag het pakket van één van de leden:
-------------

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Toegepaste IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :6j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT consultancy (fancy naam voor veredelde werknemer bij de klant)
Huidige functie: Java dev
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: Geen verantwoordelijkheid, zolang mijn eigen code maar werkt

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4440
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3150 (IP-ruling)
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm abbo
Maaltijdcheques: neen (groot gemis, ik verwacht dat dit wordt ingevoerd wanneer de IP-ruling weg valt.)
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Pendel: van de kempen naar de limburg
Afstand woon/werk in tijd: 2u op en af. 2d in de week.
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Gangbare EV (polestar, id4, enyaq, ...), we betalen 150 netto ipv VAA.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): 12 dagen recup
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, wordt aangemoedigd
Telewerk (buiten corona-periode): ja 1 of 2d op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: geen

Update, enkel index gekregen + bonus
Geen slecht pakket denk ik.
Er zit nog rek op als ik sommige profielen / posts hier bekijk 😉

Update, enkel index gekregen + bonus

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31 -> 32
Opleiding: Industrieel Ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : 9.5 -> 11j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: ja

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hernieuwbare energie (PC200)
Huidige functie: Project Manager
Anciënniteit: 9,5-> 11j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 7000 -> 7776
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3700 -> 4100
Nettovergoedingen: 0
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: € 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, % afhankelijk van loon (threshold) en leeftijd
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): ja, bonus tussen 0 en 3 maanden bruto, dit jaar 4200 eur nett.
-Eindejaarspremie: ja
-Vakantiegeld: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 100 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u15
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee (tankkaart)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 32
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja soms, afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren : regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: ja 10 direct; indirect piekt tot 100-200 tijdens uitvoering

Laatst bewerkt:
Dat is exact wat ik doe, wat ik leuk vind én waar ik goed in ben. 😁

Mijn ouders waren fabrieksarbeiders, vooral mijn ma vond haar job echt leuk! Je begint een proces en ziet het eindresultaat, duidelijke verwachtingen, geen verantwoordelijkheid. Die heeft meermaals gezegd dat ze nooit zou willen doen van job wat haar dochters doen/deden. Niet iedereen wil de wereld veroveren. Als je dan toch "moet" werken, kies dan iets dat je leuk vind. Onze poetsdame kwam ook alles behalve tegen haar zin: veel sociaal contact en variatie en een zichtbaar verschil maken. Die is tevreden met haar dienstencheque"jobke" hoor!
Is het een passie? Nee. Is het een manier om je geld te verdienen zonder jezelf al zuchtend uit bed te sleuren? Voor velen wel!

In JOUW oogpunt. "Boeiend" is het voor weinigen. Maar velen halen wel op 1 of andere manier voldoening uit hun werk. Compleet losstaand van functie, profiel of loon.
Waarom zijn er dan nog zoveel werklozen terwijl er meer dan genoeg jobs zijn?
Omdat werken nu eenmaal niet leuk is en al zeker niet voor een laag loon want dan zijn het meestal miserie jobs en kun je beter gaan doppen...

Klopt! Al denk ik voor de rest dat wij nu net bij een werkgever werken waar we niet echt kunnen klagen over de voorwaarden en verloning :fingerguns_r:.

Correct, weinig collega's die klagen denk ik :). Ik ben vooral gebleven omdat ik wat van job inhoud ben kunnen veranderen en buiten de index nog eens 2*5% opslag heb gekregen in 2022.
Vroeger zou ik van werkgever veranderd zijn en teruggekomen, maar dat is een tactiek die niets meer opbrengt op ons niveau.

Vorige WG is gesloten (faillisement of iets dergelijks?), vandaar die premies dan?

Was een wereldgroep, opgebouwd uit lokale KMO's verbonden aan een Duits (niet-beursgenoteerd) moederbedrijf. Op een gegeven moment hadden we over heel de groep 1% winst uit de omzet, Belgie spendeerde 3 euro per euro dat er binnenkwam door verkeerde investeringen en hoge personeelskosten. Dus moesten we dicht als onderdeel van een totale reorganisatie, van 10000 naar 8000 personeelsleden (45 in Belgie).

De sluiting was ruim op voorhand aangekondigd met de mededeling als we ervoor zorgden dat de Belgische productie naar andere plants overgezet zou worden we op een deftige ontslagpremie konden rekenen. Ze begon dus 'laag' bij wettelijk minimum en er was een extra deel waarvan je 1/12de kreeg per maand dat je nog bleef. Plus dan die aanmoedingspremie erbovenop.

Ik was vooraan in de 30, pas vader en een moment dat zo een som wel goed uitkomt, ben dus gebleven tot de laatste dag.

In functie van anonimiteit post ik op aanvraag het pakket van één van de leden:
-------------

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Toegepaste IT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :6j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT consultancy (fancy naam voor veredelde werknemer bij de klant)
Huidige functie: Java dev
Anciënniteit: 6j
verantwoordelijkheden: Geen verantwoordelijkheid, zolang mijn eigen code maar werkt

Maand salaris (bruto): 4440
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3150 (IP-ruling)
Nettovergoedingen: 250
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm abbo
Maaltijdcheques: neen (groot gemis, ik verwacht dat dit wordt ingevoerd wanneer de IP-ruling weg valt.)
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Pendel: van de kempen naar de limburg
Afstand woon/werk in tijd: 2u op en af. 2d in de week.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Gangbare EV (polestar, id4, enyaq, ...), we betalen 150 netto ipv VAA.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 12 dagen recup
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, wordt aangemoedigd
Telewerk (buiten corona-periode): ja 1 of 2d op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: geen
Hier zie ik het nut nu eens totaal niet van in? Zo'n anonieme post gemaakt door een crewmember in naam van iemand anders voegt toch totaal niets toe?

Hier zie ik het nut nu eens totaal niet van in? Zo'n anonieme post gemaakt door een crewmember in naam van iemand anders voegt toch totaal niets toe?
Waarom niet? In deze thread worden salarispakketten verzameld ter referentie voor anderen. Dit is exact zo'n bijdrage, dus waarom is dit anders omdat het anoniem is?

Waarom niet? In deze thread worden salarispakketten verzameld ter referentie voor anderen. Dit is exact zo'n bijdrage, dus waarom is dit anders omdat het anoniem is?
Omdat je er anders op zijn minst nog een member aan kan plakken, discussie hebben en vragen stellen. Ik snap zelfs het nut van die anonimiteit in die post niet want dat is hier werkelijk een 13-in-een-dozein pakket? Dan zou ik eerder snappen dat een SlashDotSlash dit zou aanvragen. Maar toch niet voor een random dev.

Nieuwe update na indexering. Misschien handig ter vergelijk met mensen in IT die IP-ruling hebben, ik doe een IT job maar dan zonder IP ruling.

1. PERSONALIA
Leeftijd: bijna 35
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13 (huidige job 2 jaar en 3 maanden)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior System Engineer
Anciënniteit: 2j als Junior, 8 als System Engineer, 3 als Senior System Engineer (what's in a name)

Maand salaris (bruto): 4750 euro > 5275 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2875 euro > 3185 euro
Nettovergoedingen: 150 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (300GB data), laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): is percentage based, nu ongeveer 4900 euro per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten (merit bonus 11,5%), korting op producten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Audi A4 Avant, VAA 266 euro)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nog geen, maar krijgen we wel op anciënniteit
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (niet oproepbaar)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bio-Ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende/kader
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Consulting
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 7
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u (afh. van de week, kan soms eens 45 à 50 zijn)

Maand salaris (bruto): €4300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2600
Nettovergoedingen: €250
BedrijfsGSM/laptop: GSM abonnement + laptop, geen VAA
Maaltijdcheques: Ja, €8
Ecocheques: Ja, €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (3%wg, 1%wn)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus, dit jaar €5000 bruto via Warrants. Corporate benefits.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 45km (maar ga vaak naar klanten)
Afstand woon/werk in tijd: 40min
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen, firmawagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, €175 vaste maandelijkse bijdrage (type C/3/A4)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 anciënniteitsdag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: van nature niet gevoelig aan stress
Hoe vaak overuren te presteren: geen plicht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Afh. van projecten
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 10tal consultants

Update na indexatie + kleine opslag. Ik denk dat dit voor mijn ervaring en achtergrond en huidige verantwoordelijkheden redelijk correct is.
Ik sta open voor interessante nieuwe uitdagingen, maar ben niet actief op zoek. Niet zozeer omdat ik ontevreden ben, maar eerder om mezelf te kunnen blijven doorontwikkelen. Dit is in principe wel mogelijk bij mijn huidige werkgever, maar niet in de richting waar ik mezelf zie uitgaan.
Update na index en kleine opslag.

1. PERSONALIA
Leeftijd:37 => 39
Opleiding: TSO + VDAB Netwerkbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :16j => 18
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT PC200
Huidige functie: Service desk => 2nd line Engineer => Senior 2nd line
Anciënniteit: 5j => 7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u. Werk tijdelijk 90% door ouderschapsverlof
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 34u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is) Alles aan 100%, nettoloon+vergoeding is aan 90% (Oncall vergoedingen zitten hier niet bij)
Maand salaris (bruto): 2825 => 3400 => 3865
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1782 => ongeveer 2100 => nog geen idee
Nettovergoedingen: 104 => 184
BedrijfsGSM/laptop: GSM: 12€ eigen bijdrage. PC: 6€ eigen bijdrage
Maaltijdcheques: 8€ (eigen bijdrage 1,16€)
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja maar zou eens moeten opzoeken
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO Bonus (%hangt af van targets) en mogelijk individuele bonus => kleine 500€ collectieve bonus, geen individuele

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kortrijk
Afstand woon/werk in km's: 7
Afstand woon/werk in tijd: 15 minuten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen bij inlevering bruto loon + beperkte tankkaart (150€). Ook een fiets bij inlevering bruto loon (via Cyclis) => volledige tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): via oncall systeem, halve dag verlof extra per week on call. 1 week on call per maand dus 6 dagen extra verlof => geen oncall meer voorlopig (een oncall voor 2nd line moet nog worden opgezet)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zo goed als geen
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als geen, on call systeem
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja indien tijd
Telewerk (buiten corona-periode): was 1x week maar zal uitgebreid worden => 50/50 in theorie maar is te bespreken met teamlead => in theorie 3 dagen kantoor 2 dagen thuis maar dit varieert.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
update met de indexering en aanpassing rol in het vet.

Intern doorgegroeid en in 2 jaar tijd 1000€ bruto opslag gekregen.

Terug
Bovenaan