Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Voorstel gekregen om dichter bij huis te werken en boeiender job inhoud maar financieel is een significante inlevering…

Huidig €3.8K bruto - 2.7K netto
Voorstel €3.2K bruto - 2.3K netto

Brug van bruto-netto is door onkostenvergoeding en VAA. Beiden volledig pakket (auto, verzekeringen, etc.). Besparing van 200KM W-W/dag op kantoor.
Misschien uitrekenen hoeveel dagen per maand je naar kantoor moet en dan het maandelijks verschil in loon delen door dat aantal dagen. Dan heb je de "kost" per dag die je zou betalen en weet je ineens of je bereid bent die kost te betalen (is misschien wat gemakkelijker dan enkel naar het verschil in de ganse maand te kijken).

Is een gelijktrekking op termijn misschien mogelijk bij het bedrijf dichter bij huis/zijn er jaarlijkse loonrondes?

Als je wekelijks bvb. 5u bespaart aan woon-werkverkeer én je job wordt interessanter zou ik persoonlijk niet twijfelen...

Ben graag op kantoor maar de afstand weegt wel door. Jobinhoudelijk spreekt het nieuwe voorstel mij veel meer aan, is wel een andere materie. But you never know!

2x per week 240KM W-W = 480KM wekelijks
4x per week 35KM W-W = 140KM wekelijks

€400/340KM = €1,18/KM kost
€400/(16-8) = €50/dag

Nu, het lange traject weegt wel meer door.

Ik ben slechts (bijna) 26 jaar waardoor op beide jobs veel groeimarge aanwezig is, ook financieel. Maar momenteel heb ik een zéér goede verloning.

Moeilijk moeilijk …
Misschien vooral in reistijd rekenen en minder in kilometers, als de 35km met file is en de 240km zonder bvb...

Soit, zoals je zelf aanhaalt heb je nog veel groeimarge, dan zou ik zeker niet twijfelen en voor de boeiendere job dichter bij huis gaan. Het loon zal je heus de komende jaren wel inhalen en verbeteren. 120km enkele rit 2x per week.... Ik vermoed dat je uiteindelijk toch switcht want da's idd zeer stevig!

Even ge-update want nieuwe belastingsschalen, loon geïndexeerd, kleine bijkomende verantwoordelijkheden gekregen.

Amai precies meer nadelen dan dat ik zelf besef haha. Best dat ik de job al heb want anders zou ik weinig zin hebben om er voor te soliciteren. :oink:
Ik blijf dit waarsschijnlijk wel doen zo lang mijn lichaam dit toe laat want het is eigenlijk best leuk.
Wat is uw thuis- of gezinssituatie?
Het klinkt allemaal heel interessant, maar voor het dubbele van jouw loon zie ik het mezelf nog niet doen :)

In navolging van mijn collega, aangezien ik niet veel moet veranderen :p.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40
Opleiding: Bachelor elektriciteit/elektronica + Master elektronica - hardware design
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8,5 vorige job + 9 huidige
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 3

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Engineer (R&D kant, itt mijn collega hier)
Anciënniteit: 9 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5200 euro > 5775 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3200 euro > 3600 euro
Nettovergoedingen: 150 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (300GB data) + 30 euro roaming, laptop maar achter een VPN
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): is percentage based, nu ongeveer 5000 euro per jaar
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten (merit bonus 11,5% jaarloon), korting op producten, 250 euro eco-cheques, 35 euro cadeaucheque

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 65 km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 1h05m enkel
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (BMW iX3 LCI Impressive, VAA 220 euro)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 wegens 5 jaar ancieniteit, worden er 3 volgend jaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk, heel af en toe werk uit te voeren s'nachts, zelf te plannen
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (nooit standby)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
nobrainer bro'ke
120km enkele rit voor een saaiere job is :crazy:

Ik denk niet dat 400 euro netto inleveren ooit een nobrainer is. Ik zou het daar zelf ook moeilijk mee hebben. Geld is niet alles en geld maakt niet gelukkig, maar op een nettoloon dat rond de 2500 euro draait is 400 euro toch een significant deel.

Heb vroeger zelf de keuze gemaakt om de kilometers ondergeschikt te maken aan andere aspecten van de job (inhoud, verloning). Zelfs lange termijn 800-1000 kilometer per week gedaan. Maar dan moet er wel de kanttekening bij maken dat de inhoud helemaal was wat ik wou.

Vandaag de dag: liever niet meer :)
Gewoon om aan te geven dat het niet altijd zo'n eenvoudige beslissing is.

Ook eens mijn gegevens hierin smijten, lang genoeg gelurked. Ik heb ergens het gevoel dat hier zeker meer in zit, maar ik woon in Bumfuck Nowhere, dus alles verder dan bv. Antwerpen is gewoon niet doenbaar qua afstand als ik on-site moet komen, of kmoet iets volledig remote zoeken, dus da beperkt de mogelijkheden iets of wat.

...

Financieel kan je wel iets vinden dat beter is, qua loon, netto-voordelen en/of wagen - al zou ik ook niet direct denken dat je met je huidig pakket een berg geld laat liggen (als ik een beetje kan inschatten wat onze software developers verdienen) ; aan de andere kant, het klinkt alsof je veel vrijheid hebt, geen overuren, nauwelijks of geen stress, relatief kort woon-werk traject.

Misschien ook belangrijk in het afwegen: hoe zit het met doorgroeimogelijkheden (inhoudelijk of hiërarchisch) op je huidig werk, als je ambitie in die richting ligt?

Update, enkel index gekregen + bonus
Geen slecht pakket denk ik.
Er zit nog rek op als ik sommige profielen / posts hier bekijk 😉
Je hebt een wagen nodig voor je job maar krijgt geen bedrijfswagen, wel een tankkaart.

Krijg je daarnaast nog een vergoeding of stopt het daarbij? Indien het daarbij stopt, win of verlies je daarmee? Dat laatste is uiteindelijk sterk afhankelijk van hoeveel kilometers je professioneel en privé doet.

Tuurlijk privacy, als je hier regelmatig post kan het best zijn dat ieman met wat skills en goesting achter je echte naam komt en dat is toch stap td ver voor mij, behalve mijn vrouw hoeft niemand mijn loon te kennen… typisch Vlaamse mentaliteit vermoedelijk :wink:
Ik moet zeggen dat het forum en wat meer openheid IRL naar loon toe mijn persoonlijke financiële situatie toch significant heeft verbeterd:
  • Meer inzichten in het overall loonpakket (iets waar in menig KMO werkelijk niemand is die daarvan op de hoogte is of er moeite voor doet)
  • Hoe meer data - hoe groter de kans op gelijkaardig profiel zodat je toch eens kan vergelijken, deze data kan je subtiel gebruiken tijdens onderhandelingen.
  • Ook IRL weet ik het loon (en visa versa) van een aantal vrienden - maar lang niet allemaal -> een hele tijd terug hebben een aantal dan terloops dat eens meegedeeld en sindsdien is dat niet langer zo een taboe - ik vind dat eigenlijk best goed zo. Nu zit mijn loon iets onder de middenmoot van vriendenkring - ik heb daar vrede mee genomen, uitschieters heb je zoiezo - zowel in de plus als de min.
Het is eigenlijk best bevreemdend dat iets zo belangrijk als loon niet vaker concreet wordt benoemd IRL, dat lijkt te veranderen eens een mens op pensioen is - plots mag de hele wereld weten hoeveel pensioen men heeft. Het is ook geen eenvoudig onderdeel om concrete cijfers online terug te vinden - veel tools zijn verre van compleet (o.a. de vele onderdelen van loon), op dat vlak is dit forum echt wel "het betere werk" omdat de belangrijkste zaken aan bod komen.

m.b.t. privacy: echte naam gekoppeld aan loon/werkgever lijkt me niet zo een groot issue te zijn in feite, er zijn andere zaken die veel gevoeliger en/of risicovoller zouden zijn. Per slot van rekening delen veel vennootschappen ook best wat info. Mensen met de juiste skills en verkeerde bedoelingen zullen wellicht beter andere zaken proberen te weten te komen.

Zoals je zelf aangeeft is dat onderdeel van een mentaliteit/cultuur - en dat zijn zaken die heel veel tijd vergen om te wijzigen.

Financieel kan je wel iets vinden dat beter is, qua loon, netto-voordelen en/of wagen - al zou ik ook niet direct denken dat je met je huidig pakket een berg geld laat liggen (als ik een beetje kan inschatten wat onze software developers verdienen) ; aan de andere kant, het klinkt alsof je veel vrijheid hebt, geen overuren, nauwelijks of geen stress, relatief kort woon-werk traject.

Misschien ook belangrijk in het afwegen: hoe zit het met doorgroeimogelijkheden (inhoudelijk of hiërarchisch) op je huidig werk, als je ambitie in die richting ligt?
Klopt volledig, vandaar datk er ook niet zeker over was.

Doorgroeimogelijkheden... niet aanwezig. Heel kleine KMO, dus buiten een hoger loon valt hier ook niet verder te geraken in de toekomst + ik ben echt na 4+ jaar bijna volledig uitgekeken op dit framework / deze sector, en das onze enige business dus tis niet datk hier naar iets anders kan overstappen. We zien wel wat de nabije toekomst brengt :)

Ik moet zeggen dat het forum en wat meer openheid IRL naar loon toe mijn persoonlijke financiële situatie toch significant heeft verbeterd:

Zoals je zelf aangeeft is dat onderdeel van een mentaliteit/cultuur - en dat zijn zaken die heel veel tijd vergen om te wijzigen.

Mijn vriendenkring bespreekt dat wel vlot zo onder elkaar, maar wij onthouden ons dan eigenlijk. Ze weten dat we 'iets' meer hebben.
Als ze hun relaas doen dat de jobbonus welgekomen is of er geen sinterklaas voor de kinderen zou zijn, dan kan ik toch moeilijk casual zeggen dat we bijna 10k bruto per maand aantikken met ons 2. We houden het altijd dat het verschil zit in 2 voltijdse lonen + 1 wagen (vroeger 1,8 lonen en 2 wagens) ipv 1,5 loon.

Als we een reunie doen van de studievrienden is dat al makkelijker bespreekbaar, maar iedereen is een zo verschillende weg ingeslagen dat ook dat moeilijk vergelijkt.

Klopt volledig, vandaar datk er ook niet zeker over was.

Doorgroeimogelijkheden... niet aanwezig. Heel kleine KMO, dus buiten een hoger loon valt hier ook niet verder te geraken in de toekomst + ik ben echt na 4+ jaar bijna volledig uitgekeken op dit framework / deze sector, en das onze enige business dus tis niet datk hier naar iets anders kan overstappen. We zien wel wat de nabije toekomst brengt :)

Dus eigenlijk geef je zelf al veel argumenten waarom je zou uitkijken naar iets anders, als ik een beetje "klankbord" mag spelen ;)

Niet omdat je nu slecht zit in 1 van de vele aspecten van een job, maar op termijn zijn de mogelijkheden beperkt en je zit ook niet in een gouden kooi.

• Meer inzichten in het overall loonpakket (iets waar in menig KMO werkelijk niemand is die daarvan op de hoogte is of er moeite voor doet)
  • Hoe meer data - hoe groter de kans op gelijkaardig profiel zodat je toch eens kan vergelijken, deze data kan je subtiel gebruiken tijdens onderhandelingen.
  • Ook IRL weet ik het loon (en visa versa) van een aantal vrienden - maar lang niet allemaal -> een hele tijd terug hebben een aantal dan terloops dat eens meegedeeld en sindsdien is dat niet langer zo een taboe - ik vind dat eigenlijk best goed zo. Nu zit mijn loon iets onder de middenmoot van vriendenkring - ik heb daar vrede mee genomen, uitschieters heb je zoiezo - zowel in de plus als de min.

Ik ben van dezelfde redenering. Loon zou echt niet zo een taboe mogen zijn. In de interne vriendengroep zijn we hier sinds x aantal jaar geleden ook heel open geworden (als in... loonsbrief gewoon los in de groepschat). Dat + deze thread geeft echt wel een realistisch beeld van bepaalde takken van de IT en ik heb toch al een paar mensen sterk kunnen laten verbeteren door aan te tonen dat ze echt onder hun waarde betaald werden. Power to the people :)

Dus eigenlijk geef je zelf al veel argumenten waarom je zou uitkijken naar iets anders, als ik een beetje "klankbord" mag spelen ;)

Niet omdat je nu slecht zit in 1 van de vele aspecten van een job, maar op termijn zijn de mogelijkheden beperkt en je zit ook niet in een gouden kooi.
Yup, correct. De overweging is er. Ik wou iig mijn pakket hier eens delen voor meer data-points te hebben na jaren de threads meelezen :) . + wat feedback is nooit slecht, ne mens kan er maar van bijleren :D

Ik zit hier absoluut niet slecht (fantastische collegas/dynamiek), maar het idee speelt al wel om richting iets anders te gaan (ook voorbereidende stappen aant nemen om richting Freelance te gaan, want met mn huidige jaren ervaring komen er wel interessante kansen opduiken begin ik te merken). Rustig wat afwachten en zien wat er voorbijkomt komende periode dus.

Het is eigenlijk best bevreemdend dat iets zo belangrijk als loon niet vaker concreet wordt benoemd IRL, dat lijkt te veranderen eens een mens op pensioen is - plots mag de hele wereld weten hoeveel pensioen men heeft. Het is ook geen eenvoudig onderdeel om concrete cijfers online terug te vinden - veel tools zijn verre van compleet (o.a. de vele onderdelen van loon), op dat vlak is dit forum echt wel "het betere werk" omdat de belangrijkste zaken aan bod komen.

...

Loon is idd een vreemd topic in Vlaanderen... Mensen praten er niet graag over (hoewel ik merk dat het onder goede collega's en vrienden wel bespreekbaar is) en bedrijven houden het geheim (ik weet niet welke loonvorken mijn WG hanteert, en bij mijn vorige WG werd gevraagd om loon niet te bespreken met collega's).

Loonswijzer en salariskompas e.d. zijn totaal niet representatief heb ik al gemerkt in 2 totaal verschillende carrières.

Dusja wat moet een mens doen? De enige manier waarop ik zicht krijg op mijn echte waarde op de arbeidsmarkt, is door te gaan solliciteren en door te stoten tot het aanbod. Beetje lullig voor die werkgevers als ik hun bod dan weiger, maar ik voel me helemaal niet schuldig.

Het platform hier is wel leuk in die zin dat ik altijd een update gepost heb, van 3,8k brut startloon op het legacy forum tot de 12k brut nu een kleine 11 jaar later. Moet eigenlijk nog de index update posten maar heb 2 procedures die richting eindstadium gaan dus kan weer gaan veranderen :unsure:

Nergens anders zou ik dat proactief delen, anderzijds sta ik wel sterk genoeg in mijn schoenen om de vraag gewoon te beantwoorden als pakweg iemand van m'n team het zou vragen hoeveel ik het verdien.

Ik heb via mijn functie wel zicht op alle lonen, en zelfs in ons team zijn de verschillen toch significant soms terwijl je jobfunctie, ancienniteit etc min of meer vergelijkbaar is... vandaar dat ik toch niet graag zou hebben dat dat van mij zou uitlekken.

Kans is klein, maar dit is een gaming forum en ik werk in IT dus onbestaande zeker niet :wink:

Het platform hier is wel leuk in die zin dat ik altijd een update gepost heb, van 3,8k brut startloon op het legacy forum tot de 12k brut nu een kleine 11 jaar later. Moet eigenlijk nog de index update posten maar heb 2 procedures die richting eindstadium gaan dus kan weer gaan veranderen :unsure:

Nergens anders zou ik dat proactief delen, anderzijds sta ik wel sterk genoeg in mijn schoenen om de vraag gewoon te beantwoorden als pakweg iemand van m'n team het zou vragen hoeveel ik het verdien.
ben jij niet "net" ook al veranderd van job? Ik herinner me iets van uw wagen Volvo/E-tron

Ook eens ingevuld, aantal zaken opengelaten om mijn anonimiteit te garanderen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Economische master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 11
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandige
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Niet-poductie omgeving
Huidige functie: CFO
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling:
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45
verantwoordelijkheden:

Maand salaris (bruto): 15.000/maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Omgerekend +- 9.000 à 10.000 op maandbasis (incl. bonus)
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering:
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Maximum 45.000

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: +- half uur
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): zelf te regelen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): zelf te bepalen, neem +- 25 dagen per jaar
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van periode
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Eindverantwoordelijke op financieel gebied, dus ja
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de periode - valt relatief mee
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te bepalen
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Graag opinie van anderen want ik vermoed dat ik onder het gemiddelde zit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: BSO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5+ magazijnier & 4,5+ IT
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 / IT
Huidige functie: Servicedesk 2nd Line
Anciënniteit: 4,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: /

Maand salaris (bruto): 2400 (incl indexatie januari)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1985
Nettovergoedingen: 195
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm abo
Maaltijdcheques: €8 (1,09 eigen bijdrage)
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: enkel: 30 à 36 afhankelijk welke route van het racecircuit rond Antwerpen ik moet nemen
Afstand woon/werk in tijd: 30-50
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen, VAA 160 + tankkaart Benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Amper
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag / week
Verantwoordelijkheid over personeel: /