Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Na een tijdje dit topic met veel interesse te hebben gevolgd ook zelf even participeren voor mezelf en om anderen misschien te helpen. Zelf denk ik dat het pakket beter moet kunnen, de baas denkt er anders over. Wat is jullie mening?

1. PERSONALIA
Leeftijd: /
Opleiding: Bio-ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar / circulaire economie / middelgrote onderneming (+/- 200 VTE)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: projectingenieur (afdelingsverantwoordelijke)
Anciënniteit: 17
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): gemiddeld 42, maar dat kan al eens oplopen >45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5220 inclusief index
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): /
Nettovergoedingen: 225
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja, 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2,75
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): mogelijkheid leasen van fiets + km vergoeding

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: 30-40 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, plug-in hybride en laadpaal, VAA+/- 160, tankkaart België, laadpas benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: wanneer ik dat nodig vind om het werk af te krijgen - verantwoordelijke
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2 dagen
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, direct over 4 VTE

Wel straf dat je in het leger zo weinig verdiend. Als deze cijfers kloppen.

• Wedde soldaat en matroos: 2.059,62 euro bruto / 1.712,78 euro netto
  • Wedde onderofficier na 2 jaar dienst: 2.437,40 euro bruto / 1.869,50 euro netto
  • Wedde officier met een master in de ingenieurswetenschappen, arts, tandarts, dierenarts: 3.886,75 euro bruto / 2.574,44 euro netto
Maar die scheppen poen als ze op missie gaan hoor

Na een tijdje dit topic met veel interesse te hebben gevolgd ook zelf even participeren voor mezelf en om anderen misschien te helpen. Zelf denk ik dat het pakket beter moet kunnen, de baas denkt er anders over. Wat is jullie mening?

1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar / circulaire economie / middelgrote onderneming (+/- 200 VTE)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: projectingenieur (afdelingsverantwoordelijke)
Anciënniteit: 17
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): gemiddeld 42, maar dat kan al eens oplopen >45

Maand salaris (bruto): 5220 inclusief index
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): /
Nettovergoedingen: 225
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja, 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2,75
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): mogelijkheid leasen van fiets + km vergoeding

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: /
Afstand woon/werk in tijd: 30-40 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, plug-in hybride en laadpaal, VAA+/- 160, tankkaart België, laadpas benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: wanneer ik dat nodig vind om het werk af te krijgen - verantwoordelijke
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2 dagen
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, direct over 4 VTE
Met 17 jaar ervaring en opleiding als bio-ingenieur kan je pakket inderdaad een stuk beter. Ik heb een gelijkaardig pakket met 7,5 jaar anciënniteit en master TEW. Ik denk dat je wel minstens 1000 euro bruto meer kan krijgen als je in een groter bedrijf gaat werken.

Wel straf dat je in het leger zo weinig verdiend. Als deze cijfers kloppen.

• Wedde soldaat en matroos: 2.059,62 euro bruto / 1.712,78 euro netto
  • Wedde onderofficier na 2 jaar dienst: 2.437,40 euro bruto / 1.869,50 euro netto
  • Wedde officier met een master in de ingenieurswetenschappen, arts, tandarts, dierenarts: 3.886,75 euro bruto / 2.574,44 euro netto
Bij die officierswedde wel niet vergeten dat die hun opleiding betaald is door het leger, en dat ze tijdens de studies ook gewoon een loon gekregen hebben.

Ik kom uit Nederland en ben vorig jaar verhuisd naar net over de grens in België, maar ben nog steeds werkzaam voor mijn werkgever in Nederland.

Ik wil mogelijk voor een Belgisch bedrijf gaan werken, echter valt mij op dat bij bruto-netto berekeningen het netto salaris in België een heel stuk lager ligt. Waarschijnlijk zal ik bij een Belgisch bedrijf wel een firmawagen (en maaltijdcheques, hospitalisatie etc.) krijgen wat natuurlijk aardig wat kosten bespaart, maar toch heb ik het idee dat in Nederland blijven werken gunstiger is voor mij.

Of zijn er andere manieren om het nettoloon te optimaliseren? Ik hoor het graag!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Computeranimatie (hbo)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand (feitelijk samenwonend)
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider denk ik?
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Software development consultancy (in-house, dus geen detachering)
Huidige functie: Front-end Engineer
Anciënniteit: 2 jaar ervaring
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): €3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3125 (incl. de €285 van hieronder)
Nettovergoedingen: €285 (reiskosten)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Nee
Vakantiegeld: €3900 bruto per jaar
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee
Hospitalisatieverzekering: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...) Nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Eindhoven (NL)
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: 0,19/km (€285 netto per maand)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 8
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid om verlof op te nemen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, 2 studiedagen per maand + jaarlijks €1000 budget voor cursussen
Telewerk (buiten corona-periode): Nee, in verband met belastingregels omtrent grensarbeiders
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Je gaat dit loon inderdaad niet krijgen in België, al zeker niet dat netto loon met jouw ervaring.
Het kan soms wel interessant zijn om af te wegen met alle extralegale voordelen die je hier soms krijgt. Sommige bedrijven hebben ook nog een aantal extra voordelen zoals flex-plan, fietsleasing, terugbetaling kosten medicatie+dokter, enzovoort.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Service technieker
Anciënniteit: 1,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50 (ik reken de verplaatsing wel mee aangezien ik servicetechnieker ben en dus van thuis vertrek en veel op de baan zit. Moet soms 3 uur naar klanten rijden dus dat is voor mij ook werktijd)

Maand salaris (bruto): 3750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400
Nettovergoedingen: -
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja beide
Maaltijdcheques: Neen, maar mag smiddags wel eten kopen met de creditcard van het werk.
Ecocheques: -
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: België, Nederland, Duitsland (afentoe ook eens andere landen binnen Europa maar dat is zelden.)
Afstand woon/werk in km's: 70 (maar ik vertrek van thuis rechtstreeks naar de klant, moet wel regelematig eens naar de firma gemiddeld 1x/week)
Afstand woon/werk in tijd: 45-50 min
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Camionette die prive gebruikt mag worden.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):6
Vakantiedagen (andere extra):1
Vrijheid om verlof te nemen: Wanneer ik wil ( moet wel goedkeuring vragen maar word nooit geweigerd)
Glijdende werkuren: Ik maak mijn eigen planning dus kan zelf wel wat schuiven, zolang het werk maar gedaan is en ik voldoende werk is er geen probleem.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Afentoe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vooral interne opleidingen
Telewerk (buiten corona-periode): 1x per week ( of per 2 weken) administratie, mag eventueel van thuis.

Ben tevreden van mijn loon, maar als ik sommige andere zie denk ik toch dat ik nog wel wat meer kan verdienen ergens anders.
Ik doe mijn job nog graag ik geniet van de vrijheid, ik hou er van om veel rond te rijden, moet ook regelmatig op hotel wat ik zeker niet erg vind.
Ik mag zelf mijn planning maken en hotels boeken etc. Dus als ik ooit bepaalde dagen optijd moet thuis zijn krijg ik dat altijd wel geregeld.

Ben tevreden van mijn loon, maar als ik sommige andere zie denk ik toch dat ik nog wel wat meer kan verdienen ergens anders.
Ik doe mijn job nog graag ik geniet van de vrijheid, ik hou er van om veel rond te rijden, moet ook regelmatig op hotel wat ik zeker niet erg vind.
Ik mag zelf mijn planning maken en hotels boeken etc. Dus als ik ooit bepaalde dagen optijd moet thuis zijn krijg ik dat altijd wel geregeld.
Als je aan gezinsuitbreiding denkt, is dat laatste een enorm plus waar je later nog veel waarde aan gaat hechten. Tenzij je partner zeer vaste uren heeft en steeds tijdig thuis is. Maar die avonduren met kinderen (in de jonge jaren) zijn toch onbetaalbaar.

1. PERSONALIA

Als ik in mijn vriendenkring rondkijk: van zodra de woorden ‘circular’, ‘social’ of ‘green’ verschijnen gaat de werkgever er nogal eens van uit dat je het voor een deel uit idealisme doet. En idealisme moet niet vergoed worden.

Aan jou om te beslissen wat je wil. Ergens anders zal je ongetwijfeld meer kunnen verdienen, maar het zal dan waarschijnlijk niet in de circulaire economie zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Service technieker
Anciënniteit: 1,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50 (ik reken de verplaatsing wel mee aangezien ik servicetechnieker ben en dus van thuis vertrek en veel op de baan zit. Moet soms 3 uur naar klanten rijden dus dat is voor mij ook werktijd)

Maand salaris (bruto): 3750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2400
Nettovergoedingen: -
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja beide
Maaltijdcheques: Neen, maar mag smiddags wel eten kopen met de creditcard van het werk.
Ecocheques: -
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: België, Nederland, Duitsland (afentoe ook eens andere landen binnen Europa maar dat is zelden.)
Afstand woon/werk in km's: 70 (maar ik vertrek van thuis rechtstreeks naar de klant, moet wel regelematig eens naar de firma gemiddeld 1x/week)
Afstand woon/werk in tijd: 45-50 min
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Camionette die prive gebruikt mag worden.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):6
Vakantiedagen (andere extra):1
Vrijheid om verlof te nemen: Wanneer ik wil ( moet wel goedkeuring vragen maar word nooit geweigerd)
Glijdende werkuren: Ik maak mijn eigen planning dus kan zelf wel wat schuiven, zolang het werk maar gedaan is en ik voldoende werk is er geen probleem.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Afentoe
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vooral interne opleidingen
Telewerk (buiten corona-periode): 1x per week ( of per 2 weken) administratie, mag eventueel van thuis.

Na 2,5j aan 3750 bruto zitten is toch al mega impressive? En je zou nog meer kunnen verdienen?

Na 2,5j aan 3750 bruto zitten is toch al mega impressive? En je zou nog meer kunnen verdienen?
Heb me misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, veel meer moet misschien gewoon meer zijn.
Als ik zo hoor bij vrienden/kennissen wat die soms verdienen, voor bv Jobs waar je eigenlijk minder moet kunnen..
Maar dan zijn de werkomstandigheden natuurlijk wel minder ( posten of hele dag binnen in een fabriek.. ).

Heb me misschien een beetje verkeerd uitgedrukt, veel meer moet misschien gewoon meer zijn.
Als ik zo hoor bij vrienden/kennissen wat die soms verdienen, voor bv Jobs waar je eigenlijk minder moet kunnen..
Maar dan zijn de werkomstandigheden natuurlijk wel minder ( posten of hele dag binnen in een fabriek.. ).
Je moet niet vergelijken met vrienden/kennissen die iets totaal anders doen. Als je wil weten of je huidig loon competitief is, moet je vergelijken met andere service techniekers ;-)

Ik kom uit Nederland en ben vorig jaar verhuisd naar net over de grens in België, maar ben nog steeds werkzaam voor mijn werkgever in Nederland.

Ik wil mogelijk voor een Belgisch bedrijf gaan werken, echter valt mij op dat bij bruto-netto berekeningen het netto salaris in België een heel stuk lager ligt. Waarschijnlijk zal ik bij een Belgisch bedrijf wel een firmawagen (en maaltijdcheques, hospitalisatie etc.) krijgen wat natuurlijk aardig wat kosten bespaart, maar toch heb ik het idee dat in Nederland blijven werken gunstiger is voor mij.

Of zijn er andere manieren om het nettoloon te optimaliseren? Ik hoor het graag!

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Computeranimatie (hbo)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 2
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand (feitelijk samenwonend)
Aantal kinderen ten laste: Geen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider denk ik?
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Software development consultancy (in-house, dus geen detachering)
Huidige functie: Front-end Engineer
Anciënniteit: 2 jaar ervaring
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): €3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3125 (incl. de €285 van hieronder)
Nettovergoedingen: €285 (reiskosten)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Nee
Vakantiegeld: €3900 bruto per jaar
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee
Hospitalisatieverzekering: Nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...) Nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Eindhoven (NL)
Afstand woon/werk in km's: 35km
Afstand woon/werk in tijd: 45min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: 0,19/km (€285 netto per maand)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 8
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid om verlof op te nemen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, 2 studiedagen per maand + jaarlijks €1000 budget voor cursussen
Telewerk (buiten corona-periode): Nee, in verband met belastingregels omtrent grensarbeiders

Zelf ben ik ook werkzaam in Nederland (Eindhoven) maar dan als belg de belasting druk in Nederland is een stuk lager dan in België. Wil je in België gaan werken zal je helaas toegevingen moeten doen, een lease auto zou de druk kunnen verlichten maar geen enkel bedrijf zal je +-4750 bruto (je hebt nu 2840€ netto) gaan betalen met 2 jaar werkervaring.

Nog een belangrijk item is het verschil in werk mentaliteit in positieve en negatieve zin onderschat dit niet, mijn neef is getrouwd met een Nederlandse zij heeft een tijdje in België gewerkt maar is terug in Nederland gaan werken omdat ze niet kon aarden aan de hiërarchische sfeer.

Nederland vergelijken met België moet je even opletten.
-Hij heeft geen 13de maand, wat bijna standaard is in België. (~€100/maand)
- Maaltijdcheques is ook een vergoeding van ~€100/maand
- Nederland verplichte ziektezorg anno 2023 is - €120/maand.
- €285 aan reisvergoeding gaat wel echt op aan brandstof an kosten van de auto.
- (heb je een pensioen regeling?heb je een cao? Etc..)

Stel daar een geoptimaliseerd pakket tegenover en in mijn opinie zit je in België MET bedrijfswagen beter.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Professionele bachelor chemie ( procestechnologie)
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Procesoperator
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 42
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

Maand salaris (bruto): 5700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig ( 5300 brutto)
BedrijfsGSM/laptop: Te leasen maar heb ik niet gedaan.
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leaseplan, tand en oogplan, 8k netto vakantiegeld.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 40min met de auto. 1 uur met de bedrijfsbus + klein stuk auto.
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, busvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Via leaseplan mogelijk maar heb ik momenteel niet.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 78 in totaal. 20 jv, 29 adv, 6 flexi-dagen, aantal c40 dagen en feestdagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, indien mogelijk voor minimumbezetting
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 4 ploegen snelroterend
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig tot geen.
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna nooit, en indien wel betaald.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee

Ook maar eens mijn pakket hier zetten, ookal is het vrij gekend denk ik.
Verder geef ik ook nog bijles in mijn vrije tijd als flexi-job, dit levert meestal 300-400 euro netto per maand op.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Professionele bachelor chemie ( procestechnologie)
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Procesoperator
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 42
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

Maand salaris (bruto): 5700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig ( 5300 brutto)
BedrijfsGSM/laptop: Te leasen maar heb ik niet gedaan.
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leaseplan, tand en oogplan, 8k netto vakantiegeld.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 40min met de auto. 1 uur met de bedrijfsbus + klein stuk auto.
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, busvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Via leaseplan mogelijk maar heb ik momenteel niet.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 78 in totaal. 20 jv, 29 adv, 6 flexi-dagen, aantal c40 dagen en feestdagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, indien mogelijk voor minimumbezetting
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 4 ploegen snelroterend
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig tot geen.
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna nooit, en indien wel betaald.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee

Ook maar eens mijn pakket hier zetten, ookal is het vrij gekend denk ik.
Verder geef ik ook nog bijles in mijn vrije tijd als flexi-job, dit levert meestal 300-400 euro netto per maand op.
Is er een bepaalde reden waarom deze sector zoveel betaalt? Dat is een pakket waar de merendeel van de werkende klasse nooit aan zal tippen.

Heel mooi pakket!

Is er een bepaalde reden waarom deze sector zoveel betaalt? Dat is een pakket waar de merendeel van de werkende klasse nooit aan zal tippen.

Heel mooi pakket!
Shiftwerk vooral. Maar ook grote winstmarges en specifieke kennis. Duurt bijna altijd jaren voor de verschillende zones/jobs te leren. Fouten kunnen catastrofaal zijn.

Source: ben zelf ook operator
De job is zeker aan te raden maar toch vinden ze moeilijk (geschikte) kandidaten.

Nog een belangrijk item is het verschil in werk mentaliteit in positieve en negatieve zin onderschat dit niet, mijn neef is getrouwd met een Nederlandse zij heeft een tijdje in België gewerkt maar is terug in Nederland gaan werken omdat ze niet kon aarden aan de hiërarchische sfeer.
Als consultant die al in redelijk wat bedrijven heeft mogen binnenkijken waaronder ook Nederlandse, vind ik dat hiërarchie in België en Nederland vooral van bedrijf afhangt en niet zozeer van land.

Als consultant die al in redelijk wat bedrijven heeft mogen binnenkijken waaronder ook Nederlandse, vind ik dat hiërarchie in België en Nederland vooral van bedrijf afhangt en niet zozeer van land.
Het is wel de gewoonte in Nederland om meer je gedacht te kunnen zeggen en alles meer 'open' te kunnen bespreken. In België kan dat soms wat moeilijker zijn, maar dat valt nog altijd goed mee als je dat vergelijkt met Duitse, Zwitserse en vooral de typisch Franse bedrijfscultuur.

Het is wel de gewoonte in Nederland om meer je gedacht te kunnen zeggen en alles meer 'open' te kunnen bespreken. In België kan dat soms wat moeilijker zijn, maar dat valt nog altijd goed mee als je dat vergelijkt met Duitse, Zwitserse en vooral de typisch Franse bedrijfscultuur.
Idd, maar dat is ook vooral het Noordelijkere gedeelte. Hoe Zuidelijker je gaat, hoe meer het overeenkomt met de Vlaamse mentaliteit.

Terug
Bovenaan