Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Weinig techniekers hier precies.
Jammer wel, ben zelf technieker en toch wel benieuwd wat andere techniekers verdienen.
Als verwarmingstechnieker/chauffagist ben ik geëindigd met 21 bruto/uur in juni 2021. Nu zou dat al 23-25 bruto/uur zijn. Als technieker offshore wind had ik rond de 5500 bruto, anno 2017.

Wat die lonen van techniekers in de industrie zijn dat weet ik niet, ik weet wel dat er een tekort is. Ik zie hier ook soms iemand rijden met een freelance technieker camionette: technical support/industriële techniek. Geen idee wat zijn tarieven/cliënteel zijn...

Weinig techniekers hier precies.
Jammer wel, ben zelf technieker en toch wel benieuwd wat andere techniekers verdienen.
Ik ben gestart als mechanieker machinebouw aan 13€/u (2007), daar gestopt aan 16,8€/u (2015). Gestart in shift op chemisch bedrijf aan 19€/u en werk nu in dagdienst als technieker aan 30€/u.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26

Opleiding:
hotelschool tot 5de middelbaar, daarna aan het werk gegaan, zonder diploma.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : ik ben 8 jaar aan het werk ondertussen. Momenteel iets langer als 2 jaar bij mijn huidige werkgever.

Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd sinds 2019
Aantal kinderen ten laste: 1 sinds 11/2022

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeiderscontract in het P.C. 118(voedingsindustrie)

Huidige functie: operator/bakker

Anciënniteit: 2 jaar

Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk: 24u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Jaar 2022 zijn de gegevens hieronder. Hier komt in 2023 bijna 11% bovenop.

Maandsalaris bruto: +- 3400
Maandsalaris netto: +-2900
= -30 euro netto voor hospitalisatieverzekering 2 personen
Maandelijks 30 euro bruto verplaatsingsvergoeding(auto)

Andere vergoedingen:
13e maand : 3100 bruto
Cao90: 2500 netto
Vakantiegeld: 6400 bruto
Indien meer als 50% werkzaam in hogere looncategorie per jaar krijg je het overige % omgerekend aan de hoogst gewerkte catégorie aan het einde van het jaar (exclusief ploegenpremies en nachtpremies)

BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques €24/weekend (2 dagen)
Ecocheques: 200-250 euro
Hospitalisatieverzekering: A.G. = 30 euro netto 2 personen plus baby.

Andere voordelen ():
Refer-a-friend:
1000 euro bruto als werknemer 6 maanden in dienst is.
fietsleaseplan mogelijk via werkgever indien gewenst

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 25 min altijd
Eigen auto nodig voor het werk: nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: omgerekend 8 dagen plus 3 vervangende feestdagen.
Ik werk max 104 dagen en dit nog min vakantiedagen en overuren die opgenomen worden.

Vrijheid om verlof te nemen: ja, alleen 25 december en 1 januari zijn collectief.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag en nachtploeg. Ik werk in vaste nacht.
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Geen enkele vorm van stress.
Persoonlijk heb ik het liever druk en te druk.
Soms te weinig handen waardoor de "stress" naar het volgende team verplaatst, maar dit is nooit heel lang en niet frequent. Part of the job!
Hoe vaak overuren te presteren: in sommige functies is er 15min werkoverdracht als overuren. Niet altijd nodig. Soms vrijwillig en na vraag een uur langer of eerder aanwezig zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja.
Telewerk (buiten corona-periode): nee, niet mogelijk in mijn functie.
Verantwoordelijkheid over personeel:
Deels. Ik ben verantwoordelijk voor het hele proces en dus de teams die aanwezig zijn. Het is meer dat ik de link ben tussen de aanwezige teams, Maar ik maak geen beslissingen over collega-werknemers.
Wel speel ik opmerkingen over collega's door naar de volgende verantwoordelijke mochten er zich problemen voordoen.

Laatst bewerkt:
Ik ben gestart als mechanieker machinebouw aan 13€/u (2007), daar gestopt aan 16,8€/u (2015). Gestart in shift op chemisch bedrijf aan 19€/u en werk nu in dagdienst als technieker aan 30€/u.
Welke specificatie exact als technieker?

Mechanieker rotating equipment, vooral revisies en troubleshooting. Pompen, compressoren, centrifuges, ventilatoren, afzakkingsmachines, kettingtransport, … best een boeiende en afwisselende job
Maar nog steeds in loondienst van chemisch bedrijf dan?
Maar zeer mooi loon als technieker. Dacht dat dit niet mogelijk was, tenzij door hoge ancienniteit.

Maar nog steeds in loondienst van chemisch bedrijf dan?
Maar zeer mooi loon als technieker. Dacht dat dit niet mogelijk was, tenzij door hoge ancienniteit.
Ja klopt, vandaar het hoge loon. Alle technische profielen bij ons hebben dezelfde categorieën te doorlopen, of je nu draaier, meet en regel, mechanieker of lasser bent.

Ja klopt, vandaar het hoge loon. Alle technische profielen bij ons hebben dezelfde categorieën te doorlopen, of je nu draaier, meet en regel, mechanieker of lasser bent.
Dat lijkt me ook niet meer dan logisch.
Eigen personeel moet maximaal competent zijn.

Maar 30€/u als uitvoerend personeel is toch wel knap. Daar wil ik toch wel eens meer over weten :P
Ik begin nog te denken dat ik mijn mensen te weinig betaal. Al zijn het wel bedienden en maakt dat uurloon enkel maar uit voor overuren.

Was jij dat met die draaier in dienst aan 30/u?
Idd - ondertussen bijna 33 €/h

Edit: maar ik vrees dat hij binnenkort zelfstandig zal starten - we werken nog samen met 2 zelfstandige draaiers, wij kopen alle materialen en zij doen enkel de bewerking- 2022 is afgerond en ik zie dat elk van die draaiers goed is voor iets meer dan 100.000 € facturen, en we zijn ook niet hun enige klant - ik schat de jaaromzet (excl. ruwe materialen) van een zelfstandig draaier dan ook rond de 175-250k per jaar, en dat met beperkt machinepark (1-2 draaibanken, kleine freesmachine en een pers - allemaal conventionele machines) - één van hen is amper 26 jaar. Ik meen één van de beste beroepen - fysiek niet zwaar, je wordt beter met de jaren, weinig plaats nodig, investering valt mee als je conventioneel werkt.

Die mannen zijn ook zeer sterk in snel handelen, niet zo zeer bij ons maar bij hun andere klanten kunnen ze soms een dagje of nacht doorwerken en daar 5K voor vangen, klant betaald met grote glimlach.

Laatst bewerkt:

Edit: maar ik vrees dat hij binnenkort zelfstandig zal starten - we werken nog samen met 2 zelfstandige draaiers, wij kopen alle materialen en zij doen enkel de bewerking- 2022 is afgerond en ik zie dat elk van die draaiers goed is voor iets meer dan 100.000 € facturen, en we zijn ook niet hun enige klant - ik schat de jaaromzet (excl. ruwe materialen) van een zelfstandig draaier dan ook rond de 175-250k per jaar, en dat met beperkt machinepark (1-2 draaibanken, kleine freesmachine en een pers - allemaal conventionele machines) - één van hen is amper 26 jaar. Ik meen één van de beste beroepen - fysiek niet zwaar, je wordt beter met de jaren, weinig plaats nodig, investering valt mee als je conventioneel werkt.

Die mannen zijn ook zeer sterk in snel handelen, niet zo zeer bij ons maar bij hun andere klanten kunnen ze soms een dagje of nacht doorwerken en daar 5K voor vangen, klant betaald met grote glimlach.
Een oprechte vraag die misschien denigrerend overkomt voor sommigen maar zeker niet zo bedoeld is:

Wat doet een draaier eigenlijk precies? Ik denk dan aan wat informatie ingeven in een computerprogramma en wachten tot het klaar is? Ik ga er van uit dat het wel niet zo eenvoudig is als ik het hier voorstel, maar ik weet het gewoon niet. Oprecht benieuwd.

Maar 30€/u als uitvoerend personeel is toch wel knap.
Uiteindelijk voeren veel bedienden aan 5K bruto ook gewoon uit en zitten ze ook maar wat semi-hersenloos te tokkelen aan hun computer. Het is een misvatting dat arbeiders gewoon uitvoeren zonder te denken. Waarom zouden de goede dan ook geen ~ 5K bruto mogen verdienen?

Amai, jammer dat mij dat nooit heeft geboeid verspanende technieken. Bij ons op school zien we ook weinig interesse in de richtingen die het nog aanbieden. Eigenlijk zie ik algemeen weinig interesse in techniek...

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk voeren veel bedienden aan 5K bruto ook gewoon uit en zitten ze ook maar wat semi-hersenloos te tokkelen aan hun computer. Het is een misvatting dat arbeiders gewoon uitvoeren zonder te denken. Waarom zouden de goede dan ook geen ~ 5K bruto mogen verdienen?

Je hebt verschillende gradaties daarin.
Zo zijn er echt wel technische jobs waar nadenken echt minimaal is, die betalen dan ook niet zoveel.
Het zijn niet allemaal automation engineers, E&I techniekers en mensen die bezig zijn met technisch uitdagende jobs.
Voor elk zo een profiel heb je 3 monteurs die dag in en uit kabelbanen hangen en kabels trekken of elektriciens die kabels denuderen en rangeren volgens een vaste kabellijst.
Amai, jammer dat mij dat nooit heeft geboeid verspanende technieken. Bij ons op school zien we ook weinig interesse in de richtingen die het nog aanbieden. Eigenlijk zie ik algemeen weinig interesse in techniek...
techniek is dan ook niet al te sexy. Het wordt nog altijd aanzien als minderwaardig en enkel voor mensen die te zwak zijn om in een algemene richting mee te volgen.
Een beroepsopleiding is steevast omdat je toch een vodje papier in handen moet hebben.

Als er iemand met een overall de winkel binnenstapt dan bekijkt iedereen die persoon als een groot stuk stront.

Maar cru gezegd moet je mij niet achter een databank of een frees zetten heel den dag, want ik wordt zot.
Dan mogen ze mij nog meer betalen.

Het zijn niet allemaal automation engineers, E&I techniekers en mensen die bezig zijn met technisch uitdagende jobs.
Dat zijn toch ook allemaal normale uitvoerende jobs? Je krijgt een automatisatie project van je baas dat je moet uitvoeren. Zelfde met project managers en dergelijke die ook gewoon administratieve bediendes zijn.

Bij ons nemen ze burgerlijk ingenieurs aan voor bureaujobs die kunnen uitgevoerd worden door mensen met een ASO diploma met een technisch-wetenschappelijke achtergrond.
Het uitvoerend personeel bestaat tussen een allegaartje van masters, bachelors en mensen zonder diploma... anything goes. Maar die laatste moeten wel van vele markten thuis zijn (software, chemie, techniek), met stress en klanten kunnen omgaan en onder druk en op korte termijn allerhande problemen kunnen oplossen. Toch wordt er op deze mensen door de managers neergekeken en als een stuk gereedschap behandeld, maar that 's life zeker.
Ik heb zelf al jaren geleden een kaderfunctie aan mij laten voorbijgaan omdat ik uitvoerende in the field wilde blijven, nooit spijt van gehad.

Dat zijn toch ook allemaal normale uitvoerende jobs? Je krijgt een automatisatie project van je baas dat je moet uitvoeren. Zelfde met project managers en dergelijke die ook gewoon administratieve bediendes zijn.
Ja dat zijn technischuitvoerende jobs. Maar wel jobs waar op zijn minst een hogeschool diploma gevraagd wordt en die ook bepaalde verwachtingen met zich meebrengen.
Het is ook daarom dat ik zeg dat er wel verschil is tussen technisch uitvoerende jobs. Uiteindelijk zijn heel veel jobs uitvoerend, maar niet allemaal zijn ze technisch.

Ja man, van een vooroordeel dat nergens op slaat gesproken... 🙄
Dat hoef je mij niet te vertellen.
Maar ik heb het zelf ook gemerkt toen ik aan het bouwen was en ik soms eens in battledress naar de winkel ging. Dat is schrijnend, maar wel de jammere realiteit.

Terug
Bovenaan