Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het is niet mijn gewoonte om eigen prestaties in de verf te zetten - kan hier op het forum mss wel zo overkomen maar in real life ben ik veel genuanceerder. Op zich is dat loon niet slecht, dat weet ik ook - maar het chronische gebrek aan iet of wat optimalisatie is al langer een doorn in het oog, net als een groepsverzekering van 500 €/jaar - dat zie je toch quasi nergens voor gelijkaardige profielen . Doorheen dit jaar een aantal gesprekken gehad daarover en vanaf januari zal daar verandering in komen (niet enkel voor mezelf maar ook voor collega's).

En verder moet dat ook niet op de spits gedreven worden natuurlijk, werkgevers moeten winst maken - hoe meer hoe liever, want dat is de beste situatie voor de werknemers. Hetzelfde geld ook voor werknemers - tevreden werknemers zijn beter dan ontevreden werknemers.

Ook de vraag of je zelf vind of je al dan niet makkelijk te vervangen bent of niet is een moeilijke: zeg je "ik ben onvervangbaar" - dan getuigd dat van hoogmoed, te veel vertrouwen en mss zelfs minachtend ten aanzien van je omgeving en collega's - in heel de wereld zijn er heel mss 100 personen die niet vervangbaar zijn en daar zal ik geen deel van uitmaken. Zeg je "ik ben makkelijk vervangbaar" - dan kan men evengoed iemand goedkoper aanwerven natuurlijk.

Ik werk er graag, krijg heel veel vrijheden maar maak daar geen misbruik van - anderzijds zet ik me ook wel in voor het bedrijf, collega's en onze klanten. Mij vervangen is geen probleem, maar ook daar moet je wat geluk hebben - voor mijn huidige collega zijn 4 voorgangers aangenomen met elk hun positieve en negatieve eigenschappen - geen van hen is gebleven / mogen blijven.
Voila, heb je dan niet ineens een antwoord op je vraag? Gezien je weet dat je vervangbaar bent zal je allicht ook weten van peers in dezelfde sector met dezelfde functie... Weet je wat zij verdienen? Of ben je in de mogelijkheid om te gaan jobhoppen met jouw functie? Wat zou daar het aanbod zijn?

Vrees dat jij de enige bent die op je loonvraag antwoord zal kunnen krijgen hoor..

Voila, heb je dan niet ineens een antwoord op je vraag? Gezien je weet dat je vervangbaar bent zal je allicht ook weten van peers in dezelfde sector met dezelfde functie... Weet je wat zij verdienen? Of ben je in de mogelijkheid om te gaan jobhoppen met jouw functie? Wat zou daar het aanbod zijn?

Vrees dat jij de enige bent die op je loonvraag antwoord zal kunnen krijgen hoor..

Een concurrent heeft even gepolst (dat mag je letterlijk nemen - tijdens een drink op café) en sprak van basisloon 2,5K netto + 4% commissie - echter geen interesse want werkgever in Duitsland, zuiver sales. Jobhoppen is een lastige als ik binnen sector wil blijven, bijkomend ook amper 25min van huis. Voorkeur gaat dan ook gewoon uit naar iets meer loon en wie weet krijg ik ooit de leiding en gaat mijn baas gewoon op zijn lauweren rusten en wat geld incasseren.

Een concurrent heeft even gepolst (dat mag je letterlijk nemen - tijdens een drink op café) en sprak van basisloon 2,5K netto + 4% commissie - echter geen interesse want werkgever in Duitsland, zuiver sales. Jobhoppen is een lastige als ik binnen sector wil blijven, bijkomend ook amper 25min van huis. Voorkeur gaat dan ook gewoon uit naar iets meer loon en wie weet krijg ik ooit de leiding en gaat mijn baas gewoon op zijn lauweren rusten en wat geld incasseren.
Toch al best op voorhand bespreken, je baas zal als hij er genoeg van heeft eerder zijn zaak verkopen aan een concurrent en nog dik cashen, hij gaat het niet zomaar gratis overlaten aan het personeel hoor... (misschien dat er mogelijkheden zijn dat je jezelf wel in de vennootschap inkoopt als je het vraagt).

Update sinds enige tijd (op 9lives)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30j
Opleiding: Industriële farmacie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 6j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech
Huidige functie: Quality Manager (QP/RP)
Anciënniteit: 6 j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 50u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4310
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2850
Nettovergoedingen: €310
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM & laptop
Maaltijdcheques: €7
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5%, volledig gefinancierd door werkgever
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10 à 20% jaarbonus, performance driven

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: BXL
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u15
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 4
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Gemiddeld tot weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Fluctuerend, afh van projecten (gem 12u per week)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 direct reports

Update n.a.v. recente promotie.
Nettovergoedingen gereduceerd owv transportvergoedingen niet meer van toepassing.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30j 31j
Opleiding: Industriële farmacie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 6j 7j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech
Huidige functie: Quality Manager (QP/RP) Head
Anciënniteit: 6j 7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 50u

Maand salaris (bruto): €4310 €6500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2850 ~€3600
Nettovergoedingen: €310 €100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM & laptop
Maaltijdcheques: €7
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5%, volledig gefinancierd door werkgever
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10 à 20% 15 - 30% jaarbonus, performance driven

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: BXL
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u15
Eigen auto nodig voor het werk: Ja Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Ja Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen Middenklasse (D) + onbeperkte tankkaart in BeLux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 4
Vakantiedagen (andere extra): 5 6
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Gemiddeld tot weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Fluctuerend, afh van projecten (gem 12u per week)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2 3d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: 2 3 direct reports

Toch al best op voorhand bespreken, je baas zal als hij er genoeg van heeft eerder zijn zaak verkopen aan een concurrent en nog dik cashen, hij gaat het niet zomaar gratis overlaten aan het personeel hoor... (misschien dat er mogelijkheden zijn dat je jezelf wel in de vennootschap inkoopt als je het vraagt).
100% dit
Een van mijn kameraden werkt ook al sinds zijn 16 voor zijn WG.
heeft ook altijd gedacht dat hij gerrant word samen met zijn collega die er al even lang werkt en familie is van den eigenaar.
Als er gezopen is op een feestje en petit comité is het altijd "en ik ga het overlaten aan ulle, ik moet niet meer werken, ik heb alles wa ik moet hebben"
Maar de maandag daarna komt er nooit iets concreet, en dat spel is zo al jaren bezig.

Als er binnenkort iemand zijnen hof op stapt met een bod verkoopt dien 100%

1. PERSONALIA
Leeftijd:31
Opleiding: master industrieel - elektromechanica + master in het management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :6+ project engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:alleenstaand
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: project engineer
Anciënniteit:6
Officiële aantal uren tewerkstelling:40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):40

Maand salaris (bruto):3636
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):2293
Nettovergoedingen:100
13e maand (volledig/gedeeltelijk):volledig
BedrijfsGSM/laptop:gsm + werk laptop
Maaltijdcheques:ja
Ecocheques:neen
Groepsverzekering (deel werkgever%):neen
Hospitalisatieverzekering:ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):neen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen:neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):Bedrijfswagen VAA=189 + tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):12
Vakantiedagen (andere extra):0
Vrijheid om verlof te nemen:ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:neen
Glijdende werkuren:ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: niet gangbaar
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): neen
Verantwoordelijkheid over personeel niet rechtstreeks (project verantwoordelijk)

Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):Bedrijfswagen VAA=189 + tankkaart België

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):0
Verantwoordelijkheid over personeel niet rechtstreeks (project verantwoordelijk)

Wat denken jullie?
PC200 en geen ecocheques? En 40u werken per week maar geen 12 ADV dagen?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Wat denken jullie?

Met die diploma’s en leeftijd misschien net wat te weinig. Wel nog een serieuze ‘opslag’ te verwachten natuurlijk met index. Dan is het al bij al echt wel een normaal salaris in mijn ogen

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Wat denken jullie?
Aangezien ik je profiel goed kan inschatten: je pakket mist een groepsverzekering en een bonus. Ook de nettovergoedingen zijn voor je ervaring en sector aan de lage kant, dit zou typisch tussen €150 en €200 moeten liggen.

Verder word je marktconform betaald.
Met die diploma’s en leeftijd misschien net wat te weinig. Wel nog een serieuze ‘opslag’ te verwachten natuurlijk met index. Dan is het al bij al echt wel een normaal salaris in mijn ogen
Enkel groepsverzekering, bonus en nettovergoedingen. Verder niet "net wat te weinig" qua bruto. Hij zou wel nog een stapje vooruit kunnen zetten bij een jobhop, maar niets schokkend.

Ik kan verkeerd zijn maar volgens mij heeft @Topgear wel toegang tot relevante benchmarks binnen een bepaalde waaier van sectoren :)

Maandag gesprek gehad met een headhunter, nog een andere opportuniteit dan deze die ik eerder vermeldde, maar ook de moeite om verder te verkennen.

Iets wat me wel heel erg opvalt: Als je nog geen people-management ervaring hebt is het héél moeilijk om in aanmerking te komen voor een leidinggevende job. Nu heb ik één jaartje die ervaring, en lijkt het alsof alle deuren vanzelf open gaan...

Nog een vaststelling na dit jaar heel veel kandidaten te interviewen: het algemene "niveau" van kandidaten voor leidinggevende posities valt vies tegen, zelfs bij mensen die reeds vele jaren ervaring hebben in mijn sector.

Wat bedoel je met "niveau" precies?
Dat er een significant verschil is tussen de capaciteiten die nodig zijn voor de beoogde job vs. wat ze laten blijken uit het interview. Veel ervaren profielen lijken vast te houden aan een manier van werken die eigenlijk niet meer relevant is.

Of wanneer je vraagt wat iemands' stijl van leiderschap is en je krijgt het antwoord: goh ja ik ben meer het coachende type (full stop).

Dat er een significant verschil is tussen de capaciteiten die nodig zijn voor de beoogde job vs. wat ze laten blijken uit het interview. Veel ervaren profielen lijken vast te houden aan een manier van werken die eigenlijk niet meer relevant is.

Of wanneer je vraagt wat iemands' stijl van leiderschap is en je krijgt het antwoord: goh ja ik ben meer het coachende type (full stop).
Wat zijn volgens u de eigenschappen / praktische voorbeelden / antwoorden die je hoopt te krijgen?

Het zijn ook het type skills die je zelf moeilijk kan beoordelen, velen hebben er ook nooit een opleiding in gekregen en zijn er en passant ingerold, een IQ kan je min of meer testen, ...

Ik probeer zelf wat te sturen (niet echt leiding geven) maar zie mezelf regelmatig tegen een spreekwoordelijke muur botsen - een echte people manager zal ik dus nooit worden vermoedelijk.

Misschien doorvragen dan? De vraag an sich is ook wel behoorlijk ruim hé... Hoe kan de sollicitant weten wat je precies bedoelt of wat voor antwoord jij graag zou hebben?

Wat zijn volgens u de eigenschappen / praktische voorbeelden / antwoorden die je hoopt te krijgen?
In eerste instantie: dat ge uw stijl van leiderschap moet afstemmen op uw team.

En aantonen dat je ten allen tijde richting kan geven aan uw team, dus dat iedereen "mee" is met de afgesproken strategie (en bijhorende prioriteiten).

Voorbeelden geven van situaties uit het verleden: successen van mensen die je hebt laten doorgroeien. Of omgekeerd: uw moeilijkste momenten delen: iemand moeten ontslaan of herstructurering moeten doorvoeren, allemaal waardevolle ervaring om te delen.

Misschien doorvragen dan? De vraag an sich is ook wel behoorlijk ruim hé... Hoe kan de sollicitant weten wat je precies bedoelt of wat voor antwoord jij graag zou hebben?
Het is een illustratief voorbeeld hé, niet letterlijk zo gebeurd en zonder context natuurlijk heel vaag. Die kandidaten weten in principe wel waarvoor ze solliciteren. Eerlijk gezegd, als je het antwoord er moet uittrekken dan getuigt dat niet van veel visie van de kandidaat hé, terwijl die mensen net een visie en strategie moeten kunnen overbrengen. En dikwijls zijn dat mensen die al 5j + in een dergelijke rol zitten.

Niet voorbereid zijn was trouwens ook een veelvuldig thema. Gaat er bij mij moeilijk in wanneer een kandidaat geen enkele kennis heeft van de portfolio van de firma waar ze solliciteren. Veel brildragers vallen zo tijdens een virtueel gesprek door de mand want je ziet dan in de reflectie van het scherm dat ze snel gaan opzoeken :unsure:

Laatst bewerkt:
Niet voorbereid zijn was trouwens ook een veelvuldig thema. Gaat er bij mij moeilijk in wanneer een kandidaat geen enkele kennis heeft van de portfolio van de firma waar ze solliciteren. Veel brildragers vallen zo tijdens een virtueel gesprek door de mand want je ziet dan in de reflectie van het scherm dat ze snel gaan opzoeken :unsure:
Haha, hier ook al mensen geinterviewd waarbij je hun ogen van links naar rechts ziet lezen of zoeken naar een verhaaltje dat ze op voorhand hadden opgeschreven :rofl:

Terug
Bovenaan