Bij nader inzien is het duidelijk dat ik het begrip hongerloon mss toch wat licht heb gebruikt - excuses daarvoor.
Waarom begin je idd gewoon niet voor jezelf? Leads komen automatisch binnen zonder dat een collega van je deze verzorgt en jij handelt elk detail af van A tot Z... Wat houdt je tegen? Concurrentiebeding in je AO?
Ben nog niet mee hoor...
Het is eens ter sprake gekomen - maar nooit echt uitgewerkt, bijkomend zou ik genoodzaakt zijn om enkel voor werkgever (of een concurrent) te werken want specifieke software nodig (héél duur in ontwikkeling want eigen aan machines, dus geen kant en klare software die je koopt). Het is ook rechtstreeks gekoppeld aan een productieomgeving.
Ik hoop, binnen een aantal jaar, mss de kans te krijgen om als zaakvoerder te functioneren.
Een 18 jarige zonder diploma die een IBO doet en dan 3400 euro bruto + wagen gaat verdienen. Denk dat jij op een andere planeet leeft maar ik zie dat toch nergens gebeuren, of het bedrijf moet graag met geld smijten.
Er zijn IT bedrijven waar een bruto loon van 2400 € voldoende is om 2100-2200 € netto te hebben, IP + netto onkosten - er heeft hier zo iemand gewerkt.
Klopt, maar als werknemer ga je natuurlijk altijd minder verdienen dan de waarde die je toevoegt aan het bedrijf, anders zouden ze je niet aannemen. Dus in dat geval moet hij inderdaad maar als ondernemer zelf iets opstarten en kan hij de volledige waarde die hij toevoegt zelf capturen.
Of eens met de vuisten op tafel slaan, want als hij inderdaad beweert dat zijn werkgever zo afhankelijk is van hem, of dat hij gigantisch veel waarde toevoegt, kan hij gerust eens voor een heel serieuze opslag vragen. Indien de werkgever die weigert is zijn toegevoegde waarde misschien toch minder dan gedacht.
Er is inderdaad een wereld van verschil tussen een hongerloon en "van werken voor iemand anders wordt je nooit rijk".
Rijk is natuurlijk relatief en ja er zijn zeker lonen om van rijk te worden.
Maar je loon vergelijken met de omzet of winst van het bedrijf waarvoor je werkt is meestal toch niet de goeie maatstaf.
Als je wil mee verdienen aan de opbrengst van je (klein) bedrijf, vraag dan aandelen he.
Dan is 't ineens opgelost.
Als je dan een voorstel krijgt om op commissie te werken, wil je niet.
Je snapt toch dat een normale maar grote opslag een gigantisch risico inhoudt voor de werkgever, en een loon op commissie altijd beter in verhouding staat tov de geldelijke opbrengst van een werknemer?
Omzet of winst werkgever is idd geen guideline, wat me vooral stoort is het gebrek aan iet of wat optimalisatie en het ontbreken van een groepsverzekering (er is er één van 500 €/jaar nu - geen tikfout)). Normaal zal er vanaf volgend jaar één en ander aangepast worden. Ik zal de loon -template dan eens volledig invullen.
Aandelen vragen is niet evident (denk ik), zijn in handen van zaakvoerder/partner. Zoals hierboven aangegeven hoop ik ooit de kans te krijgen om als zaakvoerder te functioneren, een job die ik graag zou uitoefenen - ook binnen het bedrijf vermoed ik daar een draagvlak voor te vinden - op persoonlijke basis bedoel ik dan.
Op commissie werken is financieel de grootste blunder geweest die ik kon maken, ook al stoor ik me aan het principe binnen een kleine KMO die ook nog eens opereert in een niche segment. Dat laatste is een voordeel en een nadeel, mijn toegevoegde waarde hier is groot (al is niemand onvervangbaar) maar bij gebrek aan concurrentie binnen 350km niet evident om te verzilveren. En dan is er nog de praktische kant - ook al verkoop ik veel (in bedrag) - het is niet mijn hoofdbezigheid en ik doe het niet graag - bij het werken op commissie wordt je bijna automatisch in de richting van pure sales geduwd.