Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Beetje een te verwachten reactie (was/ben ik me bewust van) - maar je moet dat bedrag eens door een bruto/netto calculator halen als je niets van loonoptimalisatie doet, geen bonussen of dikke groepsverzekering en de kosten voor een standaard bedrijfswagen ervan aftrekt.
Gedaan, 3052 netto - wat je van bedrijfswagen moet bijbetalen (maar dat levert je veel meer op). Da's dus meer dan het mediane loon van volgende arrondissementen, BRUTO weliswaar.
GewestArrondissementMediaan loon
WalloniëAth3.015
WalloniëBorgworm3.012
WalloniëNeufchâteau2.984
VlaanderenVeurne2.962
WalloniëMarche-en-Famenne2.954
WalloniëDinant2.913
WalloniëPhilippeville2.904
WalloniëBastenaken2.864
Je kan nu nog zoveel willen lachen met wallonië, maar als je netto meer verdient dan wat een gemiddelde voltijdse werknemer in verschillende arrondissementen in België verdient, dan is er iets grondig mis met je "hongerloon" begrip.

Beetje een te verwachten reactie (was/ben ik me bewust van) - maar je moet dat bedrag eens door een bruto/netto calculator halen als je niets van loonoptimalisatie doet, geen bonussen of dikke groepsverzekering en de kosten voor een standaard bedrijfswagen ervan aftrekt.

Iemand die 18 jaar is en een opleiding volgt van 6 maand bij een grote IT boite voor standaard zaken gaat netto ook naar huis met 2200 euro en een kleine wagen. Ook dat is de realiteit.
Waarom begin je idd gewoon niet voor jezelf? Leads komen automatisch binnen zonder dat een collega van je deze verzorgt en jij handelt elk detail af van A tot Z... Wat houdt je tegen? Concurrentiebeding in je AO?

Ben nog niet mee hoor...

Iemand die 18 jaar is en een opleiding volgt van 6 maand bij een grote IT boite voor standaard zaken gaat netto ook naar huis met 2200 euro en een kleine wagen. Ook dat is de realiteit.
Ikzelf werk in IT recruitment en ken starters met een master diploma aan 2500 bruto zonder nettovergoeding of wagen

Iemand die als prof. werkt aan de universiteit binnen de graad van docent heeft 5467 EUR na 8 jaar anciënniteit, met als voorwaarde een doctoraat (en goed onderzoeks-CV).
Ah, en een hospitalisatieverzekering, terugbetaald openbaar vervoer en een blinkende lerarenkaart.
En gemiddelde werkweken van 55 uur.

Ook dat is de realiteit. Compleet van het padje, die uitspraak.

Laatst bewerkt:
Ikzelf werk in IT recruitment en ken starters met een master diploma aan 2500 bruto zonder nettovergoeding of wagen
Lijkt mij wat weinig op dit moment. Ik heb er ook een goed zicht op (via vriendin) en daar is nog niemand gestart aan 2500 zonder wagen als afgestudeerde master in IT. Met wagen wel.

Context of niet maar als je het fcking lef hebt om een loon van €5.600 af te doen als een hongerloon dan heb je andere problemen. Aanhalingstekens of niet.

Doe eens normaal man.
Zijn geloofwaardigheid is inderdaad wel een beetje weg nu. In het beurstopic praat hij ook regelmatig over zijn hongerloon, dus ik beelde mij een ingenieur in die 2.500 bruto ofzo verdiende, komt ie met dit af..

Die gaan toch heel uitzonderlijk zijn. Wij hebben baremalonen en het minimumloon binnen de IT-afdeling iets boven 3000 euro bruto. Dat is dan niet in de functie die een master zal doen. De volgende stap start aan 3300 bruto. Allemaal zonder auto of IP-rulings.

Ter verdediging van @contextbinder, ik begrijp z'n sentiment wel. OK, hongerloon was allicht een hyperbool, maar daarom moet z'n volledige gedachtengang toch niet afgeschoten worden?

Objectief gezien veel verdienen is niet hetzelfde als de individuele perceptie van loon naar werken.

Een 18 jarige zonder diploma die een IBO doet en dan 3400 euro bruto + wagen gaat verdienen. Denk dat jij op een andere planeet leeft maar ik zie dat toch nergens gebeuren, of het bedrijf moet graag met geld smijten.

Ter verdediging van @contextbinder, ik begrijp z'n sentiment wel. OK, hongerloon was allicht een hyperbool, maar daarom moet z'n volledige gedachtengang toch niet afgeschoten worden?

Objectief gezien veel verdienen is niet hetzelfde als de individuele perceptie van loon naar werken.
Klopt, maar als werknemer ga je natuurlijk altijd minder verdienen dan de waarde die je toevoegt aan het bedrijf, anders zouden ze je niet aannemen. Dus in dat geval moet hij inderdaad maar als ondernemer zelf iets opstarten en kan hij de volledige waarde die hij toevoegt zelf capturen.

Of eens met de vuisten op tafel slaan, want als hij inderdaad beweert dat zijn werkgever zo afhankelijk is van hem, of dat hij gigantisch veel waarde toevoegt, kan hij gerust eens voor een heel serieuze opslag vragen. Indien de werkgever die weigert is zijn toegevoegde waarde misschien toch minder dan gedacht.

Er is inderdaad een wereld van verschil tussen een hongerloon en "van werken voor iemand anders wordt je nooit rijk".

Rijk is natuurlijk relatief en ja er zijn zeker lonen om van rijk te worden.

Maar je loon vergelijken met de omzet of winst van het bedrijf waarvoor je werkt is meestal toch niet de goeie maatstaf.
Als je wil mee verdienen aan de opbrengst van je (klein) bedrijf, vraag dan aandelen he.
Dan is 't ineens opgelost.
Als je dan een voorstel krijgt om op commissie te werken, wil je niet.
Je snapt toch dat een normale maar grote opslag een gigantisch risico inhoudt voor de werkgever, en een loon op commissie altijd beter in verhouding staat tov de geldelijke opbrengst van een werknemer?

Bij nader inzien is het duidelijk dat ik het begrip hongerloon mss toch wat licht heb gebruikt - excuses daarvoor.

Waarom begin je idd gewoon niet voor jezelf? Leads komen automatisch binnen zonder dat een collega van je deze verzorgt en jij handelt elk detail af van A tot Z... Wat houdt je tegen? Concurrentiebeding in je AO?

Ben nog niet mee hoor...

Het is eens ter sprake gekomen - maar nooit echt uitgewerkt, bijkomend zou ik genoodzaakt zijn om enkel voor werkgever (of een concurrent) te werken want specifieke software nodig (héél duur in ontwikkeling want eigen aan machines, dus geen kant en klare software die je koopt). Het is ook rechtstreeks gekoppeld aan een productieomgeving.

Ik hoop, binnen een aantal jaar, mss de kans te krijgen om als zaakvoerder te functioneren.

Een 18 jarige zonder diploma die een IBO doet en dan 3400 euro bruto + wagen gaat verdienen. Denk dat jij op een andere planeet leeft maar ik zie dat toch nergens gebeuren, of het bedrijf moet graag met geld smijten.

Er zijn IT bedrijven waar een bruto loon van 2400 € voldoende is om 2100-2200 € netto te hebben, IP + netto onkosten - er heeft hier zo iemand gewerkt.

Klopt, maar als werknemer ga je natuurlijk altijd minder verdienen dan de waarde die je toevoegt aan het bedrijf, anders zouden ze je niet aannemen. Dus in dat geval moet hij inderdaad maar als ondernemer zelf iets opstarten en kan hij de volledige waarde die hij toevoegt zelf capturen.

Of eens met de vuisten op tafel slaan, want als hij inderdaad beweert dat zijn werkgever zo afhankelijk is van hem, of dat hij gigantisch veel waarde toevoegt, kan hij gerust eens voor een heel serieuze opslag vragen. Indien de werkgever die weigert is zijn toegevoegde waarde misschien toch minder dan gedacht.
Er is inderdaad een wereld van verschil tussen een hongerloon en "van werken voor iemand anders wordt je nooit rijk".

Rijk is natuurlijk relatief en ja er zijn zeker lonen om van rijk te worden.

Maar je loon vergelijken met de omzet of winst van het bedrijf waarvoor je werkt is meestal toch niet de goeie maatstaf.
Als je wil mee verdienen aan de opbrengst van je (klein) bedrijf, vraag dan aandelen he.
Dan is 't ineens opgelost.
Als je dan een voorstel krijgt om op commissie te werken, wil je niet.
Je snapt toch dat een normale maar grote opslag een gigantisch risico inhoudt voor de werkgever, en een loon op commissie altijd beter in verhouding staat tov de geldelijke opbrengst van een werknemer?

Omzet of winst werkgever is idd geen guideline, wat me vooral stoort is het gebrek aan iet of wat optimalisatie en het ontbreken van een groepsverzekering (er is er één van 500 €/jaar nu - geen tikfout)). Normaal zal er vanaf volgend jaar één en ander aangepast worden. Ik zal de loon -template dan eens volledig invullen.

Aandelen vragen is niet evident (denk ik), zijn in handen van zaakvoerder/partner. Zoals hierboven aangegeven hoop ik ooit de kans te krijgen om als zaakvoerder te functioneren, een job die ik graag zou uitoefenen - ook binnen het bedrijf vermoed ik daar een draagvlak voor te vinden - op persoonlijke basis bedoel ik dan.

Op commissie werken is financieel de grootste blunder geweest die ik kon maken, ook al stoor ik me aan het principe binnen een kleine KMO die ook nog eens opereert in een niche segment. Dat laatste is een voordeel en een nadeel, mijn toegevoegde waarde hier is groot (al is niemand onvervangbaar) maar bij gebrek aan concurrentie binnen 350km niet evident om te verzilveren. En dan is er nog de praktische kant - ook al verkoop ik veel (in bedrag) - het is niet mijn hoofdbezigheid en ik doe het niet graag - bij het werken op commissie wordt je bijna automatisch in de richting van pure sales geduwd.

Overal hetzelfde precies bij de overheid

Mijn vriendin is ook federaal ambtenaar, zij hebben 12 persoonlijke doelstellingen die ze moeten halen op jaarbasis.
Zij is sinds half november dossiers aan het uitstellen om op 3 januari af te sluiten omdat ze haar doelstellingen voor 2022 binnen had
Als ze op 3 januari al die dossiers afsluit heeft voor 2023 3 van de 12 doelstellingen binnen

En toch heeft de directie beslist om de doestellingen voor 2022 te verlagen omdat er vele ze niet konden halen

Uiteraard veel lovende commentaren en iedereen heel tevreden met haar, maar ook een "voldoet aan de verwachtingen"
Motiverend dat dat is..

Dat Is toch overal zo? Ik sausisoneer mijn performance ook. Af en toe wat klaar is doorsturen met wat vertraging. Beetje opsparen voor rond bonus seizoen boem boem boem te doen.

Je moet de politiek wat goed spelen. Als ze debiele performance specs zetten, dan is cheating fair game...

Mijn standaard antwoord op alles is "veel werk, wordt moeilijk". Under promise, over deliver. Dat een ander altijd alles morgen belooft en uiteindelijk niet kan deliveren, moet een ander maar weten.

Iemand die als prof. werkt aan de universiteit binnen de graad van docent heeft 5467 EUR na 8 jaar anciënniteit, met als voorwaarde een doctoraat (en goed onderzoeks-CV).
Ah, en een hospitalisatieverzekering, terugbetaald openbaar vervoer en een blinkende lerarenkaart.
En gemiddelde werkweken van 55 uur.

Ook dat is de realiteit. Compleet van het padje, die uitspraak.
Met alle respect voor de proffen, maar ik ken er niet veel die niet bijknabbelen links en rechts... wie enkel unif werk doet heeft wel veel centen voor gewoon zijn zin te doen en niet echt krom te werken.

Ongeveer elke bij activiteit is extra langs de kassa. Manama met avondles, 200 euro per les. Commissie a b c , extra centen,....

Klopt, deels eigen schuld (heb graag controle) maar anderzijds ook moeilijk want te weinig werk om daar telkens iemand voor aan te stellen. Ook niet de eerste keer dat ik wat uitleg moet geven bij deze structuur - ook het ontbreken van ISO 9000 en aanverwanten is niet steeds evident. Met wat geluk kunnen we ondertussen wel leveren aan toonaangevende bedrijven in o.a. chemie.

hongerloon = 5600 € bruto, geen echt “hongerloon” maar niet in verhouding tot de winstcijfers van werkgever, noch het iets lagere loon van collega. Heb wel al een paar keer de vraag gehad om op commissie te werken, ik sta echter niet achter het principe- ik ken mezelf en ga daar te sterk op focussen en ook de mogelijkheid om in conflict te komen met collega is aanwezig, ik zou me niet goed voelen om te werken in dergelijke context.
Ik begrijp je gevoel, je wg casht daar een paar miljoen op jouw kennis en zweet en jij krijgt 70K bruto , dat is natuurlijk frustrerend.

Met alle respect voor de proffen, maar ik ken er niet veel die niet bijknabbelen links en rechts... wie enkel unif werk doet heeft wel veel centen voor gewoon zijn zin te doen en niet echt krom te werken.

Ongeveer elke bij activiteit is extra langs de kassa. Manama met avondles, 200 euro per les. Commissie a b c , extra centen,....
Bij de economie of de rechten misschien, maar de extra activiteiten zijn eerder beperkt bij ons. Wat expertises misschien, maar een vetpot is dat niet hoor. En bijbetaald worden om les te geven in avondonderwijs? Al die managementopleidingen worden me plots duidelijk.

Lijkt me niet iets voor de meerderheid, en zeker niet aan het begin van je carrière (wat ik gebruikte om dat 'hongerloon' te illustreren).

Laatst bewerkt:
Ik geef leiding aan doorsnee administratieve profielen.
Van HR uit is er wel druk mbt doelstellingen halen en skills aanleren, maar in realiteit is het gewoon “het is wat het is” en elk jaar zie ik hetzelfde patroon terugkeren. Mensen zijn zo voorspelbaar.
Er iets aan doen of veranderen? Ik vind geen volk die hen wil vervangen.
En dit jaar was een uitermate druk jaar dat het excuus van “ik heb geen tijd gehad”, ook gewoon correct is.

Dat het elders met high potentials wellicht anders is, dat zal wel, maar op de doorsnee werkvloer is het gewoon het werk doen en we zien wel.

En extra betalen als je meer taken kunt of doet? Wat is het verschil tussen 4K bruto, 4,2k bruto of 4,5k bruto? Meer werk en netto amper meer centen zeggen stouteriken, en gelijk hebben ze eigenlijk.
Mensen komen gewoon werken voor een inkomen. Realiteit.
Met die visie zit je toch na een decennia of 2 in een burnout hoor...

Ik snap wat je bedoelt maar als je dan toch "moet" werken voor centen, waarom het niet ineens uitdagend maken en de beste versie van uzelf geven? Niet iedereen houdt natuurlijk van een uitdaging en dat moeten ze dan zelf weten om gewoon het absolute minimum te doen maar die mensen moeten er ook aan denken dat ze cru gezien ca. 40 à 45 jaar moeten werken, hopelijk doen ze dan tenminste iets wat ze graag doen...

Met die visie zit je toch na een decennia of 2 in een burnout hoor...

Ik snap wat je bedoelt maar als je dan toch "moet" werken voor centen, waarom het niet ineens uitdagend maken en de beste versie van uzelf geven? Niet iedereen houdt natuurlijk van een uitdaging en dat moeten ze dan zelf weten om gewoon het absolute minimum te doen maar die mensen moeten er ook aan denken dat ze cru gezien ca. 40 à 45 jaar moeten werken, hopelijk doen ze dan tenminste iets wat ze graag doen...
Ik denk dat dat toch echt wel zeer utopisch denken is.

Het beste van uzelf geven en uitdagingen is nooit rust, altijd stress, etc En het is maar een minimum dat daar ook iets tegenover zal zien staan

Terug
Bovenaan