Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Alsof je in een "goedkope" omgeving wel altijd direct rond de kerktoren werk kan vinden... 🙄
Ben ik een goed voorbeeld van. Woon op de boerenbuiten in West-Vlaanderen en rij 56 km naar mijn werk (ook in West-Vlaanderen) komt op +-60min.

Binnen de 30 min van mijn deur vind ik als ingenieur geen werk, buiten 1 bedrijf op 10 km. Al de rest zijn kleine firmatjes van +-10 man.

In West-Vlaanderen zit meeste industrie rond Kortrijk en Waregem of aan de haven.

Voor de meesten is verhuizen van onder de kerktoren ook een semi drama.

Ik woon anderhalf uur van het ouderlijke huis. Tot vorig jaar 1h15 enkele rit naar werk.

Verhuisd naar 10km verder, veel file skippen smorgens. Nu nog maar 45min en de madam moet andere richting uit (geen file). Ipv 2min te voet, 10min met auto. Dat is maanden drama geweest voor de verhuis "gaat dat wel lukken".... en haar ouders "oooh zusje, je gaat zo ver verhuizen". Blablbabla. En " de eerste die uit het dorp weg trekt" (letterlijk het volgende gehucht).

Bon, 1 y later. Surprise, alles ok, blijkt wel mee te vallen. Die kerktoren is wel heel comfortabel voor velen.

Mijn schoonouders hebben letterlijk gezegd dat we nooit naar het buitenland mogen verhuizen omwille van de kleinkinderen. Toen ik zei "well, we'll see about that" (niet van plan, but you never know), kregen ze terplekke een inzinking.

Ik woon anderhalf uur van het ouderlijke huis. Tot vorig jaar 1h15 enkele rit naar werk.

Verhuisd naar 10km verder, veel file skippen smorgens. Nu nog maar 45min en de madam moet andere richting uit (geen file). Ipv 2min te voet, 10min met auto. Dat is maanden drama geweest voor de verhuis "gaat dat wel lukken".... en haar ouders "oooh zusje, je gaat zo ver verhuizen". Blablbabla. En " de eerste die uit het dorp weg trekt" (letterlijk het volgende gehucht).

Bon, 1 y later. Surprise, alles ok, blijkt wel mee te vallen. Die kerktoren is wel heel comfortabel voor velen.

Mijn schoonouders hebben letterlijk gezegd dat we nooit naar het buitenland mogen verhuizen omwille van de kleinkinderen. Toen ik zei "well, we'll see about that" (niet van plan, but you never know), kregen ze terplekke een inzinking.
Idd

Mijn ouders wonen in Leuvense, grootouders in Antwerpse en overgrootouders in Gentse.

Allemaal verhuisd omdat dat dichter bij het werk was.

Ik sta binnenkort ook een beetje voor dit dilemma.
Zou vanaf volgend jaar rustig binnen uitkijken naar een eigen stekje. Ik werk in Kortrijk, mijn vriendin in Brugge. Ik woon bij mijn ouders op +-20 km van Brugge.

Lichtervelde/Roeselare zou theoretisch ergens in het midden zijn. Maar ik vraag mij af wat 45 min van de schoonouders wonen voor gevolgen gaat hebben eens er ooit kindjes van komen. Goede opvang vinden is tegenwoordig ook al niet meer van zelfsprekend.

Ook wel een risico aan verbonden natuurlijk.
Mijn vorig werk bijvoorbeeld, ouderlijk huis was 2km er vandaan. Dan met vriendin op 20 km gaan huren, was vaak al een klein uur rijden.
Terug iets in de buurt van werk gezocht en terug op 2 km.
Ambras op het werk en er vertrokken, resultaat huis gekocht dicht bij vorig werk, zelfs aan het bouwen 'vlakbij' en ik werk nu weer op 30km van onze woonplaats.
Terug een 30min tot soms een uur in we wagen.

Ook wel een risico aan verbonden natuurlijk.
Mijn vorig werk bijvoorbeeld, ouderlijk huis was 2km er vandaan. Dan met vriendin op 20 km gaan huren, was vaak al een klein uur rijden.
Terug iets in de buurt van werk gezocht en terug op 2 km.
Ambras op het werk en er vertrokken, resultaat huis gekocht dicht bij vorig werk, zelfs aan het bouwen 'vlakbij' en ik werk nu weer op 30km van onze woonplaats.
Terug een 30min tot soms een uur in we wagen.
Idd... Ik zou nooit verhuizen voor m'n werk. Ik vind het belangrijker om te wonen waar ik graag woon en ik zal in de buurt dan wel werk zoeken of desnoods wat verder rijden om tot op m'n werk te geraken.

Maar ik vraag mij af wat 45 min van de schoonouders wonen voor gevolgen gaat hebben eens er ooit kindjes van komen. Goede opvang vinden is tegenwoordig ook al niet meer van zelfsprekend.
Maar willen én kunnen jouw en haar ouders wel instaan voor opvang?
Mijn ouders waren daar heel duidelijk in: wij zijn geen babysitters die jouw problemen gaan oplossen. Terecht ook hoor!
Mijn zus woont trouwens ook 45minuten rijden: zij komt 2wekelijks langs en mijn ouders helpen haar +-4x per jaar met de kinderen door naar daar te rijden in noodgevallen.

Verhuizen voor het werk ben ik ook geen fan van, het zijn absoluut de uitzonderingen die als 40-jarige nog werken voor dezelfde baas als toen ze twintiger waren.

Mijn ouders hebben 25km van hun "thuis", van hun kerktoren gebouwd toen ze 50 werden. Omdat ze een veel rustigere ouwe dag wilden. Ik ben als 23jarige mee verhuisd en toen ik naar vastgoed begon te kijken, ben ik nooit gaan kijken naar mijn oorspronkelijke kerktoren. Gewoon 15km rondom mijn ouders + bereikbaarheid van het openbaar vervoer (waarmee ik voornamelijk ging gaan werken) en zoeken maar!
Vorig jaar was de zoektocht dan weer +-15minuten maximum rijden van de dochter haar school + openbaar vervoer. Ik heb toen ook een bod gedaan op grond een half uur rijden van mijn werk... Dat ik wegens herorganisatie een half jaar later kwijt was. 🤷🏼

Ontopic: afgesproken met mijn werkgevers dat ik aan het einde van mijn interim een anciënniteitssprong van 10j ga maken (5j geleden begonnen aan 0j anciënniteit in een nieuwe sector) zodat ik bij een volgende werkgever loonfiches kan voorleggen waarop 15j anciënniteit vermeld staat. 😇

Bij een koppel met kinderen is het toch wel héél handig als er één van beide partners vlakbij het werk woont, gewoon al omdat je dan wss ook de school vlakbij werk én thuis hebt en voor transport kinderen van/naar hobbies net na school. Tenzij je natuurlijk je kinderen sterk wil beperken in de keuze van hun hobbies.

Een koppel waar beide werken op 1 uur afstand van thuis, betekent dat kinderen in de praktijk pas vanaf 6 uur hobbies kunnen doen, als je dan nog ergens een gaatje vindt om ze te laten eten ervoor. Zeker voor lagere schoolkinderen ga je zo vaak op slaap beknotten.

Idd... Ik zou nooit verhuizen voor m'n werk. Ik vind het belangrijker om te wonen waar ik graag woon en ik zal in de buurt dan wel werk zoeken of desnoods wat verder rijden om tot op m'n werk te geraken.
Langs de andere kant is "wonen waar ik graag woon" natuurlijk heel subjectief... Ik ben opgegroeid in een gemeente rond Antwerpen waar ik heel graag woonde, verhuizen naar een dorp verder was op 21-jarige leeftijd al precies de wijde wereld intrekken... We hebben bewust nooit onze woonplaats gekozen obv de opvangmogelijkheden van de kinderen later (ook omdat mijn vriendin haar ouders op 150km wonen in NL en mijn eigen ouders nog voltijds werkten) maar obv wat voor huis we konden kopen met ons budget...

En ik moe zeggen, desondanks dat ik 21j in hetzelfde dorp woonde en daar mijn basis had is het verhuizen toch heel snel gewend en woon ik 4 verhuizingen later zéér graag in een boerengat op een kwartiertje rijden van mijn ouderlijk huis.

Dat is jammer genoeg wel vaker de Belgische mentaliteit. Zoveel mogelijk onder de kerktoren blijven wonen (op enkele jaren op kot gaan na) en naar het buitenland verhuizen is iets eng.
Op zich niets mis mee, maar het valt me toch ook wel op.

Ik zal altijd proberen een locatie te zoeken waar ik met relatief weinig file overal kan geraken (in de buurt van de belangrijkste economische activiteiten). Dat is momenteel enkel haalbaar tussen Antwerpen en Brussel.
  • Van Limburg/Tienen/Diest/Aarschot/Leuven/Kempen naar Brussel/Antwerpen/Gent --> No Go
  • Van West-Vlaanderen/Oost-Vlaanderen naar Brussel/Antwerpen --> No Go
Van pakweg Mechelen/Rumst/Zemst/Wilrijk/Berchem naar Brussel/Antwerpen & Gent (niet op de terugweg, 's morgens wel) --> Doenbaar.

Zolang je huurt is verhuizen voor 't werk in principe nog wel te doen. Zeker als je jong bent.
Kinderen compliceren de zaak uiteraard, want als je verhuist verhuizen zij mee (& blijven hun vriendjes & favoriete leerkracht, etc. dus achter).
Een woning kopen maakt het dan helemaal lastig, want nu gaat het U geld kosten. Elke keer je verhuisd moet je nl. 't schrijven betalen, wat in principe weg gesmeten geld is (belastingen, basically).

Dus, bottom line ... verhuizen voor 't werk ... 't is meestal een lastig geval voor verscheidene redenen, de een al wat lastiger dan de andere.

Dat gezegd zijnde, zeker in context van de 'eigendom & belastingen' reden ... is verhuizen voor 't werk eigenlijk te zot voor woorden.
Als je een woning van 250K koopt ('k ga er mij gemakkelijk vanaf maken voor de cijfers met 'n berekend voorbeeld -> https://www.topcompare.be/nl/hypothecaire-lening/registratierechten-en-notariskosten-berekenen).
Da's dus 12K bijkomende kosten voor elke keer dat je zou verhuizen. Eer je op uw nieuwe job 12K netto 'gespaard' hebt ga je toch al even tijd nodig hebben eh.
Als je dan om de paar jaar van job veranderd ga je eigenlijk gewoon nog gaan werken om te verhuizen. :sneaky:

Laat staan dat je nog zou moeten lenen, dan komen daar nog kosten op. Alsook ... met 250K heb je tegenwoordig soms niet veel meer, afhankelijk van waar je zoekt.

Aangezien km-vergoeding ook onderdeel is van het loon, volgende vraag:

Mijn vriendin haar officiële plaats van tewerkstelling is thuis dus als ze naar kantoor moet zijn dit professioneel gereden km aan +-0.42€c/km
Dat is 50km per keer dus heen terug = +-21€

Nu ben ik ook opeens in de running voor een job op 3 a 4km van haar kantoor en zou dezelfde voorwaarden krijgen.
Is het toegelaten dat ik die vergoeding ook aanvraag op dagen dat we zouden carpoolen en dus met 1 auto zouden oprijden?

Momenteel heb ik die job nie en heb ik nog iets anders lopen ook, maar dan is het 40€ voor een keer op en af te rijden. Zo duur is de benzine ook weer niet :)
Iemand die weet of dat toegelaten is of niet? @JPV misschien?

Aangezien km-vergoeding ook onderdeel is van het loon, volgende vraag:

Mijn vriendin haar officiële plaats van tewerkstelling is thuis dus als ze naar kantoor moet zijn dit professioneel gereden km aan +-0.42€c/km
Dat is 50km per keer dus heen terug = +-21€

Nu ben ik ook opeens in de running voor een job op 3 a 4km van haar kantoor en zou dezelfde voorwaarden krijgen.
Is het toegelaten dat ik die vergoeding ook aanvraag op dagen dat we zouden carpoolen en dus met 1 auto zouden oprijden?

Momenteel heb ik die job nie en heb ik nog iets anders lopen ook, maar dan is het 40€ voor een keer op en af te rijden. Zo duur is de benzine ook weer niet :)
Iemand die weet of dat toegelaten is of niet? @JPV misschien?
hoe vaak gaat zij en zou jij naar het werk gaan?

Bij haar gemiddeld 1x per week, max eens 2x

Bij mij zal het tijdens het opleiden wel vaker zijn, maar nadien ook minder
Dan is het een héééééél donkergrijze zone wat je vriendin doet, het argument dat ze "toevallig" naar kantoor moet zal niet aanvaard worden om belastingsvrij die 40 cent per km te krijgen, zie: https://www.grantthornton.be/insights/articles/De-kilometervergoeding-opgefrist/

Hetzelfde geldt dan natuurlijk ook voor jou, en dubbel misbruik maakt niet zoals bij mintekens dat het plots ok is ;).

Dat is jammer genoeg wel vaker de Belgische mentaliteit. Zoveel mogelijk onder de kerktoren blijven wonen (op enkele jaren op kot gaan na) en naar het buitenland verhuizen is iets eng.
Op zich niets mis mee, maar het valt me toch ook wel op.

Ik zal altijd proberen een locatie te zoeken waar ik met relatief weinig file overal kan geraken (in de buurt van de belangrijkste economische activiteiten). Dat is momenteel enkel haalbaar tussen Antwerpen en Brussel.
  • Van Limburg/Tienen/Diest/Aarschot/Leuven/Kempen naar Brussel/Antwerpen/Gent --> No Go
  • Van West-Vlaanderen/Oost-Vlaanderen naar Brussel/Antwerpen --> No Go
Van pakweg Mechelen/Rumst/Zemst/Wilrijk/Berchem naar Brussel/Antwerpen & Gent (niet op de terugweg, 's morgens wel) --> Doenbaar.
Is de pendeltijd tegenwoordig nog van toepassing als de meeste bedienden van thuis uit werken?

Terug
Bovenaan