Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hangt er vanaf waar je woont.
Als je vlakbij woont, dan woon je dus in dure regio, is dat geen issue.
Da's ook al bullshit, je kan 15km van je werk wonen en alsnog dagelijks 1u tot anderhalf uur moeten pendelen als je pech hebt.
Helaas zijn er die in goedkope regio gaan wonen (verder) om dan wel dat loon te willen en dan klagen dat ze lang onderweg zijn. Tja
Alsof je in een "goedkope" omgeving wel altijd direct rond de kerktoren werk kan vinden... 🙄

Da's ook al bullshit, je kan 15km van je werk wonen en alsnog dagelijks 1u tot anderhalf uur moeten pendelen als je pech hebt.

Alsof je in een "goedkope" omgeving wel altijd direct rond de kerktoren werk kan vinden... 🙄
Op dat eerste: een normale werkmens kan 15km met een fiets van 25km/u afleggen op 40min.

Op 2e: nee maar dan moet je maar ergens anders gaan wonen. Maatschappelijke kost is ook nog eens groter van dergelijke mensen

Op dat eerste: een normale werkmens kan 15km met een fiets van 25km/u afleggen op 40min.

Op 2e: nee maar dan moet je maar ergens anders gaan wonen. Maatschappelijke kost is ook nog eens groter van dergelijke mensen
Tot bvb je eerst uw peuter/kleuter moet naar school brengen die 15/30 minuten langs de andere kant is van je woonst.

Ik zit op 18 km van mijn werk en moet de Antwerpse Ring over, ik ben dikwijls 45 a 60 min onderweg, soms zelfs 25 maar ook soms 90 minuten.

Ik sta liever een uur in de file dan de fiets te pakken :p
In dit fucking koude weer kan ik je daar enkel in volgen! 🥶
En zelfs met mijn elektrische fiets fiets ik maximaal 20km/u, veel hangt namelijk af van je traject. Om de km een kruispunt, rode lichten, rotondes,... Is rijden aan een andere snelheid dan 1 grote fietsautostrade en gaan!

In dit fucking koude weer kan ik je daar enkel in volgen! 🥶
En zelfs met mijn elektrische fiets fiets ik maximaal 20km/u, veel hangt namelijk af van je traject. Om de km een kruispunt, rode lichten, rotondes,... Is rijden aan een andere snelheid dan 1 grote fietsautostrade en gaan!
De kunst is vlak achter wagen te rijden, daar is het lekker warm!
Toch die met uitlaat

Als je kinderen wilt dan moet je daar maar naar kijken lijkt me.

Als ik visser op zee wil zijn dan ga ik ook niet in Luxemburg wonen.

Maar soit off-topic
jij begon wel over het feit dat iedere normale werkmens wel 15km moet kunnen afleggen met een fiets in 40 minuten. Ik haal een tegenvoorbeeld aan om aan te tonen dat die stelling gewoon niet klopt. Geen idee wat een visser uit Luxemburg daar mee te maken zou hebben

Alle brutolonen voor jobs binnen de omgeving van Brussel, daar mag je toch minstens 1000 euro bruto extra voor rekenen, anders zou ik er niet eens over denken. Dat woon-werk verkeer is een aanslag op je leven.
Als je uit Leuven of Gent moet komen heb je een punt. Dat is dagelijks een pijnlijke situatie.

Vanuit Antwerpen (E19 vanaf Wilrijk) is prima te doen. Als je vroeg vertrekt heb je zo goed als nooit file.
Vertrek je wat later, dan is er enkel een kleine accordeon file vanaf Zemst/Peutie en lichtjes aanschuiven in de bocht naar de ring van Brussel (luchthaven Zaventem). Als je bedrijf niet in het centrum ligt, dan is het prima te doen. Ik doe er tussen 30 en 45min over.

Net eens de Excel geupdated met de company stock plannen. Sinds 2017 36k winst op de aandelen die met korting gekocht kunnen worden en 2y gehouden moeten worden. Telkens de koers 10% hoger trekt, plof ik 10% van mijn total holdings buiten.

We krijgen elk kwartaal de company-wide nummers. We zijn een 50bln company, 17k employees en je kunt 10% van je loon gebruiken voor de stock purchases. Vorige purchase window was er 111k USD purchases. Ik ben dus op mijn eentje goed voor 4% van het volledige programma. Wat extrapolatie leert me dat er misschien 25-50 man in heel het bedrijf mee doen. Very much weird.

Goed, vreemd dat niemand free money wil. Je kunt dus letterlijk met korting kopen en de dag nadien verkopen en paar honderd euro in de zak steken. Ik laat ze blokkeren en betaal 0 taxen dan; paar duizend winst zelfs zonder koers stijging. Allergie voor geld is iets raar.
Ik wil dat ook doen maar hr zegt mij dat ik vaa op die korting moet betalen?

Ik sta liever een uur in de file dan de fiets te pakken :p

Ik zou 100x keer liever met de fiets gaan. Bizar hoeveel mensen, collega's van mij bijv., alleen in een auto in de file gaan staan en daar dan over klagen terwijl ze op een scheet van het werk wonen. Perverse effect van de firmawagen die moet gebruikt worden ook zekers.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Tolken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Payroll Consultant
Anciënniteit: 1 jaar en 8 maanden
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2700 => 3335
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1950 => 2200
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + budget gsm + gsm abo
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (100% WG)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14de maand (volledig) + derde pijler pensioensparen + niet-recurrente bonus (% winstuitkering)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 9km
Afstand woon/werk in tijd: 25min (fiets)
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Mogelijk indien omzetten budget eindejaarspremie (cafetariaplan)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 3
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 2 weken druk, 2 weken rustig
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja (80%)
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Kleine update vanaf 2023: met indexatie van vorig jaar, dit jaar en loonsverhoging vanaf januari 2023.

Wel, in januari is het in belgie +11% en in Duitsland +4% (8% is voor 2022 en 2023; hoeveel zal Belgie zijn in 2023, nog eens +5%?).
Je gooit tijden en dingen door elkaar en laat heel wat wel.

Gezien je in Duitsland over het metaalakkoord spreekt, even vergelijken. In Duitsland is het in 2023 een index van 5,2% in 2023 + 1500 euro nettopremie

België zit op ongeveer 6,2% prognose voor juni 2023 met max 750 euro premie voor 23-24 samen.

2024 zal bij de Duitse metallic 3,3% plus opnieuw 1500 euro zijn, laatste prognose voor België is 3% eind 2023 (verder niets bekend).

Enkel 2022 zit in Duitsland aan 0%, maar wel een opbouwende 27% extra eindejaarspremie en een 32 tot 35 urenweek. België aan 8% index.

Terug
Bovenaan