Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
ok, da's logisch. Het probleem met het indexering van de schijven is dat de belastingen per kalenderjaar werken. Als je nu de schijven aanpast, is dat dus voor het ganse jaar, niet enkel voor de inkomsten vanaf nu. Praktisch lijkt me dat moeilijk, niet enkel voor de overheid, maar ook voor de sociale secretariaten die software hebben die op die jaarcyclus gebaseerd zullen zijn.

Maar het klopt dat dit wel veel effect zal hebben. Los van de loonsverhogingen door indexatie scheelt dat al zo'n 500 euro per persoon. Voor 6 miljoen mensen die belastingen betalen betekent dit al 3 miljard euro. Dus die maatregel invoeren ging gigantisch veel kosten.
Worden de schijven voor inkomstenjaar 2023, geïndexeerd volgens de index van december 2022?

Worden de schijven voor inkomstenjaar 2023, geïndexeerd volgens de index van december 2022?
nee, volgens het gemiddelde van gans het jaar 2022. Dat zal (op basis van prognoses planbureau) 122,73 zijn, terwijl de index van december geschat wordt op 126.56. Ook alweer (ruwweg) 3% verschil. Maar dat komt er dan natuurlijk het jaar erna terug bij.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master Productontwikkeling
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Solution Consultant
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45 (verschillend per week, maar meestal meer dan 40 uur)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +/- 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 1900
Nettovergoedingen: 35 (thuiswerk vergoeding)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + GSM en abonnement
Maaltijdcheques: Ja, 8 euro per dag
Ecocheques: Ja, 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4,3% van brutoloon. Eigen bijdrage 0,7% van brutoloon.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Dubbel vakantiegeld

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 6,5 km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 20/30 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding (0,25 euro per km)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Audi A1 met alle opties+ tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, wordt altijd goedgekeurd
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Met periodes
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Als start voor een eerste job vond ik dit een goed pakket (bruto loon is gegroeid afgelopen 2 jaar). De laatste tijd ben ik wat aan het rond kijken naar andere bedrijven (met name andere functies) en was daarom benieuwd wat jullie gedachte is over mijn huidig pakket. Is de huidge verloning marktconform?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-45 (verschillend per week, maar meestal meer dan 40 uur)

Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 4,3% van brutoloon. Eigen bijdrage 0,7% van brutoloon.

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Audi A1 met alle opties+ tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Als start voor een eerste job vond ik dit een goed pakket (bruto loon is gegroeid afgelopen 2 jaar). De laatste tijd ben ik wat aan het rond kijken naar andere bedrijven (met name andere functies) en was daarom benieuwd wat jullie gedachte is over mijn huidig pakket. Is de huidge verloning marktconform?
Moeilijk in the schatten aangezien ik de sector/functie niet ken, dus ik zou zeggen solliciteer even op wat functies en kom het te weten. Glassdoor al bekeken (niet altijd betrouwbaar natuurlijk)?

Dank voor de reactie. Glassdoor is soms zo uiteenlopend, dat me dat niet veel wijzer maakt.
Op dit moment is het de automatiseringssector, maar ben me aan het oriënteren richting Service Consultant / UX.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Dit komt op enkele punten en komma's na, volledig overeen met een consultant bij ons met +- 2j. ervaring. Marktconform pakket dus.

Deze morgen gehoord dat de werknemers van Total (Frankrijk) hun slag al deels hebben thuisgehaald (stevige loonsverhoging) - toch wat ironisch dat uitgerekend één van de best betaalde sectoren er nog een grote stap op vooruit zal gaan.

Maar ook hier is dat het geval, onlangs een pleidooi gehoord voor betere arbeidsomstandigheden en meer loon bij de NMBS - toch een bedrijf dat reeds een toonbeeld lijkt in deze zaken (ex -collega die er nu 4 jaar werkt beschrijft het met volgende woorden: veel vakantie, geen stress, tal van voordelen, leuke collega's, ... werkt als designer Inventor)

Anderzijds: bedrijven die veel winst maken mogen hun werknemers ook goed verlonen natuurlijk - toont ook aan dat de keuze van werkgever echt wel een grote impact heeft.

Deze morgen gehoord dat de werknemers van Total (Frankrijk) hun slag al deels hebben thuisgehaald (stevige loonsverhoging) - toch wat ironisch dat uitgerekend één van de best betaalde sectoren er nog een grote stap op vooruit zal gaan.

Maar ook hier is dat het geval, onlangs een pleidooi gehoord voor betere arbeidsomstandigheden en meer loon bij de NMBS - toch een bedrijf dat reeds een toonbeeld lijkt in deze zaken (ex -collega die er nu 4 jaar werkt beschrijft het met volgende woorden: veel vakantie, geen stress, tal van voordelen, leuke collega's, ... werkt als designer Inventor)

Anderzijds: bedrijven die veel winst maken mogen hun werknemers ook goed verlonen natuurlijk - toont ook aan dat de keuze van werkgever echt wel een grote impact heeft.
Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

In Frankrijk is er bij mijn weten geen indexatie. Dus hangt koopkrachtbehoud meer af van acties en onderhandelingen dan bij ons. In omgevingen waar het "goed" gaat zijn die dan ook makkelijker af te dwingen. Energie is daar momenteel 1 van, de andere sectoren gaan het potentieel moeilijker hebben...

En laat ons eerlijk zijn, ik dacht verstaan te hebben dat men sprak over een verhoging van 10%... de inflatie is 10%, dan is dat als je het zo in perspectief zet niet zo raar dat men dan een stevige verhoging heeft kunnen bedingen.

Op het gebied van de NMBS spreek ik mij niet uit. Aangezien ik niet weet waarover het gaat. Maar onmiddellijk zeggen onlogisch zou ik het niet zeggen. Hangt echt af van op welke wijze men die wijzigingen ziet (extra personeel, extra geld voor vb mensen die volcontinu werken,...), en we kunnen ook niet uitgaan van het feit dat het werk van persoon x bij NMBS vergelijkbaar is bij de anderen. Het blijft een diverse werkgever (en dus op basis van functieprofiel).

NMBS is inderdaad wel een speciale. Ik heb een vriend, doctor burgerlijk ingenieur in de Antwerpse petrochemie, uiteraard met een mooi loon. Zijn jongere broer is nu als pas afgestudeerd burgerlijk ingenieur gestart bij NMBS. Mijn vriend zei dat NMBS starters beter betaalt dan de petrochemische multinational waar hij werkt.

Zie ook https://www.jobat.be/nl/art/nmbs-groep-werft-1500-nieuwe-krachten-aan
Het loon dan. Een pas afgestudeerde industrieel ingenieur verdient bij NMBS-Groep 3.250 euro bruto per maand, plus flink wat extralegale voordelen. Een burgerlijk ingenieur krijgt 3.638 euro.

22 maart 2013
Sinds 2013 zijn er bij NMBS loonsverhogingen geweest, en daar bovenop zit je met ruim 25% aan indexaties. Ik zou er niet van verschieten dat die schoolverlater is gestart aan €5000 bruto, en dat voor een 36 urenweek in een "chille" startersjob.

NMBS is inderdaad wel een speciale. Ik heb een vriend, doctor burgerlijk ingenieur in de Antwerpse petrochemie, uiteraard met een mooi loon. Zijn jongere broer is nu als pas afgestudeerd burgerlijk ingenieur gestart bij NMBS. Mijn vriend zei dat NMBS starters beter betaalt dan de petrochemische multinational waar hij werkt.

Zie ook https://www.jobat.be/nl/art/nmbs-groep-werft-1500-nieuwe-krachten-aan

Sinds 2013 zijn er bij NMBS loonsverhogingen geweest, en daar bovenop zit je met ruim 25% aan indexaties. Ik zou er niet van verschieten dat die schoolverlater is gestart aan €5000 bruto, en dat voor een 36 urenweek in een "chille" startersjob.
Euhm... 5000€ lijkt mij dat je dat mag vergeten. Die lonen liggen eerder in lijn met die van de federale overheid als ik mij nog goed herinner.

Een bedrag rond de 3850 - 4100€ zie ik echter wel als realistisch. Al is dat meestal wel zonder nettovergoedingen, maaltijdcheques, bedrijfswagens, warrants/bonus/premies wat bij de Antwerpse petrochemie toch wel al makkelijker van toepassing is.
Al mag je wel niet vergeten dat bij de overheid die indexaties al verrekend zijn in de starterslonen, terwijl bij de chemie dit mogelijks pas volgend jaar komt. Wat bij een inflatie van 10% op 1 jaar toch wel een serieuze scheeftrekking kan geven in de vergelijking.

Al zit je nu eenmaal met de omstandigheid dat die bedrijven nu eenmaal nood hebben aan bepaald personeel en dus mee moeten met de algemene marktomstandigheden. Ik heb gezien hoe dat men bij ons geen ingenieur meer kon vastkrijgen, en om die reden hen heeft ingeschaald in de verloningscategorie van de burgies. Nu komt er af en toe eens volk af op een selectie. Daarvoor niemand... al gaat het ook een beetje afhangen van recessie of dergelijke.

In ieder geval is een nieuwe collega bij ons gestart, en die heeft met ervaring geen 5k (4.2-4.3k heeft hij). En die heeft in vergelijking met waar hij vandaan kwam serieus ingeleverd (+/- 1k, wagen en nettovergoedingen). Al is/was die wel geen burgie.

Euhm... 5000€ lijkt mij dat je dat mag vergeten. Die lonen liggen eerder in lijn met die van de federale overheid als ik mij nog goed herinner.

Een bedrag rond de 3850 - 4100€ zie ik echter wel als realistisch.
Ik zal het exacte bedrag eens vragen als ik hem zie.

Maar beweer je dan dat de bedragen uit het artikel van Jobat van 2013, geciteerd door Christian Smets (expert sourcing & employer branding bij NMBS), namelijk "3638 euro bruto plus flink wat extralegale voordelen" voor een burgerlijk ingenieur, niet kloppen?
Of beweer je dat NMBS sinds 2013 een loonsverlaging voor burgerlijk ingenieurs heeft doorgevoerd?
Of dat NMBS de lonen niet langer indexeert volgens de spilindex (gezondheidsindex maart 2013: 99,83; september 2022: 125,24)?

Ik ben helaas niet onderlegd in vakbondsdocumenten, dus ik veronderstel even dat er effectief geen enkele loonsverhoging is geweest de afgelopen 10 jaar, ondanks alle stakingen. Dan pas ik de index toe via de regel van 3:
99,83 in maart 2013 --> 3638 euro
125,24 in september 2022 --> 4564 euro

Dus 4564 euro bruto lijkt me echt het worst case startloon van een burgerlijk ingenieur bij NMBS. Ik ben er quasi zeker van dat het meer is.

Is er niet gewoon aangekondigd dat ze een loonsverhoging gaan krijgen in lijn met de inflatie?
I.e. dat hun slag thuishalen op dit moment eigenlijk niets meer is dan wat in België automatisch via de indexatie gebeurt?

Denk dat een magazijnier of truckchauffeur bij Total ook niet per se aan de barema's van de chemie betaald wordt hoor.

Ik zal het exacte bedrag eens vragen als ik hem zie.

Maar beweer je dan dat de bedragen uit het artikel van Jobat van 2013, geciteerd door Christian Smets (expert sourcing & employer branding bij NMBS), namelijk "3638 euro bruto plus flink wat extralegale voordelen" voor een burgerlijk ingenieur, niet kloppen?
Of beweer je dat NMBS sinds 2013 een loonsverlaging voor burgerlijk ingenieurs heeft doorgevoerd?
Of dat NMBS de lonen niet langer indexeert volgens de spilindex (gezondheidsindex maart 2013: 99,83; september 2022: 125,24)?

Ik ben helaas niet onderlegd in vakbondsdocumenten, dus ik veronderstel even dat er effectief geen enkele loonsverhoging is geweest de afgelopen 10 jaar, ondanks alle stakingen. Dan pas ik de index toe via de regel van 3:
99,83 in maart 2013 --> 3638 euro
125,24 in september 2022 --> 4564 euro

Dus 4564 euro bruto lijkt me echt het worst case startloon van een burgerlijk ingenieur bij NMBS. Ik ben er quasi zeker van dat het meer is.
Volgens mij is dit gewoon van toepassing...

Waar je start in normale omstandigheden in loonsschaal 315 (zowel burgerlijk ingenieur, als burgerlijk ingenieur architect). Met dan de indexcoëfficiënt die nu van toepassing is.
Startloon is dan 26468,32 bruto per jaar. In 2020 zat men met een indexcoëfficiënt van 1.704. Laat ons er voor het gemak van uitgaan, en omdat ik te mottig ben om te zoeken, dat men nu aan 1.9 zit.

Kan zijn dat men om die tekorten snel op te lossen, die personen destijds al heeft laten starten in de volgende schijf. Maar punt blijft dat dit een officieel document is van 2017 en dus ligt na 2013. En ik mij meer baseer hierop dan op wat uitlatingen in de pers.

Kan dat meer zijn, ja dat kan. Het kan zijn dat er premies en dergelijke ook voor die persoon bij de NMBS van toepassing zijn maar dan is dat niet de standaard verloning... zoals het overkomt.

En opnieuw, zoals ik het verstaan heb, is bij de NMBS de gekende verloning via extralegale voordelen nog niet zo geïnstitutionaliseerd zoals bij andere entiteiten. Maar hey, ik kan altijd mis zijn. Maar 5k bruto zou mij zoals gezegd verwonderen.

Volgens mij is dit gewoon van toepassing...

Waar je start in normale omstandigheden in loonsschaal 315 (zowel burgerlijk ingenieur, als burgerlijk ingenieur architect). Met dan de indexcoëfficiënt die nu van toepassing is.
Startloon is dan 26468,32 bruto per jaar. In 2020 zat men met een indexcoëfficiënt van 1.704. Laat ons er voor het gemak van uitgaan, en omdat ik te mottig ben om te zoeken, dat men nu aan 1.9 zit.

Kan zijn dat men om die tekorten snel op te lossen, die personen destijds al heeft laten starten in de volgende schijf. Maar punt blijft dat dit een officieel document is van 2017 en dus ligt na 2013. En ik mij meer baseer hierop dan op wat uitlatingen in de pers.

Kan dat meer zijn, ja dat kan. Het kan zijn dat er premies en dergelijke ook voor die persoon bij de NMBS van toepassing zijn maar dan is dat niet de standaard verloning... zoals het overkomt.

En opnieuw, zoals ik het verstaan heb, is bij de NMBS de gekende verloning via extralegale voordelen nog niet zo geïnstitutionaliseerd zoals bij andere entiteiten. Maar hey, ik kan altijd mis zijn. Maar 5k bruto zou mij zoals gezegd verwonderen.
Startende burgerlijk ingenieur start inderdaad in schaal 315 wat (inc. standaard toeslag) neer komt op 4348€ per maand. Na 4 jaar wordt dit schaal 330 waarmee je op 5464€ zit (index= 1,922), waarna dit langzaam stijgt tot max 7000€ à 8000€ per maand. Ga je voor manager of hoger dan is 10k of meer niet ondenkbaar:

1kJRPxM.png

OwVdaxz.png

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Dit lijkt me eerder weinig. Toen ik afstudeerde in 2011 waren dit al startlonen voor ing's. Ondertussen zie ik hier al startlonen/juniorlonen van 4K bruto verschijnen, wat natuurlijk normaal is met huidige consumptieprijzen...

Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

In Frankrijk is er bij mijn weten geen indexatie. Dus hangt koopkrachtbehoud meer af van acties en onderhandelingen dan bij ons. In omgevingen waar het "goed" gaat zijn die dan ook makkelijker af te dwingen. Energie is daar momenteel 1 van, de andere sectoren gaan het potentieel moeilijker hebben...

En laat ons eerlijk zijn, ik dacht verstaan te hebben dat men sprak over een verhoging van 10%... de inflatie is 10%, dan is dat als je het zo in perspectief zet niet zo raar dat men dan een stevige verhoging heeft kunnen bedingen.

Op het gebied van de NMBS spreek ik mij niet uit. Aangezien ik niet weet waarover het gaat. Maar onmiddellijk zeggen onlogisch zou ik het niet zeggen. Hangt echt af van op welke wijze men die wijzigingen ziet (extra personeel, extra geld voor vb mensen die volcontinu werken,...), en we kunnen ook niet uitgaan van het feit dat het werk van persoon x bij NMBS vergelijkbaar is bij de anderen. Het blijft een diverse werkgever (en dus op basis van functieprofiel).
6% zoals de inflatie in frankrijk is + iedereen extra maandwedde (over gans de wereld)

Toch ook eens een account aangemaakt. Is dit een marktconform loon of niet?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bio-ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Consultancybedrijf in de farma - PC200
Huidige functie: project engineer (validation)
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +-42

Maand salaris (bruto): +-2800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 1950
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: GSM
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Antwerpen