Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Je hebt geen leidinggevende functie nodig als kader. Het is vooral bij ouderwetse bedrijven dat je enkel veel betaald kan worden enkel als je man onder je hebt.
Heb het ook niet over al dan niet veel betaald worden hoor. Had enkel (toegegeven, cynisch, maar soit) wat vragen gesteld omdat bij zo'n simpele vraag als "ben je arbeider, bediende of ambtenaar" het antwoord kader wordt, wat gewoon geen correct antwoord is. De vraag over het al dan niet leiding hebben over personeel laat hij dan weg...

Dit geeft me wat het gevoel geeft dat hij vooral apetrots is op zijn functie als kader maar dan weer niet wilt laten zien dat hij geen leiding heeft over personeel, mogelijk een ietwat groot ego?

Soit, hij effectief een stricto sensu "kaderlid" functie als in "cruciaal voor de onderneming". Zeer mooie verwezenlijking en zeer mooi loonpakket voor een starter, laten we dat vooral onthouden :)

-edit- strict gezien kan je als arbeider of ambtenaar trouwens ook perfect kaderlid zijn hoor :clap:

Wat wil "kaderlid" ook zeggen?

Ik heb tijdens de sociale verkiezingen ook gemerkt dat ik blijkbaar kaderlid was. Aparte lijst of zoiets.

En CAO telt ook niet meer, of zo. Weet ik veel.

In elk geval niks om bijzonder trots op te zijn.

Dit geeft me wat het gevoel geeft dat hij vooral apetrots is op zijn functie als kader maar dan weer niet wilt laten zien dat hij geen leiding heeft over personeel, mogelijk een ietwat groot ego?
Ik ben ook kaderlid zonder personeel onder mij. De term kaderlid dekt immers ook personeel dat een vertrouwenspost bekleed. Mijn pakket staat hier ergens in dit topic.

Kaderlid is toch gewoon een holle term geworden.
Bij mijn vorig werk is die term er gekomen puur om enkel mensen lange dagen te kunnen laten werken, bij 2 van de 3 weliswaar met elk extra uur betaald. De 3de had zich int zak laten zetten, maar fier dat hij was want hij was kader 😀

Ik ken er die kader zijn bij Inbev, weer om lange dagen te kunnen doen zonder u te moeten houden aan de CAO, overuren onbetaald. Enzovoort

Hoeveel “mensen” je onder u hebt is idd nog steeds een gevoelig iets voor sommigen.

Ben nu een kleine twee weken aan de slag bij mijn eerste 'echte' job, maar zit nog met wat twijfels of dit wel écht is wat ik wil doen voor de rest van mijn leven. Ik merk dat ik soms te weinig geduld heb als ik voor lastige klassen moet staan lesgeven en na een lesdag gewoon 'op' ben. Een leidinggevende functie in het onderwijs zou ik wel zien zitten, maar daarvoor heb je minstens 5 jaar anciennitëit nodig.

1. Personalia:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: Master Communicatiewetenschappen + Educatieve Master (lerarenopleiding)
• Werkervaring: 1j
• (Woon) Locatie: België

2. Wat doe je:
• Functie: Leerkracht secundair
• Werkgever/branche: Overheid/onderwijs
• (Werk) Locatie(s)**: West-Vlaanderen
• Aantal vakantiedagen*: Alle schoolvakanties behalve de laatste twee weken van augustus
• Gewerkte uren/week*: 16 lesuren (50 min), komt neer op een 4/5-den opdracht + alle administratie, verbeterwerk, permanenties, oudercontacten...
• Reistijd**: 15 min/30 min te voet
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2767 (3662 als het een full-time was)
• Vast maandsalaris (netto): €1950 incl. internetvergoeding
• Vakantiegeld: €2545 bruto
• Bonus, toeslagen, etc: €20 internetvergoeding per maand
• Dertiende/veertiende maand: €500 netto ongeveer
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €36229 + eindejaarspremie

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg €0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ambtenarenpensioen na vastbenoemdheid
• Mobiliteit per jaar: openbaar vervoer terugbetaald (niet van toepassing bij mij)
• Overige: fietsvergoeding, onmiddellijke loonsverhoging na indexaanpassing
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €0

Op zich mag ik met mijn loon niet klagen als starter - ik verdien ongeveer hetzelfde als een fulltime bachelor leerkracht. Toch ga ik nog proberen om extra uren te sprokkelen simpelweg omdat ik het geld wel zou kunnen gebruiken in deze dure tijden, met het oog een huis te kopen samen met mijn vriendin die nog een jaar moet studeren. Vijf extra lesuren - in een andere school dan - zou neerkomen op een goede 300 netto per maand extra.

Behalve mijn 'echte' job heb ik ook nog een zelfstandige activiteit (miniem aantal uren) van een €750 netto per maand, maar het is mijn bedoeling om van dat bedrag te blijven en integraal te investeren in een indexfonds voor mijn pensioen. Als ik in het onderwijs/overheidsveld blijf werken, zal ik echter (normaal gezien toch, je weet nooit in dit land) ook kunnen genieten van een royaal ambtenarenpensioen.

Ik vrees dat ik met mijn diploma Communicatiewetenschappen in de privésector zeker niet aan €3662 bruto zou geraken met mijn ancienniteit, maar het kriebelt toch een beetje om andere jobs te entertainen.

Nog steeds heel erg mixed feelings over mijn eerste vaste job. De collega's zijn top en heb basically maar 3/4 uur les per dag, maar het verbeterwerk, lesvoorbereidingen en al die extra zaken die erbij komen kijken (klassenraden alom, ouderavonden...) zorgen ervoor dat mijn 4/5-den job aanvoelt als een fulltime. Daarbij is mijn opdracht ook nog eens veranderd en heb ik uren gekregen in een vak waarvoor ik eigenlijk niet opgeleid ben en wat me extra werk oplevert. Daarbovenop blijft het hele 'op' zijn na een lastige klas, en dat geldt voor basically 75% van mijn lessen. Ik mag lesgeven aan 5de en 6de middelbaar (die meestal toch al enige maturiteit hebben), maar ik heb enkel maar (ongeïnteresseerde) derdes waar dat absoluut niet het geval is. Door een verandering in opdracht ben ik ook mijn aangename klassen, waar ik met een gigantische smile voor de klas stond, kwijt.

Ik durf niet zeggen dat het loon echt slecht is, maar ik wil fulltime werken en die mogelijkheid is er gewoon niet omdat mijn nieuw rooster heel erg gefragmenteerd is, wat een bijkomende opdracht in een andere school onmogelijk maakt. Daardoor loop ik een drie-vierhonderd euro netto per maand 'mis'.

Ik weet dat ik niet het meest gegeerde diploma heb, maar mijn ervaring als zelfstandige kan misschien een pluspunt zijn. Zit er zwaar over na te denken om voor een aantal functies te solliciteren in het IT/commwet. domein, ook al ben ik geen expert... Of dat nu in de privé of overheid is, maakt me op zich niet zo veel uit. Als ik zie dat sommige andere BeyondGamers toch een deftige carrière hebben opgebouwd met hetzelfde diploma (en uiteraard ook met meer voordelen), vind ik de verloning aanbod in het onderwijs toch al minder interessant.

Het enige wat me tegenhoudt is het feit dat ik deze opdracht heb aanvaard voor een volledig schooljaar, en daar nu vanaf stappen (omdat het me tegenvalt) voelt alsof ik mijn school in de steek laat. Het is ook vrijwel een garantie dat ik daar (of in de scholengroep) niet meer binnengeraak, mocht er later ooit een vacature vrijkomen voor de derde graad. Decisions...

Laatst bewerkt door een moderator:
:ROFLMAO: Ben ik content dat ik daarvanaf ben.

Snap de obsessie niet met hoeveel volk aan je rapporteert. Allemaal miserie en continu gezever.
Dikke 2

Hier heb ze ook al geprobeerd mensen onder mij te zetten, enkele keren gedaan maar niks dan gezever… dat het Indiers waren die 8000km verder zaten hielp niet natuurlijk, dat ze liever spelletjes speelden dan te werken ook niet echt

Nu heb ik gelukkig een manager die dit aanvaardt en ik mag rustig mijn ding doen zonder dat direct report gedoe! Voor het loon moet ik het ook niet laten want dat ligt vast met mijn job profiel en niet met al dan niet manager zijn

Hier zet men steeds 2 doelstellingen.
Eentje die ambitieus is en eentje die “stuurbaar” is.
Doelstelling wordt dus steeds gehaald.

Vorig jaar was de “stuurbare” doelstelling dat het marketingbudget niet mocht overschreden worden.

Dus ja, als men wil deelt men die bonus gewoon uit.
Waar ik vroeger werkte werd zo de wachtvergoeding voor 24/7 (IT) support uitbetaald, met een target op het aantal ticketten. Nogal grijs gebied, me dunkt.

Het enige wat me tegenhoudt is het feit dat ik deze opdracht heb aanvaard voor een volledig schooljaar, en daar nu vanaf stappen (omdat het me tegenvalt) voelt alsof ik mijn school in de steek laat. Het is ook vrijwel een garantie dat ik daar (of in de scholengroep) niet meer binnengeraak, mocht er later ooit een vacature vrijkomen voor de derde graad. Decisions...

Uiteindelijk ben je ze niks verschuldigd en ergens gaan werken voor een ander te plezieren kan niet echt motiverend zijn. Tenslotte heb je dan nog maar een part time tijdelijk contract, waardoor je in totaal toch duizenden euro's verliest en dat allemaal om een schooldirectie te plezieren.

Zat vorig jaar in dezelfde situatie, heb uiteindelijk toch gewoon gekozen waar ik (en mijn portemonnee) het beste bij voelde.

En blijkbaar worden veel CAO90 bonussen niet (tijdig) goedgekeurd tegenwoordig. Vroeger netto en nu bruto... :cry2:
Ik dien dossiers in voor CAO90 voor een aantal bedrijven waarvoor ik werk. Het is geen evidentie met momenten om goede targets op te stellen die een evenwicht hebben tussen onvoorspelbaar en haalbaar. Is het te haalbaar krijg je een nee van de fod waso, is het té onvoorspelbaar haal je het target mogelijks niet.

De fod is doorheen de jaren interne kpi's ook beginnen afketsen (vb. Klanttevredenheid) owv de manipuleerbaarheid hiervan.

En ja, dan denk ik dat bedrijven die de bonus toch uitkeren een serieuze geste doen want een CAO90 bonus kan je nu moeilijk een verworven recht beschouwen.

Geen toffe positie om als HR in te zitten.

-edit- strict gezien kan je als arbeider of ambtenaar trouwens ook perfect kaderlid zijn hoor :clap:
Niet volgens de wetgeving rond sociale verkiezingen. Definitie van kader: "bedienden, uitgezonderd zij die deel uitmaken van het leidinggevend personeel, die in de onderneming een hogere functie uitoefenen, die in het algemeen voorbehouden wordt aan de houder van een diploma van een bepaald niveau of aan diegene die een evenwaardige beroepservaring heeft"

Zoals je ziet is kaderpersoneel in die wetgeving géén leidinggevend personeel. Dat is nog een andere categorie (leidinggevenden)

Ik dien dossiers in voor CAO90 voor een aantal bedrijven waarvoor ik werk. Het is geen evidentie met momenten om goede targets op te stellen die een evenwicht hebben tussen onvoorspelbaar en haalbaar. Is het te haalbaar krijg je een nee van de fod waso, is het té onvoorspelbaar haal je het target mogelijks niet.

De fod is doorheen de jaren interne kpi's ook beginnen afketsen (vb. Klanttevredenheid) owv de manipuleerbaarheid hiervan.

En ja, dan denk ik dat bedrijven die de bonus toch uitkeren een serieuze geste doen want een CAO90 bonus kan je nu moeilijk een verworven recht beschouwen.

Geen toffe positie om als HR in te zitten.
Dan denk ik toch dat het bij mijn bedrijf anders ligt :P
Al zeker 4 jaar dat we op zijn minst 105% van de targets halen en we op voorhand al weten dat het een eitje zal worden om 100% te halen.

Als een bedrijf geen CA90 meer zou uitkeren dan zou dat toch niet in goeie aarde vallen denk ik. Net zoals men onhaalbare targets zou nemen.

Ben nu een kleine twee weken aan de slag bij mijn eerste 'echte' job, maar zit nog met wat twijfels of dit wel écht is wat ik wil doen voor de rest van mijn leven. Ik merk dat ik soms te weinig geduld heb als ik voor lastige klassen moet staan lesgeven en na een lesdag gewoon 'op' ben. Een leidinggevende functie in het onderwijs zou ik wel zien zitten, maar daarvoor heb je minstens 5 jaar anciennitëit nodig.

1. Personalia:
• Leeftijd: 25
• Opleiding: Master Communicatiewetenschappen + Educatieve Master (lerarenopleiding)
• Werkervaring: 1j
• (Woon) Locatie: België

2. Wat doe je:
• Functie: Leerkracht secundair
• Werkgever/branche: Overheid/onderwijs
• (Werk) Locatie(s)**: West-Vlaanderen
• Aantal vakantiedagen*: Alle schoolvakanties behalve de laatste twee weken van augustus
• Gewerkte uren/week*: 16 lesuren (50 min), komt neer op een 4/5-den opdracht + alle administratie, verbeterwerk, permanenties, oudercontacten...
• Reistijd**: 15 min/30 min te voet
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Vast maandsalaris (bruto): €2767 (3662 als het een full-time was)
• Vast maandsalaris (netto): €1950 incl. internetvergoeding
• Vakantiegeld: €2545 bruto
• Bonus, toeslagen, etc: €20 internetvergoeding per maand
• Dertiende/veertiende maand: €500 netto ongeveer
• Totaal bruto jaarsalaris (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €36229 + eindejaarspremie

4. Secundaire arbeidsvoorwaarden:
• Bijdrage werkgever in pensioeninleg €0
• Type pensioenregeling / pensioenfonds: ambtenarenpensioen na vastbenoemdheid
• Mobiliteit per jaar: openbaar vervoer terugbetaald (niet van toepassing bij mij)
• Overige: fietsvergoeding, onmiddellijke loonsverhoging na indexaanpassing
• Package (jaarbasis, totaal van bovenstaande): €0

Op zich mag ik met mijn loon niet klagen als starter - ik verdien ongeveer hetzelfde als een fulltime bachelor leerkracht. Toch ga ik nog proberen om extra uren te sprokkelen simpelweg omdat ik het geld wel zou kunnen gebruiken in deze dure tijden, met het oog een huis te kopen samen met mijn vriendin die nog een jaar moet studeren. Vijf extra lesuren - in een andere school dan - zou neerkomen op een goede 300 netto per maand extra.

Behalve mijn 'echte' job heb ik ook nog een zelfstandige activiteit (miniem aantal uren) van een €750 netto per maand, maar het is mijn bedoeling om van dat bedrag te blijven en integraal te investeren in een indexfonds voor mijn pensioen. Als ik in het onderwijs/overheidsveld blijf werken, zal ik echter (normaal gezien toch, je weet nooit in dit land) ook kunnen genieten van een royaal ambtenarenpensioen.

Ik vrees dat ik met mijn diploma Communicatiewetenschappen in de privésector zeker niet aan €3662 bruto zou geraken met mijn ancienniteit, maar het kriebelt toch een beetje om andere jobs te entertainen.
Puur uit interesse: wat doe je van zelfstandige activiteit naast je vaste job?

Puur uit interesse: wat doe je van zelfstandige activiteit naast je vaste job?

Ik doe SEO consulting voor een bedrijf, wat me toch een leuk extraatje oplevert elke maand, maar het is niet genoeg om te switchen naar zelfstandige in hoofdberoep.

Sowieso wil ik effectief geen zelfstandige in hoofdberoep worden, ik heb een beetje de zekerheid van een dayjob nodig. Tenzij ik natuurlijk plots bakken geld zou verdienen daarmee.

Allé vooruit - belastingschalen worden niet geïndexeerd, toch ook snel wat euro's down the drain, ook zijn werknemers een groter slachtoffer dan gemiddelde vennootschappen.

Ferme maatregel voor een regering die elke seconde over de koopkracht begint te mekkeren.

EDIT: correctie - had het op de radio gehoord maar het ging blijkbaar over wanneer deze worden aangepast (nu zit daar een vertraging op), het is de vertraging die niet wordt opgelost - maar ze worden wel degelijk geïndexeerd.

Laatst bewerkt:
Allé vooruit - belastingschalen worden niet geïndexeerd, toch ook snel wat euro's down the drain, ook zijn werknemers een groter slachtoffer dan gemiddelde vennootschappen.

Ferme maatregel voor een regering die elke seconde over de koopkracht begint te mekkeren.
waar heb je dat gezien? Stond niks over in de pers gisteren (bij mijn weten) en zou een maatregel zijn met een gigantisch effect.

waar heb je dat gezien? Stond niks over in de pers gisteren (bij mijn weten) en zou een maatregel zijn met een gigantisch effect.

Heb de post aangepast - had het op de radio gehoord - doch midden in het interview en te vroeg de verkeerde conclusie getrokken, het kaderde immers in een vraag rond het aanpakken van het tijdstip van de aanpassing.

Heb de post aangepast - had het op de radio gehoord - doch midden in het interview en te vroeg de verkeerde conclusie getrokken, het kaderde immers in een vraag rond het aanpakken van het tijdstip van de aanpassing.
ok, da's logisch. Het probleem met het indexering van de schijven is dat de belastingen per kalenderjaar werken. Als je nu de schijven aanpast, is dat dus voor het ganse jaar, niet enkel voor de inkomsten vanaf nu. Praktisch lijkt me dat moeilijk, niet enkel voor de overheid, maar ook voor de sociale secretariaten die software hebben die op die jaarcyclus gebaseerd zullen zijn.

Maar het klopt dat dit wel veel effect zal hebben. Los van de loonsverhogingen door indexatie scheelt dat al zo'n 500 euro per persoon. Voor 6 miljoen mensen die belastingen betalen betekent dit al 3 miljard euro. Dus die maatregel invoeren ging gigantisch veel kosten.

Terug
Bovenaan