Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
In dit geval gaat het om een kandidaat die al 7j bij de 1ste werkgever zit. Het lijkt ons een heel integer en stabiel persoon. Niet het type dat snel gaat jobhoppen.
Laat duidelijk zijn dat een kandidaat die vindt dat die correct behandeld wordt en integer en stabiel is, dan ook niet zomaar gaat vertrekken bij zijn werkgever. Maar die verwacht de goede behandeling ook bij zijn nieuwe werkgever.

Zolang die persoon niet vertrekt bij zijn vorige werkgever met slaande deuren. Zie ik die, als je geen rekening houdt met die 11% voor volgend jaar, gewoon de conclusie trekken dat jullie als werkgever niet te vertrouwen / correct zijn. En eventueel zelfs teruggaan naar zijn huidige werkgever, waar hij dat bedrag dan wel gaat krijgen waarschijnlijk.
Want die kennen en weten exact wat ze aan hem of haar hebben.

Zoals ik al gezegd heb, dit is een korte termijn tactiek. Die je perfect kan doen als de index 1 - 2% is. Maar als die zo fenomenaal hoog is, en je bent echt wel gecharmeerd door die zijn capaciteiten en je kan er nog altijd deftig geld aan verdienen ook na die indexatie, dan zou ik als ik u was die indexatie voorzien.
Maar bon, ik ben dan ook niet iemand die betaald wordt op commissie...

Volgende voorstellen op tafel:

Company A
Bruto €4.475
Maaltijdcheq €3,5/g.d
Bedrijfswagen + tankkaart €250
Vakantiegeld
Eindejaarspremie
Home office 2-3 dagen
70KM W-W Heen&terug
Groeimogelijkheden beperkt

Company B
Bruto €3.400
Netto vergoeding €430
Bedrijfswagen + tankkaart onbeperkt
Vakantiegeld
13de maand
CAO 90 (+- €2.000 bruto)
Sign on bonus €3.400
Home office 2-3 dagen
220KM W-W heen&terug
Veel groeimogelijkheden
Stevige netto vergoeding bij campany B - welke functie?

220km - 2-3 dagen per week, in Belgenland - enkel als ze het loon verdrievoudigen

We zijn geen liefdadigheidsorganisatie. We hebben ook targets van bovenaf om een bepaalde marge te draaien. Ons offer is heel correct. Het is aan de kandidaat om eventueel te onderhandelen met goede argumenten.

In dit geval gaat het om een kandidaat die al 7j bij de 1ste werkgever zit. Het lijkt ons een heel integer en stabiel persoon. Niet het type dat snel gaat jobhoppen.

Er is geen opleidingsperiode. De kandidaat is meteen inzetbaar, aangezien die bij een rechtstreekse concurrent werkt en bij verschillende van onze klanten een project heeft uitgevoerd (en we hebben via ons netwerk te horen gekregen dat het een zeer goede consultant is).
Als ze goed bij ons presteert zal er na een jaar wel wat bijkomen.

De kandidaat is vrij om te onderhandelen en in dit geval zouden we het offer eventueel wat naar boven kunnen stellen. Maar we gaan daar niet zomaar zelf over beginnen.
Ik begrijp dat jullie dat zo doen om wat extra marge te pakken, maar ik vind het ook kortzichtig, oneerlijk en afstotend. Een goede werkgever zou zich hier niet aan mogen laten kennen, zeker als je aangeeft dat het om een vrouw gaat die
  • uit zichzelf die onderhandeling niet zou aangaan (of die financiële implicatie gewoon niet doorheeft),
  • maar wél te boek staat als een "zeer goede consultant"
  • "die geen opleiding nodig heeft en onmiddellijk inzetbaar is"
  • en "bij verschillende klanten van ons al projecten heeft uigevoerd".

Als ik in jouw team zou werken en te weten kom hoe je die nieuwe collega 11% indexatie hebt ontzegd door de slimmerik uit te hangen en erover te zwijgen wanneer ze aangeeft liever in Q1 te starten, zou ik al meteen minder goesting hebben om voor zo'n bedrijf te blijven werken.

"In the military, they give medals to people who are willing to sacrifice themselves, so that others may gain. In business, we give bonuses to people who are willing to sacrifice others so we may gain."

Laat duidelijk zijn dat een kandidaat die vindt dat die correct behandeld wordt en integer en stabiel is, dan ook niet zomaar gaat vertrekken bij zijn werkgever. Maar die verwacht de goede behandeling ook bij zijn nieuwe werkgever.

Zolang die persoon niet vertrekt bij zijn vorige werkgever met slaande deuren. Zie ik die, als je geen rekening houdt met die 11% voor volgend jaar, gewoon de conclusie trekken dat jullie als werkgever niet te vertrouwen / correct zijn. En eventueel zelfs teruggaan naar zijn huidige werkgever, waar hij dat bedrag dan wel gaat krijgen waarschijnlijk.
Want die kennen en weten exact wat ze aan hem of haar hebben.

Zoals ik al gezegd heb, dit is een korte termijn tactiek. Die je perfect kan doen als de index 1 - 2% is. Maar als die zo fenomenaal hoog is, en je bent echt wel gecharmeerd door die zijn capaciteiten en je kan er nog altijd deftig geld aan verdienen ook na die indexatie, dan zou ik als ik u was die indexatie voorzien.
Maar bon, ik ben dan ook niet iemand die betaald wordt op commissie...

Ik begrijp dat jullie dat zo doen om wat extra marge te pakken, maar ik vind het ook kortzichtig, oneerlijk en afstotend. Een goede werkgever zou zich hier niet aan mogen laten kennen, zeker als je aangeeft dat het om een vrouw gaat die
  • uit zichzelf die onderhandeling niet zou aangaan (of die financiële implicatie gewoon niet doorheeft),
  • maar wél te boek staat als een "zeer goede consultant"
  • "die geen opleiding nodig heeft en onmiddellijk inzetbaar is"
  • en "bij verschillende klanten van ons al projecten heeft uigevoerd".

Als ik in jouw team zou werken en te weten kom hoe je die nieuwe collega 11% indexatie hebt ontzegd door de slimmerik uit te hangen en erover te zwijgen wanneer ze aangeeft liever in Q1 te starten, zou ik al meteen minder goesting hebben om voor zo'n bedrijf te blijven werken.

Ik snap jullie punten echt wel. Maar wij geven een correct en fair voorstel, met startdatum begin december. Ze neemt dan meteen de indexatie mee in januari.
Ze komt zelf plots af met een voorkeur voor start in Q1 2023. Voor ons geen probleem.

We zullen zien. Ze heeft nog niet getekend en heeft nog 1 ander offer en een finale ronde bij een 3de partij. Benieuwd of die werkgevers uit het niets hun offer met 10 à 11% gaan verhogen. Ik denk het niet.
En we laten echt wel ruimte tot onderhandeling, maar dat initiatief moet komen van de kandidaat zelf.

Ik snap jullie punten echt wel. Maar wij geven een correct en fair voorstel, met startdatum begin december. Ze neemt dan meteen de indexatie mee in januari.
Ze komt zelf plots af met een voorkeur voor start in Q1 2023. Voor ons geen probleem.

We zullen zien. Ze heeft nog niet getekend en heeft nog 1 ander offer en een finale ronde bij een 3de partij. Benieuwd of die werkgevers uit het niets hun offer met 10 à 11% gaan verhogen. Ik denk het niet.
En we laten echt wel ruimte tot onderhandeling, maar dat initiatief moet komen van de kandidaat zelf.
Ik vind dat selectief informeren. Als ge wilt dat iemand een high performer is, gaat ge zo trucjes toch niet moeten doen.
Iemand met haar ervaring en skills zal voor evenveel/meer weg kunnen verdienen bij een andere.

Ik denk dat werkgevers niet beseffen hoe demotiverend ze kunnen overkomen bij werknemers.
Ik wil dat ge een highperformer zijt, en 50h pw gaat kloppen en minimaal 5 jaar bij ons blijft. Maar ik ga je even niet vertellen dat we onder PC200 valleb in januari een indexering komt van 10%.
Zij weet waarschijnlijk niet eens in welke PC jullie zitten.

Die zal zich ook afvragen waarom ze uiteindelijk niet geïnformeerd is.
We leven niet meer in 2008 eh, werk genoeg.
Achterdochtige HR beleid word ik tegenwoordig kotsmisselijk van.

We zijn geen liefdadigheidsorganisatie. We hebben ook targets van bovenaf om een bepaalde marge te draaien. Ons offer is heel correct. Het is aan de kandidaat om eventueel te onderhandelen met goede argumenten.
Je liegt jezelf wel voor hier.. Die target marge was toch gewoon al behaald met het initiële aanbod van €3850 met inbegrip van de verwachtte indexatie in januari daarbovenop. Nu is die 11% extra marge gewoon voor jullie, maar de werknemer blijft wel achter met een rot gevoel als ze dat te weten komt. Ik denk eerlijk gezegd ook gewoon dat ze daar vanuit gaat dat dat bedrag geïndexeerd wordt, ook al begint ze één maand later. Dat is toch gewoon normale degelijkheid die je wel mag verwachten van een werkgever?

Ben ooit eens overgestapt naar een bedrijf dat in hetzelfde paritair comité zat. Uitdrukkelijk gevraagd of dat mijn anciënniteit mee werd overgenomen. Ging over 4-tal jaar. Ze gingen daarmee akkoord. Tweetal maand later bekijk ik mijn loonfiche eens goed in detail en zie dat het niet klopt. Ik confronteer hun ermee en hun antwoord was gewoon absurd. " Ja we hebben uw anciënniteit voor verlof voor 4 jaar overgenomen zodat ge 1 extra dag verlof hebt tegenover iemand nieuw, maar voor uw verloning hebben we maar 1 jaar anciënniteit overgenomen". Ben dan eens gaan informeren bij een vakbond. Hebben een gesprek gehad, maar kwam erop neer dat er niets op papier stond en dat ze dat hadden gezegd tegen mij, yea right...

Fucking triest alsge zo nieuwe mensen behandeld, heb daar ook gewoon dan maar werkervaring opgedaan en het na 1 jaar afgebold.
Behandel uw werknemers met respect en ge krijgt dat sowieso veel loyaliteit van terug.

We hebben hier een kandidaat met 7j relevante ervaring een aanbod gedaan van 3,8k bruto met een typisch consultancy pakket. Het ging initieel voor start begin december.
Nu gaf de kandidaat aan om liever in Q1 2023 te starten. Voor ons geen probleem. Het aanbod wijzigen we niet en zolang ze er niets op zegt, loopt ze dus de indexatie van >10% in januari mis.. Ik ben benieuwd of het contract getekend wordt en zo ja, of die kandidaat daar iets over gaat zeggen..

Anyway, de WN's met soortgelijke ervaring gaan bij ons in Jan aan 4,1 à 4,2k bruto zitten en die komt dan binnen aan 3,8k bruto..

En zo zie je maar dat startdatum en onderhandelen cruciaal kunnen zijn, maar deze kandidaat ziet er op het eerste zicht niet iemand uit die daar aan gaat denken. Moest ik aan de andere kant van de tafel zitten, zou ik vragen of de indexering wordt doorgevoerd op het aanbod indien ik in Q1 2023 zou starten.
Wss wilt hem zijn eindejaarspremie nog krijgen

220km - 2-3 dagen per week, in Belgenland - enkel als ze het loon verdrievoudigen
Hangt er allemaal vanaf waar je naartoe moet hè. Het kan perfect zijn dat die rit van 70km naar centrum Brussel is en die rit van 200km naar Luxemburg. Zou best kunnen dat ze allebei evenveel tijd in beslag nemen. Maar ik veronderstel dat @Flandrien vooral naar de reistijd zal kijken en niet naar de absolute afstand.

Hangt er allemaal vanaf waar je naartoe moet hè. Het kan perfect zijn dat die rit van 70km naar centrum Brussel is en die rit van 200km naar Luxemburg. Zou best kunnen dat ze allebei evenveel tijd in beslag nemen. Maar ik veronderstel dat @Flandrien vooral naar de reistijd zal kijken en niet naar de absolute afstand.
220km dan kijk je al op zijn minst naar een reistijd van 2,5u.
Je zult ook met grote zekerheid over een belangrijke as moeten waar er file zal staan. Dus lijkt me dagelijks 3u wel realistisch. 2-3 dagen van 3u pendelen voor 2600€ netto. Dat wens je u ergste vijand nog niet toe.

Ben ooit eens overgestapt naar een bedrijf dat in hetzelfde paritair comité zat. Uitdrukkelijk gevraagd of dat mijn anciënniteit mee werd overgenomen. Ging over 4-tal jaar. Ze gingen daarmee akkoord. Tweetal maand later bekijk ik mijn loonfiche eens goed in detail en zie dat het niet klopt. Ik confronteer hun ermee en hun antwoord was gewoon absurd. " Ja we hebben uw anciënniteit voor verlof voor 4 jaar overgenomen zodat ge 1 extra dag verlof hebt tegenover iemand nieuw, maar voor uw verloning hebben we maar 1 jaar anciënniteit overgenomen". Ben dan eens gaan informeren bij een vakbond. Hebben een gesprek gehad, maar kwam erop neer dat er niets op papier stond en dat ze dat hadden gezegd tegen mij, yea right...

Fucking triest alsge zo nieuwe mensen behandeld, heb daar ook gewoon dan maar werkervaring opgedaan en het na 1 jaar afgebold.
Behandel uw werknemers met respect en ge krijgt dat sowieso veel loyaliteit van terug.
Anciënniteit is niet verplicht. Ik krijg geen enkele dag extra. Anderzijds doen ze bij ons wel niet moeilijk als ik dan al eens een baaldag neem (ter vervanging van). We krijgen wel een kleine bonus na 1, 2, 5, 10, 15, 20, .. jaren dienst.

Maar natuurlijk als er mondeling afspraken rond gemaakt zijn, en ze beliegen u, ik zou per direct vertrekken. Dat is gewoon een vertrouwensbreuk.

PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: dr. ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemie Multinational
Huidige functie: ML/AI Lead
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50+

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 8100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4250
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: nee, bedrijfsrestaurant
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% in totaal, 4% door werkgever
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10-15k aan aandelenopties, 14e maand, cafetariaplan, ESPP

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 50 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: km vergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee, fiets kan via cafetariaplan

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1-2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 4 direct reports

Uiteraard tevreden over pakket, wat resultaat is van grote dosis geluk, netwerken, en uiteraard proberen om consistent resultaten te leveren :-)

Zit echter bijna op het hoogste functieniveau binnen mijn domein in deze organisatie in België (en kan door omstandigheden niet verhuizen), dus laatste maanden aantal pistes onderzocht voor de volgende stap (waar ik graag jullie perspectief over zou hebben ;-))

- Industrie: Aanbod van Coca Cola voor 120-140k (incl bonus) op Sr Manager niveau, kwam dus iets hoger uit dan huidig pakket maar had ook plafond in België en ging langer duren om tot director te promoveren
- Consulting: aanbod gekregen van big 4 maar kwam iets lager uit dan huidig pakket. Eventueel wel hogere upside vanaf partner + mogelijkheid om via BV te werken voor fiscale optimalisatie?
Informele gesprekken gehad met 1 van de MBB maar applicatie nog niet formeel ingediend. Pakket zal hoger liggen maar per uur lager uitkomen (en is echt hartje Brussel + veel travel)
- Freelance: Focus laatste tijd meer op het management aspect van de functie, dus voelt voor mij persoonlijk aan als een stap terug om bv terug als uitvoerende ML engineer aan de slag te gaan + day rate zou tussen 800-900e moeten liggen om wat extra over te houden (?)
- Startup: nog niet in detail onderzocht, eventueel een functie als tech lead/CTO kan beste van beide werelden bieden?
- Business school: (e)MBA aan Vlerick? Echter niet zeker of dit veel nieuwe opportuniteiten zou opleveren gezien mijn huidige ervaring? Lijkt wel een leuk jaar, alleen jammer van de zeer hoge kostprijs :-)

Andere pistes of pros/cons die ik over het hoofd zie? Wil gerust meer details geven waar mogelijk of ervaringen uitwisselen via pm.

Over het geval met de index: zelfde voorgehad bij mijn allereerste werkgever: was voor mij al meteen reden om daar snel te vertrekken. Gewoon principieel, want ging toen maar over 40€ bruto.
Persoon in kwestie zal inderdaad eindejaarspremie niet willen mislopen, niet in alle paritaire comités wordt die alsnog pro rata uitbetaald ook al blijf je geen volledig jaar.
Ik vind dat gewoon starten op slechte voet.

Bij mijn huidige werkgever was er intussen een indexering geweest tussen contractondertekening en start en die heb ik gewoon netjes er al bijgekregen.

Is je tijd (of dat van je bedrijf) zo weinig waard dat je het risico loopt om op korte/middellange termijn met een disgruntled werknemer te zitten die het aftrapt en je terug een selectieprocedure mag opstarten?
Kandidaat correct en op voorhand informeren over het gevolg van haar vraag. Open kaart spelen.
"Initiatief moet komen van de kandidaat zelf" -> zwak excuus waar een correct bedrijf zich niet achter wegstopt.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Data Science Consultant
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~55

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2750
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Weet niet exact
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, ~ 10k

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Kantoor in Brussel, maar de facto vaak in het buitenland.
Afstand woon/werk in km's: 50km
Afstand woon/werk in tijd: 1h 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, flexibel hierin.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ik vind dat selectief informeren. Als ge wilt dat iemand een high performer is, gaat ge zo trucjes toch niet moeten doen.
Iemand met haar ervaring en skills zal voor evenveel/meer weg kunnen verdienen bij een andere.

Ik denk dat werkgevers niet beseffen hoe demotiverend ze kunnen overkomen bij werknemers.
Ik wil dat ge een highperformer zijt, en 50h pw gaat kloppen en minimaal 5 jaar bij ons blijft. Maar ik ga je even niet vertellen dat we onder PC200 valleb in januari een indexering komt van 10%.
Zij weet waarschijnlijk niet eens in welke PC jullie zitten.

Die zal zich ook afvragen waarom ze uiteindelijk niet geïnformeerd is.
We leven niet meer in 2008 eh, werk genoeg.
Achterdochtige HR beleid word ik tegenwoordig kotsmisselijk van.
Overdrijf toch eens niet. De dame in kwestie zit bij een concurrent en valt dus ook onder PC200. Ze zal de afgelopen jaren toch wel door hebben dat er in januari telkens iets bijkwam op haar payslip?

Haar huidige werkgever onderbetaald haar reeds ruime tijd. Ze heeft er nu iets van €3300 bruto. Is dat dan ook een slechte werkgever? We doen dus een aanbod dat 15% hoger ligt en ook het extra-legaal pakket is iets beter dan wat ze nu heeft. Ze zou er +20% op vooruit gaan. Dat is toch mooi, of niet?

Je klinkt hier behoorlijk ferm op een forum. In de realiteit nemen nieuwe werknemers echt niet zo snel actie om relatief snel weer te vertrekken. Salaris is een belangrijk element, maar zeker niet alles in de keuze naar een nieuwe werkgever.

Je liegt jezelf wel voor hier.. Die target marge was toch gewoon al behaald met het initiële aanbod van €3850 met inbegrip van de verwachtte indexatie in januari daarbovenop. Nu is die 11% extra marge gewoon voor jullie, maar de werknemer blijft wel achter met een rot gevoel als ze dat te weten komt. Ik denk eerlijk gezegd ook gewoon dat ze daar vanuit gaat dat dat bedrag geïndexeerd wordt, ook al begint ze één maand later. Dat is toch gewoon normale degelijkheid die je wel mag verwachten van een werkgever?
Hoezo lieg ik mezelf hier voor?
Ik heb het gevoel dat je de consultancy business niet goed begrijpt. We moeten deze kandidate (indien ze bij ons zou starten) nog kunnen plaatsen bij een klant aan een goede dayrate. Er moet dus - op het moment dat ze bij ons start - net een project langskomen dat én binnen haar interesse veld ligt én goed betaald wordt. Die garantie is er vandaag niet. Marge = dayrate - kost consultant.
Zo niet, komt ze op de bench terecht en kost het ons geld. Hoe hoger haar bruto, hoe meer het ons geld kost voor elke non-billable dag.

Is je tijd (of dat van je bedrijf) zo weinig waard dat je het risico loopt om op korte/middellange termijn met een disgruntled werknemer te zitten die het aftrapt en je terug een selectieprocedure mag opstarten?
Jullie overdrijven wel wat imo. Het gaat hier over consultancy, we willen onze teams uitbreiden om meer omzet en winst te genereren. Dit om aan de ambitieuze targets van hogerop te voldoen.
In principe loopt onze recruiting dus heel het jaar door. We moeten dus helemaal geen nieuwe selectieprocedure opstarten bij het aftrappen van een consultant.

Terug
Bovenaan