Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ga er vanuit als iemand de 'volledige' personeelsverantwoordelijkheid heeft om iemand te ontslaan, ook denkt aan de gevolgen van die beslissing (vergoeding, termijn,...) en die in rekening neemt bij zijn beslissing. Het lijkt me logisch dat je daarvoor geen personeelsdienst voor nodig hebt tenzij in uitzonderlijke gevolgen.

Zoniet, heeft ook een diensthoofd een verantwoordelijkheid, zelfs al kan hij zelf niemand ontslaan, hoogstens aangeven dat iemand beter niet in zijn dienst zou zitten.
Maar wat moet iemand die bezig is met technische of operationele zaken zich bezig houden met zaken zoals ontslagvergoeding of opzegtermijn? Daarvoor heb je toch een personeelsdienst? Of een dienst HR tout court?

Dat ieder weldenkend mens wel snapt dat je niet zonder boe of ba iemand buitensmijt is logisch. Dat lijkt me geen rocket science noch een geheim.
Maar echt in detail? Nee je bouwt een dossier op, onderbouwt dat en stuurt dat door voor verwerking naar de personeelsdienst. Maar onder die onderbouwing staat wel de naam van de rechtstreekse verantwoordelijke en dubbel getekend door de hiërarchie.

Ik ga er vanuit als iemand de 'volledige' personeelsverantwoordelijkheid heeft om iemand te ontslaan, ook denkt aan de gevolgen van die beslissing (vergoeding, termijn,...) en die in rekening neemt bij zijn beslissing. Het lijkt me logisch dat je daarvoor geen personeelsdienst voor nodig hebt tenzij in uitzonderlijke gevolgen.

Zoniet, heeft ook een diensthoofd een verantwoordelijkheid, zelfs al kan hij zelf niemand ontslaan, hoogstens aangeven dat iemand beter niet in zijn dienst zou zitten.
In heel veel gevallen is er gewoon een directe lijn met HR waarbij erg open gecommuniceerd wordt. Het zou mij ook verbazen moest HR niet al weken/maanden op voorhand op de hoogte zijn van een nakend ontslag. De wettelijke formaliteiten liggen altijd bij HR. De praktijk lag altijd bij de leidinggevende. En de beslissing lag ook bij de leidinggevende, maar natuurlijk met goedkeuring van HR. Althans zo heb ik het altijd gedaan/geweten.

Als voor visa aanvragen het belang van een functie moet omschreven worden en je zet daar bij dat het om een leidinggevende functie over X werknemers gaat, dan wordt dat meestal enkel als argument aanvaard als je hire/fire autoriteit hebt over die mensen, ook als je zegt dat je leiding geeft aan teamleads zal meestal de vraag komen of die teamleads hire/fire kunnen doen, zoniet worden die niet als echt leidinggevend beschouwd.

Het blijft natuurlijk gewoon een interpretatie en dan nog eens voor specifiek doel maar in die context is dat bijna altijd wel de hamvraag.

Een master met jouw anciënniteit bij de overheid zou direct 5K bruto verdienen in de laagste weddeschaal. Een lector bij ons zou al direct 5500 bruto verdienen met 15 jaar wedde-anciënniteit.
Je moet er wel binnen geraken hé...

Daarnaast als hij met zijn 18 jaar ervaring (wat mij moeilijk lijkt om die volledig mee te gaan krijgen (al hangt het ook af van hoe hij dat verkoopt als relevante ervaring), al zal 12 jaar wel lukken) bij een NA2 niveau (federale overheid) er niet aan geraakt (4730€ bruto). Zal het wel allemaal niet zo evident zijn. https://fedweb.belgium.be/nl/verloning_en_voordelen/wedde/calculator
En deze bedragen houden bij mijn weten al rekening met de indexatie die er ondertussen is doorgevoerd, terwijl de persoon die eigenlijk nog moet krijgen volgend jaar.

Al mag je niet vergeten dat met zijn loon en de wagen, je eigenlijk al relatief kort bij dat bruto terecht komt. Al zal er mogelijks wel wat ruimte zijn. Al lijkt mij een verhoging naar 4500 niet zo evident. Meesten gaan die 10% van de index of whatever percentage het in januari wordt al meer als voldoende vinden. Dus lijkt het mij eerder een goed idee dat hij inzet op die index en probeert voor een nettovergoeding van 100-150€ te bedingen. Waardoor hij ook al eerder bij het nettoequivalent van die gewenste 4500€ gaat uitkomen. Lijkt mij de grootste kans op slagen te hebben om zijn objectief te halen.

Voor lector dacht ik wel dat je nog een promotietraject moest volgen, en dat je dus niet zomaar start als lector. Maar ik kan daar mis zijn, ken het niet zo goed als u waarschijnlijk. Maar dan nog moet je willen les geven... en ik kan mij toch wel interessantere dingen inbeelden om eerlijk te zijn...

Laatst bewerkt:

Toch vreemde visie. Lijkt me zeer old school lokale KMO stijl.

Ik ben nog manager geweest. Ik heb er 2 buitengesmeten ooit. Dat was enkel HR bellen en dat was het. Opzeg en zo, niks mee moeten doen.

Aanwervingen. Loon was bijna 0 inspraak. Benchmark en dat was het. Misschien 10% up of down. Bonussen uitdelen, daar had ik discretionaire bevoegdheid tot na de komma. Evaluatie, verlof, expense approvals, dat mocht allemaal. Dagelijkse bezigheden, weinig. Mannetjes indelen in projecten en budgetten per mannetje approves per project. Projecten werden door de teams zelfs gemanaged. Inhoudelijk 0,0.

Multi site / virtuele teams in matrix stijl, daar wil je in my opinion geen manager zijn. Eigenlijk ben je gewoon pispaal en secretaris van je mensen. Geneut over "ik wil een auto", "mijn verlof", no thanks.

Nu ben ik geen people manager meer, maar ik run een product waar 10+ man aan werkt. Ik heb meer inhoudelijke zeggenschap en stuur ze directer aan dan ik ooit gedaan heb als people manager...

Als 24-jarige ingenieur met 1 jaar ervaring heb ik deze week twee voorstellen ontvangen:

1.
- 4000 bruto
- +-8% bonus op bruto jaarloon
- MC/ HVZ / GVZ
- Geen wagen
- 4 dagen thuiswerk
- Woonwerk enkel 124 km (Brussel)
- Geregeld verplaatsing naar klanten (over heel België)

2.
- 3100 bruto
- Nettovergoeding: 100/ maand
- MC/ HVZ / GVZ
- Wagen + TK
- Woonwerk 60 km

Als ik puur het financiële plaatje bekijk, dan lijkt mij functie 2 interessanter. Bij mijn vorige werkgever had ik een wagen.
D.w.z. dat ik een nieuwe wagen moet aankopen in het geval van functie 1.

Even de berekening maken:
Stel ik koop een wagen (tweedehands- of stockwagen) van 30.000 euro, want ik heb hem dringend nodig. Om veel de baan op te moeten is een beetje comfort en veiligheid geen overbodige luxe denk ik.
Als ik het verschil in nettojaarloon vergelijk tussen de twee, dan heeft functie 1, 3700 netto extra op jaarbasis.
Om het aankoopbedrag van de wagen te compenseren zou ik dus 8,1 jaar moeten werken (en tegen dan is de wagen misschien al versleten).

Dit is dan nog exclusief de vaste kosten zoals verzekering, taks en de privé brandstofkosten en onderhoud van de wagen gerekend. De bonus (2200 à 2300 netto) compenseert deze kosten misschien ongeveer.

Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Als 24-jarige ingenieur met 1 jaar ervaring heb ik deze week twee voorstellen ontvangen:

1.
- 4000 bruto
- MC/ HVZ / GVZ
- Geen wagen
- 4 dagen thuiswerk

2.
- 3100 bruto
- MC/ HVZ / GVZ
- Wagen + TK
- Woonwerk 60 km

Als ik puur het financiële plaatje bekijk. Dan lijkt mij functie 2 interessanter. Bij mijn vorige werkgever had ik een wagen.

Stel ik koop een wagen (tweedehands- of stockwagen) van 30.000 euro, want ik heb hem dringend nodig. Om veel de baan op te moeten is een beetje comfort en veiligheid geen overbodige luxe denk ik.
Als ik het verschil in nettojaarloon vergelijk tussen de twee, dan heeft functie 1, 3700 netto extra op jaarbasis.
Om het aankoopbedrag van de wagen te compenseren zou ik dus 8,1 jaar moeten werken (en tegen dan is de wagen misschien al versleten).

Dit is dan nog exclusief de vaste kosten zoals verzekering, taks en de privé brandstofkosten en onderhoud van de wagen gerekend. De bonus (2200 à 2300 netto) compenseert deze kosten misschien ongeveer.

Wat denken jullie?
Zeer raar voorstel - ik stel me de vraag welk type bedrijf een functie gaat aanbieden zonder wagen maar toch verwacht dat er geregeld verplaatsingen naar klanten zijn - ik vermoed dat dit onbestaande is zonder een mogelijkheid tot vergoeding aan te bieden. Ik zou dan ook die eerste optie niet meteen afschieten want er is een fors verschil in bruto (dus vermoedelijk ook GVZ), vrij deftige bonus, als daar nog een km -vergoeding kan aan gekoppeld worden ... dergelijk bruto loon voor iemand met beperkte ervaring, daar liggen automatisch mogelijkheden om relatief snel een hoog loon te bekomen.

Ik zou zeker nog eens doorvragen (meer details) voor optie 1.

Zeer raar voorstel - ik stel me de vraag welk type bedrijf een functie gaat aanbieden zonder wagen maar toch verwacht dat er geregeld verplaatsingen naar klanten zijn - ik vermoed dat dit onbestaande is zonder een mogelijkheid tot vergoeding aan te bieden. Ik zou dan ook die eerste optie niet meteen afschieten want er is een fors verschil in bruto (dus vermoedelijk ook GVZ), vrij deftige bonus, als daar nog een km -vergoeding kan aan gekoppeld worden ... dergelijk bruto loon voor iemand met beperkte ervaring, daar liggen automatisch mogelijkheden om relatief snel een hoog loon te bekomen.

Ik zou zeker nog eens doorvragen (meer details) voor optie 1.
Ik ken een manager uit het bedrijf die deels mijn manager zou zijn, hij vindt het ook een beetje vreemd aangezien ik geregeld de baan op moet en hij denkt dat HR dit niet goed beseft.
De HR-dienst bij dit bedrijf is in het buitenland gevestigd.
Hun argument was dat niet iedereen een auto heeft en dit oneerlijk zou zijn. Het deel uit "niet iedereen" die geen wagen heeft zijn dan vooral project ingenieurs die 80% van thuis uit offertes maken. Ik zou veel meer werfopvolging gaan doen.
Dus we gaan nog eens proberen te onderhandelen om die auto te regelen. Ik verwacht dan ongeveer een brutoloon van 4000 -> 3500.

Laatst bewerkt:

1.
- 4000 bruto
- MC/ HVZ / GVZ
- Geen wagen
- 4 dagen thuiswerk

2.
- 3100 bruto
- MC/ HVZ / GVZ
- Wagen + TK
- Woonwerk 60 km

Als ik puur het financiële plaatje bekijk, dan lijkt mij functie 2 interessanter. Bij mijn vorige werkgever had ik een wagen.

Wat denken jullie?

Ik zou voor optie 1 gaan. 4000 bruto + 8% bonus is echt wel dik cashen op uw leeftijd.
2ehands van EUR 30K heb je niet nodig, zoek iets goedkoper.
Als je naar uw klanten over heel België rijdt zal je toch ook wel een vergoeding krijgen?

Ik ken een manager uit het bedrijf die deels mijn manager zou zijn, hij vindt het ook een beetje vreemd aangezien ik geregeld de baan op moet en hij denkt dat HR dit niet goed beseft.
De HR-dienst bij dit bedrijf is in het buitenland gevestigd.
Hun argument was dat niet iedereen een auto heeft en dit oneerlijk zou zijn. Het deel uit "niet iedereen" die geen wagen heeft zijn dan vooral project ingenieurs die 80% van thuis uit offertes maken. Ik zou veel meer werfopvolging gaan doen.
Dus we gaan nog eens proberen te onderhandelen om die auto te regelen. Ik verwacht dan ongeveer een brutoloon van 4000 -> 3500.

Hier zijn er ook van die werknemers. Zijn customization engineer voor klanten. Zitten bijna elke week bij een setje klanten en dan interne ontwikkeling, terug naar klant, demo, terug. Repeat. Krijgen ook allemaal geen auto wegens "auto's enkel voor seniors". Aangezien er wel auto's zijn in Belgie, wordt de policy van bovenaf doorgeduwd van "geen km vergoeding".

Dus die gasten zitten allemaal auto's te huren voor een week en daarmee rond te rijden. Dat mag wel allemaal. Of komen naar kantoor, nemen de bedrijfswagen van een senior, naar de klant en terug.

Oblivious HR. On the other side, enkel Belgie heeft een dergelijk raar auto beleid, dus je kunt ze niet echt kwalijk nemen dat ze niet helemaal mee zijn. en ook niet echt verwonderlijk dat ze corporate policies maken op maat voor Belgie niet als nummer 1 prio zien.

Ik zou voor optie 1 gaan. 4000 bruto + 8% bonus is echt wel dik cashen op uw leeftijd.
Als je naar uw klanten over heel België rijdt zal je toch ook wel een vergoeding krijgen?

Maar als die extra’s itt neerkomen op 6000 per jaar ofwel 500 per maand: daar heb je geen auto, kosten, verzekering, brandstof,.. voor. En dan nog eens meer dan 120 enkel bollen?

Dan wint voor mij toch optie 2, met veel voorsprong zelfs..

Een nieuwe Dacia duster kost ook al 24k en een Opel Corsa ook al 28k voor hoger model.
Mijn huidige wagen had een catalogusprijs van 39.000 euro. Configureer ik nu, iets meer dan een jaar later exact dezelfde wagen, dan kom ik op 44.000 euro uit. Zo zie je maar welke invloed inflatie heeft (want alles wordt blijkbaar gemaakt in Oekraïne?)

De tweedehandsprijzen zijn ook al 20% hoger dan ca. jaar geleden. Neem nu 15.000 euro. Dat is nog 4 jaar werken eer je die terug verdiend hebt. De meeste wagens voor 15k hebben ook al wat kilometers op de teller dus gaan misschien ook maar 4-5 jaar meer mee aan +30.000 km per jaar.

Ik denk dat de waarde van een auto als voordeel nogal onderschat wordt. Moest ik nu 10km van mijn werk wonen en geen verplaatsingen moeten doen naar klanten, dan pas is het voordelig.

Afstand is wel extreem onderschat dat niet. 4 dagen thuiswerk ... the proof of the pudding is in the eating :). Woon-werk verkeer is een giga inboeting op quality of life maar de vergoeding voor die kilometers woon-werk verkeer zijn ook absoluut niet kostendekkend want dat ligt een stuk lager dan de 41ct voor beroepsverplaatsingen.

248km per dag heen & weer meerdere dagen per week is gewoon brutaal kostelijk in zowel geld als tijd, gezien het richting brussel is sta je altijd wel ergens in de file. Ik rij zelf richting Brussel en doe over 60km een 45min tot 55min, ik mag dan nog van geluk spreken dat ik een vrij goede route heb met weinig file. Ga er maar van uit dat je retourtje vlot 3,5u in het beste geval en 4,5u als het tegenzit.

Zeker rekening mee houden dat er wel eens een fysieke meeting, opleiding, etc zit en je in de praktijk toch rekening zal mogen houden met minstens 2 verplaatsingen per week.

NEVERTHELESS: Als de job je inhoudelijk zeer aanspreekt zou ik het toch wagen ... als je onder PC200 werkt heb je in januari meteen 11% index op dat bedrag, zal direct een schoon verschilletje zijn met voorstel 2.

07/2022: ~ €63k + Auto + MC + 12% target
10/2022: ~€68k + … + 8%
01/2023: ~€74k+ … + ~9% indexatie?

Deze week te horen gekregen dat ik wat opslag mag verwachten richting de €68k per jaar. Leuk net voor de indexatie in Januari natuurlijk 👌🏽.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe Dacia duster kost ook al 24k en een Opel Corsa ook al 28k voor hoger model.
Mijn huidige wagen had een catalogusprijs van 39.000 euro. Configureer ik nu, iets meer dan een jaar later exact dezelfde wagen, dan kom ik op 44.000 euro uit. Zo zie je maar welke invloed inflatie heeft (want alles wordt blijkbaar gemaakt in Oekraïne?)

De tweedehandsprijzen zijn ook al 20% hoger dan ca. jaar geleden. Neem nu 15.000 euro. Dat is nog 4 jaar werken eer je die terug verdiend hebt. De meeste wagens voor 15k hebben ook al wat kilometers op de teller dus gaan misschien ook maar 4-5 jaar meer mee aan +30.000 km per jaar.

Ik denk dat de waarde van een auto als voordeel nogal onderschat wordt. Moest ik nu 10km van mijn werk wonen en geen verplaatsingen moeten doen naar klanten, dan pas is het voordelig.
Je lijkt te vergeten dat die auto na 4j of wanneer je die ooit gaat verkopen, ook nog geld waard is.
Zeker als je al een tweedehandse koopt (privé zou ik nooit een nieuwe kopen), dan is de grootste afschrijving al gebeurd.
En als je km-vergoeding krijgt, is dat echt wel dik cashen. Ik heb nog bij een bedrijf gewerkt waar de werknemers stonden te springen om met hun eigen auto een trip te mogen doen naar een buitenlandse fabriek, want die verdienden daar echt zeer goed op. Maar soms hadden ze pech en 'mochten' ze de poolwagen gebruiken :D .

Toen ik vroeger nog 50k per jaar reed, had ik direct getekend voor met de eigen wagen te rijden en km-vergoeding te ontvangen.
Ik ging echt een dikke bak kunnen veroorloven.

Je lijkt te vergeten dat die auto na 4j of wanneer je die ooit gaat verkopen, ook nog geld waard is.
Zeker als je al een tweedehandse koopt (privé zou ik nooit een nieuwe kopen), dan is de grootste afschrijving al gebeurd.
En als je km-vergoeding krijgt, is dat echt wel dik cashen. Ik heb nog bij een bedrijf gewerkt waar de werknemers stonden te springen om met hun eigen auto een trip te mogen doen naar een buitenlandse fabriek, want die verdienden daar echt zeer goed op. Maar soms hadden ze pech en 'mochten' ze de poolwagen gebruiken :D .

Toen ik vroeger nog 50k per jaar reed, had ik direct getekend voor met de eigen wagen te rijden en km-vergoeding te ontvangen.
Ik ging echt een dikke bak kunnen veroorloven.
En wat als je tijdens een verplaatsing naar een klant ooit iets tegenkomt met je wagen? Zijn daar verzekeringen voor?
Verzekering voor een 24-jarige is sowieso al vrij duur.

Naar het kantoor (250* km per dag) zou ik geen kilometervergoeding krijgen. 1 of 2 keer per week die verplaatsing zou al redelijk wat geld kosten, ongeveer iets van 25 euro per rit.

Laatst bewerkt:
En wat als je tijdens een verplaatsing naar een klant ooit iets tegenkomt met je wagen? Zijn daar verzekeringen voor?
Ik vraag me hetzelfde af elke keer ik een 'vacature' zie voor stagiaires waarbij ze eisen dat je een eigen wagen hebt 🤷‍♂️

Naar het kantoor (150 km per dag) zou ik geen kilometervergoeding krijgen. 1 of 2 keer per week die verplaatsing zou al redelijk wat geld kosten, ongeveer iets van 100 euro per maand.
Ik heb zelf in zo'n situatie gezeten. Verplaatsingen naar klanten met eigen wagen, onder bepaalde functies. Was wel niet elke dag op de baan maar toch +/- 50% van mijn wagengebruik was voor 't werk. De kilometervergoeding dekte ruimschoots de benzinekosten (dus ook stuk gebruik wagen, kosten, etc.). Anderzijds hebt ge de hele miserie zelf (van onderhoud, aankoop, etc.).
Uiteraard waart ge verzekerd door het werk als ge tijdens de werkuren iets voorhad. Maar voor erbuiten moest ge wel nog uw eigen autoverzekering hebben.

Persoonlijk kijk ik nooit enkel naar het financiële - elke dag met plezier naar het werk gaan is ook iets waard - en ben je bij 120 km per dag van/naar Brussel tuffen wellicht 1 à 2 uur per dag meer kwijt. Als je dat loonsverschil per uur gaat uitrekenen zal het niet meer zo groot zijn lijkt me ;).

07/2022: ~ €63k + Auto + MC + 12% target
10/2022: ~€68k + … + 8%
01/2023: ~€74k+ … + ~9% indexatie?

Deze week te horen gekregen dat ik wat opslag mag verwachten richting de €68k per jaar. Leuk net voor de indexatie in Januari natuurlijk 👌🏽.
Die zullen waarschijnlijk niet doorhebben dat die vaste indexatie er aankomt als je de enige werknemer bent in België :scream:

Naar het kantoor (250* km per dag) zou ik geen kilometervergoeding krijgen. 1 of 2 keer per week die verplaatsing zou al redelijk wat geld kosten, ongeveer iets van 25 euro per rit.
Bij verplaatsingen voor het werk ben je normaal verzekerd door de werkgever. Op mijn eerste job heb ik ooit eens mijn velg krom gereden op weg van de klant naar kantoor, de werkgever heeft de schade terugbetaald.

Terug
Bovenaan