Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Aha, loonkosten op jaarrekeningen, dat is mijn stokpaardje. Sinds ik ooit het vak Analyse van de jaarrekening kreeg, zoek ik regelmatig bedrijven op, en ik heb doorheen de jaren toch al grote ogen getrokken over de verschillen in loonkost tussen bedrijven en tussen sectoren.

Je moet gaan kijken naar de Sociale Balans, een rubriek die zich meestal helemaal achteraan de jaarrekening bevindt. Je kan er de loonkosten in zien, maar ook wat de verdeling is qua geslacht, opleidingsniveau, voltijds/deeltijds en statuut (arbeider, bediende, directie). Je krijgt er ook een overzicht van de in- en uitdiensttredingen, en van de gevolgde opleidingsuren en de daaraan verbonden kosten. Allemaal interessante informatie als je meer wilt weten over een bedrijf, en al helemaal als je er wilt solliciteren! ;)
Hoewel de jaarrekeningen een schat van informatie zijn, toch even nuanceren: de info over opleidingsniveau en dergelijke zijn vaak van slechte kwaliteit. Grote advocatenkantoren waar het volledige personeel enkel lager onderwijs zou gedaan hebben etc heb ik ook al gezien. En fouten in de VTE's bestaan zeker ook.

Je kan die fouten wel controleren door bvb het aantal gepresteerde uren te delen door het aantal VTE's. Als dat dan plots < 30 of >45 is, dan weet je dat er wss iets fout is (niet noodzakelijk, want een langdurig zieke VTE is ook een VTE).

Maar over het algemeen is dat héél leuke informatie die wij als vakbond zeker ook gebruiken. En als er vermoedelijk fouten instaan, gaan we ze natuurlijk ook gebruiken als ze in ons voordeel zijn, dan moet de werkgever die cijfers maar correct maken :).

Hoewel de jaarrekeningen een schat van informatie zijn, toch even nuanceren: de info over opleidingsniveau en dergelijke zijn vaak van slechte kwaliteit. Grote advocatenkantoren waar het volledige personeel enkel lager onderwijs zou gedaan hebben etc heb ik ook al gezien. En fouten in de VTE's bestaan zeker ook.

Je kan die fouten wel controleren door bvb het aantal gepresteerde uren te delen door het aantal VTE's. Als dat dan plots < 30 of >45 is, dan weet je dat er wss iets fout is (niet noodzakelijk, want een langdurig zieke VTE is ook een VTE).

Maar over het algemeen is dat héél leuke informatie die wij als vakbond zeker ook gebruiken. En als er vermoedelijk fouten instaan, gaan we ze natuurlijk ook gebruiken als ze in ons voordeel zijn, dan moet de werkgever die cijfers maar correct maken :).
Wat is bijvoorbeeld een fout waar je gebruik van kan maken (in je voordeel)?

Voorstel gekregen waar ik deze keer mogelijks op ga ingaan.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master Psychologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 IT
Huidige functie: HR Manager > HR Manager
Anciënniteit: 2 jaar in functie, 8 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 in piek >?

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6225€ > 8000€ vanaf januari met index
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-4350€
Nettovergoedingen: 200€ > 150€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% vh bruto > 3% + 2% eigen bijdrage
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen. >12k€ bonus on target, 11k€ yearly warrants, gsmabbo, 2k€ techbudget.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel > VL- BR
Afstand woon/werk in km's: 30 > 20 km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur enkel > 45 min enkel
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE > type X3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, projectpieken met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > max 2 dagen onsite na een inwerkperiode
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 7 man > Ja, 4 man

Oude contracten hebben een speciaal werknemerstarief dat een korting van bijna 50% is op sommige momenten. Nu met de stijgingen zou het minder dan 30% zijn, en oppert men om het standaardtarief + 30% fixen in te voeren tot het einde van de hoge prijzen.

In de energiesector werken is zeker geen slechte sector om in te werken. Maar het is ook wel een vrij competitieve sector.
Mijn schoon-grootvader betaalt 130€ per maand. En ze stoken met accumulatiekachels...
Dat is veel meer dan 50% korting hoor.

Long time lurker, first time poster. Bedankt voor alle inzichten die ik hier reeds heb opgedaan.

Deze week staat er een evaluatiegesprek gepland en voel aan dat er toch meer moet inzitten voor mij. Ik werk in een zeer creatieve start-up/scale-up, waar wij innovatieve verlichtingsoplossingen ontwikkelen. Ik denk mee de technologie uit (R&D), en geef deze samen met het hardware team mee vorm door low-level embedded software implementatie (C, C++, ...). Het betreft hier dus een klein bedrijf (7 man), en het zijn voor onze sector harde tijden geweest/zijn het nog steeds (minder afname producten door Covid-19, elektronische componenten crisis erna). Verder vind ik het moeilijk qua loon een goed vergelijkingspunt te hebben, aangezien dit een wat minder mainstream dev rol is, en misschien ook omdat ik hier geen geschoolde competenties voor heb, maar alles zelf heb geleerd. Aan de andere kant is het bedrijf echt wel afhankelijk mijn opgebouwde kennis en expertise. In dit soort van bedrijfjes speelt passie natuurlijk ook een rol, er zijn er niet veel die doen wat wij doen, maar dat heeft ook zijn grenzen natuurlijk. Er moet boter-bij-de-vis zijn.

Een bruto-loon meer in de richting van 4500+€ lijkt mij toch niet overdreven.

Wat is jullie inschatting? Heeft er iemand een gelijkaardig profiel?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: Master Archeologie en Kunstwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 18
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: R&D Engineer/Embedded software development
Anciënniteit: 7,5 jaar in functie, 12 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40, bij belangrijke projecten soms 45+

Maand salaris (bruto): 3780€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 2320€
Nettovergoedingen: 0€
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 7€
Ecocheques: 0€
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): GSM abo

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 30km
Afstand woon/werk in tijd: 40min enkel
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type Focus, onbeperkte tankkaart EU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): veel flexibiliteit om wanneer het nodig is wat later te komen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, bij projectpieken, maar toch eerder beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van deadlines
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): vaak werken met specifieke meetapparatuur, dus aanwezigheid op kantoor vereist. Echter te onderhandelen.
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, stuur 1 nieuwe ontwikkelaar aan en stuur ook dikwijls externe dev teams (design van componenten waar geen in-house knowledge in is) mee aan

Long time lurker, first time poster. Bedankt voor alle inzichten die ik hier reeds heb opgedaan.

Deze week staat er een evaluatiegesprek gepland en voel aan dat er toch meer moet inzitten voor mij. Ik werk in een zeer creatieve start-up/scale-up, waar wij innovatieve verlichtingsoplossingen ontwikkelen. Ik denk mee de technologie uit (R&D), en geef deze samen met het hardware team mee vorm door low-level embedded software implementatie (C, C++, ...). Het betreft hier dus een klein bedrijf (7 man), en het zijn voor onze sector harde tijden geweest/zijn het nog steeds (minder afname producten door Covid-19, elektronische componenten crisis erna). Verder vind ik het moeilijk qua loon een goed vergelijkingspunt te hebben, aangezien dit een wat minder mainstream dev rol is, en misschien ook omdat ik hier geen geschoolde competenties voor heb, maar alles zelf heb geleerd. Aan de andere kant is het bedrijf echt wel afhankelijk mijn opgebouwde kennis en expertise. In dit soort van bedrijfjes speelt passie natuurlijk ook een rol, er zijn er niet veel die doen wat wij doen, maar dat heeft ook zijn grenzen natuurlijk. Er moet boter-bij-de-vis zijn.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40, bij belangrijke projecten soms 45+

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type Focus, onbeperkte tankkaart EU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): veel flexibiliteit om wanneer het nodig is wat later te komen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, bij projectpieken, maar toch eerder beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): vaak werken met specifieke meetapparatuur, dus aanwezigheid op kantoor vereist. Echter te onderhandelen.
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, stuur 1 nieuwe ontwikkelaar aan en stuur ook dikwijls externe dev teams (design van componenten waar geen in-house knowledge in is) mee aan
Een start-up is natuurlijk een andere wereld dan een KMO of big corporate. Daar kan je meestal ook nog een groeps -en hospitalisatieverzekering verwachten, alsook wat extra vakantiedagen en wellicht ook ecocheques en nettovergoedingen.

Als ze echt te moeilijk doen over een verhoging richting 4,5k bruto, dan kan je eventueel equity (aandelen) bespreken als je echt in de start-up gelooft en zij in jou. Dan neem je deel in de eventuele winst van de startup. Indien niet bespreekbaar, probeer dan een bonus (cash of via warrants) bespreekbaar te maken.

Vraagje aan jou en andere IT professionals op dit forum: denken jullie dat het met dit profiel gemakkelijk is om in bv. een consultancy bedrijf binnen te komen aan 4,5k bruto met een beter pakket dan dat hij nu heeft?

Laatst bewerkt:
Een start-up is natuurlijk een andere wereld dan een KMO of big corporate. Daar kan je meestal ook nog een groeps -en hospitalisatieverzekering verwachten, alsook wat extra vakantiedagen en wellicht ook ecocheques en nettovergoedingen.

Als ze echt te moeilijk doen over een verhoging richting 4,5k bruto, dan kan je eventueel equity (aandelen) bespreken als je echt in de start-up gelooft en zij in jou. Dan neem je deel in de eventuele winst van de startup. Indien niet bespreekbaar, probeer dan een bonus (cash of via warrants) bespreekbaar te maken.

Vraagje aan jou en andere IT professionals op dit forum: denken jullie dat het met dit profiel gemakkelijk is om in bv. een consultancy bedrijf binnen te komen aan 4,5k bruto met een beter pakket dan dat hij nu heeft?
Normaal gezien heeft hij sowieso recht op ecocheques omdat hij in PC200 werkt, dus raar dat hij dit niet krijgt. Nu goed, dat gaat niks echt uitmaken in het totaalpakket.

Normaal gezien heeft hij sowieso recht op ecocheques omdat hij in PC200 werkt, dus raar dat hij dit niet krijgt. Nu goed, dat gaat niks echt uitmaken in het totaalpakket.
Tgoh ja, niets.. Hij zit er al 7j. Gerekend aan €250 ecocheques, loopt hij al €1750 mis. Het is maar wat je niets noemt natuurlijk.

"Verantwoordelijkheid over personeel" wil meestal meer zeggen dan opleiden of "gewoon" aansturen. Meestal is je eerste verantwoordelijke je "line manager". Als je niets buiten wat werk verdelen als "verantwoordelijkheid" hebt, dan is dat eerder een gewone senior/medior/junior verhouding binnen een team.

Als je verantwoordelijk voor personeel bent, moet je ze ook (indirect, met de nodige procedures) kunnen ontslaan vind ik, anders heb je er niets over te zeggen en dus ook geen echte verantwoordelijkheid.

Dat gezegd zijnde ben ik voorlopig nog blij om geen verantwoordelijkheid over personeel te hebben :).

"Verantwoordelijkheid over personeel" wil meestal meer zeggen dan opleiden of "gewoon" aansturen. Meestal is je eerste verantwoordelijke je "line manager". Als je niets buiten wat werk verdelen als "verantwoordelijkheid" hebt, dan is dat eerder een gewone senior/medior/junior verhouding binnen een team.

Als je verantwoordelijk voor personeel bent, moet je ze ook (indirect, met de nodige procedures) kunnen ontslaan vind ik, anders heb je er niets over te zeggen en dus ook geen echte verantwoordelijkheid.

Dat gezegd zijnde ben ik voorlopig nog blij om geen verantwoordelijkheid over personeel te hebben :).
Inderdaad, dat is ook mijn interpretatie. Inclusief evaluaties, loongesprekken etc - ik kijk er al naar uit in januari, dit jaar meer dan ooit 😩

niet mee eens. Wij hebben diensthoofden die beslissen wat 25 man moeten doen en die eventueel conflicten oplossen, maar die zelf niemand kunnen ontslaan. Nochtans hebben die héél veel verantwoordelijkheid.

Verantwoordelijkheid verengen tot mensen kunnen ontslaan, wil zeggen dat je anders je niet zou moeten kunnen "verantwoorden". Alsof iedereen die verantwoordelijkheid heeft, ook kennis van ontslagrecht zou moeten hebben. Quod non in realiteit ;)

Verantwoordelijkheid verengen tot mensen kunnen ontslaan, wil zeggen dat je anders je niet zou moeten kunnen "verantwoorden". Alsof iedereen die verantwoordelijkheid heeft, ook kennis van ontslagrecht zou moeten hebben. Quod non in realiteit ;)
Daarom zei ik ook "(indirect, met de nodige procedures)", daaronder verstaande dat daar evaluatiegesprekken aan voorafgegaan zijn, eventueel een PIP (personal improvement plan) etc. Als die diensthoofden een teamlid hebben dat echt slecht presteert, hebben die toch wel de mogelijkheid om dat aan te kaarten bij de +1, en dus een stap richting het ontslag van de werknemer te zetten zeker?

Wat kennis van ontslagrecht daarmee te maken heeft, geen idee, dat is iets voor de HR dienst.

niet mee eens. Wij hebben diensthoofden die beslissen wat 25 man moeten doen en die eventueel conflicten oplossen, maar die zelf niemand kunnen ontslaan. Nochtans hebben die héél veel verantwoordelijkheid.

Lijkt mij eerder te gaan over beschikkingsrecht te hebben over hoe je uw team opbouwt, als je voor dat team ook de verantwoordelijkheid ervoor wil geven.

Hoe de procedure dan verloopt om iemand die volgens u niet past in het team, is dan iets helemaal anders. En is niet belangrijk in het geheel, zolang de procedure maar correct verloopt.

Het betreft hier dus een klein bedrijf (7 man), en het zijn voor onze sector harde tijden geweest/zijn het nog steeds (minder afname producten door Covid-19, elektronische componenten crisis erna). Verder vind ik het moeilijk qua loon een goed vergelijkingspunt te hebben, aangezien dit een wat minder mainstream dev rol is, en misschien ook omdat ik hier geen geschoolde competenties voor heb, maar alles zelf heb geleerd. Aan de andere kant is het bedrijf echt wel afhankelijk mijn opgebouwde kennis en expertise. In dit soort van bedrijfjes speelt passie natuurlijk ook een rol, er zijn er niet veel die doen wat wij doen, maar dat heeft ook zijn grenzen natuurlijk. Er moet boter-bij-de-vis zijn.
Je kan makkelijk in andere sectoren terecht, lijkt mij zo?

Een master met jouw anciënniteit bij de overheid zou direct 5K bruto verdienen in de laagste weddeschaal. Een lector bij ons zou al direct 5500 bruto verdienen met 15 jaar wedde-anciënniteit.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Ik zie niet in wat kennis van ontslagrecht hiermee te maken heeft?

Verantwoordelijkheid is meer dan enkel maar mensen kunnen ontslaan. Ik kan ook niet rechtstreeks iemand ontslaan.
Maar ik kan wel doorgeven wie ik niet en wel in mijn team wil, en indien dat gebeurt dan zal die persoon ook verdwijnen uit het team. Dat mijn hiërarchische verantwoordelijke de uiteindelijke beslissing neemt dat doet er weinig toe.

Het is ook niet dat hij enige notie van ontslagrecht heeft. Nee hij geeft dit door aan HR en de personen die wel kennis daarover hebben en de procedure opstarten. Dit lijkt me ook de correcte en normale gang van zaken hoor.

Je ontslaat ook niet zomaar iemand en beslist dit ook niet op een wip en een gauw. Nee daar gaat een heel proces aan voor, en zonder degelijk dossier zal het ook niet gebeuren.

Ik zie niet in wat kennis van ontslagrecht hiermee te maken heeft?

Verantwoordelijkheid is meer dan enkel maar mensen kunnen ontslaan. Ik kan ook niet rechtstreeks iemand ontslaan.
Maar ik kan wel doorgeven wie ik niet en wel in mijn team wil, en indien dat gebeurt dan zal die persoon ook verdwijnen uit het team. Dat mijn hiërarchische verantwoordelijke de uiteindelijke beslissing neemt dat doet er weinig toe.

Het is ook niet dat hij enige notie van ontslagrecht heeft. Nee hij geeft dit door aan HR en de personen die wel kennis daarover hebben en de procedure opstarten. Dit lijkt me ook de correcte en normale gang van zaken hoor.
Ik ga er vanuit als iemand de 'volledige' personeelsverantwoordelijkheid heeft om iemand te ontslaan, ook denkt aan de gevolgen van die beslissing (vergoeding, termijn,...) en die in rekening neemt bij zijn beslissing. Het lijkt me logisch dat je daarvoor geen personeelsdienst voor nodig hebt tenzij in uitzonderlijke gevolgen.

Zoniet, heeft ook een diensthoofd een verantwoordelijkheid, zelfs al kan hij zelf niemand ontslaan, hoogstens aangeven dat iemand beter niet in zijn dienst zou zitten.

Terug
Bovenaan