Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Op hoge lonen komen wel relatief vaak vreemde reacties vind ikzelf, temeer omdat deze niet zo zeldzaam zijn als iedereen denkt, voldoende bedrijfsleiders van kleine KMO's die een veelvoud van de hoogst geposte lonen hier verdienen, kans dat er eentje in de (aangrenzende) straat van elk forumlid woont is best groot trouwens. Dat is gewoon de realiteit: het gros hier heeft een normaal/redelijk betaalde job maar het uiteindelijke doel is in C gewoon het rijk maken van de baas hoor. No money no honey geld nog veel meer voor het handvol euro's dat de meesten toegestopt krijgen op het einde van de maand.

Het logisch gevolg is dan ook dat loon zowat iedereen boeiend zal vinden, zelfs diegenen die zo rijk zijn dat ze het zelf niet eens weten zullen tot op het bod gaan om het maximum eruit te puren - kijk maar naar recente acties van o.a. Tesla / Apple / Amazon, om maar iets te noemen.
Inderdaad, het boek "Rich dad, poor dad" gaat daarover -> absolute aanrader voor wie het nog niet gelezen heeft!!

Over de hoge lonen -> Vanaf bepaald niveau is dat toch vooral via variabele verloningen en toch echt moeilijk om hier te posten aangezien het enorm kan verschillen van jaar tot jaar.

@Spooky meestal zit je bij de variabele verloning toch met een "on target" bedrag en dan heb je nog de multipliers, zo complex is dat toch niet? Anderzijds heb je voor sales wel soms uncapped incentives :D Die extra's zijn net de dingen die ik interessant vind om lezen - ook naar long term retention schemes, employee stock purchase programs, etc. Daar zit ook best veel verschil op tussen verschillende werkgevers heb ik al gemerkt.

Wat men ook zou kunnen doen is voor het voorgaande kalenderjaar aangeven wat de bruto inkomsten waren van het variabele pakket.

Agree.

Ik snap ook totaal niet wat je er aan te winnen hebt om je loon hier te posten?
En qua hulp voor anderen -> akkoord dat het helpt om je startersloon hier te posten, maar ook dat is niet zaligmakend.
Zelfs al heb je 2 burgie's met zelfde diploma, zelfde regio, zelfde graad, dan nog kan er een immens verschil zitten omdat 1 van de 2 een veel betere indruk maakt tijdens de interviews, of misschien heel interessante studentenjobs gedaan heeft etc.

Wat mezelf betreft: met 20 jaar werkervaring wil het totaal niets meer zeggen om mijn loon hier te posten -> uiteindelijk is het dan de werkervaring en hoe je jezelf verkoopt tijdens de interviews dat alles gaat bepalen, tesamen met de sector waar je werkt natuurlijk. Diploma op zich is irrelevant, ik heb bij mijn laatste sollicitatie enkel moeten aantonen dat ik een master had, maar in wat boeide totaal niet voor mijn werkgever.
Dus denk niet dat ook maar iemand er iets aan heeft als ik mijn loonpakket hier post.

Als je lonen echt boeiend vindt, zoek dan iemand van HR/IT die zicht heeft op alle lonen van het bedrijf, die persoon kan je vermoedelijk veel beter helpen ;) Dan zie je bijvoorbeeld dat de pay range minimum vs maximum makkelijk +50% kan zijn voor exact dezelfde job.
Als iemand een positiewissel maakt is het wel interessant om te weten wat die gaat verdienen in wat voor soort bedrijf imo en hoe dat pakket is gestructureerd. Ook al heeft die 30 jaar ervaring.

Ik vind het ook totaal niet erg dat voornamelijk de hogere lonen worden gepost. Maar het is wel wat gek als deftige lonen haast worden gezien als een peulschil. Dat hoeft ook niet te betekenen dat mensen die een hoger loon posten automatisch als stoefers moeten gezien worden natuurlijk.

@Spooky meestal zit je bij de variabele verloning toch met een "on target" bedrag en dan heb je nog de multipliers, zo complex is dat toch niet? Anderzijds heb je voor sales wel soms uncapped incentives :D Die extra's zijn net de dingen die ik interessant vind om lezen - ook naar long term retention schemes, employee stock purchase programs, etc. Daar zit ook best veel verschil op tussen verschillende werkgevers heb ik al gemerkt.

Wat men ook zou kunnen doen is voor het voorgaande kalenderjaar aangeven wat de bruto inkomsten waren van het variabele pakket.
Die multipliers van de bonus kunnen toch echt wel zwaar variëren vind ik, ene jaar kan gemakkelijk dubbele van het vorige zijn en daarvoor hoef je niet in sales te zitten.

Ook het stuk stock based compensation kan nogal eens fluctueren en als je dan nog eens one-time payments krijgt voor speciale situaties dan wordt het helemaal complex om het ene jaar met het andere te vergelijken.

En bij die hoge lonen vind je al die componenten toch regelmatig terug, als je enkel maar een hoog brutoloon hebt maar geen of weinig van bovenstaande dan zou ik toch eens een klapke met HR gaan doen.

Die multipliers van de bonus kunnen toch echt wel zwaar variëren vind ik, ene jaar kan gemakkelijk dubbele van het vorige zijn en daarvoor hoef je niet in sales te zitten.

Ook het stuk stock based compensation kan nogal eens fluctueren en als je dan nog eens one-time payments krijgt voor speciale situaties dan wordt het helemaal complex om het ene jaar met het andere te vergelijken.

En bij die hoge lonen vind je al die componenten toch regelmatig terug, als je enkel maar een hoog brutoloon hebt maar geen of weinig van bovenstaande dan zou ik toch eens een klapke met HR gaan doen.
Ik kan bijvoorbeeld exact hetzelfde totaal bedrag verkopen, maar als ik een subtarget van een bepaalde productcategorie niet haal, heb ik bij overachievement “maar” een multiplier van 2,5 ipv 3,5. Klinkt niet veel, maar bij 150% scheelt dat €6000 op jaarbasis. Vrij complex dus nog.

Er zijn natuurlijk wel nog extra factoren die meespelen natuurlijk.
Met als grootste factor hoeveel je opbrengt.
Bv in de IT, als je als javascript ontwikkelaar werkt ga je wat verdienen dan een SAP ontwikkelaar omdat de marges in de SAP sector ook gewoon veel groter zijn.
Terwijl beiden gaan op exact dezelfde manier de template invullen.

Als iemand een positiewissel maakt is het wel interessant om te weten wat die gaat verdienen in wat voor soort bedrijf imo en hoe dat pakket is gestructureerd. Ook al heeft die 30 jaar ervaring.

Ik vind het ook totaal niet erg dat voornamelijk de hogere lonen worden gepost. Maar het is wel wat gek als deftige lonen haast worden gezien als een peulschil. Dat hoeft ook niet te betekenen dat mensen die een hoger loon posten automatisch als stoefers moeten gezien worden natuurlijk.
Ik snap ook dat hij zijn loon deelt. Hij zit immers op een positie waarvan je grotendeels weet dat er intern niet zoveel ruimte meer zal zijn, snap dat hij gezien zijn leeftijd denkt aan de next step. Zelf zou ik hem evenzeer aanraden om zelfstandig te gaan en dat met inderdaad wat junior personeel.
Mijn vriend zit in dezelfde sector. Werkt als ERP project manager bij de big four. Voor hem is het nu ook kiezen tussen: intern gaan / gaan voor director (waarvan hij weet wat het schuift en welke workload er tegenover staat) of freelance gaan (waarvan hij als project manager ook voldoende zicht heeft op de fees). Hij werkt nu geregeld met freelancers die zelf juniors in Oost-Europa op de payroll hebben staan, de vraag om digitalisering is nog nooit zo groot geweest, alle grote spelers kunnen geen opdrachten meer aannemen met het huidig personeelbestand, zelf hun offshore practises zijn loaded. Daarom werken ze nu meer en meer met freelancers die zelf wat juniors in dienst hebben.

Ik wil opslag omdat ik (veel) grotere verantwoordelijkheden draag dan vorig jaar en omdat ik weet dat mijn n+1, n+2 en CEO best tevreden zijn van mijn werk. En daarnaast wil ik op korte termijn 4/5 werken. Hoe pak ik dat het beste aan?
- Eerst opslag vragen met de gepaard gaande argumenten: "zie mij eens verantwoordelijkheid dragen!", "zie mij eens ambitieus zijn!", ... om daarna onmiddellijk mijn 4/5 aanvragen? Is dat niet wat raar? Zal dat niet botsen met de argumenten die ik uit de kast zal moeten halen om mijn opslag te krijgen waardoor er een soort vertrouwensbreuk(je) kan ontstaan?
- Of zou ik het eerlijk en transparant "gecombineerd" durven aanvragen? Met het risico dat ze zoiets hebben van: "Je geeft aan dat je het rustiger aan wil doen dus waarom zouden wij je opslag geven? Dan investeren we liever in mensen die all the way willen gaan."

Intuïtief neig ik naar het laatste maar dan ben ik wellicht de naïeve kloot. Wat denken jullie?

Ik wil opslag omdat ik (veel) grotere verantwoordelijkheden draag dan vorig jaar en omdat ik weet dat mijn n+1, n+2 en CEO best tevreden zijn van mijn werk. En daarnaast wil ik op korte termijn 4/5 werken. Hoe pak ik dat het beste aan?
- Eerst opslag vragen met de gepaard gaande argumenten: "zie mij eens verantwoordelijkheid dragen!", "zie mij eens ambitieus zijn!", ... om daarna onmiddellijk mijn 4/5 aanvragen? Is dat niet wat raar? Zal dat niet botsen met de argumenten die ik uit de kast zal moeten halen om mijn opslag te krijgen waardoor er een soort vertrouwensbreuk(je) kan ontstaan?
- Of zou ik het eerlijk en transparant "gecombineerd" durven aanvragen? Met het risico dat ze zoiets hebben van: "Je geeft aan dat je het rustiger aan wil doen dus waarom zouden wij je opslag geven? Dan investeren we liever in mensen die all the way willen gaan."

Intuïtief neig ik naar het laatste maar dan ben ik wellicht de naïeve kloot. Wat denken jullie?
Optie 2 zou ik niet doen. Opslag vragen omdat je het verdient heeft niets te maken met 4/5 te willen werken. Dat zal snel een verwarrend en vreemd gesprek worden denk ik.

Verder zie ik niet in waarom iemand die 4/5 wil gaan werken minder verantwoordelijkheden zou dragen. Uw competentie, werkethiek en motivatie veranderen toch niet? Je werkt 4 eenheden ipv 5 en wordt daar (theoretisch) 4 eenheden ipv 5 voor betaald, maar uw competentie verandert helemaal niet. Jij wil uw verloning per eenheid omhoog krijgen.

Ik vrees dat als je dit allemaal in 1 aanvraag samen zal smijten, het onderscheid dat ik hierboven vermeld niet zal worden gerespecteerd.

Hoe aanpakken? Ik zou me in eerste instantie vnl focussen op de loonsverhoging.
Je hebt hier denk ik eens terloops vermeld dat je KPI's moet halen - ik kan me vergissen want ik geloof niet dat je dit tot in den treure hebt herhaald. In dat geval zou ik het gesprek vnl daarrond opbouwen. Haal je al je KPI's, overtref je ze -> objectieve basis om je betoog op te bouwen.
Daarnaast helpt het ook als er nog andere zaken zijn waaruit je meerwaarde (i.e. waardecreatie uitgedrukt in geld) blijkt.

Mocht je nu geen raise krijgen -> zeker vragen wat je dan moet doen om wél één te krijgen. Op die manier kan je je op korte of middellangetermijn nog verbeteren op het werk en eventueel conclusies trekken over een jaar.

Ik zou het wel combineren, als manager zou ik het zeer raar vinden als een direct report me eerst terecht opslag komt vragen -> dit is een proces dat best wel wat tijd zal vragen om in orde gebracht te worden als dit buiten om de klassieke Talent Review cycle gaat, dus als dat dan allemaal in orde, terug komen aankloppen voor uw 4/5e ... goh, dan mag je nog goed je werk doen, dan is gegarandeerd de eerste vraag op je bord: "waarom heb je dat niet tesamen gevraagd?"

Ik zou eerst opslag vragen. En dan 3-6 maanden later 4/5 aanvragen, kunnen ze niet neuten. Je zegt gewoon dat je toen het nog niet concreet wist.

@mac-bc mss jezelf eerst afvragen of je effectief 4/5 van de worlkload gaat doen. Ik heb de indruk dat je gewoon dezelfde hoeveelheid werk gaat doen, maar met minder loon zelfs na een opslag.

Terug
Bovenaan