Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Plus dat 2950 bruto niet slecht is. Veel Masters in de exacte wetenschappen die ik ken zijn de laatste 5 jaar voor heel wat minder begonnen aan hun eerste job. 🤷🏻‍♂️
Klopt maar ironisch genoeg zijn er bedrijven die echt véél hoger inzetten, dit jaar masters die gestart zijn bij Dow en Arcelor en respectievelijk net onder 4K en net boven 4K gestart zijn, met een rist voordelen. beiden zullen dus boven de 5K (was nog zonder de index) zitten voor hun 25 jaar - dat is toch redelijk zot aan het worden.

2950 en al de voordelen is zelfs meer dan goed. Normaal starters loon zou net onder de 2500 moeten zijn zonder voordelen?
Is echt te zot aan het worden. Denk dat ik dan te weinig betaald wordt met 10j ervaring en 1k meer loon en bijna geen voordelen.
Klopt maar ironisch genoeg zijn er bedrijven die echt véél hoger inzetten, dit jaar masters die gestart zijn bij Dow en Arcelor en respectievelijk net onder 4K en net boven 4K gestart zijn, met een rist voordelen. beiden zullen dus boven de 5K (was nog zonder de index) zitten voor hun 25 jaar - dat is toch redelijk zot aan het worden.

Maar dat zijn dan toch knelpuntberoepen of technisch geschoolde mensen? Voor zover ik weet geven ze in IT nog niet zo'n startpakketten hoor..(Wss wel hier en daar uitzonderingen, maar niet standaard).

In die 2950 zit nog geen auto hé, (een deel van) de 13e maand moet nog worden opgeofferd voor die auto en dan nog weet ik niet of je ver zal komen?
Desalniettemin een degelijk pakket voor de opleiding en functie! Zeker niet aan twijfelen.

Zelfde voor @YannickD: voor een junior vind ik dat zeker niet slecht. Je zal bij de big four misschien wat meer vangen maar zoveel scheelt dat allemaal niet, je werkt nu iets lokaler en jouw werkdruk ziet er zeer ok uit. Alle kennis opslorpen die je kan en dan komt dat wel goed.

Dat is toch pure schijnzelfstandigheid?
Niet per definitie. Ik kies zelf aanpak, werkuren, dagen, voor wie ik werk, of ik mensen aanwerf (ook dat is een idee in de toekomst) etc. Ik heb niet de intentie om als freelancer aan de slag te gaan, maar de kans is miniem dat ik me op één en slechts één opdracht focus. De rest is voer voor de boekhouder en de advocaat.

Dat is inderdaad een redelijke standaard; zowat 98% van alle C-levels die ik ken, zitten in een gelijkaardige constructie.

Dat is toch pure schijnzelfstandigheid?

Waarom?
Om het heel ongenuanceerd te zeggen: Een C-level management lid (CEO, CFO,...) heeft geen arbeidsuren meer en er is eigenlijk geen band meer van ondergeschiktheid. Zo'n mensen worden dus eerder aanzien als "zelfstandigen" dan "werknemers".

Om te kunnen spreken van schijnzelfstandigheid moet je eigenlijk al vrij ver gaan. Dat zijn die bouwvakkers die als zelfstandige werken maar compleet vastzitten aan hun werkgever. Ze hebben geen eigen materiaal, geen vrije uren, geen vrije planning, geen vrij verlof,

Deze wet voorziet vier algemene criteria om te beoordelen of iemand werknemer of zelfstandige is, met name:
  • de wil van de partijen
  • de vrijheid om het werk te organiseren
  • de vrijheid om de werktijd te organiseren
  • de mogelijkheid om een hiërarchische controle uit te oefenen

Waaraan wordt er hier overtreden? De wil van de partijen is duidelijk, als C-management ben je vrij om je werk te organiseren (Wie gaat er dagelijks op je vingers kijken?), Wie gaat er naar je werktijd kijken?, Wie controleert hier dagelijks? ,...

Dat is inderdaad een redelijke standaard; zowat 98% van alle C-levels die ik ken, zitten in een gelijkaardige constructie.
Zal ook wel sector-afhankelijk zijn denk ik. Binnen farma wordt dat naar mijn weten totaal niet gedaan en daar zit je dan toch makkelijk met jaarlonen van 250-350k EUR op VP niveau.

Domme vraag misschien: wat is PMO? Never mind googled it :)

Zal ook wel sector-afhankelijk zijn denk ik. Binnen farma wordt dat naar mijn weten totaal niet gedaan en daar zit je dan toch makkelijk met jaarlonen van 250-350k EUR op VP niveau.

Domme vraag misschien: wat is PMO?
Project/Program management office

Of iets concreter: alle (grote) projecten en programma's zitten bij mij. Genre ERP-rollouts, post-M&A integratie tot en met bouw nieuwe fabrieken. Die project managers en alles wat daar rond hangt, rapporteert in mijn organisatie, naast alle consultancy die daar ook nog binnen voor wordt getrokken.

Waarom?
Om het heel ongenuanceerd te zeggen: Een C-level management lid (CEO, CFO,...) heeft geen arbeidsuren meer en er is eigenlijk geen band meer van ondergeschiktheid. Zo'n mensen worden dus eerder aanzien als "zelfstandigen" dan "werknemers".

Om te kunnen spreken van schijnzelfstandigheid moet je eigenlijk al vrij ver gaan. Dat zijn die bouwvakkers die als zelfstandige werken maar compleet vastzitten aan hun werkgever. Ze hebben geen eigen materiaal, geen vrije uren, geen vrije planning, geen vrij verlof,

Deze wet voorziet vier algemene criteria om te beoordelen of iemand werknemer of zelfstandige is, met name:
  • de wil van de partijen
  • de vrijheid om het werk te organiseren
  • de vrijheid om de werktijd te organiseren
  • de mogelijkheid om een hiërarchische controle uit te oefenen

Waaraan wordt er hier overtreden? De wil van de partijen is duidelijk, als C-management ben je vrij om je werk te organiseren (Wie gaat er dagelijks op je vingers kijken?), Wie gaat er naar je werktijd kijken?, Wie controleert hier dagelijks? ,...

Bij ons zijn er ook heel wat maar als ze moeten vragen om verlof te mogen nemen bv sorry maar dan ben je eigenlijk al geen zelfstandige meer he.

En de meeste doen dat puur voor loonsoptimalisatie want hun werk blijft hetzelfde.
Bedrijfsleider bv is imo dan ook een belachelijk systeem (valt hier ook onder). Die kunnen zelfs een bedrijfswagen krijgen :rofl:

Bij ons zijn er ook heel wat maar als ze moeten vragen om verlof te mogen nemen bv sorry maar dan ben je eigenlijk al geen zelfstandige meer he.

En de meeste doen dat puur voor loonsoptimalisatie want hun werk blijft hetzelfde
Verlof is maar één van de factoren. Op een bepaald niveau keert het zelfs om, ik heb al enkele keren meegemaakt dat de sociale inspectie kwam omdat ze vonden dat C-level managers die als werknemers werkten volgens hen schijnwerknemers waren, dat ze hun statuut moesten veranderen naar zelfstandige volgens de sociale inspectie omdat dat meer aansloot bij de realiteit.

Project/Program management office

Of iets concreter: alle (grote) projecten en programma's zitten bij mij. Genre ERP-rollouts, post-M&A integratie tot en met bouw nieuwe fabrieken. Die project managers en alles wat daar rond hangt, rapporteert in mijn organisatie, naast alle consultancy die daar ook nog binnen voor wordt getrokken.

Het is je in elk geval gegund om netto wat meer over te houden als ik zie wat je verantwoordelijkheden zijn :)

Je haalt ook 2 bedrijven aan in een sector waar er andere regels gelden. Je had ook nog Exxon, Total of BASF kunnen vermelden..
Dat wetenschappelijke masters die pakketten in dat soort bedrijven als starters krijgen is toch algemeen gekend?

Laat me raden, het waren burgerlijk of bio ingenieurs? Het is nu ook niet dat die jobs voor het rapen liggen, hé.
De burgerlijk ingenieurs chemie werden bv. eens in hun laatste jaar door Exxon uitgenodigd om op bezoek te komen, terwijl ze maar 1 vacature hadden openstaan voor een topper. Niet iedereen van die klas kon dat jaar zo'n job versieren in de (petro)chemie en moest uitwijken naar een andere type job/industrie aan lagere (maar nog steeds uitstekende) voorwaarden.
2950 en al de voordelen is zelfs meer dan goed. Normaal starters loon zou net onder de 2500 moeten zijn zonder voordelen?
Is echt te zot aan het worden. Denk dat ik dan te weinig betaald wordt met 10j ervaring en 1k meer loon en bijna geen voordelen.
Startersloon bij ons en al onze concurrenten voor wetenschappelijke masters zit momenteel rond de €2600 bruto met een hele resem extra-legale voordelen, zoals wagen, tankkaart, nettovergoedingen, MC's, eco cheques, GSM abbo, laptop, 32d verlof, groeps -en hospilateitsverzekering.
Dat komt dus neer op een €1900 netto en daar nog een €150 MC's bij optellen geeft een kleine €2000 netto.

Dit is wel voor de gegeerde wetenschappelijke masters. Andere masters zullen een 10% lager zitten en er zal veelal geen wagen + tankkaart in het pakket zitten.

Domme vraag misschien: wat is PMO? Never mind googled it :)
Klopt, mijn pa is ook nooit zelfstandige geworden en die zat op zo'n jaarloon.

Startersloon bij ons en al onze concurrenten voor wetenschappelijke masters zit momenteel rond de €2600 bruto met een hele resem extra-legale voordelen, zoals wagen, tankkaart, nettovergoedingen, MC's, eco cheques, GSM abbo, laptop, 32d verlof, groeps -en hospilateitsverzekering.
Dat komt dus neer op een €1900 netto en daar nog een €150 MC's bij optellen geeft een kleine €2000 netto.

Dit is wel voor de gegeerde wetenschappelijke masters. Andere masters zullen een 10% lager zitten en er zal veelal geen wagen + tankkaart in het pakket zitten.
Bij ons geven ze Masters (rechten/TEW/HW/HI) ook 2600-3000, doorgaans ook een klein budget voor een bedrijfswagen. Tot 3500 gaan kan al wel eens gebeuren voor een klepper in een broodnodige positie. Onze concurrenten zitten ook in die lijn. 4000 recht van school is echt enkel voor de sectoren die elitair betalen zoals inderdaad de petrochemie. Niet echt een referentie voor alle personen met diezelfde diplomas. Ik ken mensen met Masters in exacte wetenschappen die gewoon tegen 2200-2400 zijn begonnen.

Zeker degene met 8 zittijden en een 10/20 thesis :ROFLMAO:
Neen, dat was toen eigenlijk een courant startloon. Ik ken toppers die magna/summa cum laude zijn afgestudeerd om tegen zo een loon te beginnen (wel geen exacte wetenschappen in dit geval, maar eveneens gegeerde diplomas). Er zijn redelijk wat veelbelovende (en veeleisende) jobs die aanvankelijk geen fortuinen aanbieden. En tegelijk ken ik er ook die met mindere resultaten zijn begonnen tegen 5000 euro bruto. Een extreme minderheid natuurlijk, maar dat is dan ook een beetje het punt.

Je kan bewust kiezen voor een betere verloning door een bepaalde sector en/of regio te selecteren, maar de realiteit is dat meeste mensen niet starten tegen hogere lonen dan 3000 bruto en die grens kan gerust wat lager zelfs, ook zonder bedrijfswagen.

Niet echt een referentie voor alle personen met diezelfde diplomas. Ik ken mensen met Masters in exacte wetenschappen die gewoon tegen 2200-2400 zijn begonnen.
2200-2400 voor een Master in exacte wetenschappen lijkt me toch extreem laag. Ik ben 27 jaar geleden gestart aan 2300 EUR (wel als Ir, Toegepaste wetenschappen dus...)

Ik heb hier dit jaar mensen aangeworven met een ASO - diploma die starten aan > 2500 EUR.
Dat is dan wel zonder auto, en in een interimstatuut, maar met uitzicht op een vast contract. En in een regio die niet direct gekend staat om giga te betalen.

Eerst spreek je over exacte wetenschappen en 2200-2400. En een paragraaf later al over "master" en 3000 euro.

Je mag me een lijst sturen van wiskundigen of fysici of ir of whatever met Summa cum laude die voor 2400, of pakt zelfs 2500 zijn begonnen in de recente geschiedenis...

Terug
Bovenaan