Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ben het er mee eens dat ouders dat zo fair mogelijk moeten aanpakken hoor. Dat was misschien niet zo duidelijk geschreven.

Maar haar ouders hun financiële situatie is niet eens zo 'cushy', zoals ze het zelf omschrijven. Hun inkomen ligt sowieso behoorlijk onder dat van Gumball en zijn partner ligt (en gezien ze er precies wat op neerkijken, veronderstel ik dat ze ook niet op een berg geld zitten). Ik vind dat in die context behoorlijk wringen dat ge uzelf voordoet alsof ge slechter af zijt om uit medelijden wat meer toegestopt te krijgen (al dan niet evenveel als de broer).

Als ze er wel goed bijzitten en ze zouden gewoon unfair haar broer vanalles geven en hen niet indien ze het wist dan mjah misschien. Langs den andere kant zou ik dan gewoon die relatie met die ouders eens herevalueren. er zat daar wel al meer raar als ik me niet vergis
Ja met dat deel was ik idd ook akkoord. Me financieel slechter voordoen dan het is om geld te krijgen zou ik ook wel niet doen.

Nuja die ouders verdienen idd mss minder, maar eens hun huis afbetaald is en je hebt wat kunnen sparen kun je even goed wat geven aan je kinderen want je neemt ze uiteindelijk ook niet mee als je dood bent.

Ja met dat deel was ik idd ook akkoord. Me financieel slechter voordoen dan het is om geld te krijgen zou ik ook wel niet doen.

Nuja die ouders verdienen idd mss minder, maar eens hun huis afbetaald is en je hebt wat kunnen sparen kun je even goed wat geven aan je kinderen want je neemt ze uiteindelijk ook niet mee als je dood bent.
Anderzijds mogen die ouders wel zelf beslissen hoe ze hun geld beheren, en als ze liever de zogezegde "sukkelaar" van de twee kinderen wat meer geven kan dat ook beargumenteerd worden. Sowieso vind ik het hele verhaal nogal getuigen van een ongezonde focus op geld. Maar goed, off-topic uiteraard.

Best wel gek, hier is dat toch zeer transparant.
Zijn dan toch mensen die toch waarschijnlijk ook niet zelf hogere functies of redelijk bovengemiddeld verdiend hebben?
Ik merk dat vaker dat het bij ‘simpele’ arbeiders/bediende gezinnen meer taboe is dan bij diegenen die toch bovengemiddeld verdienen.
Hiermee geen vinger richting u (schoon)familie uiteraard.
Ik vind het vooral raar dat je als ouder niet beseft wat uw kinderen in hun mars hebben. Ik heb net getekend voor een mooie upgrade/uitdaging. Mijn ouders zijn de zogezegde ‘simpele’ gezinnen maar ons mama haar reactie was dat ik dit oprecht verdiend had en dat zij als geen ander wist welke efforts ik gedaan had om dit te bereiken. Niet veel later vertelde ik dat mijn huidige opdrachtgever had aangeboden dat ik bij hun evenzeer vast mocht blijven, dat zij evenzeer een strategische functie voor mij in de aanbieding hadden waarop ons mama zei ‘ik wist dat dit ging komen, ik ken u als mama het allerbeste, ik kan mij inbeelden hoe jij in die rol functioneert.’ Haar uiteenzetting kwam eigenlijk grotendeels overeen met de feedback die ik had gekregen, dus ze weet het effectief. Dat is niet nodig om over nummers te praten, zij hoeven dat niet exact te weten, daarnaast is voor hun maar 1 ding echt van belang: dat je gelukkig bent waar je terecht komt en daarmee in uw levensonderhoud kan voorzien.

Ik vind het vooral raar dat je als ouder niet beseft wat uw kinderen in hun mars hebben. Ik heb net getekend voor een mooie upgrade/uitdaging. Mijn ouders zijn de zogezegde ‘simpele’ gezinnen maar ons mama haar reactie was dat ik dit oprecht verdiend had en dat zij als geen ander wist welke efforts ik gedaan had om dit te bereiken. Niet veel later vertelde ik dat mijn huidige opdrachtgever had aangeboden dat ik bij hun evenzeer vast mocht blijven, dat zij evenzeer een strategische functie voor mij in de aanbieding hadden waarop ons mama zei ‘ik wist dat dit ging komen, ik ken u als mama het allerbeste, ik kan mij inbeelden hoe jij in die rol functioneert.’ Haar uiteenzetting kwam eigenlijk grotendeels overeen met de feedback die ik had gekregen, dus ze weet het effectief. Dat is niet nodig om over nummers te praten, zij hoeven dat niet exact te weten, daarnaast is voor hun maar 1 ding echt van belang: dat je gelukkig bent waar je terecht komt en daarmee in uw levensonderhoud kan voorzien.
Mijn vader was op zijn 14 jaar beginnen werken en had helemaal geen voeling met eender wat van academische prestaties. Dus dat ik mijn studies afrondde zonder veel moeite vond hij goed omdat ik ze afrondde maar de graad of de punten zeiden hem niets. Ook het doctoraat daarna, ja ok dat was wel goed enzo, maar het was meer vanuit de invalshoek van "wat een vreemde bezigheid, wanneer gaat hij nu eens echt werken". Ik heb heel mijn studies/doctoraat gehoord dat ik beter leerkracht zou worden want die verdienen niet slecht, hebben veel verlof, en zijn zeker van hun job :unsure:

Trouwens, was Gumball zijn vriendin geen buitenlandse? Die mensen weten waarschijnlijk niet 100% hoe zaken hier werken en welke jobs goed- of slechtbetaald zijn.

Gohja, hier weten mijn ouders vaag wat ik verdien.
De schoonouders denken dat wij amper iets verdienen (ik master, zij zelfstandige psychologe). Mijn vriendin houdt dat beeld dan ook altijd in stand bij haar ouders. Om één of andere reden denken die dat wij elk rond de 1800€ netto verdienen. En dan geven die ons keiveel "want het leven is duur, dat moet niet makkelijk zijn voor jullie". Ze zouden eens moeten weten dat wij gezamenlijk nu rond de 6800-7000€ netto verdienen + voordelen (excl. vakantiegeld, 13de maand en mijn flexijob). Die denken dat wij maar 100-200€/maand kunnen sparen..terwijl wij tussen 2500-3000€/maand sparen. En persoonlijk vind ik dat ne moeilijke..
Mijn vriendin is meer van het principe "Laat mensen dat maar denken, dan krijgen we makkelijker zaken van hen uit medelijden". Ik denk dan eerder "Ik wil er niet over stoefen..maar ik wil wel tonen dat wij 'er geraakt zijn in het leven'. En niet dat we zoveel jaar gestudeerd hebben en een laag loon hebben"
En intussen zegt de schoonmoeder dan gedurende bepaalde etentjes "alé onze zoon heeft opslag gekregen. Die verdient nu kei goed. Die zit aan 2100 netto" ==> Ik krijg het daar van, omdat ik dan ook zou willen tonen hoe wij erop vooruit gaan...maarja ha

En daarom plaats ik hier dus het loon. Is ook een leuke graadmeter, al worden hier de hoogste lonen gepost. Maar ook leuk te zien hoe mensen evolueren :)
Mijn ouders en schoonouders denken ook altijd dat wij precies moeilijk rondkomen. Dan krijg je zo van die vragen als "jamaar, als het financieel tegenzit, laat het op tijd weten he". Daar kan je niet juist op reageren ...

Wat me daar het meest aan stoort, is dat ze lijken te denken dat wij financieel ongeletterd zijn, en gewoon al ons geld uit ramen en deuren gooien.

Ik vind het wel handig om met financien te kunnen spreken over mijn ouders (inclusief cijfers, hoewel daar nooit echt iets concreet van commentaar op gezegd wordt, positief, negatief of neutraal).

Die hebben veel ervaring met die dingen, dus hun input is welkom.
Tuurlijk zijn er gebieden waarover we verschillen van aanpak, maar er is sowieso veel nuttige info uit te wisselen, en het is aangenaam om daar gemoedelijk met vertrouwde personen van gedacht te kunnen wisselen.

Laatst bewerkt:
Ook het doctoraat daarna, ja ok dat was wel goed enzo, maar het was meer vanuit de invalshoek van "wat een vreemde bezigheid, wanneer gaat hij nu eens echt werken". Ik heb heel mijn studies/doctoraat gehoord dat ik beter leerkracht zou worden want die verdienen niet slecht, hebben veel verlof, en zijn zeker van hun job :unsure:
Dat eerste heb ik vooral van de minder academisch geschoolde kant van de familie moeten aanhoren, maar ik ben nooit richting leerkracht gepushed geweest toen. Ik heb altijd duidelijk gemaakt dat ik onderzoeker was, en dat dat mijn werk was. Uiteindelijk is dat toch wat doorgedrongen...
Mijn ouders en schoonouders denken ook altijd dat wij precies moeilijk rondkomen. Dan krijg je zo van die vragen als "jamaar, als het financieel tegenzit, laat het op tijd weten he". Daar kan je niet juist op reageren ...

Wat me daar het meest aan stoort, is dat ze lijken te denken dat wij financieel ongeletterd zijn, en gewoon al ons geld uit ramen en deuren gooien.
Misschien gooi je ook al je geld door ramen en deuren buiten (relatief gezien dan)?
Het kan zijn dat je (schoon)ouders gewoon meer op sparen zijn ingesteld, en dat voor hun inkomen jouw uitgavenpatroon geklasseerd wordt als "big spender". Klopt natuurlijk ergens wel (er is geen regel dat je als je meer verdient dat ook moet uitgeven, aka leven naar je "stand"), maar relatief gezien dan weer niet, want je houdt waarschijnlijk nog steeds meer over dan je ouders, hoewel je meer uitgeeft...

Als ze én geen idee hebben van verdiensten én "zotte kosten" zien gebeuren zoals een nieuwe auto, een dure reis,... Is dat toch logisch? 🤔

Misschien gooi je ook al je geld door ramen en deuren buiten (relatief gezien dan)?
Het kan zijn dat je (schoon)ouders gewoon meer op sparen zijn ingesteld, en dat voor hun inkomen jouw uitgavenpatroon geklasseerd wordt als "big spender". Klopt natuurlijk ergens wel (er is geen regel dat je als je meer verdient dat ook moet uitgeven, aka leven naar je "stand"), maar relatief gezien dan weer niet, want je houdt waarschijnlijk nog steeds meer over dan je ouders, hoewel je meer uitgeeft...
Maar dat is dus niet "financieel ongeletterd" :p. Het probleem is dat mensen enkel zien hoeveel geld er wordt uitgegeven, en niet hoeveel geld er binnen komt...

Ik verwacht bvb volgende week (bij het zien nieuwe auto), reacties als "amai, kunt ge dat wel betalen, gaat ons kleindochter nu niks te kort komen? Weet ge wel wat dat kost?"
en dat vind ik ergerlijk, want ja ik kan dat betalen, nee uw kleindochter komt niks te kort en ja ik weet wat dat kost.

Maar dat is dus niet "financieel ongeletterd" :p. Het probleem is dat mensen enkel zien hoeveel geld er wordt uitgegeven, en niet hoeveel geld er binnen komt...

Ik verwacht bvb volgende week (bij het zien nieuwe auto), reacties als "amai, kunt ge dat wel betalen, gaat ons kleindochter nu niks te kort komen? Weet ge wel wat dat kost?"
en dat vind ik ergerlijk, want ja ik kan dat betalen, nee uw kleindochter komt niks te kort en ja ik weet wat dat kost.
Dat is inderdaad gewoon niet leuk.
Misschien helpt het om meer over financien (met meer cijfers) te babbelen met die mensen :smurf:?

Maar dat weten zij natuurlijk niet. Jij hebt nooit gezegd, wete gij wel niet wat ik verdien ?

Die wagen representeert mijn inkomen van 1 jaar.

Uiteindelijk bekijkt iedereen het nu eenmaal vanuit zijn eigen referentiepatroon. Iemand die vroeger van thuis uit altijd gewend is geweest om de duurste zaken te krijgen en bij wijze van spreken, 10k€ zakgeld per maand krijgt, die gaat ook niet weten waar het dondert als die ineens naar sollicitatiegesprek gaat en daar een loonsaanbod krijgt van 2100€ netto. Terwijl wij perfect weten dat dat een respectabel loon is.

En nieuwe wagens representeren nu eenmaal een serieuze kost. Dat is al snel 50k€ (ter voorbeeld). En veel mensen hebben nu eenmaal niet de mogelijkheid of de wilskracht om geld aan de kant te zetten.
Dat is eigenlijk niet veel anders als mijn grootmoeder en zelfs mijn vader die stelden toen ik mijn woning kocht... jama zoveel BEF op uw eentje dat is toch veel geld hoor. Dat is gewoon het schisma van het verschillende referentiepatroon.

Dat is zo ambetant hé, Mijn schoonpa just hetzelfde (hij arbeider - zij deeltijds als poetshulp).

Ze weten gewoon niet wat we verdienen, maar wel heel heel vaak (ook tegen anderen) "We moeten ze toch niks toesteken, ze hebben meer als ons"
Wat compleet fout is, we verdienen meer als hun dat wel, maar we hebben bijlange niet zoveel geld op de rekening omdat we nog continu investeringen moeten doen en dat geld evenvlot terug buiten gaat.

Soms ook wel goesting om te zeggen wat we verdienen, maar dat krijgen we nog meer op een andere manier (jaloerse) "commentaar" denk ik
Tis nie dat hij andere echt iets gunt om het zo te zeggen.
Nie dat we iets vragen of iets nodig hebben van hun, maar het commentaar is ook nie nodig voor mij

Met ouders heb ik 100% transparantie, zij hebben zelfs inzicht in mijn rekeningen aangezien zij eveneens volmacht hebben daarop - dus min of meer het tegenovergestelde, al denk ik dat dit ook eerder uitzonderlijk is.

EDIT: Of dat ideaal is: voor mezelf wel, er is wederzijds vertrouwen, openheid staat voor mij ook gelijk aan rust .Het is ook hoegenaamd geen taboe om daarover te spreken.

Laatst bewerkt:
Maar dat weten zij natuurlijk niet. Jij hebt nooit gezegd, wete gij wel niet wat ik verdien ?

Die wagen representeert mijn inkomen van 1 jaar.

Uiteindelijk bekijkt iedereen het nu eenmaal vanuit zijn eigen referentiepatroon. Iemand die vroeger van thuis uit altijd gewend is geweest om de duurste zaken te krijgen en bij wijze van spreken, 10k€ zakgeld per maand krijgt, die gaat ook niet weten waar het dondert als die ineens naar sollicitatiegesprek gaat en daar een loonsaanbod krijgt van 2100€ netto. Terwijl wij perfect weten dat dat een respectabel loon is.

En nieuwe wagens representeren nu eenmaal een serieuze kost. Dat is al snel 50k€ (ter voorbeeld). En veel mensen hebben nu eenmaal niet de mogelijkheid of de wilskracht om geld aan de kant te zetten.
Dat is eigenlijk niet veel anders als mijn grootmoeder en zelfs mijn vader die stelden toen ik mijn woning kocht... jama zoveel BEF op uw eentje dat is toch veel geld hoor. Dat is gewoon het schisma van het verschillende referentiepatroon.
Maar anderzijds hebben ze mij ook (terecht) geleerd "je moet niet iemand anders zijn rekening maken".
Maar dat lukt hun toch duidelijk moeilijker als het bij hun eigen kinderen is....

Het leven zou toch zoveel makkelijker zijn als geld niet zo'n taboe was.

Het leven zou toch zoveel makkelijker zijn als geld niet zo'n taboe was.
Privé vind ik dat taboe goed.
Op het werk ben ik echt anti taboe. Ik heb mijn loon ook dan maar transaparant besproken om consequent te zijn.
Tot nu toe nog geen spijt van gehad. Als je merkelijk meer verdient dan je intrinsieke waarde zou je het wel snel merken, als je te weinig verdient voor wat je allemaal doet hoor je het dan ook wel...
Best cheque is a reality check :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: A2 technisch
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : sinds 2003
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC207 chemie
Huidige functie: procesoperator
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 33. 3uren
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 33.3 uur

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3650
Nettovergoedingen: 120€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques: ja, 8€
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja 5 % loon
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
CAO90 +/-2500 netto per jaar
Verzekering overlijden, dental plan....
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: ongeveer 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: 120
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 40
Vakantiedagen (andere extra): 10 feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: full shift
Glijdende werkuren: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: vrije keuze
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode):
Verantwoordelijkheid over personeel: externe werknemers, onderhoudspersoneel

Wat is nu eigenlijk de reden dat procesoperatoren in de chemie zoveel verdienen? Gevaarlijk? Moeilijk? Klote-uren?

Wat is nu eigenlijk de reden dat procesoperatoren in de chemie zoveel verdienen? Gevaarlijk? Moeilijk? Klote-uren?
Vooral uren en weinig volk vast te krijgen.
Sterke vakbonden. Geen simpele werk over het algemeen.

Weinig bedrijven die nog een gevarenpremie geven. In Nederland is dat helemaal niet. In Antwerpen hebben ze dat nog bij sommige bedrijven maar is een klein % van het totaal loon.
5 jaar geleden waren de startlonen €19-21/h Nu hoor ik al €25-27/h op de Scheldelaan.

Klote uren en die processen brengen echt veel geld op. Die kunnen ook zomaar niet stoppen.
Dus iedereen aan die lijn wordt super goed verzorgd en betaald. De opleidingen zijn ook lang en duur dus je wil geen verloop.
Het is daardoor wel een soort van gouden kooi.

Terug
Bovenaan