Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
het brutoloontopic dient voor brutolonen
1. PERSONALIA
Leeftijd: 41
Opleiding: Burgerlijk ingenieur en nog een bijkomende master aan centrum voor bedrijfsbeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 18 jaar op 1 september
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend maar niet voor de wet
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Huidige functie: Director PMO
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 10.532
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 5.300
Nettovergoedingen: 270
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: BeNeLux, Frankrijk en Duitsland
Afstand woon/werk in km's: variabel
Afstand woon/werk in tijd: variabel
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 520 Touring met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nee
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: geen overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, +/- 120FTE
Heb jij nu een account gemaakt gewoon om je loon te posten?
Pas op, idaf he.

Maar dit soort posts is waarom dit gewoon als één stoeffestijn wordt gezien dat volgens sommigen niet bestaat hier.
Je volgende carrièrezet is ook al bepaald, dus 't lijkt mij nu ook niet meteen om advies te komen inwinnen ofzo

Eerst spreek je over exacte wetenschappen en 2200-2400. En een paragraaf later al over "master" en 3000 euro.

Je mag me een lijst sturen van wiskundigen of fysici of ir of whatever met Summa cum laude die voor 2400, of pakt zelfs 2500 zijn begonnen in de recente geschiedenis...
Summa cum laude niet meteen, maar een lijstje van burgies/bio irs met magna cum laude kan ik eenvoudig voor je samenstellen die aan het startsalaris dat ik hierboven schetste begonnen zijn.

Niet iedereen geraakt zomaar binnen in de top YG jobs.

Pas op, idaf he.

Maar dit soort posts is waarom dit gewoon als één stoeffestijn wordt gezien dat volgens sommigen niet bestaat hier.
Je volgende carrièrezet is ook al bepaald, dus 't lijkt mij nu ook niet meteen om advies te komen inwinnen ofzo
Heb je zijn studies, ervaring, de job en bijhorende verantwoordelijkheden eens bekeken?
Ik schat hem persoonlijk aan de lagere kant in qua pakket.
Om dat helemaal te kunnen inschatten, zou hij meer details over zijn bonus moeten prijsgeven, alsook de industrie.

Heb je zijn studies, ervaring, de job en bijhorende verantwoordelijkheden eens bekeken?
Ik schat hem persoonlijk aan de lagere kant in qua pakket.
Om dat helemaal te kunnen inschatten, zou hij meer details over zijn bonus moeten prijsgeven, alsook de industrie.
Ik snap niet hoe dit een reactie is op mijn post.
Zelfs als hij onderaan de vork zit is 10.000 euro nog steeds een gigantisch loon he.

"Gasten ik speel bij Barcelona, maar verdien slechts 125.000 euro per week."

edit: Pas op, ik heb zijn post wel vluchtig bekeken, en de functie vereist inderdaad een hoge verloning. Voor ik ergens van word beschuldigd dat ik niet heb gezegd... Waarom je daarvoor een account moet aanmaken, of daar een van je eerste posts van moet maken, is mij wel een raadsel.

Laatst bewerkt:
Eerst spreek je over exacte wetenschappen en 2200-2400. En een paragraaf later al over "master" en 3000 euro.

Je mag me een lijst sturen van wiskundigen of fysici of ir of whatever met Summa cum laude die voor 2400, of pakt zelfs 2500 zijn begonnen in de recente geschiedenis...
Mjah je maakt daar dan ook een paar verbindingen die ik zelf niet heb gemaakt. :unsure:

Ik sprak namelijk eerst over Masters die ze bij ons nu vandaag de dag aannamen in niet-exacte wetenschappen. En in dezelfde paragraaf zeg ik dat je met eenzelfde (soort) diploma dat vaak meteen stevig verdient ook een stuk minder kan hebben zonder dat dit een hongerloon hoeft te zijn. En daarbij zei ik dat toen ik begon te werken in 2014 er vrienden van mij met diplomas in de exacte wetenschappen begonnen tegen 2200-2400.

En ik zei in de post erna dat dit toen algemeen courante deftige starterslonen waren, waarmee ik bedoel dat het geen incompetente mensen of slechte studenten moesten zijn om die startlonen te krijgen. Sector, bedrijf en regio hebben namelijk elks hun impact. Als voorbeeld gaf ik mensen die letterlijk summa/magna cum laude afstudeerden en die ook tegen zulke lonen begonnen. Ik zei expliciet dat het geen exacte wetenschappen waren in dat geval, maar alsnog begeerde diplomas. Om aan te tonen dat ook de best presterende studenten niet aan de hoogste lonen hoefden te beginnen. (dit waren echt groeiposities)

Een lijst vragen van wiskundigen die vandaag tegen 2500 beginnen is ook gewoonweg een oneerlijke vraag want daar kies je er ook wel een mooie mee uit, he? Dat is een erg specifiek en heel begeerd diploma. Dan zal je het hebben over researchers en zelfs dan hoor je al hogere lonen. Vraag me anders een chirurg aan te duiden die ook minder verdient. Het is daarom ook niet relevant want het gaat er om dat zelfs in de exacte wetenschappen niet iedereen goud meepakt naar huis, verre van. Men verdient quasi zeker goed, maar 4k is dan nog steeds geen gezond richtloon. Bovendien, zoals hierboven gezegd, was die summa/magna cum laude niet gericht op exacte wetenschappers. Dus een dubbel oneerlijke vraag.

En hier over struikelen toont een beetje het vaker aangekaarte algemene probleem in deze thread aan. Als ik me niet vergis ging het zo: Iemand zegt dat 2,9k gewoon een mooi startloon is en dat zelfs exacte wetenschappen voor lagere lonen zijn gestart recent. Een ander persoon beaamt dit maar wijst er op dat bepaalde bedrijven in bepaalde sectoren 4k geven aan sommige starters. Nog een ander zegt vervolgens dat ze bij hun inderdaad 2,6k aan wetenschappelijke profielen geven als startloon momenteel en ik beaam dat 4k startloon effectief best niet mag verwacht worden. Ook niet per definitie voor vaak hoogbetaalde diploma's. Want het hangt af van sector en bedrijf en daar kan je wel specifiek naartoe werken indien men dat wenst. Maar dat is gewoon de waarheid?

Het is toch wel mensonterend dat een betoog zoals dit er moet komen om aan te tonen dat een absoluut monster startersloon niet moet verwacht worden? Om aan te tonen dat een lager loon als dat van jou niet hoeft te wijzen op incompetentie? :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik snap niet hoe dit een reactie is op mijn post.
Zelfs als hij onderaan de vork zit is 10.000 euro nog steeds een gigantisch loon he.

"Gasten ik speel bij Barcelona, maar verdien slechts 125.000 euro per week."

edit: Pas op, ik heb zijn post wel vluchtig bekeken, en de functie vereist inderdaad een hoge verloning. Voor ik ergens van word beschuldigd dat ik niet heb gezegd... Waarom je daarvoor een account moet aanmaken, of daar een van je eerste posts van moet maken, is mij wel een raadsel.
Meteen stevig profileren he :unsure:

Pas op, idaf he.

Neen.

Maar zij die willen denken dat dat is om te stoeffen, die moeten dat vooral doen aangezien je die toch nooit van iets anders zal overtuigen.
Zij die het interessant vinden, en het al dan niet willen gebruiken om iets meer te weten te komen, die zullen het er ook wel voor gebruiken.
En voor de rest is het deel van de statistiek :).

Pas op, idaf he.

En wie ben jij om hier te gatekeepen?
Zolang de template naar waarheid is ingevuld, maakt het allemaal niet. Zelfs als iemand post om te stoefen draag hij bij aan een groter doel: weten wat er mogelijk is qua verloning voor mensen die er geen idee van hebben.

Eigenlijk wel een dieptrieste post van jou.

Laatst bewerkt:
Inderdaad, de krabbenmandmentaliteit is hier weer niet te harden. Ben er zeker van dat veel mensen hun bovengemiddeld pakket hier daarom niet willen plaatsen.

En wie ben jij om hier te gatekeepen?
Zolang de template naar waarheid is ingevuld, maakt het allemaal niet. Zelfs als iemand post om te storten draag hij bij aan een groter doel: weten wat er mogelijk is qua verloning voor mensen die er geen idee van hebben.

Eigenlijk wel een dieptrekster post van jou.
Ik weet niet wat dieptrekster wil zeggen.

Van mij mag iedereen komen stoefen. Wat mij wel een beetje stoort, en ik eigenlijk ronduit zielig vind, is dat er altijd wordt gezegd dat het 'gewoon even kijken is hoe ik in de markt lig'.

'Tonen wat mogelijk is'... alsof je niet kan raden dat iemand met zijn profiel bakkek geld verdient? Of dat nu 8000 Of 12.000 is...?

Ik geloof er geen fluit van dat het hier gepost wordt, puur om te informeren. Maar goed, het zal aan mij liggen.

Iedereen die het mij vraagt in het echte leven mag weten tot op de euro wat mijn bruto en nettoloon is, en hoeveel spaargeld ik heb. Hier, bij onbekenden die niet kunnen inschatten wat ik precies doe, ook al post ik mijn jobtitel, zie ik niet in wat dat echt zal bijdragen.

Ik denk dat meneer/mevrouw de poetser, postbode, winkelbediende enz meer schrik hebben om hier te posten. Als dat meneer/mevrouw die 6000+ netto per maand hier niet zou durven posten.

Inderdaad, de krabbenmandmentaliteit is hier weer niet te harden. Ben er zeker van dat veel mensen hun bovengemiddeld pakket hier daarom niet willen plaatsen.
Agree.

Ik snap ook totaal niet wat je er aan te winnen hebt om je loon hier te posten?
En qua hulp voor anderen -> akkoord dat het helpt om je startersloon hier te posten, maar ook dat is niet zaligmakend.
Zelfs al heb je 2 burgie's met zelfde diploma, zelfde regio, zelfde graad, dan nog kan er een immens verschil zitten omdat 1 van de 2 een veel betere indruk maakt tijdens de interviews, of misschien heel interessante studentenjobs gedaan heeft etc.

Wat mezelf betreft: met 20 jaar werkervaring wil het totaal niets meer zeggen om mijn loon hier te posten -> uiteindelijk is het dan de werkervaring en hoe je jezelf verkoopt tijdens de interviews dat alles gaat bepalen, tesamen met de sector waar je werkt natuurlijk. Diploma op zich is irrelevant, ik heb bij mijn laatste sollicitatie enkel moeten aantonen dat ik een master had, maar in wat boeide totaal niet voor mijn werkgever.
Dus denk niet dat ook maar iemand er iets aan heeft als ik mijn loonpakket hier post.

Als je lonen echt boeiend vindt, zoek dan iemand van HR/IT die zicht heeft op alle lonen van het bedrijf, die persoon kan je vermoedelijk veel beter helpen ;) Dan zie je bijvoorbeeld dat de pay range minimum vs maximum makkelijk +50% kan zijn voor exact dezelfde job.

Agree.

En qua hulp voor anderen -> akkoord dat het helpt om je startersloon hier te posten, maar ook dat is niet zaligmakend.
Zelfs al heb je 2 burgie's met zelfde diploma, zelfde regio, zelfde graad, dan nog kan er een immens verschil zitten omdat 1 van de 2 een veel betere indruk maakt tijdens de interviews, of misschien heel interessante studentenjobs gedaan heeft etc.

Wat mezelf betreft: met 20 jaar werkervaring wil het totaal niets meer zeggen om mijn loon hier te posten -> uiteindelijk is het dan de werkervaring en hoe je jezelf verkoopt tijdens de interviews dat alles gaat bepalen, tesamen met de sector waar je werkt natuurlijk. Diploma op zich is irrelevant, ik heb bij mijn laatste sollicitatie enkel moeten aantonen dat ik een master had, maar in wat boeide totaal niet voor mijn werkgever.
Dus denk niet dat ook maar iemand er iets aan heeft als ik mijn loonpakket hier post.

Als je lonen echt boeiend vindt, zoek dan iemand van HR/IT die zicht heeft op alle lonen van het bedrijf, die persoon kan je vermoedelijk veel beter helpen ;) Dan zie je bijvoorbeeld dat de pay range minimum vs maximum makkelijk +50% kan zijn voor exact dezelfde job.
Dit is een forum, wat heb je er zelf aan te winnen van hier -wat dan ook- te posten??

Beetje vreemde insteek maar wat heb je eigenlijk gewonnen van de post die ik quote? Toch ook bijzonder weinig denk ik dan...

Leef en laat leven zou ik zeggen, jij wilt je loon niet posten omdat je er "niets aan hebt", prima.

Van mij mag iedereen komen stoefen. Wat mij wel een beetje stoort, en ik eigenlijk ronduit zielig vind, is dat er altijd wordt gezegd dat het 'gewoon even kijken is hoe ik in de markt lig'.

'Tonen wat mogelijk is'... alsof je niet kan raden dat iemand met zijn profiel bakkek geld verdient? Of dat nu 8000 Of 12.000 is...?

Ik geloof er geen fluit van dat het hier gepost wordt, puur om te informeren. Maar goed, het zal aan mij liggen.

Iedereen die het mij vraagt in het echte leven mag weten tot op de euro wat mijn bruto en nettoloon is, en hoeveel spaargeld ik heb. Hier, bij onbekenden die niet kunnen inschatten wat ik precies doe, ook al post ik mijn jobtitel, zie ik niet in wat dat echt zal bijdragen.
Je vindt het blijkbaar totaal irrelevant wat iemand verdient en je vindt dat het geen enkele bijdrage heeft, maar blijkbaar lees je wel dit topic mee en reageer je er zelfs in :unsure:

Dit is een forum, wat heb je er zelf aan te winnen van hier -wat dan ook- te posten??

Beetje vreemde insteek maar wat heb je eigenlijk gewonnen van de post die ik quote? Toch ook bijzonder weinig denk ik dan...

Leef en laat leven zou ik zeggen, jij wilt je loon niet posten omdat je er "niets aan hebt", prima.
Ik vind het leuk om de discutieren over een bepaald topic, maar gewoon je loon posten zonder veel context, daar vraag ik me bij af: waarom zou ik dat doen? (behalve dan om een beetje te stoefen?)

Ik vind dit topic wel zinvol voor de starterslonen en maak me er ook verder totaal niet druk in, don't worry ;)

Je vindt het blijkbaar totaal irrelevant wat iemand verdient en je vindt dat het geen enkele bijdrage heeft, maar blijkbaar lees je wel dit topic mee en reageer je er zelfs in :unsure:
Ik had deze reactie verwacht.

Ik heb vorige week ook gelezen dat Big Brother Betty nu 100 kg weegt, hoewel ik nooit naar BB heb gekeken en het mij eigenlijk weinig interesseert wat zij uitspookt.
Ik bekijk ook de beurs thread hoewel ik uitsluitend maandelijks IWDA aankoop.

Deze thread bekijk ik ook met een half oog en sla hele pagina's over wanneer ik er een week niet in heb gekeken.

Ik denk dat dat niet zo vreemd is.

Post edited, het was "dieptriest", maar was autocorrected.

Het zou je verbazen hoe veel mensen absoluut geen idee hebben wat marktconform is en niet en of ze adequaat betaald worden.
Schoonste voorbeeld is familielid die ingenieur is en een goed 2000 bruto onder zijn marktwaarde betaald wordt.
"alsof je niet kan raden dat iemand met zijn profiel bakkek geld verdient?" --> NEE, dat kan je dus niet! Zie bovenstaand voorbeeld.
Veel mensen denken: die is ingenieur, die moet wel bakken geld verdienen. Niets is minder waar.
Ik had zelf geen idee hoeveel mensen in de chemie verdienden, dankzij dit topic is dat nu heel duidelijk.

En het is een grotendeels een anoniem forum, dus het stoefen zal ook wel niet zo een grote rol spelen: wat voor nut heeft het om als onbekend persoon tegen allemaal andere onbekenden te stoefen? Het is niet dat we in een lokale kroeg zitten he.
En als het toch is om te stoefen, maakt mij eigenlijk niet uit, props to them om zover te geraken.

Agree.

Vreemde redenering. Ik ben ervan overtuigd dat deze thread een significant aantal mensen geholpen zal hebben om een beter idee te krijgen van de lonen.

"Als je lonen echt boeiend vindt, zoek dan iemand van HR/IT die zicht heeft op alle lonen van het bedrijf, die persoon kan je vermoedelijk veel beter helpen Dan zie je bijvoorbeeld dat de pay range minimum vs maximum makkelijk +50% kan zijn voor exact dezelfde job."
Yea right, alsof er geen taboe rond lonen hangt en de mensen van HR gaan dat aan uw neus gaan hangen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een vorig job: HR wou juist dat mensen niet wisten waar ze zaten qua loonvork.

Vreemde redenering. Ik ben ervan overtuigd dat deze thread een significant aantal mensen geholpen zal hebben om een beter idee te krijgen van de lonen.

"Als je lonen echt boeiend vindt, zoek dan iemand van HR/IT die zicht heeft op alle lonen van het bedrijf, die persoon kan je vermoedelijk veel beter helpen Dan zie je bijvoorbeeld dat de pay range minimum vs maximum makkelijk +50% kan zijn voor exact dezelfde job."
Yea right, alsof er geen taboe rond lonen hangt en de mensen van HR gaan dat aan uw neus gaan hangen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een vorig job: HR wou juist dat mensen niet wisten waar ze zaten qua loonvork.
off record hé, via je vriendenkring of zo.

Intern gaat HR dat idd niet aan je neus hangen, en IT zou wel héél dom moeten zijn om zomaar lonen te sharen (alhoewel ik mij een verhaal van bij Scarlett van enkele jaren terug kan herinneren waar een IT-er wel doodfijn een excelleke met lonen had rondgestuurd :crazy: )

Agree.

En toch kan dat nuttig zijn om een forum te hebben waar er toch wat concrete cijfers worden gepost - ook al zijn er mss wel een aantal niet 100% correct. En dit om een aantal redenen:

- niet iedereen kent iemand in HR/IT om die informatie op te vragen, denk dat je de persoon trouwens al goed moet kennen om daar veel concrete informatie te kunnen bekomen
- ook al zijn er veel studies en cijfers beschikbaar - deze zijn zelden compleet omdat het brutoloon alleen de dag van vandaag nog weinig betekenis heeft

Maar zoals je aangeeft is de ene persoon de andere niet, net zoals de job - er zal steeds een grote spreiding zijn.

Op hoge lonen komen wel relatief vaak vreemde reacties vind ikzelf, temeer omdat deze niet zo zeldzaam zijn als iedereen denkt, voldoende bedrijfsleiders van kleine KMO's die een veelvoud van de hoogst geposte lonen hier verdienen, kans dat er eentje in de (aangrenzende) straat van elk forumlid woont is best groot trouwens. Dat is gewoon de realiteit: het gros hier heeft een normaal/redelijk betaalde job maar het uiteindelijke doel is in C gewoon het rijk maken van de baas hoor. No money no honey geld nog veel meer voor het handvol euro's dat de meesten toegestopt krijgen op het einde van de maand.

Het logisch gevolg is dan ook dat loon zowat iedereen boeiend zal vinden, zelfs diegenen die zo rijk zijn dat ze het zelf niet eens weten zullen tot op het bod gaan om het maximum eruit te puren - kijk maar naar recente acties van o.a. Tesla / Apple / Amazon, om maar iets te noemen.

Terug
Bovenaan