Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Omdat het ook echt een kluwen van regels is over wat mag en niet mag. Dus het kan best zijn dat er ergens iets fout zit (bvb mijn poetsvrouw van een tijd geleden, wat ondertussen is recht gezet). Van mij zou ge mogen kijken als ge toevoegt "alles dat ik bewust fout doe en/of niet gecorrigeerd is bij het neerleggen van de jaarrekening krijgt ge nog eens terug".
Dat gezegd zijnde ga ik het inderdaad niet laten doen o.w.v. privacy... of ge dat nu gelooft of niet.

Ik weet niet 100% of alles wat ik doe juist is of niet, maar ik streef er oprecht wel naar. Sowieso passeert alles in mijn vennootschap langs de boekhouder, die de instructie heeft gekregen "ik heb nergens de intentie om iets fout te doen, dus gelieve daarop te wijzen als nodig".

De filosofische vraag is is "Als je iemand die niemand kent, niemand zal missen een kogel door de kop jaagt in een dicht bos en niemand ziet het gebeuren, is het dan moord?"

M.a.w. Als je iets doet wat niet juist is, maar je weet dat je onmogelijk gepakt kunt worden, ga je het dan doen of niet ?

Dat is zoals een aannemer die zijn eigen huis bouwt met overschot bakstenen van al zijn werven of 2 slaapkamers verbouwt met overschot gyproc platen. Bewijs maar eens dat er van de 1000 gyproc platen 20 verdewenen zijn. Of van de 50 paletten bakstenen een halve...

Er zit hier zo'n aannemer in de familie die appartementsblokken bouwt van 5-20 appartementen. Dien heeft altijd wel een halve Hubo BTW loze bouwmaterialen liggen voor iedereen. En als je iets nodig hebt wat niet in voorraad is, laat maar weten en het wordt besteld met "21% korting", *knipoog*.

Wat dan weer wel als volledig normaal wordt beschouwd blijkbaar is om de kledij gewoon op de zaak te zetten onder het mom "ik moet kledij dragen om te werken". Snap ik ergens wel maar hier zou amper controle op zijn op het type kledij, badjas, zwemshort of sexy lingeriesetje => Knal het er allemaal maar in?!
Dat zal dan afhangen van de activiteiten die in de oprichtingsakte staan?

- badjas, zwemkledij: als je een wellness uitbaat
- sexy lingeriesetje: als je model bent of sexwerker

Ik heb éénmaal een kostuum ingebracht omdat ik moest gaan spreken op een congres waar iedereen kostuum liep. Bij de controle heb ik daar een vraag over gekregen maar de uitleg + factuur aan dat congres was voldoende om het te laten accepteren.

We zijn aan het afdwalen hé, vragen en discussie over aftrekbare kosten en andere horen hier niet thuis.

Account manager zou bv. bij ons in de firma al niks voor mij zijn ook al kan ik er meer mee verdienen.
Dat overdreven vriendelijk moeten zijn tegen soms onmogelijke eisen van klanten.
Ofwel is dat enkel bij ons dat de account manager meer van het slijmende type is (bij klanten dan toch) :unsure:

B2B account manager worden in een deftige sector en ook wat technische kennis opdoen van al jullie systemen en procedures.
Als uw klanten uw taal spreken is het veel gemakkelijker business te doen (en met taal bedoel ik niet Nederlands, maar het feit dat je elkaar deftig begrijpt qua industriekennis).

En nee durven zeggen of andere oplossingen bedenken.

Best een forse netto vergoeding - kan je soms meedelen uit welke onderdelen deze bestaat

Daar heb ik geen uitsplitsing van, staat gewoon als noemer kosten eigen aan de werkgever op mijn loonbrief. Er is mij verteld dat het verschillende posten omvat zoals de kosten voor bureaumateriaal thuis, kledijkost, kosten parkeertickets, carwash etc.
Ik lig er niet zo danig wakker van, aan mijn werkgever om een uitsplitsing te geven bij een controle.

incompetentie van HR.
Bij een vorige werkgever dienden we ons klantennummer van onze internetprovider door te geven, zodat zij via directe tussenkomst dat deel van de kosten konden dekken. Wij betaalden daar ook VAA op. Die tussenkomst was een nettovoordeel van om en bij de € 50.

Tot ik na mijn ontslag vaststelde dat ik bleef genieten van dat voordeel, maar dan zonder VAA te betalen. Dat lolletje heeft meer dan twee jaar geduurd, tot ik er zelf de stekker uittrok.

Je kan dan incompetentie van HR inroepen, maar het opvolgen van al die fiscale koterijen is ook gewoon een hels werk. Hetzelfde met die autokosten waar iemand een voorbeeld gaf in het Freelancers onderwerp. Het micromanagement van al die zaken is niet houdbaar waardoor men al snel een kosten-batenanalyse zal maken voor dergelijke extralegale voordelen. Je moet ergens een lijn trekken of je kan een heel leger HR en boekhouders gaan inzetten.

Laatst bewerkt:
Idem aan de ambtenaren kant. Hoeveel economische winst zouden we niet boeken door gewoon de koterijen te dumpen.

Ridicuul voorbeeld. Verhoog de belastingvrije som voor iedereen met 200 euro per maand en schaf maaltijdcheques af (jajaja, als compromis mag je ook 180 of 150 of 220 nemen) en schaf maaltijdcheques af. Ik versta nog altijd niet waarom dat nog altijd niet gebeurd is. Dat lijkt me toch relatief budget neutraal te kunnen gebeuren, zeker als je alle koterij rond de koterij in rekening brengt.

En ja, Sodexo en Edenred zullen zagen. Maar who cares? Qua broken window fallacy kunnen die argumenten wel tellen. Anders moeten we gewoon team A putten in de autostrade laten maken en dan team B ze de dag nadien laten fixen... Er is werk genoeg en vacatures genoeg, laat ze daar productief zijn.

Ik had al zo'n vermoeden.

Ik weet ook van het bestaan van een eindejaarscadeau ding af. Voor zover ik weet is dit ook een eenmalig cadeau dat je zonder taxen/RSZ kunt geven tot een max van 40 (?) euro. We krijgen elk jaar een voos cadeau van 40 euro, maar wel taxable benefit op de loonfiche. Krijg je een handdoek met een logo op en hoppa, -20 en zoveel op de loonfiche.

Het is al zover gekomen dat we een "Corona bedank" cadeau kregen uit de USA paar maand geleden. Een stylo, tshirt en wat andere brol met logo op (uiteraard wederom taxable benefit op de loonfiche). Uiteraard waren de customs niet in orde en 200 man (alle Belgen) kreeg van de douane een 'uitnodiging tot betaling' van 50 euro of zo. Niet betalen = je pakket niet ontvangen. Een paar hebben de kosten ge-expensed en doorgeseind dat het een debiele handdoek was. 190 man of zo zijn customs niet betaald en hoppa, alle paketten terug naar afzender. Wel bij iedereen de cadeau ge-expensed en dan de shit hit the fan.

Bon, het HR incompetentie screw up lijstje wordt elke dag langer. :rofl:

Maar jij werkt voor een Amerikaans bedrijf en daar heb ik toch vaak gemerkt dat er nooit veel "adaptatie" is naar de lokale arbeidsfiscaliteit toe. Die vereisen precies dat iedereen hetzelfde behandeld wordt ongeacht in welk land je werkt dus ongeacht de lokale fiscale regels voor loontrekkenden.

American way or no way :p.

Maar jij werkt voor een Amerikaans bedrijf en daar heb ik toch vaak gemerkt dat er nooit veel "adaptatie" is naar de lokale arbeidsfiscaliteit toe. Die vereisen precies dat iedereen hetzelfde behandeld wordt ongeacht in welk land je werkt dus ongeacht de lokale fiscale regels voor loontrekkenden.

American way or no way :p.

Maar we werken met SDWorx. Lijkt me toch niet zo veel werk om die te gebruiken voor wat ze dienen. Is er dan niemand die eens aan de bel trekt. "Waarom wordt er hier 200 x 40 euro weggepist ?" Lijkt me nu toch niet dat het 8000 euro kost om eens te telefoneren en die kost te ontwijken...

En er is country HR die enkele local shit moet doen, het is wel een Hollander, een Griek en een Espagnol (en het is niet het begin van een mop); no idea though wat ze doen. Alles wat je ze vraagt is "check SDWorx" of "I don't know". Met beetje moeite moet je toch kunnen opereren binnen een keurslijf. Er is altijd wat wiggle space als je wil. We hebben bedrijfsautos en maaltijdcheques en ecocheques, dat is toch ook country specifiek... (waarschijnlijk ingevoerd voor het huidige HR fail persoon er was *don't touch anything*)

Maar we werken met SDWorx. Lijkt me toch niet zo veel werk om die te gebruiken voor wat ze dienen. Is er dan niemand die eens aan de bel trekt. "Waarom wordt er hier 200 x 40 euro weggepist ?" Lijkt me nu toch niet dat het 8000 euro kost om eens te telefoneren en die kost te ontwijken...

En er is country HR die enkele local shit moet doen, het is wel een Hollander, een Griek en een Espagnol (en het is niet het begin van een mop); no idea though wat ze doen. Alles wat je ze vraagt is "check SDWorx" of "I don't know". Met beetje moeite moet je toch kunnen opereren binnen een keurslijf. Er is altijd wat wiggle space als je wil. We hebben bedrijfsautos en maaltijdcheques en ecocheques, dat is toch ook country specifiek... (waarschijnlijk ingevoerd voor het huidige HR fail persoon er was *don't touch anything*)

Zijn al die sociale secretariaten niet eerder "U vraagt, wij draaien"? Ik verwacht daar weinig kritische reflectie daarvan.
En die drie HR-leden zijn precies van hetzelfde gedacht. Zolang die niks van bovenaf horen, blijft alles bij hetzelfde :p.

Het is wat ik vaak te horen krijg van anderen die werken voor Amerikaanse bedrijven. Weinig "localisatie", alles zo algemeen mogelijk.
Sommige van die Amerikaanse bedrijven zijn bijvoorbeeld van het "conservatieve" standpunt "Bedrijfswagens zijn enkel voor managers" ookal is dat de verloning per uitstek in België.

Ik heb hier aan HR gevraagd een simulatie te doen van mijn te verwachten loon in m'n nieuwe functie.

Momenteel 3640€ bruto als ik full-time zou werken. (Zit aan 2916€ met m'n 4/5 nu).
Netto hangt enorm af van m'n ploegen. Schommelt tussen 2400€ en 3200€ incl alle premies)

Nieuw:
Bruto: 4170
Netto: 2870 (+100-200€ productiviteitspremie, afhankelijk van aantal gewerkte dagen en een coëfficiënt bepaald door onmiddellijke chef)

Volledige template (zowel huidig als nieuw en de verschillen) zal ik wel eens invullen eens ik de eerste loonfiche van m'n nieuwe functie heb.

Het is wat ik vaak te horen krijg van anderen die werken voor Amerikaanse bedrijven. Weinig "localisatie", alles zo algemeen mogelijk.
Sommige van die Amerikaanse bedrijven zijn bijvoorbeeld van het "conservatieve" standpunt "Bedrijfswagens zijn enkel voor managers" ookal is dat de verloning per uitstek in België.
Het omgekeerde bestaat ook. Kennis van me werkt bij Belgisch bedrijf onder Belgisch contract en dus met bedrijfswagen. Werd dan gedetacheerd bij een klant ergens in Texas (inclusief royaal verhuisbudget). Heeft daar dus eveneens een company car omdat dat in het contract staat, maar heeft zwijgplicht daarover naar Amerikaanse collega's toe. :smurf:

Het omgekeerde bestaat ook. Kennis van me werkt bij Belgisch bedrijf onder Belgisch contract en dus met bedrijfswagen. Werd dan gedetacheerd bij een klant ergens in Texas (inclusief royaal verhuisbudget). Heeft daar dus eveneens een company car omdat dat in het contract staat, maar heeft zwijgplicht daarover naar Amerikaanse collega's toe. :smurf:

Hij moet zwijgen over zijn bedrijfswagen? Moet hij dan zijn auto verstoppen op de parking of doen alsof hij die auto zelf gekocht/geleasd heeft :p?

Zijn al die sociale secretariaten niet eerder "U vraagt, wij draaien"? Ik verwacht daar weinig kritische reflectie daarvan.
En die drie HR-leden zijn precies van hetzelfde gedacht. Zolang die niks van bovenaf horen, blijft alles bij hetzelfde :p.

Ja hier exact hetzelfde. Auto's voor managers en experts. Dat we al 5y geen enkele junior ITer vinden, ons probleem.

Er is zelfs een running joke. Als het meer dan 2 min werk of HR meer dan 1 euro kost, dan gebeurt het niet. Ook al kan het business 1M opleveren...

Op goed vertrouwen of effectief met een NDA?

Terug
Bovenaan