Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 89 22,3%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,1%

  • Totaal aantal stemmers
    399
Dat laatste zegt niets over het wettelijk karakter ervan, ik heb al 2x voorgehad dat die mannen hun tekst fouten inhield.
Nee natuurlijk niet.
Maar hoe dan ook is zo'n clausule vooral bedoeld als dreigingsmiddel. Of het al dan niet stand houdt in een rechtbank is een andere zaak dan natuurlijk.
In dit geval is dat er in eerste aanleg toch een keer doorgeraakt bij mijn weten trouwens.

Los van het juridische: dat er voor het basispakket een goede bescherming van de werknemer is zeker akkoord. Maar voor zo'n zaken als sign on bonus vind ik persoonlijk toch dat de contractuele vrijheid zou mogen primeren. Niemand is verplicht om die clausule te tekenen...
 
En welk is dat? Dat ik er zeker nooit mee samen werk.
Was sociaal bureau Warlop, een kleine speler in Poperinge, die veel klanten had omdat ze goedkoop waren + vanalles durven uit te steken die niet 100% ok waren (zoals hierboven).

Is later overgenomen door ADMB (nu Liantis), waarbij vele werkgevers verschoten dat ADMB bepaalde zaken NIET meer wou doen wegens totaal onwettelijk. Voor alle duidelijkheid: de meeste sociaal bureau's doen wel degelijk moeite en zijn correct, maar er zijn er een aantal (ook grote spelers) die bepaalde clausules wel degelijk tégen de rechtspraak in, in hun contracten zullen zetten, als dreigingsclausules.
Los van het juridische: dat er voor het basispakket een goede bescherming van de werknemer is zeker akkoord. Maar voor zo'n zaken als sign on bonus vind ik persoonlijk toch dat de contractuele vrijheid zou mogen primeren. Niemand is verplicht om die clausule te tekenen...
En niemand is verplicht een sign-on bonus te geven.

De reden waarom dat principe geldt dat je geen terugbetaling van sign-on bonussen mag hebben, is omdat je zo héél gemakkelijk mensen véél langer kan binden aan je contract. En waar ligt de grens dan? Geldt niet voor iemand die kan bewijzen dat hij bvb door een echtscheiding of persoonlijk faillissement als zelfstandige gepliumd is? Geldt niet voor iemand die een dure kankerbehandeling ondergaat? Geldt enkel voor mensen die veel verdienen (waardoor sign-on bonussen mss NOG MEER dan vroeger enkel voor hoge lonen zouden bestaan?

Als werkgevers nu nog iets aan het ontslagrecht willen veranderen, dat ze dan eens naar het buitenland kijken hoe het ontslagrecht daar is. Ik wil gerust naar het Nederlandse model van ontslagrecht, hoor :).
 
Was sociaal bureau Warlop, een kleine speler in Poperinge, die veel klanten had omdat ze goedkoop waren + vanalles durven uit te steken die niet 100
En niemand is verplicht een sign-on bonus te geven.

De reden waarom dat principe geldt dat je geen terugbetaling van sign-on bonussen mag hebben, is omdat je zo héél gemakkelijk mensen véél langer kan binden aan je contract. En waar ligt de grens dan? Geldt niet voor iemand die kan bewijzen dat hij bvb door een echtscheiding of persoonlijk faillissement als zelfstandige gepliumd is? Geldt niet voor iemand die een dure kankerbehandeling ondergaat? Geldt enkel voor mensen die veel verdienen (waardoor sign-on bonussen mss NOG MEER dan vroeger enkel voor hoge lonen zouden bestaan?

Als werkgevers nu nog iets aan het ontslagrecht willen veranderen, dat ze dan eens naar het buitenland kijken hoe het ontslagrecht daar is. Ik wil gerust naar het Nederlandse model van ontslagrecht, hoor :).
Interessant en hier allicht off topic, maar ik vind wel dat voor bonussen er wat minder "dwingend recht of openbare orde" of wat dan ook mag spelen. Het gaat om individueel onderhandelde extra voordelen. Als de voorwaarde dan is dat je minstens 12 maanden niet zelf je ontslag lag nemen (Dit is dus niet ontslagen worden door de werkgever, ziek vallen,...) dan vind ik dat aanvaardbaar. Dat risico heb je als werknemer zelf in de hand: geef gewoon je ontslag niet gedurende 12 maand. De werkgever loopt anders alle risico: die betaalt 100K sign-on en 3 maand later gaat de werknemer weg naar een ander bedrijf...

De link met de zelfstandige die failliet is of de kankerbehandeling die je legt begrijp ik nog niet zo goed. Kan je dat nog eens verduidelijken?
 
Na deze mail:


hun reactie:

En dus de betaling van de verbrekingsvergoeding zoals het hoort. lid wou zelf geen verdere klacht indienen bij Unia, ze was na 1 dag al terug aan het werk. Ik wou wel, maar ik had akkoord van lid nodig :(.

Vreemd hé, eerst dreigen met een persoonlijke strafklacht en na 1 mailtje terug, was het direct van "nooit weet wie de winnende partij zal zijn". Duh, bluffen, zoals zo vaak, zeker bij dat ene sociaal bureau.
Ik kan niet uitdrukken wat een verademing het is om een jurist te weten praten zonder dat mijn ogen uit mijn hoofd tollen van het draaien.
 
Interessant en hier allicht off topic, maar ik vind wel dat voor bonussen er wat minder "dwingend recht of openbare orde" of wat dan ook mag spelen. Het gaat om individueel onderhandelde extra voordelen.
loon is ook een individueel onderhandeld voordeel, hé.
Als je doet wat jij voorstelt, zie ik vlug de 4000 euro bruto vervangen worden door 3500 euro bruto + een sign on bonus van 6000 euro per jaar, terugbetaalbaar bij ontslag (met max van 3 jaar). Dan mag je dus 18000 euro betalen om ontslag te nemen.
saartje zei:
De link met de zelfstandige die failliet is of de kankerbehandeling die je legt begrijp ik nog niet zo goed. Kan je dat nog eens verduidelijken?
Stel: je begint te werken bij firma Beyond Gaming. Die geeft je naast het loon een sign on bonus van 10000 euro, voor 3 jaar in dienst. 1 maand later krijgt je vriendin kanker en wordt ze zwaar hulpbehoevend. Duren kosten, maar ook meer tijd nodig voor je vriendin. Dus wil je dichter bij huis werken. helaas moet je dan 10.000 euro vinden om terug te betalen.

Idem als je huwelijkspartner zelfstandig is (zonder BVBA) en failliet gaat. Ben je niet bij de notaris gegaan, dan heb je mogelijks miserie en moet je meebetalen aan haar faillissement én mss nog terugbetalen.
 
loon is ook een individueel onderhandeld voordeel, hé.
Als je doet wat jij voorstelt, zie ik vlug de 4000 euro bruto vervangen worden door 3500 euro bruto + een sign on bonus van 6000 euro per jaar, terugbetaalbaar bij ontslag (met max van 3 jaar). Dan mag je dus 18000 euro betalen om ontslag te nemen.

Stel: je begint te werken bij firma Beyond Gaming. Die geeft je naast het loon een sign on bonus van 10000 euro, voor 3 jaar in dienst. 1 maand later krijgt je vriendin kanker en wordt ze zwaar hulpbehoevend. Duren kosten, maar ook meer tijd nodig voor je vriendin. Dus wil je dichter bij huis werken. helaas moet je dan 10.000 euro vinden om terug te betalen.

Idem als je huwelijkspartner zelfstandig is (zonder BVBA) en failliet gaat. Ben je niet bij de notaris gegaan, dan heb je mogelijks miserie en moet je meebetalen aan haar faillissement én mss nog terugbetalen.
Tja als je bij NMBS opleiding voor machinist krijgt of in het leger gaat studeren moet je toch ook x aantal jaren in dienst blijven (of boete) betalen?

En die tekengelden zijn denk ik niet echt wijd-verspreid en enkel bij uitzonderingen (en bijhorende hoge lonen)
 
Tja als je bij NMBS opleiding voor machinist krijgt of in het leger gaat studeren moet je toch ook x aantal jaren in dienst blijven (of boete) betalen?
Bij NMBS dacht ik enkel als je bij een concurrent gaat werken, dus da's eerder een niet-concurrentiebeding.

bij het leger weet ik het niet. Maar leger is sowieso its anders, weinig werkgevers die je de dood mogen injagen ;)
 
loon is ook een individueel onderhandeld voordeel, hé.
Als je doet wat jij voorstelt, zie ik vlug de 4000 euro bruto vervangen worden door 3500 euro bruto + een sign on bonus van 6000 euro per jaar, terugbetaalbaar bij ontslag (met max van 3 jaar). Dan mag je dus 18000 euro betalen om ontslag te nemen.
Dat is extreem natuurlijk, maar wat ik bij ons echt wel meer en meer zie gebeuren zijn jongeren die bij ons tekenen omdat we veel investeren in betaalde opleidingen, en dan na 1 tot 1.5 jaar als ze goed ingewerkt zijn, zijn ze weg naar een ander bedrijf om daar $100 meer te gaan verdienen.

Echt wel veel frappante voorbeelden gehad in het voorbije jaar van Mexicanen/Indiërs die schaamteloos 50% opslag komen vragen op het moment dat ze volledig opgeleid zijn. Dus langs de kant van de werkgever begrijp ik wel dat men creatief probeert te zijn om het toch iets moeilijker te maken om zomaar ontslag te nemen.
 
loon is ook een individueel onderhandeld voordeel, hé.
Als je doet wat jij voorstelt, zie ik vlug de 4000 euro bruto vervangen worden door 3500 euro bruto + een sign on bonus van 6000 euro per jaar, terugbetaalbaar bij ontslag (met max van 3 jaar). Dan mag je dus 18000 euro betalen om ontslag te nemen.

Stel: je begint te werken bij firma Beyond Gaming. Die geeft je naast het loon een sign on bonus van 10000 euro, voor 3 jaar in dienst. 1 maand later krijgt je vriendin kanker en wordt ze zwaar hulpbehoevend. Duren kosten, maar ook meer tijd nodig voor je vriendin. Dus wil je dichter bij huis werken. helaas moet je dan 10.000 euro vinden om terug te betalen.

Idem als je huwelijkspartner zelfstandig is (zonder BVBA) en failliet gaat. Ben je niet bij de notaris gegaan, dan heb je mogelijks miserie en moet je meebetalen aan haar faillissement én mss nog terugbetalen.
Nee volledig akkoord, het moet proportioneel zijn natuurlijk. Maar een sign-on bonus op 6 maand uitbetalen en dan verwachten dat iemand nog 12 maand blijft vind ik persoonlijk wel redelijk en proportioneel. Als je direct merkt dat het geen match is dan stap je uit voor de 6de maand zonder risico, en anders moet je nog 12 maanden blijven idd. De werkgever investeert toch ook niet om je dan direct te zien vertrekken (want opzegtermijn is quasi nihil in dit geval)...

Er zijn allerhande sociale verlofstelsels mogelijk naast het wettelijk verlof. Indien je partner kanker krijgt zal een normale werkgever ook wel open staan om dat dan op te lossen op een aanvaardbare manier imo.. Maar een werkgever houdt (terecht ) het been stijf wanneer iemand na 6 maand naar de concurrentie overstapt en zijn bonus meepakt naar mijn gevoel.

Als je partner zelfstandige is met een faillisementrisico moet je mss dan minder risico nemen of dit via je huwelijkscontract regelen. Again, je bent niet verplicht tot een sign-on bonus. Alsje zeer risico avers bent of weet dat je binnen de 18 maanden naar een andere job gaat gaan onderhandel dan iets anders zoals meer bruto loon, een extra premie, meer verlof of wat dan ook...

Ik vind dat hier er 1 van de 2 contracterende partijen echt wel te veel in een zetel zit...
 
Bij NMBS dacht ik enkel als je bij een concurrent gaat werken, dus da's eerder een niet-concurrentiebeding.

bij het leger weet ik het niet. Maar leger is sowieso its anders, weinig werkgevers die je de dood mogen injagen ;)
Hieruit maak ik dat toch op dat dat ook is als je iets anders gaat doen

En er zijn ook jobs in het leger waarvoor je niet de dood ingejaagd wordt (tenzij hier oorlog is maar dan kan iedereen de dood ingejaagd worden)
 
Bij NMBS dacht ik enkel als je bij een concurrent gaat werken, dus da's eerder een niet-concurrentiebeding.

bij het leger weet ik het niet. Maar leger is sowieso its anders, weinig werkgevers die je de dood mogen injagen ;)
Eerder een scholingsbeding.
Ook luchtverkeersleiders hebben dat aan hun broek.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Hieruit maak ik dat toch op dat dat ook is als je iets anders gaat doen
ik meen me te herinneren dat dit daarna aangepast is zodat het enkel geldt als je binnen de X jaar naar de privé gaat als bestuurder. Maar mss beeld ik me dat in?
SomeDude zei:
En er zijn ook jobs in het leger waarvoor je niet de dood ingejaagd wordt (tenzij hier oorlog is maar dan kan iedereen de dood ingejaagd worden)
ja, 't was wat overdreven, maar het leger, daar heb je geen contract mee, daar ben je in dienst van. da's écht op alle vlakken anders.
 
ik meen me te herinneren dat dit daarna aangepast is zodat het enkel geldt als je binnen de X jaar naar de privé gaat als bestuurder. Maar mss beeld ik me dat in? ja, 't was wat overdreven, maar het leger, daar heb je geen contract mee, daar ben je in dienst van. da's écht op alle vlakken anders.
NMBS: geen idee

Leger:

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je met je diploma bij Defensie aan de slag gaat voor een bepaalde periode. Lukt dit niet, dan is het mogelijk dat je een gedeelte van de kosten moet terugbetalen.

 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: 3de graad TSO Informaticabeheer
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc311
Huidige functie: assistent winkelverantwoordelijke
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 32
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~32

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €1870
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €1650
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk, ~ €900
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: € 6/dag
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 10 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: € 19
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: /
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: shiften
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: zelf te bepalen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: /
Telewerk (buiten corona-periode): /
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, ~10 man
 
Bij NMBS dacht ik enkel als je bij een concurrent gaat werken, dus da's eerder een niet-concurrentiebeding.

bij het leger weet ik het niet. Maar leger is sowieso its anders, weinig werkgevers die je de dood mogen injagen ;)
Neen bij nmbs als machinist is het 30000€ als je bij concurrent gaat dit verminderd met 3000€ per jaar dat je effectief rijd en 10000€ als je iets anders gaat doen verminderd met 1000€ per jaar. Tevens ook 6maand opzeg.

Mag ook binnen nmbs enkel andere job eerste 10 jaar doen indien het hogere graad is als Machinist. Laat ons zeggen dat er weinig Jobs hogere graad hebben.

Helaas soort gijzeling want er zijn er veel bij ons die door gezinssituatie eigenlijk deze job niet meer kunnen combineren of in bochten moeten wringen om het gedaan te krijgen.
Maar de boete + 6maand opzeg houd hun tegen.

Welke nieuwe werkgever wilt nu ook een half jaar wachten op zijn nieuwe werkkracht.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Idd.

Een stukje uit een mail die me altijd zal bijblijven:

Natuurlijk als je artikel 314bis leest dan zou je nogal snel denken dat het bureau gelijk heeft en ze in hun recht zijn.
Zo onlogisch lijkt dat alvast niet. Ik wil niet weten hoeveel mensen op jaarbasis zijn laten vangen om op dergelijke manier overschoefeld worden door een uitleg die zeer plausibel lijkt maar totaal niet klopt.
 
Mijn vrouw:
Nieuwe functie, nieuw bedrijf. Veel betere work life balance en veel betere voorwaarden
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 27
Opleiding: Bachelor bedrijfsmanagement
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 -> 2,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior consultant -> Communications manager
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-60 -> 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2925 -> 4100
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2150 -> ? (€2500?)
Nettovergoedingen: 276/maand -> 75/maand thuiswerk + carwash vergoeding (laadpaal elek en internet apart terugbetaald)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: 105/maand -> 106/maand
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): -> 4920/jaar vast door werkgever (10%)
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Sign-on bonus 5850 (2 salarissen) 1 in eerste maand, 1 in 6de maand. Voorwaarde: 1 jaar in dienst blijven. Jaarlijkse bonus op basis van prestaties ( ongeveer 1 salaris dacht ik) Andere big 4 voordelen.. ->
€4840/jaar bonus bij 100% Target (variabel 0-250%) Aanvullend pensioen: €480/jaar vast + 50% van behaalde bonus. Bijkomend voordeel is dat ze in haar categorie momenteel op 92% van het gemiddelde zit qua verdienste. Dit varieert tussen 80-130%, dus ze heeft nog veel ruimte om te groeien (zonder naar een hogere functie te gaan).
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis, Gent of Brussel -> Brussel 3 dagen per week
Afstand woon/werk in km's: 40 km
Afstand woon/werk in tijd: 35 min Gent, 60 min Brussel -> 60-90 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Poolwagen momenteel. Mercedes C klasse 200d (VAA 266 euro). -> type Skoda Enyac, Mercedes EQA + laadpaal thuis

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10 -> 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: meeste moet in de zomer worden genomen -> ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja (in hoeverre je 50-60u per week kunt glijden lol) -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja (burn-out level) -> zal niet te vergelijken zijn
Hoe vaak overuren te presteren: constant -> weinig, zelf te bepalen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): standaard -> 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: juniors begeleiden, niet echt verantwoordelijkheid -> nee
 
Laatst bewerkt:
Redelijk zot loon op die leeftijd /diploma / ervaring - lijkt me zeer moeilijk om te verbeteren of zie ik dat verkeerd? indien dat alles zonder stress, échte verantwoordelijkheden of leidinggevende/sturende taken is dat een droomjob.
Verbeteren in welke zin? Zoals ik aangaf, qua salaris zit ze nu op 92% van de mediaan voor haar pay band, dus nog veel ruimte om te groeien. Maar ja idd, ben heel trots.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan