Met plezier!

2000 netto - 850 hypotheek om de situatie gelijk te houden.
Geen extralegale voordelen.
Verzekeringen: ssv, brandverzekering, kleine omnium, rechtsbijstand, pechverhelping auto: 150 tot 200 per maand.
Schiet er nog 1000 over.
Bezine, laat ons zeggen dat je 10-15km verder werkt en niet van thuis werkt: 100 euro.
Aangezien je niet thuis werkt, toch een meevaller: water, gas + elektriciteit: 200 per maand.
Schiet er dus ondertussen nog 700 over voor eten, medische kosten en hospitalisatieverzekering, hobby's, internet en telefonie, kleding, eens iets te gaan eten of drinken in het weekend, vervanging en herstelling van toestellen zowel persoonlijke (pc, gsm) als in het huis (vaatwasser vervangen, onderhoud van de ketel,...) Wat toch redelijk lastig wordt als jij daar dus 800 euro van de 700 euro wil sparen.

Ik zet hier bewust geen bedragen op omdat er zijn die met 150 euro per maand aan eten toekomen en anderen nog niet met 300. Omdat de ene met een goedkoop abonnement van 40 euro per maand toekomt en de ander 130 euro aan Telenet betaalt,...
Net zoals je u rijk kunt rekenen, bestaat u arm rekenen ook.
De SSV is niet iets dat je rekent als een maandelijkse kost, die heb je normaliter eenmalig betaald op voorhand, die spreid je niet uit naar de toekomst, en anders zit die mee in die 850€ hypotheek. De omnium, klein of niet, is een volledig eigen keuze. begrijpbaar, maar een keuze. Die bij tegenslag de financiële kater kan beperken. Hiernaast zou ik hier dan ook de hospitalisatieverzekering gewoon bijtellen (was bij mij 150€ / jaar... dus meh)
Benzine : 10-15km, eventueel iets dat je met de fiets kan doen. Indien OV niet haalbaar is. Anders moet je die kost slikken. Maar onoverkomelijk is ze niet, dit is nog beheersbaar.
Water, gas, elektriciteit : ongeacht of je ging werken of niet, moest je die toch nog betalen. Ik spreek mij voorlopig niet uit of 200€/mnd veel is. Het lijkt mij op dit moment gewoonweg niet onaardig.
De uitgaven van die 800 - 900€ bepaal je dan zelf. En als je dan uitkijkt naar de uitleg die onze goede vriend gumball deed wordt alles wat te maken heeft met funstuff betaald vanuit de vakantie en eindejaarspremie (indien je deze hebt natuurlijk). Dus in mijn ogen wil dit zeggen dat :
1) van die 800 - 900 euro het minimum afhalen voor enerzijds eten en anderzijds uw internet/TV/...pakket waardoor er dan 500-600€ overblijft (of wat minder afhankelijk van hoe ver je gaat in uw aankopen en als je met 3 kinderen bent als alleenstaande moeder, dan is het ook wat moeilijker).
2) aan de andere kant vergeten we in dat laatste geval dan wel weer dat het kindergeld die kost wat zou temperen
Al de andere kosten gaan bij mij af van mijn funstuff pool. En als die OP is, dan en enkel dan ga ik aan die 500-600€ die er overblijft om te sparen. En zelfs dan probeer ik die andere kosten nog zwaarder te beperken zodanig dat mijn buffer terug vol is, voordat ik begin met aan andere zaken geld uit te geven.
En nieuwe kleding, eens iets gaan uit eten, onderhoud ketel, vervangen ketel,... zijn bij mij zaken die van mijn funstuff pool af gaan voordat ik ze reken bij mijn vaste kosten.
Het is gewoonweg kort door de bocht om zo'n statement te maken. Begrijpbaar dat mensen dat statement maken, want allez ja alles moet gewoon mogelijk zijn want we werken er toch hard genoeg voor. Maar zo werkt het niet...
We moeten nu niet gaan doen alsof 2000€ netto minstens nodig is om rond te komen hé. Dat is gewoon belachelijk. Behalve als je een gat in uw hand hebt... Wat niet wil zeggen dat je niet op uw uitgaven zult moeten letten.
Als je natuurlijk 110€ spendeert aan een telenetpakket ipv 40€ aan scarlet trio. Of als je 400e spendeert aan voedsel als alleenstaande ipv 160 - 250€ dan heeft dat gevolgen. Op 2000€ netto is dat al een verschil van 240+70€ oftewel 15% van uw inkomen... dat alleen is quasi 40% van de vermelde spaarcapaciteit die gumball vermeldde. Dat is niet niets. Maar een keuze die je natuurlijk zelf kunt maken (maar dan ook niet moet klagen over het feit dat je toch echt geen x bedrag kunt sparen)
Voor de rest had ik daarnaast gumball zijn antwoord eerder opgevangen als het feit dat als je geen tegenslagen hebt (zoals een toestel dat stuk gaat), dat je dan x bedrag per maand aan de kant kunt zetten. Juist om ook een marge te hebben om dergelijke problemen op te kunnen vangen. En als er niets mis gaat dan is dat dat bedrag dat je dat jaar gespaard hebt.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat extralegale voordelen een serieuze hulp kunnen zijn (maaltijdcheques alleen al kunnen een impact hebben van +/-150€ wat die voedselkosten als alleenstaande zogoed als kunnen uitwissen). Maar laat ons aub niet doen alsof je minstens 2000€ moet hebben om te kunnen leven en te kunnen sparen.
Ik weet dat ik een outlier en excessief ben in mijn spaarcapaciteit... maar uiteindelijk is het het individu die moet rondkomen. En met dat bedrag kun je zelfs met de stijgende energieprijzen als alleenstaande perfect rondkomen en nog wat aan de kant zetten. Zelfs nu...