Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
2008.

Het was een schurftig appartement. De auto was 5k waard. Voor de rest niks bijzonder.

Ik ben nooit zoveel op reis geweest als in die tijd. Het was wel altijd Ryanair en camping of auto in Europa en camping.
14 jaar terug vergelijken met 2022 nice.

€2000 in 2018 is ~€2600 nu.

Kunnen we wel de rekening van anderen niet maken zolang ze zichzelf niet in de problemen brengen met hun uitgaven?

Je kan vrij lang relatief gezond blijven (zelfs gezonder dan velen) op elke dag 2 keer boterhammen met goedkoop beleg, de goedkoopste stukken fruit en groenten als tussendoor en als warme maaltijd soep, een ei en nog wat proteïnen en daarnaast niets anders te doen dan gratis activiteiten zoals bv. boeken van de bib te lezen en veel te wandelen (met of zonder vrienden)*. Moet je dat doen om maar aan je spaardoel te geraken? Als je daar gelukkig van wordt, doe dat dan vooral.

* Hier is niks mis mee. Ik kan mensen enkel aanraden om zeker eens in de zoveel tijd eens even soberder te leven.

euhm, ik betaal die jaarlijks hoor, sterker nog bij het aankopen van mijn eigendom heeft de bank zelfs nooit de optie gegeven of gezegd dat ik dat in 1 keer kon betalen....
we spreken hier wel van 15 jaar geleden ofzo.

Bij mij hebben ze zelfs niet voorgesteld om het uit te spreiden in de tijd.

Ik zei dan ook dat je net NIET als een leefloner moet kunnen leven als je een voltijds loon hebt. Wat dus idd impliceert dat je meer marge hebt. We zijn het dus wel degelijk eens met elkaar.
Maar uw punt was toch dat het zo aanvoelde als dat je met zo'n inkomen als een leefloner moest leven ? Dat je continu moest tellen om rond te komen.

Dat was waarop ik antwoordde. Dat "tellen" altijd wel een beetje een onderdeel is.

Half mee eens. Als je, ik zeg maar iets, 15j geleefd hebt naar een bepaald budget en daar komt plots veel meer rek op, dan zie ik nog niet zo snel mensen plots geld door ramen en deuren gooien. Ze zullen wel meer doen met hun geld. Maar niet alles gaan verbrassen.
Mensen gaan dan ook niet plots veel meer rek hebben. Verloning stijgt normaal gezien gradueel. Ik ken niet veel mensen die kunnen zeggen van ik verdien nu 2000€ netto en boem 2 jaar later zit ik ineens aan 3000€ netto.

Met uitzondering als je de lotto of zo wint. En daar zijn er voldoende voorbeelden van mensen die ineens een bom geld hebben en x jaar later aan de grond zitten omdat ze er alles hebben doorgejast.

Mijn punt was dan ook net dat je met 2000 zonder extralegale voordelen GÉÉN 10k kan sparen. 😬🙈

Mijn punt is dat het WEL kan. Ik heb 2.5 jaar lang 15k gespaard elk jaar (2015 - 2017). Met een afbetaling van 950€/mnd en met het geluk dat ik geen zware tegenslag heb gehad in die tijd dat er iets de pijp aan maarten gaf. En mijn loon zat toen rond de 2000 - 2040€ netto. Mijn loon is in 2017 (daarom 2.5j) omhoog gesprongen naar 2200. En 2500 2 jaar later om 1-2 jaar later naar 2900-2950€ netto te springen tgv promotie en nu met de indexaties gaat dat richting de 3200€ netto (eind dit jaar begin volgend jaar, gok ik).

Was dat plezant : neen.
Was dat gemakkelijk : heck neen... maar aan de andere kant viel dat eigenlijk toch ook wel mee (je moet nu eenmaal zaken laten, maar het kwam bijlange niet in de geburen met het principe van leven van een leefloon). Maar 15k > 10k...
Voelde ik mij ongelukkig : neen, want ik heb dat gedaan omdat ik een doel had (beperkte extra kosten aan de woning betalen), en ik mijn marge terug op korte termijn wilde aanvullen om vb de mogelijkheid te hebben mijn lening af te korten. En ik gewoon niet iemand ben die dure hobby's heeft of die vindt dat zijn geluk gekoppeld is aan het aantal keren dat die naar het restaurant gaat of...

Wil dat zeggen dat je een failure bent als het u niet lukt ? Neen, want dat was de boodschap niet van Gumball. De boodschap leek mij eerder te zijn dat afhankelijk van de keuzes dat je wat kon aan de kant zetten. Of het dan gaat om 10k, 8k of 4k. Dat leek gewoon naast de kwestie. Maar het kan wel.

En de boodschap die ik hier begon te lezen (niet noodzakelijk bij U), was dat je met 2000€ toch echt wel niet ver springt, en dat het toch echt totaal onmogelijk is om x of y te sparen. Neen dat is niet onmogelijk. Dat is de tering na de nering zetten en leven met de consequenties van dat objectief. Dit is 100% rationeel gesproken van mij. En ik ben door die rationaliteit, die ik van thuis heb meegekregen (heb je het geld niet, dan beknibbel je op iets zodat je het geld WEL hebt - anders koop je het niet desnoods laat je zaken voor uw eigen voor uw kinderen...), een enorme outlier. Omdat met zoiets gevoel ook komt kijken. En ik wil nu ook niet zeggen zoals Cege dat het allemaal poepsimpel is. Juist omdat emotie ook meespeelt in die uitgaven. En dat is hetgeen dat dit moeilijk maakt. Maar als we allemaal rationalistische robots waren die zich niet door impulsaankopen (als oh dat is toch een mooi jurkje, of oh wat zijn dat mooie schoentjes, of jamaar we moeten toch echt minstens 2 keer in de week iets gaan uiteten hoor dat hoort bij onze stand als werkende mens, of...) dan was het poepsimpel. Maar zo is het niet. En daar komt dat tellen bij te spreken waar ik het eerder (vorige posts) over had. Want of ik nu 2000€ netto heb of 3000€ netto. En ik vervang dat mooie jurkje door een designerjurk, die mooie schoenen door louboutins, 2 keer in de week gaan eten in het hof van Cleve, een horloge van 200k€ (kmoet toch overdrijven hé ;) ) Ja dan kom ik er met 3000€ of heck 4000€ ook niet rond zunne.

Dus uiteindelijk ligt die bepaling over wat leg ik aan de kant vooral bij uw eigen. Al geef ik grif toe dat met de stijgende prijzen en dergelijke het allemaal niet meer zo evident is. Aan de andere kant, als je nu 2000€ netto hebt... dan wil dat zeggen dat je vorig jaar eigenlijk maar +/-1900€ (al is dat allemaal moeilijk die omzetting correct te maken) te besteden hebt (want koopkrachtinflatie +/-) en dan moeten we eerlijk zijn, dan is 300-700€ per maand al een zeer mooi resultaat. En neen zelfs als het nog lager is, dan invalideert dat niet de moeite die je genomen hebt. Want je moet uiteindelijk nog altijd die moeite doen.

Zoals ik al zei, ik heb minder dan 2000 en slaag er wel in maandelijks te sparen. Ik ga me dus niet uitspreken over bedragen net omdat er heel veel afhankelijk is van je eigen persoonlijkheid, financiële educatie, leefomstandigheden,...
Dat is geen justificatie om uw handen in de lucht te gooien en te zeggen het lukt niet, ik moet meer geld hebben want ik kom niet rond.
Als iemand anders dit kan, dan is het uw keuze (al dan niet passief) om het niet te doen. Maar dat neemt niet weg dat het niet kan.

Dat het niet gemakkelijk is, of er geen keuzes met gevolgen aan gelinkt worden dat is een ander paar mouwen. Maar het komt hier verdomme over alsof je met 2000€ netto zonder extralegale voordelen een verdomde pauper bent. En dat is gewoon abherent incorrect. Met 2000€ netto kun je al iets fatsoenlijk. Maar je zult altijd in elke uitgave nog gewoon keuzes moeten maken. En ja, de stijgende elektriciteitsprijzen hebben een negatieve impact. En ja afhankelijk van de keuzes die je maakt kan dat het gevolg hebben dat je niet toekomt. Maar het is niet aan de overheid of de werkgever om uw verkeerde keuzes op te vangen. Dat is de persoonlijke verantwoordelijkheid.

En zoals je zelf zegt, jij doet dat (het laatste hé). Niet dat de handen in de lucht gooien en zeggen het lukt niet. Maar anderen in deze thread zie je wel statements maken als : ja met 2000€ ga je maanden hebben dat je niet toekomt. Of geld sparen oei oei dat is moeilijk zunne.

Dat is helemaal niet moeilijk (opnieuw voor alleenstaanden, zodra er kinderen of zo bijkomen is dat een ander paar mouwen). Dat is duidelijke keuzes maken, zaken laten, en de koe met de horens vatten.
Leuk is anders... maar moeilijk is dat niet. En dat is waar de kat uit de zak komt... want die mensen willen dat niet, die willen meegaan in die consumptiemaatschappij want ze MOETEN dit toch ook wel kunnen

Wie bvb vlak aan een stad woont (hogere prijzen om te kunnen wonen) én een auto heeft (bvb omdat het werk moeilijk bereikbaar is met OV, tenzij met belachelijke pendeltijd) én een normaal uitgavenpatroon, zal het financieel veel lastiger hebben om op vaste basis te sparen dan wie in het dorp 20km verderop woont, geen auto heeft omdat die volledig van thuis uit werkt en 1x per week een Cambiowagen reserveert om boodschappen te gaan doen en de sociale kring te onderhouden.
En daar heb je gelijk in. Maar dat zijn dan keuzes die je maakt. Je kiest ervoor om in een stad te gaan wonen en een auto te hebben. Ik ben in de stad gaan wonen om alles met het OV te doen, en geen uitgaven van een auto nodig te hebben (al heb ik de kosten van mijn moto, en de verzekering, en de benzine,... maar op jaarbasis komt dit op dit moment zelfs niet uit bij 1200€ (incl aanschafprijs en onderhoud verdisconteert over de huidige 10 j gebruik)). Wat dus nog 100€/ mnd is. Maar eigenlijk oa van mijn funbudget afging en dus wilde zeggen dat andere zaken minder snel gekocht zouden worden.

Het enige wat ik wou duiden is dat het echt een utopie is om te denken dat je met 2000 netto zonder extra voordelen 10k per jaar kan sparen.

En hetgeen ik wou aantonen is dat dit GEEN utopie is. Het is gewoon moeilijk, en afhankelijk van uw interesses / zaken die jij als belangrijk acht in het leven... gewoon onaangenaam of onmogelijk voor u. Maar utopisch is het niet... het zijn, en ik weet dat ik in herhaling val, keuzes maken.

Maar jij, puur rationalistisch bekeken, hebt gewoon het feit dat je enerzijds uw dochter hebt (dat geld kost - en dat het voor mij direct waard zou zijn) en anderzijds uwe scheper hebt (die geld kost). Dat eerste heb ik niet (en dat zou het mij ook moeilijker maken om zoveel te sparen)) en die 2de vindt jij dat de liefde / genegenheid die die hond u geeft dat budget waard is (ik ben gewoon te weinig thuis dat ik dat een hond niet wil aandoen... en allergisch :p).

10k sparen op 2000€ inkomsten zonder extralegale voordelen als alleenstaande. De wereldvreemdheid van BG komt weer als een pijl boven water!
Hoe kan je zoiets zelfs beweren…
Zie hoger.

Ik heb zo het gevoel dat we een haartje af zijn van “ja maar ik kan dat want ik co-house en eet elke ochtend en middag droge havermout en in de avond ga ik bij mijn ouders wonen”.
Nope.

Maar het is niet onmogelijk om iets te vinden wat schappelijk geprijsd is. Zelfs in Limburgse steden zoals Hasselt (https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/appartement/te-huur/hasselt/3500/9811278?searchId=628d2d5f2096c). Al is het aanbod een pak groter rond 650 - 750€. Wat op de suppositie van hierboven al simpelweg 100 - 200€ die je kunt verplaatsen van uw uitgavenpot (want 850€ hypotheek) naar uw spaarpot. Elke maand opnieuw.
Maar ik begrijp ook dat er steden zijn waar dit minder evident is (al lukt dat ook nog in Leuven). Al is hetgeen wat je er voor krijgt ivgl met die hypotheek van 850€ waarschijnlijk wel dag en nacht verschil ;).

200€ voor totale maandelijkse kost voor een wagen is gewoon realistisch. Nog maar simpel uw verzekering, onderhoud en benzine en je moet al opletten. Dan houden we nog geen rekening met waardevermindering van het voertuig.
Ja een auto is een grote kost of kan een grote kost zijn. Daarom dat ik mijn leven heb ingericht zonder de aanwezigheid van een wagen. Ik ben in de stad gaan wonen (en je kan alles daarmee doen, of eens 1 keer in de maand 8€ spenderen aan een Taxi om de koopwaren in te laden en u bij u thuis af te zetten en mee te helpen uitladen). Is mogelijks goedkoper maar vooral handiger dan cambio EN dan moet je niet sleuren...

Alhoewel dat alles afhangt van het kreng dat je koopt en de terugkerende kosten dat je eraan hebt. Daarom dat ik die afhankelijkheid niet wilde... en dus ofwel woonde als alleenstaande op fietsafstand van mijn werk ofwel op een locatie waardoor ik er via het OV kon geraken. Waarbij de moto dus pure luxe was (en eigenlijk maar een impact had van 1200€ op jaarbasis), omdat het kon. Niet meer, niet minder (die ik dus gebruik om vrienden te bezoeken en dat handiger was daarvoor voor sommige maten).

Waarom denken we dat een bedrijfswagen zo een gigantisch voordeel is? Niet omdat je met een eigen wagen 100€/maand kwijt bent hoor.
Omdat mensen hun leven inrichten op de aanwezigheid van die bedrijfswagen. Waarom zouden ze ook niet ? Ze voelen die kost toch niet.

De berekening die @Mulan maakt is representatief hoor.
Afhankelijk van de keuzen die je maakt is die representatief. Het is dan ook aan u om te tellen en af te wegen of je die kost wilt betalen ipv dat bedrag extra op uw spaarrekening te zetten.

Maar dat invalideert daarom het statement niet dat het niet KAN. Of dat het UTOPISCH is. Het is niet utopisch. Het kan. Het is gewoon tellen en ervoor KIEZEN om met minder rond te komen (zoals anderen het ook MOETEN doen, die geen keuze hebben) omdat jij die extra spaarcapaciteit / marge / buffer gewoon belangrijker vindt dat die consumptie.

En de meesten reageren op exact dezelfde wijze zoals Mulan dit vermelde. Van ik ga werken, dus dan moet dat maar kunnen.
Ik ben opgegroeid onder de noemer dat het niet is dat je gaat werken, dat je daarom maar gewoon die uitgave moet doen. Dat de zaken waar je geld voor moet vinden, het invullen is van de primaire Prioriteiten :

1) huur betalen
2) elektriciteit, gas, water betalen en dit niet verspillen. Dus spaarzaam mee omgaan.
3) water / thee, brood + gewoon een middagmaal volgens de voedseldriehoek (aardappelen, groenten, 100g vlees) en beperkte hoeveelheid seizoensfruit (geen 2 kilo appelen per dag, of 10 mandarijntjes of dergelijke fratsen). Ik kwam toe met 5€/dag voor mij alleen (eigenlijk ).
4) gebruik maken van de goedkope door de overheid voorziene sportfaciliteiten / bibliotheken. Of TV, en daar het een gamersforum is gamen. Ik las aan 8€ / jaar grofweg 3 boeken per week. Hoe ontspanning is duur ? Ik ging op mijn gemak eens wandelen. Hoe ontspanning is duur. Ik ging naar de sportclub en schreef mij in voor 120€ / jaar (en ging 3 keer in de week 2-3 uur)... hoe dat is duur... dat valt allemaal nog wel mee.
5) neen "vakantie" buitenshuis is daar niet 1 van.

Al de rest, zijn zaken die je bepaalt in functie van uw prioriteiten, keuzes en middelen. En spaarcapaciteit kan daar 1 van zijn.

Er zijn voldoende gezinnen die met minder moeten rondkomen. Maar je verplaatst uwe goalpost gewoon. Dit was de originele stelling:
Ja ik las dat gewoon in de bredere context. En niet letterlijk. Zo kwam mij dat gewoon over als bedoeld zijnde.

Mensen die een plan kunnen voorstellen om met 2000 euro 10k te sparen op een jaar (oftewel 41% van hun maandelijks inkomen op jaarbasis) kunnen best gaan informeren bij het plaatselijke OCMW om budgetbeheerder te worden. Daar zit onmiskenbaar talent in.

Dat plan is niet het probleem. De persoon die dat plan wil volgen is het probleem. Want als die dat niet wil doen... dan kun je nog zo goede plannen opstellen als je zelf wilt. Dan vertikt die dat en spendeert die in het begin van de week zijn budget aan zaken die hij wilt en kan hij tegen het einde van de week op zijn kin kloppen.

Dat is ook de origine van het probleem.

Kunnen we wel de rekening van anderen niet maken zolang ze zichzelf niet in de problemen brengen met hun uitgaven?

Je kan vrij lang relatief gezond blijven (zelfs gezonder dan velen) op elke dag 2 keer boterhammen met goedkoop beleg, de goedkoopste stukken fruit en groenten als tussendoor en als warme maaltijd soep, een ei en nog wat proteïnen en daarnaast niets anders te doen dan gratis activiteiten zoals bv. boeken van de bib te lezen en veel te wandelen (met of zonder vrienden)*. Moet je dat doen om maar aan je spaardoel te geraken? Als je daar gelukkig van wordt, doe dat dan vooral.

* Hier is niks mis mee. Ik kan mensen enkel aanraden om zeker eens in de zoveel tijd eens even soberder te leven.

Wil dat zeggen dat je dat daarom MOET doen. Neen. Maar dat was het statement niet, het statement was dat het absoluut onmogelijk was om <10k aan de kant te zetten als je 2000€ netto hebt (met normaal vakantiegeld en eindejaarspremie).

En dat is gewoon nonsens. Ongeacht hoeveel keer mensen dat statement liken.
Heb je dat laatste niet, dan wordt het wat moeilijker. Maar zoals je zelf zegt, zolang mensen hun eigen niet in de miserie brengen, is dat perfect hun eigen keuzen. En daar heb ik ook helemaal geen probleem mee.

Al moeten we nu ook wel eerlijk gaan, verderbordurend op het statement van topgear, dat hij kon rondkomen met 1550€... tov 2000€ netto eigenlijk wil zeggen dat je rond komt met 1550€ (en ja niet te zot moet doen) en dat je met hetzelfde levenspatroon dan ook exact vlot 450€ zonder discussie aan de kant kunt zetten als je daarvoor kiest. Of meer als je bereid bent nog verder te snijden in uw uitgaven.

Dat wil niet zeggen dat je het daarom moet doen. Je moet uw eigen keuzes maken en doen waar je u goed bij voelt. Ik voelde mij gewoon beter dat ik een buffer had waarop ik kon terugvallen en daarvoor koos ik om de buikriem aan te spannen.
Soms veel verder dan waar andere ooit voor zouden kiezen om die aan te spannen. Maar dat is een keuze. In de discussie die er gaande was, al is die eigenlijk redelijk OFFtopic (en dit zal dan ook mijn laatste antwoord zijn in deze thread) is het woord utopie gebruiken gewoon verkeerd. Zeker wanneer diezelfde woorden ook gekoppeld worden aan : ik moet toch minstens 2000€ hebben om rond te komen hoor, dat is echt niet simpel.

Dat laatste is hetgeen wat mij vooral aanzette om te reageren aangezien er duizenden mensen zijn die het ELKE dag MOETEN doen, en die geen andere keuze hebben. Maar dan toch durven zeggen dat dit ik weet niet hoe moeilijk en onmogelijk is dat schoot bij mij gewoon in het verkeerde keelgat. Al kan ik begrijpen dat de vermelding dat het vlot mogelijk moet zijn om 10k aan de kant zetten bij bepaalde mensen ook in de verkeerde keelgat schoot. Daarom dat ik ook probeerde om in mijn post het wat meer te verduidelijken en te nuanceren.

Laatst bewerkt:
14 jaar terug vergelijken met 2022 nice.

€2000 in 2008 is ~€2600 nu.
Periode van gigantische inflatie...
Hij had het duidelijk over 14 jaar geleden, dus 2008.

Inflatie van 01/01/2008 tot nu is 32,8%. het loon van 2000 euro netto toen is nu dus relatief gezien 2656 euro, enkel door index. Gezien de andere gemiddelde loonstijgingen, zit je al eerder aan 2800 euro nu.

800 euro sparen nu is 600 euro toen.

Inflatie van 01/01/2008 tot nu is 32,8%. het loon van 2000 euro netto toen is nu dus relatief gezien 2656 euro, enkel door index. Gezien de andere gemiddelde loonstijgingen, zit je al eerder aan 2800 euro nu.

800 euro sparen nu is 600 euro toen.
Type foutje ik bedoelde 2008.
En een inflatie van ~30%

Blijft wel lachen. In de ene topic mekkeren en doen dat iedereen 50k moet overbieden om een krot te kunnen kopen.

In de andere topic klagen dat 2000 netto niet genoeg is om te sparen.

En dan wat diepen met "de gemiddelde mens verdient maar 1600 netto".

Beetje consequent zijn... als we het moeten geloven is iedereen arm en wie een huis koopt heeft ergens een ezeltje staan??

Beetje consequent zijn... als we het moeten geloven is iedereen arm en wie een huis koopt heeft ergens een ezeltje staan??
Dat laatste is idd voor velen zo hoor
Als ik in vriendengroep kijk dan is er buiten ons niemand die geen geld van een ander gebruikt heeft :p

Dat laatste is idd voor velen zo hoor
Als ik in vriendengroep kijk dan is er buiten ons niemand die geen geld van een ander gebruikt heeft :p
De clou hier is dan zeggen dat je 'praktisch niks ' gekregen hebt omdat het maar 25-50k euro was ofzo want je kent iemand die 200k gekregen heeft.

De jaarlijkse loonsverhoging gehad

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master rechten + LLM
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Bijna 2 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: zelfstandige
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): advocatuur
Huidige functie: advocaat-stagiair
Anciënniteit:
Officiële aantal uren tewerkstelling: /
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-55 uur per week

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): rond de 3100-3300
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques:
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering:
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): baliebijdrage en wat diverse voordelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 6 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 4-5 weken per jaar
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: groot
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren:
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Na een resem problemen bij mijn huidige werkgever de volgende pakket aangeboden gekregen. Zeer tevreden van het pakket. Geen netto vergoedingen wel veel grotere bonus en bruto salaris.

1. PERSONALIA
Opleiding: Chemie + Chemische procestechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleen
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Field Service Engineer
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Ik schat~ 45h week

Maand salaris (bruto): €4530
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2650
Nettovergoedingen: €100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja, €8
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 10%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): On target bonus max 12% (~€7500)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote, BeNeLux klanten
Afstand woon/werk in km's: ~100km
Afstand woon/werk in tijd: ~2h
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, met Tankkaart. Valt nog te onderhandelen wat precies, tijdelijk een huurwagen.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Soms
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ik verwacht een gezonde dosis stress, geen wachtdienst.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van breakdowns kan dit regelmatig zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog niet duidelijk
Telewerk (buiten corona-periode): Minstens 1 dag per week thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Dit is ongeveer de officiële offer. Zeer tevreden.

Salaris vorig jaar (Coronajaar met bijna geen enkele dag op kantoor, hence de lage daily allowance)

Leeftijd: 45
Opleiding: Secundair afgemaakt
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 26
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Logistiek
Huidige functie: Incident Manager
Anciënniteit: 5

---

Total remuneration amounts to 70125.94 EUR gross in 2022, including the following components:

Basic salary: € 42600
Vacation Pay: € 3266
Year-end bonus (13th month): 3550

Daily Allowance (including vacation pay): € 64.77
Standby Allowance (including vacation pay): € 6457.92
Overtime Allowance (including vacation pay): € 2573.20

Group insurance: € 2373.72
Hospitalization insurance: € 94.80

Company-Specific Mobility Plan (outside of the legal mobility budget): € 8580.00
Flat-rate expense allowance: € 1020.00
Mobile phone subscription: € 246.84
Eco vouchers: € 250.00
Meal vouchers: 1431.36
CAO-90 Bonus: € 675.00

Laatst bewerkt:
Na een resem problemen bij mijn huidige werkgever de volgende pakket aangeboden gekregen. Zeer tevreden van het pakket. Geen netto vergoedingen wel veel grotere bonus en bruto salaris.

1. PERSONALIA
Opleiding: Chemie + Chemische procestechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleen

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Field Service Engineer
Anciënniteit: 1
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Ik schat~ 45h week

Maand salaris (bruto): €4550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2600?
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja, €8
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja weet niet hoeveel %
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): On target bonus max 12% (~€7500)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote, BeNeLux klanten
Afstand woon/werk in km's: ~100km
Afstand woon/werk in tijd: ~2h
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, met Tankkaart. Valt nog te onderhandelen wat precies, tijdelijk een huurwagen.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Soms
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ik verwacht een gezonde dosis stress, geen wachtdienst.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van breakdowns kan dit regelmatig zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog niet duidelijk
Telewerk (buiten corona-periode): Minstens 1 dag per week thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Waren er intern geen mogelijkheden? Ik zie vaak vacatures passeren vandaar mijn vraag. Mag in PM ofc :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: TSO handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend dus alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 999 (hoger onderwijs)
Huidige functie: HR- assistent
Anciënniteit: 9 maanden
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~20 (als ik eerlijk ben moet ik toegeven dat mijn werk perfect door een halftimer kan gedaan worden)

Maand salaris (bruto): 2188,91
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1719,98
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): 781 (kan zijn dat dit niet 100% klopt, mijn loonbrief van vorig jaar is nogal ingewikkeld omdat ik overgegaan ben van contractueel naar statutair).
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 204
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 3,7 km
Afstand woon/werk in tijd: 13 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: 0,24€/km fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): Dies natalis als extra vrije dag + vrij tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 0 stress
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): ja 2-3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Ik ben vooral bij deze job terechtgekomen aangezien ik opnieuw aan het studeren ben. Kan ik meer verdienen? Zeker.
Maar ik wou vooral een job waarmee ik mijn studies (20-25 sp per semester) vlot mee kan combineren. Door het vele verlof en de lage werkdruk lukt dit best goed. Eens ik afgestudeerd ben is het tijd om terug wat uitdaging te zoeken en daaraan gekoppeld ook meer verloning 😃
Update door een nieuwe job:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: TSO Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd dit jaar, dus nog geen fiscaal voordeel

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: project consultant
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38/39/40 u afhankelijk van de klant

Maand salaris (bruto): 2450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1841,10
Nettovergoedingen: 75€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
Maaltijdcheques: 8€ per gewerkte dag
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): gsm abonnement, tweetaligheidspremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: momenteel in Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen cat 1, 116€ vva, onbeperkte nationale tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): afhankelijk van de uren bij de klant, momenteel 12 adv dagen.
Vrijheid om verlof te nemen: Over het algmeen geen probleem
Glijdende werkuren: ja, in overeenstemming met de klant
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: niet regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 4 dagen per jaar masterclasses
Telewerk (buiten corona-periode): afhankelijk van de klant, momenteel 2x per week

Update door een nieuwe job:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: TSO Handel
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd dit jaar, dus nog geen fiscaal voordeel

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: project consultant
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38/39/40 u afhankelijk van de klant

Maand salaris (bruto): 2450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1841,10
Nettovergoedingen: 75€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
Maaltijdcheques: 8€ per gewerkte dag
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2%
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): gsm abonnement, tweetaligheidspremie

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: momenteel in Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 60 km
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen cat 1, 116€ vva, onbeperkte nationale tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): afhankelijk van de uren bij de klant, momenteel 12 adv dagen.
Vrijheid om verlof te nemen: Over het algmeen geen probleem
Glijdende werkuren: ja, in overeenstemming met de klant
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: niet regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 4 dagen per jaar masterclasses
Telewerk (buiten corona-periode): afhankelijk van de klant, momenteel 2x per week
Proficiat, hele mooie stap vooruit! Ondertussen de studie kunnen afronden?

Proficiat, hele mooie stap vooruit! Ondertussen de studie kunnen afronden?
Merci, volgend jaar nog 3 vakjes en mijn bachelor proef en de studie is zo goed als klaar. Enkel de stage zal wat puzzelen worden maar die kan ik nog verdelen over twee semesters of er tussen twee projecten door eens een hoop educatief verlof voor nemen. Het diploma behalen is ook niet echt dringend.

Terug
Bovenaan