Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Pak dat er nog 800€/maand overblijft na aftrek kosten ==> bijna 10k per jaar sparen.
Bonussen/eindejaarspremie/vakantiegeld wordt fun stuff mee gedaan. Dan kunt ge na +-10jr een eigen appartement/huis kopen van +-350k (250k lenen en 100k eigen middelen). Dit natuurlijk wel als ge consequent spaart.
in geval dat er geen bedrijfswagen is ==> Ge zou dan nog kunnen zeggen "Ja, maar om de 10jr hebt ge ne nieuwe wagen nodig". Dan is de vraag ook welk budget er tegenaan moet gesmeten worden. Is een Polo voldoende? Moet het een nieuwe/2dehands wagen zijn?

Kleine sidenote: ikzelf heb heel wat voordelen via het werk, dus kan zijn dat ik in mijn berekening niet realistisch ben. Verbeter maar waar nodig :).
Ik vind dat je het wat onderschat. Dat je met €2000 in België als alleenstaande kan rond komen.. Dat moet kloppen, indien je niet al teveel tegenslag meemaakt.
Een €800tal voor onderdak, een €400tal aan voeding. Een €200tal voor andere vaste kosten (energie, gsm abbo, internet,...). Dan nog een deel naar transport (wagen, openbaar vervoer, fiets). Enz. Er zullen maanden zijn waar je wat zal kunnen sparen, maar ook maanden waar je net zal rondkomen.
Je moet alleszins niet al te zot doen.

Gecombineerd met wat extra-legale voordelen, maakt bovenstaand verhaal beter.

Je moet al echt in een heel goedkope regio wonen en heel sober leven, wil je met bovenstaande parameters +-€10k per jaar sparen. Je moet al bijna alles wat je hebt kunnen sparen, meteen in een goede belegging (ETF,...) steken om die +-€10k jaarlijks te halen..

Met plezier! 🙈🙈🙈

2000 netto - 850 hypotheek om de situatie gelijk te houden.
Geen extralegale voordelen.
Verzekeringen: ssv, brandverzekering, kleine omnium, rechtsbijstand, pechverhelping auto: 150 tot 200 per maand.
Schiet er nog 1000 over.
Bezine, laat ons zeggen dat je 10-15km verder werkt en niet van thuis werkt: 100 euro.
Aangezien je niet thuis werkt, toch een meevaller: water, gas + elektriciteit: 200 per maand.

Schiet er dus ondertussen nog 700 over voor eten, medische kosten en hospitalisatieverzekering, hobby's, internet en telefonie, kleding, eens iets te gaan eten of drinken in het weekend, vervanging en herstelling van toestellen zowel persoonlijke (pc, gsm) als in het huis (vaatwasser vervangen, onderhoud van de ketel,...) Wat toch redelijk lastig wordt als jij daar dus 800 euro van de 700 euro wil sparen. :s
Ik zet hier bewust geen bedragen op omdat er zijn die met 150 euro per maand aan eten toekomen en anderen nog niet met 300. Omdat de ene met een goedkoop abonnement van 40 euro per maand toekomt en de ander 130 euro aan Telenet betaalt,...

Net zoals je u rijk kunt rekenen, bestaat u arm rekenen ook.

De SSV is niet iets dat je rekent als een maandelijkse kost, die heb je normaliter eenmalig betaald op voorhand, die spreid je niet uit naar de toekomst, en anders zit die mee in die 850€ hypotheek. De omnium, klein of niet, is een volledig eigen keuze. begrijpbaar, maar een keuze. Die bij tegenslag de financiële kater kan beperken. Hiernaast zou ik hier dan ook de hospitalisatieverzekering gewoon bijtellen (was bij mij 150€ / jaar... dus meh)

Benzine : 10-15km, eventueel iets dat je met de fiets kan doen. Indien OV niet haalbaar is. Anders moet je die kost slikken. Maar onoverkomelijk is ze niet, dit is nog beheersbaar.
Water, gas, elektriciteit : ongeacht of je ging werken of niet, moest je die toch nog betalen. Ik spreek mij voorlopig niet uit of 200€/mnd veel is. Het lijkt mij op dit moment gewoonweg niet onaardig.

De uitgaven van die 800 - 900€ bepaal je dan zelf. En als je dan uitkijkt naar de uitleg die onze goede vriend gumball deed wordt alles wat te maken heeft met funstuff betaald vanuit de vakantie en eindejaarspremie (indien je deze hebt natuurlijk). Dus in mijn ogen wil dit zeggen dat :

1) van die 800 - 900 euro het minimum afhalen voor enerzijds eten en anderzijds uw internet/TV/...pakket waardoor er dan 500-600€ overblijft (of wat minder afhankelijk van hoe ver je gaat in uw aankopen en als je met 3 kinderen bent als alleenstaande moeder, dan is het ook wat moeilijker).
2) aan de andere kant vergeten we in dat laatste geval dan wel weer dat het kindergeld die kost wat zou temperen

Al de andere kosten gaan bij mij af van mijn funstuff pool. En als die OP is, dan en enkel dan ga ik aan die 500-600€ die er overblijft om te sparen. En zelfs dan probeer ik die andere kosten nog zwaarder te beperken zodanig dat mijn buffer terug vol is, voordat ik begin met aan andere zaken geld uit te geven.
En nieuwe kleding, eens iets gaan uit eten, onderhoud ketel, vervangen ketel,... zijn bij mij zaken die van mijn funstuff pool af gaan voordat ik ze reken bij mijn vaste kosten.

Het is gewoonweg kort door de bocht om zo'n statement te maken. Begrijpbaar dat mensen dat statement maken, want allez ja alles moet gewoon mogelijk zijn want we werken er toch hard genoeg voor. Maar zo werkt het niet...

We moeten nu niet gaan doen alsof 2000€ netto minstens nodig is om rond te komen hé. Dat is gewoon belachelijk. Behalve als je een gat in uw hand hebt... Wat niet wil zeggen dat je niet op uw uitgaven zult moeten letten.
Als je natuurlijk 110€ spendeert aan een telenetpakket ipv 40€ aan scarlet trio. Of als je 400e spendeert aan voedsel als alleenstaande ipv 160 - 250€ dan heeft dat gevolgen. Op 2000€ netto is dat al een verschil van 240+70€ oftewel 15% van uw inkomen... dat alleen is quasi 40% van de vermelde spaarcapaciteit die gumball vermeldde. Dat is niet niets. Maar een keuze die je natuurlijk zelf kunt maken (maar dan ook niet moet klagen over het feit dat je toch echt geen x bedrag kunt sparen)

Voor de rest had ik daarnaast gumball zijn antwoord eerder opgevangen als het feit dat als je geen tegenslagen hebt (zoals een toestel dat stuk gaat), dat je dan x bedrag per maand aan de kant kunt zetten. Juist om ook een marge te hebben om dergelijke problemen op te kunnen vangen. En als er niets mis gaat dan is dat dat bedrag dat je dat jaar gespaard hebt.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat extralegale voordelen een serieuze hulp kunnen zijn (maaltijdcheques alleen al kunnen een impact hebben van +/-150€ wat die voedselkosten als alleenstaande zogoed als kunnen uitwissen). Maar laat ons aub niet doen alsof je minstens 2000€ moet hebben om te kunnen leven en te kunnen sparen.

Ik weet dat ik een outlier en excessief ben in mijn spaarcapaciteit... maar uiteindelijk is het het individu die moet rondkomen. En met dat bedrag kun je zelfs met de stijgende energieprijzen als alleenstaande perfect rondkomen en nog wat aan de kant zetten. Zelfs nu...

Ik zeg nergens dat je zoveel MOET hebben om rond te komen.
Ikzelf heb minder, geen extralegale voordelen én dan nog eens een kind.
En ik spaar maandelijks ook nog eens een vast bedrag. (Geen groot bedrag, maar wel een bedrag waar ik niet aan kom)

Maar als je uit werken gaat, mag je wel verwachten dat je niet als een leefloner moet leven. Ja, je kan ALTIJD besparen. Dat klopt. Als ik mijn auto weg zou doen zou ik plots 2000 euro per jaar "meer" hebben. En een armer sociaal leven (vrienden en familie die niet in de buurt van OV wonen en niet op fietsafstand) meer stress en extreem meer vermoeidheid. Ik heb het jaren zonder auto gedaan en die kost neem ik er dus bewust wél bij.
En neen, niet ALLES moet dan maar mogelijk zijn. Maar wel wat meer dan het gevoel dat je gaat werken om te overleven en rekeningen te betalen.

Ik zeg nergens dat je zoveel MOET hebben om rond te komen.
Ikzelf heb minder, geen extralegale voordelen én dan nog eens een kind.
En ik spaar maandelijks ook nog eens een vast bedrag. (Geen groot bedrag, maar wel een bedrag waar ik niet aan kom)

Ik antwoordde niet alleen op U. Was gewoon het spijtige slachtoffer van de eerste quote.

Maar als je uit werken gaat, mag je wel verwachten dat je niet als een leefloner moet leven. Ja, je kan ALTIJD besparen. Dat klopt. Als ik mijn auto weg zou doen zou ik plots 2000 euro per jaar "meer" hebben. En een armer sociaal leven (vrienden en familie die niet in de buurt van OV wonen en niet op fietsafstand) meer stress en extreem meer vermoeidheid. Ik heb het jaren zonder auto gedaan en die kost neem ik er dus bewust wél bij.

Ik moet de eerste nog tegenkomen die 2000€ netto als een leefloon heeft...
Daarnaast moeten we ook eerlijk zijn. Een leefloner heeft in principe gewoon geen enkele marge om een tegenslag op te vangen. Zolang alles goed gaat klinkt het voor die personen dan ook toppie om geen klop uit te voeren, zich te amuseren wanneer ze willen zonder te gaan werken (en zelfs bij leefloners is dat fenomeen er gewoonweg niet meer...), totdat er ineens iets stuk is of er een onverwachte uitgave is waar ze het geld onmogelijk voor samenkrijgen. De persoon die met zijn hoger inkomen als een leefloner dan toch leefde als een leefloner (dus naar dat inkomen) die kan die onverwachte kost met zijn hoger loon aan.

Waarna je eens uw reserve terug is aangevuld, je eventueel terug wat meer van het leven kunt genieten.
Gebruik je uw buffer op, dan zul je de riem weer eventjes moeten aanbinden.

En neen, niet ALLES moet dan maar mogelijk zijn. Maar wel wat meer dan het gevoel dat je gaat werken om te overleven en rekeningen te betalen.
En jij denkt echt dat dat fenomeen weg gaat gaan als je 50, 100, 500, 1000€ extra verdient ? Zolang als je uw levenspeil mee aanpast aan uw inkomensgrens dan ga je met dat fenomeen blijven gekoppeld worden.
Dat is nu eenmaal de consumptiemaatschappij. Zolang als je meedraait in die consumptiemaatschappij is dat uw heden en uw toekomst. Enkel als je de uitzondering bent die niet meedraait daarin ga je u daarvan kunnen afkoppelen (op voorwaarde dat het systeem niet instort).

Voor de rest begrijp ik echt niet hoe jij erbij komt dat als je 10k per jaar spaart dat je dan aan het werken bent om te overleven en rekeningen te betalen... dan ben je aan het werken om die buffer te hebben zodanig dat je in de toekomst het beter kan hebben met dat uitgespaard geld of gewapend bent tegen een tegenslag.

Spendeer je vb na 4 jaar die 40k€ aan een nieuwe wagen. Dan loop je gewoonweg weer mee in die consumptiemaatschappij maar ben je desondanks nog altijd gewoon aan het werken om te overleven en rekeningen te betalen. Sparen wordt nu eenmaal gezien in onze maatschappij als uitgestelde consumptie. Niet als een tool dat u toestaat om niet mee te draaien in het systeem dat er is opgezet.
Rekeningen die je door uw eigen keuzes oplegt aan uw eigen.

Voor de rest, welk loon denk jij dat je dan wel nodig zou hebben om dat geheel van overleven en rekeningen te betalen niet meer te hebben ? En waarop baseer jij eigenlijk die conclusie?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Middelbaar secretariaat-talen, HBO5 Boekhouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Energie
Huidige functie: Dossierbeheerder
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1850
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Geen
Maaltijdcheques: Ja 7 euro per dag
Ecocheques: Ja 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: ja met pensioenspaarplan
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 35
Afstand woon/werk in tijd: Anderhalf uur
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): Ancienniteitsdag om de 5 jaar
Vrijheid om verlof te nemen: Niet echt
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja tot 4 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

Niet echt tevreden over mijn loon en zou beter kunnen.

De SSV is niet iets dat je rekent als een maandelijkse kost, die heb je normaliter eenmalig betaald op voorhand, die spreid je niet uit naar de toekomst, en anders zit die mee in die 850€ hypotheek. De omnium, klein of niet, is een volledig eigen keuze. begrijpbaar, maar een keuze. Die bij tegenslag de financiële kater kan beperken. Hiernaast zou ik hier dan ook de hospitalisatieverzekering gewoon bijtellen (was bij mij 150€ / jaar... dus meh)
euhm, ik betaal die jaarlijks hoor, sterker nog bij het aankopen van mijn eigendom heeft de bank zelfs nooit de optie gegeven of gezegd dat ik dat in 1 keer kon betalen....
we spreken hier wel van 15 jaar geleden ofzo.

De persoon die met zijn hoger inkomen als een leefloner dan toch leefde als een leefloner (dus naar dat inkomen) die kan die onverwachte kost met zijn hoger loon aan.
Ik zei dan ook dat je net NIET als een leefloner moet kunnen leven als je een voltijds loon hebt. Wat dus idd impliceert dat je meer marge hebt. We zijn het dus wel degelijk eens met elkaar.
En jij denkt echt dat dat fenomeen weg gaat gaan als je 50, 100, 500, 1000€ extra verdient ? Zolang als je uw levenspeil mee aanpast aan uw inkomensgrens dan ga je met dat fenomeen blijven gekoppeld worden.
Dat is nu eenmaal de consumptiemaatschappij. Zolang als je meedraait in die consumptiemaatschappij is dat uw heden en uw toekomst. Enkel als je de uitzondering bent die niet meedraait daarin ga je u daarvan kunnen afkoppelen (op voorwaarde dat het systeem niet instort).
Half mee eens. Als je, ik zeg maar iets, 15j geleefd hebt naar een bepaald budget en daar komt plots veel meer rek op, dan zie ik nog niet zo snel mensen plots geld door ramen en deuren gooien. Ze zullen wel meer doen met hun geld. Maar niet alles gaan verbrassen.
Voor de rest begrijp ik echt niet hoe jij erbij komt dat als je 10k per jaar spaart dat je dan aan het werken bent om te overleven en rekeningen te betalen... dan ben je aan het werken om die buffer te hebben zodanig dat je in de toekomst het beter kan hebben met dat uitgespaard geld of gewapend bent tegen een tegenslag.
Mijn punt was dan ook net dat je met 2000 zonder extralegale voordelen GÉÉN 10k kan sparen. 😬🙈
Spendeer je vb na 4 jaar die 40k€ aan een nieuwe wagen. Dan loop je gewoonweg weer mee in die consumptiemaatschappij maar ben je desondanks nog altijd gewoon aan het werken om te overleven en rekeningen te betalen. Sparen wordt nu eenmaal gezien in onze maatschappij als uitgestelde consumptie. Niet als een tool dat u toestaat om niet mee te draaien in het systeem dat er is opgezet.
Rekeningen die je door uw eigen keuzes oplegt aan uw eigen.
Het klopt absoluut dat velen onder ons een druk ervaren om steeds meer te hebben, "beter" te hebben, ... En dat bewust foert zeggen daartegen de uitzondering is.
Voor de rest, welk loon denk jij dat je dan wel nodig zou hebben om dat geheel van overleven en rekeningen te betalen niet meer te hebben ? En waarop baseer jij eigenlijk die conclusie?
Zoals ik al zei, ik heb minder dan 2000 en slaag er wel in maandelijks te sparen. Ik ga me dus niet uitspreken over bedragen net omdat er heel veel afhankelijk is van je eigen persoonlijkheid, financiële educatie, leefomstandigheden,...
Wie bvb vlak aan een stad woont (hogere prijzen om te kunnen wonen) én een auto heeft (bvb omdat het werk moeilijk bereikbaar is met OV, tenzij met belachelijke pendeltijd) én een normaal uitgavenpatroon, zal het financieel veel lastiger hebben om op vaste basis te sparen dan wie in het dorp 20km verderop woont, geen auto heeft omdat die volledig van thuis uit werkt en 1x per week een Cambiowagen reserveert om boodschappen te gaan doen en de sociale kring te onderhouden.

Het enige wat ik wou duiden is dat het echt een utopie is om te denken dat je met 2000 netto zonder extra voordelen 10k per jaar kan sparen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Middelbaar secretariaat-talen, HBO5 Boekhouden
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Energie
Huidige functie: Dossierbeheerder
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

Maand salaris (bruto): 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1850
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Geen
Maaltijdcheques: Ja 7 euro per dag
Ecocheques: Ja 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: ja met pensioenspaarplan
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 35
Afstand woon/werk in tijd: Anderhalf uur
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): Ancienniteitsdag om de 5 jaar
Vrijheid om verlof te nemen: Niet echt
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja tot 4 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: Geen

Niet echt tevreden over mijn loon en zou beter kunnen.
Thanks om te delen. Ik geloof ook wel dat het beter zou kunnen qua salaris in deze gekke tijden. Vraag is natuurlijk of je het er daar voor over hebt om te veranderen...

Het enige wat ik wou duiden is dat het echt een utopie is om te denken dat je met 2000 netto zonder extra voordelen 10k per jaar kan sparen.

10k sparen op 2000€ inkomsten zonder extralegale voordelen als alleenstaande. De wereldvreemdheid van BG komt weer als een pijl boven water!
Hoe kan je zoiets zelfs beweren…

Ik heb zo het gevoel dat we een haartje af zijn van “ja maar ik kan dat want ik co-house en eet elke ochtend en middag droge havermout en in de avond ga ik bij mijn ouders wonen”.

200€ voor totale maandelijkse kost voor een wagen is gewoon realistisch. Nog maar simpel uw verzekering, onderhoud en benzine en je moet al opletten. Dan houden we nog geen rekening met waardevermindering van het voertuig.
Waarom denken we dat een bedrijfswagen zo een gigantisch voordeel is? Niet omdat je met een eigen wagen 100€/maand kwijt bent hoor.

Dat dit wordt gezegd zegt ook al genoeg.
us kan zijn dat ik in mijn berekening niet realistisch ben. Verbeter maar waar nodig
Het boetekleed der wereldvreemdheid wordt op voorhand al aangetrokken.

Laatst bewerkt:

zoals anderen ook zeggen: een SSV kan je eenmalig, jaarlijks of maandelijks nemen, afhankelijk van bank. En dat staat los van het bedrag van hypotheek die je moet betalen.

(wij hebben zelf een jaarlijkse + 2 eenmalige SSV's)

We moeten nu niet gaan doen alsof 2000€ netto minstens nodig is om rond te komen hé. Dat is gewoon belachelijk. Behalve als je een gat in uw hand hebt... Wat niet wil zeggen dat je niet op uw uitgaven zult moeten letten.
De berekening die @Mulan maakt is representatief hoor.

Er zijn voldoende gezinnen die met minder moeten rondkomen. Maar je verplaatst uwe goalpost gewoon. Dit was de originele stelling:

Pak dat er nog 800€/maand overblijft na aftrek kosten ==> bijna 10k per jaar sparen.
Mensen die een plan kunnen voorstellen om met 2000 euro 10k te sparen op een jaar (oftewel 41% van hun maandelijks inkomen op jaarbasis) kunnen best gaan informeren bij het plaatselijke OCMW om budgetbeheerder te worden. Daar zit onmiskenbaar talent in.

Oké dan ben ik mis op dat vlak, maar dan zoek ik nog naar verklaringen waarom er zo'n groot verschil zit tussen statbel en sdworx
Los van het grote verschil in mediaan tussen beide bronnen, zou het al echt nice zijn als alle partijen zouden willen stoppen met het gebruiken van de gemiddelde lonen. Van HLN kan ik zo'n kop nog verwachten voor clickbait purposes maar van statbel... urgh.
De helft van de mensen die zulke cijfers lezen kennen het verschil niet tussen gemiddelde & mediaan.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Adviseur zelfstandigen en KMO's
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

Maand salaris (bruto): 3550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2100
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja, maar wordt gespendeerd in cafetariaplan
BedrijfsGSM/laptop: ja, met abo
Maaltijdcheques: ja, €8/dag
Ecocheques: uitzonderlijk
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 190/m waarvan 80/m eigen inbreng
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Tablet, tussenkomst internetabonnement

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in km's: 5
Afstand woon/werk in tijd: 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: parkeerkosten etc kunnen ingebracht worden
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen met tankkaart via cafetariaplan (maw met eigen inbreng)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: +- 32 en overuren op te nemen of uit te betalen
Vrijheid om verlof te nemen: redelijk flexibel, wel afstemmen met collega's
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Af en toe
Hoe vaak overuren te presteren: vrij beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

10k sparen op 2000€ inkomsten zonder extralegale voordelen als alleenstaande. De wereldvreemdheid van BG komt weer als een pijl boven water!
Hoe kan je zoiets zelfs beweren…

10k sparen? Dat is toch gewoon de bonus cashen op het einde van het jaar? :woohoo:
Ik heb zo het gevoel dat we een haartje af zijn van “ja maar ik kan dat want ik co-house en eet elke ochtend en middag droge havermout en in de avond ga ik bij mijn ouders wonen”.

Bon, ik heb vanaf mijn eerste loon 800 per maand gespaard (de snelle rekenaar komt aan 10k per jaar). Permanente opdracht die er in begin van de maand afging. Mijn eerste loon was <2000 netto per maand en ik huurde alleen. En geen extralegale voordelen. Blijkbaar kan her dan toch...
200€ voor totale maandelijkse kost voor een wagen is gewoon realistisch. Nog maar simpel uw verzekering, onderhoud en benzine en je moet al opletten. Dan houden we nog geen rekening met waardevermindering van het voertuig.
Waarom denken we dat een bedrijfswagen zo een gigantisch voordeel is? Niet omdat je met een eigen wagen 100€/maand kwijt bent hoor.

Dat dit wordt gezegd zegt ook al genoeg.

Het boetekleed der wereldvreemdheid wordt op voorhand al aangetrokken.

10k sparen? Dat is toch gewoon de bonus cashen op het einde van het jaar? :woohoo:
In goede functies binnen multinationals wel ja. ;)
Bon, ik heb vanaf mijn eerste loon 800 per maand gespaard (de snelle rekenaar komt aan 10k per jaar). Permanente opdracht die er in begin van de maand afging. Mijn eerste loon was <2000 netto per maand en ik huurde alleen. En geen extralegale voordelen. Blijkbaar kan her dan toch...
Mijn eerste loon was iets van een €1550 netto per maand. Zonder al die extra-legale voordelen kon er toch niet veel gespaard worden. Om aan €10k per jaar te komen in mijn 1ste 2 à 3 jaren zou ik heel sober geleefd moeten hebben, gecombineerd met wat beleggingen die dan hopelijk goed uitpakten..

Nu lukt dat een pak vlotter.

In welk jaar ben jij je eerste job gestart? In huidige tijd kan dat gewoon niet meer zonder je sociale leven op te geven.
Ik ben al blij dat ik 500 euro kan sparen en ik heb alle extralegale voordelen en een huurprijs die nog meevalt in de huidige markt en verdien meer dan 2000 netto.

2008.

Het was een schurftig appartement. De auto was 5k waard. Voor de rest niks bijzonder.

Ik ben nooit zoveel op reis geweest als in die tijd. Het was wel altijd Ryanair en camping of auto in Europa en camping.

Terug
Bovenaan