Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik zie het VAA niet echt als een afbetaling (denk toch dat je het hebt over VAA), op een wagen betaal je toch ook VAA zonder dat je de wagen ooit zelf zal krijgen? Als je aan het minimum VAA voor een wagen zit zal je jaarlijks ook 700 EUR "betalen"... Als je het over het stuk afbetaling van de fiets zelf hebt, dit wordt toch door de werkgever betaald?
Nee? Dat wordt maandelijks (of jaarlijks van u bruto loon afgehouden)... dat is net wat het voordelig maakt. Je komt een fiets van 7k, ze lappen er wat van verzekering en andere kosten bij. Dat totaalbedrag betaal je dan af doordat ze een stuk van u bruto houden. In plaats van die fiets te kopen voor 7k, betaal je bruto een dikke 7k (netto maar de helft dus) af over die 3 jaar en nadien betaal je ofwel de restwaarde ofwel ruil je de fiets in... zelfs als je hem daar bijhoudt dan kom je netto op het einde van de rit stukken goedkoper uit dan wanneer je die fiets zelf zou aankopen. Maar van het moment dat je opstapt bij u werkgever wordt dat contract beëindigd en verlies je het bruto/netto mechanisme (tenzij je nieuwe werkgever fietsleasing aanbiedt via dezelfde leasing maatschappij en het contract overgedragen kan worden).

Das het systeem dat bij ons werkt (en bij zeer veel andere bedrijven). Waar die fietsleasing dus eigenlijk gewoon een bonus is voor werknemers maar het voor de werkgever compleet kostneutraal is en eigenlijk niet relevant of je het doet of niet. Jij denkt mogelijks aan een fiets die deel uit maakt van het mobiliteitsbudget? Daar werkt het misschien wel met VAA?

I know dat het soms monkey shit is in sommige bedrijven (hier ook). Maar ik denk dan altijd, "als je echt wil, kun je er wel een mouw aanpassen en oplossingen vinden".
Ik geloof dat ook, maar ik geloof nog meer in het feit dat “managers” in grote firma’s gewoon nog uitvoeren en niet meer managen. De vraag is steeds wat heeft die leidinggevende in kwestie al gedaan om het wel te verwezenlijken, is het terecht (te verantwoorden) en hoe goed is het huidige beleid (bv door hoge retentiegraad).

Da's toch compleet belachelijk en dan zorg je op die manier toch dat er gewoon talent en kennis verloren gaat binnen je bedrijf? En dan zagen dat er te weinig goede werkkrachten zijn en dat er veel gejobhopt wordt.
Ja, maar een goede manager en effectief loonbeleid kunnen dat voorkomen. Talent is ook een rekbaar begrip. Ik vind dat je vooral het verschil merkt als veel ervaring/kennis tegelijkertijd wegvalt; dat krijg je niet opgelost met talent.
Moest ik aan de knoppen zitten, ik deed er iets aan.. Maar ik ben slechts low management..
Je moet jezelf afvragen: kan je er niets aan doen of doe je er niets aan? Kom je met cijfers en data die anderen laten inzien waarom dit wijzigen voor jouw “low” management zo belangrijk is? Welke acties die je hebt ondernomen zijn teruggefloten?

Bottom line kan iedereen met een verhaal komen dat een uitzondering is en in grote bedrijven is het vaak makkelijker om mee te gaan met de stroom omdat je er zelf beter van wordt; ook omdat het individueel belang van één persoon nu eenmaal te verwaarlozen is voor het algemene resultaat van de onderneming.

In ieder geval is het nu het moment om iets te proberen inzake loon. Der is een schaarste op de markt en ik vermoed dat de meeste bedrijven lastig hebben om de juiste profielen aan te trekken, dus als je onredelijk vergoed wordt, is dit de moment aangezien HR weet wat de kost is van een New hire als die al komt.

Je moet jezelf afvragen: kan je er niets aan doen of doe je er niets aan? Kom je met cijfers en data die anderen laten inzien waarom dit wijzigen voor jouw “low” management zo belangrijk is? Welke acties die je hebt ondernomen zijn teruggefloten?

Bottom line kan iedereen met een verhaal komen dat een uitzondering is en in grote bedrijven is het vaak makkelijker om mee te gaan met de stroom omdat je er zelf beter van wordt; ook omdat het individueel belang van één persoon nu eenmaal te verwaarlozen is voor het algemene resultaat van de onderneming.
Geloof me. Ik ben één van de weinige managers die alles heeft geprobeerd om de mensen uit mijn team meer te kunnen geven dan we slechts als budget gekregen hadden. Uiteraard omdat het over uitstekende performers gaat. Ik steek niet mijn handen in het vuur voor matige performers.
Na veel lobbyen, meetings, etc., heeft iedereen van mijn team, die niet standaard over een bonus beschikken in hun pakket, een eenmalige bonus van €2000 bruto gekregen. Daarnaast nog 2 die iets meer bruto kregen (dus niet van het potje dat ik moest verdelen over mijn team).
En dan nog 2 mensen voorgesteld tot promotie en dat is goedgekeurd geweest.

Ik had dit allemaal ook niet kunnen doen. Me houden aan het opgelegde opslagbudget en dat verdelen over mijn team en het verder zo laten. En bij teleurgestelde werknemers een standaard manager praatje houden om hen te sussen. Maar zo zit ik niet in elkaar.

Nee? Dat wordt maandelijks (of jaarlijks van u bruto loon afgehouden)... dat is net wat het voordelig maakt. Je komt een fiets van 7k, ze lappen er wat van verzekering en andere kosten bij. Dat totaalbedrag betaal je dan af doordat ze een stuk van u bruto houden. In plaats van die fiets te kopen voor 7k, betaal je bruto een dikke 7k (netto maar de helft dus) af over die 3 jaar en nadien betaal je ofwel de restwaarde ofwel ruil je de fiets in... zelfs als je hem daar bijhoudt dan kom je netto op het einde van de rit stukken goedkoper uit dan wanneer je die fiets zelf zou aankopen. Maar van het moment dat je opstapt bij u werkgever wordt dat contract beëindigd en verlies je het bruto/netto mechanisme (tenzij je nieuwe werkgever fietsleasing aanbiedt via dezelfde leasing maatschappij en het contract overgedragen kan worden).

Das het systeem dat bij ons werkt (en bij zeer veel andere bedrijven). Waar die fietsleasing dus eigenlijk gewoon een bonus is voor werknemers maar het voor de werkgever compleet kostneutraal is en eigenlijk niet relevant of je het doet of niet. Jij denkt mogelijks aan een fiets die deel uit maakt van het mobiliteitsbudget? Daar werkt het misschien wel met VAA?
Klopt, ik had een ander scenario in m'n hoofd.

Dan nog blijft het verhaal ergens dezelfde... Je weet dat je 3 jaar "vasthangt" en dat je bij een switch van werkgever deze kost van de restwaarde moet incalculeren. In alle eerlijkheid, stel ik zit in dit scenario dan knal ik bij mijn nieuwe werkgever X EUR bij mijn loonverwachting bij om na 2 jaar de "kost" van de fiets onmiddellijk te moeten hebben kopen eruit te hebben gehaald. Dan heb je geen verlies en zal je na 2 jaar zelfs nog profijt doen...

Dusjah, om te doen alsof ook dit weer een vergiftigd geschenk is... Niet akkoord en al zeker geen onderdeel van de gouden kooi. De gouden kooi is iemand die door anciënniteit/sterke vakbond/... ver boven diens eigen "marktwaarde" betaald wordt. Niet iemand die een resem aan extralegale voordelen geniet gezien een andere werkgever dezelfde extralegale voordelen kan (en zal/wil) betalen.

Na een resem problemen bij mijn huidige werkgever de volgende pakket aangeboden gekregen. Zeer tevreden van het pakket. Geen netto vergoedingen wel veel grotere bonus en bruto salaris.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Chemie + Chemische procestechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleen
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: Field Service Engineer
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Ik schat~ 45h week

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €4550
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~ €2600?
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja, €8
Ecocheques: Nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja weet niet hoeveel %
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): On target bonus max 12% (~€7500)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote, BeNeLux klanten
Afstand woon/werk in km's: ~100km
Afstand woon/werk in tijd: ~2h
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, met Tankkaart. Valt nog te onderhandelen wat precies, tijdelijk een huurwagen.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 7
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Soms
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ik verwacht een gezonde dosis stress, geen wachtdienst.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van breakdowns kan dit regelmatig zijn.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nog niet duidelijk
Telewerk (buiten corona-periode): Minstens 1 dag per week thuis.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ik dacht altijd dat het mediaanloon rond de 3500 bruto lag

Vandaag artikel in de krant dat het toch een pak lager zou liggen.
Beetje verder over nagedacht, maar dat ligt natuurlijk aan de bron. SDworx heeft dit onderzoekje bij hun eigen klanten gedaan en de journalist heeft dit zomaar overgenomen als ware representatief voor de hele bevolking.
Multinationals & grote bedrijven zijn geen klant van SDworx, ambtenaren ook niet, dus ontbreken vele (hogere) lonen.

Mijn vorige werkgever (multinational, hoge lonen) zat wel bij SDworx hoor. Tot ze overgeschakeld zijn naar ACERTA :D Van mijn huidige werkgever weet ik het niet eens. Zeker niet SDworx.

Ik dacht altijd dat het mediaanloon rond de 3500 bruto lag

Vandaag artikel in de krant dat het toch een pak lager zou liggen.
Beetje verder over nagedacht, maar dat ligt natuurlijk aan de bron. SDworx heeft dit onderzoekje bij hun eigen klanten gedaan en de journalist heeft dit zomaar overgenomen als ware representatief voor de hele bevolking.
Multinationals & grote bedrijven zijn geen klant van SDworx, ambtenaren ook niet, dus ontbreken vele (hogere) lonen.
Mijn eerste werkgever zat bij SDworx, 200.000 werknemers wereldwijd en meer dan 1.500 in Belgie..

Mijn vorige werkgever (multinational, hoge lonen) zat wel bij SDworx hoor. Tot ze overgeschakeld zijn naar ACERTA :D Van mijn huidige werkgever weet ik het niet eens. Zeker niet SDworx.
Staat toch op uw loonbrief zou ik denken?
Maar idd u baseren op data van een payroll dat enkel data uit privé heeft is beetje kort door de bocht

Oké dan ben ik mis op dat vlak, maar dan zoek ik nog naar verklaringen waarom er zo'n groot verschil zit tussen statbel en sdworx
Ambtenaren verdienen te veel in brutoloon ipv in geoptimaliseerde vertoningen wat de mediaan omhoog trekt!!!!

Of anders gezegd de mediaan in de private sector omlaag trekt.

Lijkt mij nu ook niet zo een raar gegeven dat als je de mediaan neemt zonder ambtenaren dat die lager uitvalt dan als je die van het geheel zou nemen, dus statbel.

Eventuele leuke gegevens zouden zijn om de mediaan te weten te komen van de ambtenaren.

Ik lees die cijfers nog maar heb geen verklaring waarom het beeld dat wordt gevormd door gewoon in mijn buurt te kijken in zijn geheel niet overeenstemt met deze cijfers. Edit: uiteraard geen referentie voor heel België.

Als ik zie hoe de mensen in mijn directe omgeving leven - lets face it, je mag nu nog een loon hebben van 5K per maand, daar kan je normaal mee leven en wat extra uitgeven maar daarmee ga je geen 2 of 3 eigendommen verwerven, rijden met wagens +150K of reisjes met het hele gezin naar de uithoeken van de wereld maken.

Er zijn echter wel mogelijke verklaringen voor: die cijfers kloppen van geen kanten omdat bepaalde bronnen van inkomen niet in rekening worden gebracht, er zijn veel passieve inkomsten - gaande van inkomsten verhuur/investeringen/schenkingen/erfenissen, ...

Neem nu als voorbeeld een alleenstaande zonder kinderen die 3000 € heeft: dat is 2000 netto, trek daar de huur/lening af van 850 € en wat vaste kosten, wat blijft over om nog uit te geven aan niet noodzakelijke zaken? Dan mogen er nog wat voordelen bijzitten zoals MC/Telefoon/EC en een internetabonnement.

Laatst bewerkt:
Ik lees die cijfers nog maar heb geen verklaring waarom het beeld dat wordt gevormd door gewoon in mijn buurt te kijken in zijn geheel niet overeenstemt met deze cijfers.

Als ik zie hoe de mensen in mijn directe omgeving leven - lets face it, je mag nu nog een loon hebben van 5K per maand, daar kan je normaal mee leven en wat extra uitgeven maar daarmee ga je geen 2 of 3 eigendommen verwerven, rijden met wagens +150K of reisjes met het hele gezin naar de uithoeken van de wereld maken.

Er zijn echter wel mogelijke verklaringen voor: die cijfers kloppen van geen kanten omdat bepaalde bronnen van inkomen niet in rekening worden gebracht, er zijn veel passieve inkomsten - gaande van inkomsten verhuur/investeringen/schenkingen/erfenissen, ...

Neem nu als voorbeeld een alleenstaande zonder kinderen die 3000 € heeft: dat is 2000 netto, trek daar de huur/lening af van 850 € en wat vaste kosten, wat blijft over om nog uit te geven aan niet noodzakelijke zaken? Dan mogen er nog wat voordelen bijzitten zoals MC/Telefoon/EC en een internetabonnement.

Daar gaat het helemaal niet om

Ik lees die cijfers nog maar heb geen verklaring waarom het beeld dat wordt gevormd door gewoon in mijn buurt te kijken in zijn geheel niet overeenstemt met deze cijfers.

Pak dat er nog 800€/maand overblijft na aftrek kosten ==> bijna 10k per jaar sparen.
Bonussen/eindejaarspremie/vakantiegeld wordt fun stuff mee gedaan. Dan kunt ge na +-10jr een eigen appartement/huis kopen van +-350k (250k lenen en 100k eigen middelen). Dit natuurlijk wel als ge consequent spaart.
in geval dat er geen bedrijfswagen is ==> Ge zou dan nog kunnen zeggen "Ja, maar om de 10jr hebt ge ne nieuwe wagen nodig". Dan is de vraag ook welk budget er tegenaan moet gesmeten worden. Is een Polo voldoende? Moet het een nieuwe/2dehands wagen zijn?

Kleine sidenote: ikzelf heb heel wat voordelen via het werk, dus kan zijn dat ik in mijn berekening niet realistisch ben. Verbeter maar waar nodig :).

Daar gaat het helemaal niet om

Ik vind dat nu juist wel, wat men hiermee doet is de mensen een rad voor de ogen draaien - we zijn nu eenmaal geëvolueerd naar een loonbeleid waar in veel sectoren het bruto loon slechts een deel van het loonpakket is, dan vind ik ook dat je dat op die manier moet presenteren en niet herleiden naar een bruto -loon statistiek. De tijd dat MC/EC/Netto vergoedingen en zelfs salariswagens voor de beter betaalde profielen waren voorbehouden is in veel sectoren gewoon voorbij.

Pak dat er nog 800€/maand overblijft na aftrek kosten ==> bijna 10k per jaar sparen.
Bonussen/eindejaarspremie/vakantiegeld wordt fun stuff mee gedaan. Dan kunt ge na +-10jr een eigen appartement/huis kopen van +-350k (250k lenen en 100k eigen middelen). Dit natuurlijk wel als ge consequent spaart.
in geval dat er geen bedrijfswagen is ==> Ge zou dan nog kunnen zeggen "Ja, maar om de 10jr hebt ge ne nieuwe wagen nodig". Dan is de vraag ook welk budget er tegenaan moet gesmeten worden. Is een Polo voldoende? Moet het een nieuwe/2dehands wagen zijn?

Kleine sidenote: ikzelf heb heel wat voordelen via het werk, dus kan zijn dat ik in mijn berekening niet realistisch ben. Verbeter maar waar nodig :).
Met plezier! 🙈🙈🙈

2000 netto - 850 hypotheek om de situatie gelijk te houden.
Geen extralegale voordelen.
Verzekeringen: ssv, brandverzekering, kleine omnium, rechtsbijstand, pechverhelping auto: 150 tot 200 per maand.
Schiet er nog 1000 over.
Bezine, laat ons zeggen dat je 10-15km verder werkt en niet van thuis werkt: 100 euro.
Aangezien je niet thuis werkt, toch een meevaller: water, gas + elektriciteit: 200 per maand.

Schiet er dus ondertussen nog 700 over voor eten, medische kosten en hospitalisatieverzekering, hobby's, internet en telefonie, kleding, eens iets te gaan eten of drinken in het weekend, vervanging en herstelling van toestellen zowel persoonlijke (pc, gsm) als in het huis (vaatwasser vervangen, onderhoud van de ketel,...) Wat toch redelijk lastig wordt als jij daar dus 800 euro van de 700 euro wil sparen. :s
Ik zet hier bewust geen bedragen op omdat er zijn die met 150 euro per maand aan eten toekomen en anderen nog niet met 300. Omdat de ene met een goedkoop abonnement van 40 euro per maand toekomt en de ander 130 euro aan Telenet betaalt,...

Ik vind dat nu juist wel, wat men hiermee doet is de mensen een rad voor de ogen draaien - we zijn nu eenmaal geëvolueerd naar een loonbeleid waar in veel sectoren het bruto loon slechts een deel van het loonpakket is, dan vind ik ook dat je dat op die manier moet presenteren en niet herleiden naar een bruto -loon statistiek. De tijd dat MC/EC/Netto vergoedingen en zelfs salariswagens voor de beter betaalde profielen waren voorbehouden is in veel sectoren gewoon voorbij.

Daar ben ik wel mee akkoord, maar dat is iets totaal anders dan de passieve inkomsten die je daarvoor aangaf.

SD Worx heeft wel degelijk veel grote bedrijven, de kleintjes zitten vaak bij Liantis (is het sociaal bureau van UNIZO)
Ambtenaren verdienen te veel in brutoloon ipv in geoptimaliseerde vertoningen wat de mediaan omhoog trekt!!!!

Of anders gezegd de mediaan in de private sector omlaag trekt.

Lijkt mij nu ook niet zo een raar gegeven dat als je de mediaan neemt zonder ambtenaren dat die lager uitvalt dan als je die van het geheel zou nemen, dus statbel.

Eventuele leuke gegevens zouden zijn om de mediaan te weten te komen van de ambtenaren.
Ambtenaren zitten ook niet in de statistieken van Statbel.

Ik denk dat het gewoon door het type klanten komt. Zie bvb de lage lonen voor arbeiders in Brussel. Komt mogelijks omdat veel bedrijven in de schoonmaak een hoofdzetel in brussel hebben, wat die cijfers daar nog meer omlaag trekt. Ook al werken die werknemers in de praktijk in Diksmuide.

RSZ-gegevens zijn het meest betrouwbaar, maar hebben geen medianen bij mijn weten.

Terug
Bovenaan