Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hier een stuk CAO90 en een stuk gewone bonus, die kan je zowel cash, in warrants (waarbij je "extra" krijgt) en/of in fietslease en dergelijke steken.

Vooral de staat, eigenlijk.
Ik ben wel een goede investering geweest. 20 jaar quasi gratis onderwijs genoten maar ik ben mijn 'schuld' tegenover de overheid in sneltempo aan het aflossen.
Renegade werkt voor de staat als ik me niet vergis :)

Van mijnentwege ook bedankt.🙏

UPDATE, tijd voor een 2022 update: nog steeds bij zelfde werkgever, nu deel van kader en grotere verantwoordelijkheid

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Niet relevant
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende Kader
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior Sales Director Benelux / UK / Scandinavia & ME
Anciënniteit: 8 jaar plus
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): veel

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 15017€ (incl. jaarlijkse bonus)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 7100 €
Netto vergoeding: 300€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus uncapped; over 2021 +-78000 EUR

4. MOBILITEIT

Bedrijfswagen : JA + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 27
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Vaak
Hoe vaak overuren te presteren: Vaak
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, maar omwille van hogere functie meer kantoor vereiste
Verantwoordelijkheid over personeel: JA (lokaal & remote)
Welke sector als ik vragen mag?

Laatst mogelijke promotie gemaakt tenzij ik meer richting management wil gaan, maar er komt nu al genoeg management zever bij kijken. Goede work/life balance wegens geen overuren en relatief veel verlof. Helaas doen ze niet echt aan fiscale optimalisatie, bedrijfswagen etc. maar ik mag denk ik niet klagen over het loon gezien de work/life balance. Veel alternatieven zijn er hier helaas ook niet in de buurt en weinig goesting om richting Gent/Antwerpen/Brussel te trekken, dat heb ik enige tijd gedaan en dan ben je toch snel 10 uur extra (=25%) weg op weekbasis.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: PhD life sciences
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9 jaar
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Biotech, relatief klein bedrijf
Huidige functie: Senior R&D Scientist
Anciënniteit: 9 jaar
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): €6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3350
Netto vergoeding: €0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3%WG
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): fietsvergoeding

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 3km
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal vakantiedagen: 40 (waarvan 12 ADV)
Vrijheid om verlof te nemen: In overleg met beperkt aantal collega's
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit, occasioneel eens een late meeting maar dan stop ik op een andere dag wat vroeger
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, essentieel voor de job
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, tot 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee, enige coaching van juniors

Hoe kom je aan een anciënniteit van 9 jaar als nog een PhD hebt gedaan? Doctoraatsperiode er ook bijgeteld?

Puur uit interesse omdat ik een kennis heb wiens PhD binnenkort afloopt, hoe kijk jij naar het verschil tussen je loon als doctoraatsstudent en je loon nu? Verschil in nettoloon is eerlijk gezegd kleiner dan ik had verwacht vandaar.

UPDATE, tijd voor een 2022 update: nog steeds bij zelfde werkgever, nu deel van kader en grotere verantwoordelijkheid

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: Niet relevant
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende Kader
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior Sales Director Benelux / UK / Scandinavia & ME
Anciënniteit: 8 jaar plus
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): veel

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 15017€ (incl. jaarlijkse bonus)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/- 7100 €
Netto vergoeding: 300€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Nee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus uncapped; over 2021 +-78000 EUR

4. MOBILITEIT

Bedrijfswagen : JA + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 27
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Vaak
Hoe vaak overuren te presteren: Vaak
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, maar omwille van hogere functie meer kantoor vereiste
Verantwoordelijkheid over personeel: JA (lokaal & remote)
Toch geïnteresseerd in uw opleiding of minstens het niveau. Nu interpreteer ik dit dat je dit pakket ook kan krijgen zonder enig diploma of heb je wel een diploma maar in een heel andere richting?

En kan je een richting geven wat je bedoelt met veel uren per week werken als in het dubbel van het officiële of nog meer....

Ik vraag me vooral af wat 'veel uren' is. Is dat bv. 60 of eerder 90? Heb je nog enige vrije tijd, die je dankzij je loon ook kan maximaliseren, door alles wat geregeld moet worden (kuisen, strijken, klusjes aan het huis, ...) te kunnen uitbesteden, of werk je 12+ uur per dag heel de week rond?

Hoe kom je aan een anciënniteit van 9 jaar als nog een PhD hebt gedaan? Doctoraatsperiode er ook bijgeteld?

Puur uit interesse omdat ik een kennis heb wiens PhD binnenkort afloopt, hoe kijk jij naar het verschil tussen je loon als doctoraatsstudent en je loon nu? Verschil in nettoloon is eerlijk gezegd kleiner dan ik had verwacht vandaar.
Uiteraard bijgeteld, doctoreren is ook (hard) werken én relevante ervaring/skills opdoen. Mijn werkgever heeft bij de bepaling van het loon ook met deze jaren rekening gehouden (eerder dan met het diploma, meeste collega's hebben een PhD maar er is hier ook één senior scientist met een MSc).

Een doctoraatsstudent met 5j ervaring (die dus eigenlijk al zijn PhD (quasi) op zak moet hebben) verdient 4000 bruto. In mijn situatie zou dat 2550 netto zijn. Dus 2000 extra bruto vertaalt zich in 800 extra netto. Ik vind dat niet weinig en dat is de realiteit voor een niet fiscaal geoptimaliseerd Belgisch loon.

Ter vergelijking: een postdoc met 9j ervaring verdient 5300 euro, een voltijds docent aan de universiteit ongeveer 100 euro meer, maar met meer groeipotentieel en een ambetnarenpensioen, dat wel.

Laatst bewerkt:
Toch geïnteresseerd in uw opleiding of minstens het niveau. Nu interpreteer ik dit dat je dit pakket ook kan krijgen zonder enig diploma of heb je wel een diploma maar in een heel andere richting?

En kan je een richting geven wat je bedoelt met veel uren per week werken als in het dubbel van het officiële of nog meer....
Secundair onderwijs, hoger onderwijs niet afgewerkt.
Uren, gaan richting 48-60, week afhankelijk, vaak ook werken op zondag en reizen reeds op zaterdag of zondag om maandag ter plaatse te zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30 jaar
Opleiding: Bachelor Bouw
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC210 (Klasse 8 aannemer)
Huidige functie: Calculator
Anciënniteit: 9 maanden huidig bedrijf - 9 jaar in totaal
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Hangt van project af

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3350
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Skoda Octavia + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: /
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Beperkt omwille van bouwverlof
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar opleidingen draaien vaak op niets zinnigs uit
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): /

Wat vinden jullie hiervan? In de loop der jaren ben ik weinig calculatoren tegengekomen dus vergelijken is moeilijk + afhankelijk waar ze werkzaam zijn (volledige aanneming t.o.v. enkel buitenschrijnwerk of gyprocwerken).
De projecten worden voorlopig redelijk goed verdeeld waardoor mijn uren wel beperkt blijven met soms wel wat uitschieters.
Vrees vooral dat er geen/beperkte doorgroeimogelijkheden zijn omwille van de structuur. Maakt dat ik ook weinig kans maak op verantwoordelijkheid over personeel en kan doorgroeien.
Na al die jaren ben ik de bouwsector ook wat beu gezien denk ik.
Wat mij ook verbaasd is dat al zo lang ik werk calculator een knelpuntberoep is, maar als ik dan zie hoe weinig moeite ze doen om ze te behouden snap ik het wel.
Wat doet een calculator precies? In mijn simpel brein stel ik mij iemand met een rekenmachine voor...

Wat doet een calculator precies? In mijn simpel brein stel ik mij iemand met een rekenmachine voor...
Ik ook.

En toen SOD me van hun calculator berekening voor meerprijs bezorgde en ik dat narekende klopte dat van geen kanten.
Ben toen naar hun bureau gereden en dan bleek dat de onderdirecteur te zijn die dat deed :laugh:

Alles in mijn nadeel laten aanpassen, alles in mijn voordeel laten staan :p

Bij notarissen kunnen ze dat ook gebruiken als ik zie welke grove fouten er bij vriendin haar familie bij een erfenis van rekenfouten waren. Uiteindelijk heeft die notaris gewoon wat vriendin had berekend genomen :rofl:
En geen korting gekregen he

Haha, doen de meeste wel :)

Wanneer een klant een project wil realiseren (appartementen, scholen, infrastructuur, ... bouwen) komt het eerst bij ons terecht om uit te rekenen hoeveel het gaat kosten. Werken die wij zelf uitvoeren tellen wij zelf en voor de overige vragen wij prijsoffertes bij onderaannemers. Na de calculatie moeten wij nog kijken hoe wij het theoretisch zouden realiseren en dan de risico's bepalen.

Elk project is een strijd tegen andere aannemers om het binnen te halen.

Wat vinden jullie hiervan? In de loop der jaren ben ik weinig calculatoren tegengekomen dus vergelijken is moeilijk + afhankelijk waar ze werkzaam zijn (volledige aanneming t.o.v. enkel buitenschrijnwerk of gyprocwerken).
De projecten worden voorlopig redelijk goed verdeeld waardoor mijn uren wel beperkt blijven met soms wel wat uitschieters.
Vrees vooral dat er geen/beperkte doorgroeimogelijkheden zijn omwille van de structuur. Maakt dat ik ook weinig kans maak op verantwoordelijkheid over personeel en kan doorgroeien.
Na al die jaren ben ik de bouwsector ook wat beu gezien denk ik.
Wat mij ook verbaasd is dat al zo lang ik werk calculator een knelpuntberoep is, maar als ik dan zie hoe weinig moeite ze doen om ze te behouden snap ik het wel.
Ik vind het persoonlijk aan de lage kant.

Maar dit zijn de cijfers :

Ik vind het persoonlijk aan de lage kant.

Maar dit zijn de cijfers :
Langs de andere kant ben je ook maar calculator natuurlijk en is de bouw niet de sector waar gigantisch veel poen te scheppen valt als werknemer.

Langs de andere kant ben je ook maar calculator natuurlijk en is de bouw niet de sector waar gigantisch veel poen te scheppen valt als werknemer.
Dat is toch behoorlijk achterhaald intussen. Het is geen petrochemie, akkoord. Maar door de gigantische vraag naar technische profielen die gewoon niet ingevuld geraken zijn de lonen de laatste jaren echt wel flink toegenomen. Het is soms zelfs zo dat je gewoon krijgt wat je vraagt, mits je aan kan tonen dat jij de persoon bent waar ze intussen al 2 jaar een vacature voor hebben open staan.

Betreft calculator an sich: het is een job met net wat minder stress en verantwoordelijkheid dan project en werfleiding dus loon ligt net wat lager. de vacatures raken echter evenzeer maar met moeite ingevuld. In het geval van het loon dat hier eerder werd gepost lijkt 500 bruto extra en wat nettovergoedingen de norm voor zijn profiel.

Terug
Bovenaan