Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Onlangs gehoord van een dierenarts in loondienst: 2000 bruto voor een voltijdse
6j zware universitaire opleiding..
Bij de dierenartsen is het gewoonweg de arbeidsmarkt, er studeren er veel te veel af. Vandaar ook het toelatingsexamen vanaf volgend jaar. Compleet onzinnig om 2-3 keer te veel mensen op te leiden dan er nodig zijn terwijl dat een van de duurste opleidingen is en de studenten vaak in een sector terecht komen waar een ander diploma geschikter zou zijn. + hollanders die van ons systeem ‘profiteren’ (nu ja, ik zou het zelf ook doen natuurlijk) doordat ze hier zonder probleem de opleiding kunnen aanvatten wanneer ze in NL niet geselecteerd zijn en dan achteraf terug naar daar verhuizen.

Van plan om altijd in Noorwegen te blijven?

Voor mij toch te koud en donker om daar te wonen denk ik. :biglaugh:
Ik heb een jaar geleden nog voor een Finance Manager rol gekeken in Oslo. Brutoloon lag hoger dan hier, maar er gingen nog veel belastingen van af en de levenskosten in Oslo lag ook belachelijk hoog. Toch voor een appartement en de bijhorende kosten.
Als ik naar Noorwegen ga zal het voor de natuur zijn :-)

Dus loonvoorstel gekregen, maar beetje dubbel gevoel. Ik heb nog niet getekend maar dit zou het zijn:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: NMCT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT (PC 200)
Huidige functie: Frontend Developer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (voornamelijk thuis werk, mag naar kantoor als ik wil)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3014 -- 3150
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2040 -- geen idee
Nettovergoedingen: 190 euro (forfaitaire OK) -- 145 euro (carwash + kantoormateriaal) + 120 euro maaltijdvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + muis -- Laptop + muis + toetsenbord + lapstopstand
Maaltijdcheques: ja -- nee
Ecocheques: nee -- ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): niets -- 100 euro gsm abo + internet + budget voor house office (bureaustoel, standing desk,..) + 1000 euro per jaar voor conferenties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 2 dagen thuis -- thuis, maar mag naar kantoor als ik wil
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Audi A4 -- Ja, maar nog niet zeker welke auto: categorie 2 (A4 zal moeilijk zijn aangezien benzine/diesel duurder wordt)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 31 -- 20

Aantal vakantiedagen is wel enorm weinig. Bruto is ook niet schitterend, maar met nettovergoedingen compenseert dit een beetje.
Vind het financieel niet de moeite, maar de jobinhoud spreekt mij wel enorm aan en is uitdagender dan wat ik nu doe.
Ik heb het even volledig anders aangepakt, het zit al lang in mijn hoofd en door het magere loonvoorstel van vorige week, heb ik de knoop doorgehakt.

Vandaag voorstel gekregen van 3800 bruto + 100 netto vergoeding + auto etc bij een consultancy bedrijf. In samenspraak hebben we besloten dat ik even in loondienst ga met dit loonvoorstel om op korte termijn over te schakelen naar freelancer. Zo is de overstap naar freelance gemakkelijker en zit ik direct al bij een klant zodat ik niet zonder inkomen val :)

vreemd, het is net over het algemeen gevaarlijker voor een consultingbedrijf om iemand éérst in loondienst te nemen en daarna zelfstandig voor die firma te laten werken (ivm schijnzelfstandigheid)

vreemd, het is net over het algemeen gevaarlijker voor een consultingbedrijf om iemand éérst in loondienst te nemen en daarna zelfstandig voor die firma te laten werken (ivm schijnzelfstandigheid)
Nee toch want ik ben op moment ik in loondienst ben toch nog geen zelfstandige?

Nee toch want ik ben op moment ik in loondienst ben toch nog geen zelfstandige?
Nee maar plots verander je binnen hetzelfde bedrijf van loondienst naar freelancer. Dat is terug iets dichter te linken aan schijnzelfstandigheid en dat heeft de staat niet graag natuurlijk. Maar daar contacteer je best je boekhouder voor.
Ik ken er zelf te weinig van, maar aangezien er zoveel zijn die het doen zijn er wel manieren denk ik.

Van plan om altijd in Noorwegen te blijven?

Voor mij toch te koud en donker om daar te wonen denk ik. :biglaugh:
De keren dat ik overwogen heb om terug te komen is het 2 dingen die ons tegenhouden

- heel moeilijk voor mijn vriendin om in belgie goed betaald werk te vinden
- werkcultuur in belgië is imo idioot.

pro zouden zijn
- familie
- meer mogelijkheden qua producten die je kan kopen op alle vlak
- meer bescherming van de huiseigenaar, autorijder, etc

Bij de dierenartsen is het gewoonweg de arbeidsmarkt, er studeren er veel te veel af. Vandaar ook het toelatingsexamen vanaf volgend jaar. Compleet onzinnig om 2-3 keer te veel mensen op te leiden dan er nodig zijn terwijl dat een van de duurste opleidingen is en de studenten vaak in een sector terecht komen waar een ander diploma geschikter zou zijn. + hollanders die van ons systeem ‘profiteren’ (nu ja, ik zou het zelf ook doen natuurlijk) doordat ze hier zonder probleem de opleiding kunnen aanvatten wanneer ze in NL niet geselecteerd zijn en dan achteraf terug naar daar verhuizen.
En dan nog niet vergeten, wat als... je dan dierenarts wordt.
Vroeger lieten mensen een dier inslapen, vandaag worden er dure operaties uitgevoerd. Waar de klanten eerst op toezeggen, maar die ze nadien niet kunnen betalen. Leven van een veearts is geen evidentie.

Op welk vlak?
Op welk vlak niet eigenlijk. Vandaag heeft een collega nog ingebeld met zware verkoudheid tot en met en hoofdpijn.
Ik vraag me af: waarom doen mensen dit zichzelf toch aan?
Het was niet eens een cruciale of belangrijke meeting, ze kon perfect zich ziek gemeld hebben en meeting kon heel gemakkelijk verplaatst worden.

Op welk vlak niet eigenlijk. Vandaag heeft een collega nog ingebeld met zware verkoudheid tot en met en hoofdpijn.
Het was niet eens een cruciale of belangrijke meeting, ze kon perfect zich ziek gemeld hebben en meeting kon heel gemakkelijk verplaatst worden.
Hangt toch sterk af van bedrijf. Bij mij wordt het sterk gestimuleerd om thuis te blijven / niet te werken als je ziek bent. Als je dan toch nog werkt is het omdat je het echt wil of omdat je je werk niet kan loslaten.

Hangt toch sterk af van bedrijf. Bij mij wordt het sterk gestimuleerd om thuis te blijven / niet te werken als je ziek bent. Als je dan toch nog werkt is het omdat je het echt wil of omdat je je werk niet kan loslaten.
Ik heb zowel gisteren als vandaag één van mijn mederwerkers aangegeven om niet te werken wegens ziek. Wanneer je ziek bent, moet je rusten volgens mij.

Ik merk waar ik werk dat er toch wel een tendens is om met zich niet meer ziek te melden, maar te vragen voor een extra dagje thuiswerk.
Maar of dat goed is?

Recent nog: collega (andere afdeling) diverse malen proberen contacteren. Geen reactie.
Ineens: “hoi Biljart, ik voelde me vandaag niet goed en ik werk van thuis, maar ik loop al een hele dag tussen laptop en de pot”.

Tja, dat ze zich dan ziek zetten hè, maar ja dan zegt HR: “ze doen dan toch nog iets”.
(Pas op, HR zegt niet dat ze moeten werken).

En dan op einde vh jaar: “ja jongens en meisjes, het ziekteverzuim is gedaald sinds Corona!”.
Ja hoe zou dat komen? Grens tussen ziek en thuiswerk is aan het vervagen.

Ik merk waar ik werk dat er toch wel een tendens is om met zich niet meer ziek te melden, maar te vragen voor een extra dagje thuiswerk.
Maar of dat goed is?

Recent nog: collega (andere afdeling) diverse malen proberen contacteren. Geen reactie.
Ineens: “hoi Biljart, ik voelde me vandaag niet goed en ik werk van thuis, maar ik loop al een hele dag tussen laptop en de pot”.

Tja, dat ze zich dan ziek zetten hè, maar ja dan zegt HR: “ze doen dan toch nog iets”.
(Pas op, HR zegt niet dat ze moeten werken).

En dan op einde vh jaar: “ja jongens en meisjes, het ziekteverzuim is gedaald sinds Corona!”.
Ja hoe zou dat komen? Grens tussen ziek en thuiswerk is aan het vervagen.
Maar daar is niet altijd per definitie een probleem mee. Mensen die licht verkouden zijn kunnen werken, maar komen niet meer naar kantoor, om maar een voorbeeld te geven.

Maar daar is niet altijd per definitie een probleem mee. Mensen die licht verkouden zijn kunnen werken, maar komen niet meer naar kantoor, om maar een voorbeeld te geven.
Dat is zeker.

Laat die ziektekiemen maar buiten en via teams of zoom kan men ook deelnemen aan meetings.

Ik merk vooral dat het verschil in thuiswerk tussen werknemers gigantisch groot is, bepaalde werknemers hebben nood aan controle en taken terwijl anderen zichzelf ontplooien en zelf meer initiatief gaan nemen. Beetje los van ziekte maar goed. Als je ziek bent ben je idd gewoon het beste thuis.

Precies of dat enkel in Belgie gebeurt? Ik heb lange tijd in Zwitserland gewerkt en de werkcultuur in Belgie ervaar ik zeker als minder zwaar. Ik vraag me dus ook wel af waar @zarathustra precies op doelt.

Terug
Bovenaan