Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik vind dat op zich wel grappig want iedereen vind zichzelf wellicht "hogere middenklasse", waardoor dat begrip zo vaag wordt dat het niets zegt.

Vanaf wanneer promoveer je weg uit de middenklasse trouwens? 150k€ netto per jaar? 250k€ per jaar? En welke inkomens zitten onder de middenklasse? 25k en lager? Niemand weet het, toch?

Maar akkoord, de hele grote verdieners zitten hier niet.
Ik dacht dat ergens de volgende verdeling gelezen te hebben:

<60% mediaaninkomen (< 2016 euro) = lagere klasse
>60% <80% van de mediaan (> 2016 < 2688)= lage middenklasse
>80% <120% (>2688 < 4032)= middenklasse
>120% <140% (<4032 < 4700)= hoge middenklasse
>140%

mediaan = 3360 euro bruto (2018)

Dat geeft wel grote verschillen in de 'hogere klasse'.

>140%

Toch een licht verschil met dit artikel: https://www.jobat.be/nl/art/hoeveel-belgen-verdienen-meer-dan-2100-euro-netto

Hoera, ik ben middenklasse... behalve dan als je corrigeert voor het feit dat je als alleenstaande een hoop belastingen extra betaalt natuurlijk en dat deze thread aantoont dat je met een lager brutoloon maar een berg extralegale voordelen toch beter af kan zijn dan iemand wiens brutoloon honderden euro's hoger ligt.

Soit, ik kan met mijn loon redelijk comfortabel leven, wel stevig aan het sparen voor een nieuwe auto... idealiter zou € 100 à 200 meer het me wel veel gemakkelijker maken, maar dat komt er in de volgende jaren (hopelijk) wel bij.
Mijn bijverdiensten (bijlessen chemie en héél af en toe horeca) liggen door corona natuurlijk ook stil, maar ik was dan nog zo'n dwaas om dat allemaal in het 'wit' te doen, dus zoveel bracht het nu ook weer niet op in verhouding tot de extra tijd die erin kroop.

>140%

Weet iemand welke bronnen van inkomen eigenlijk gebruikt worden daarvoor: Brutoloon / bonus / zelfstandigen / reserves in bedrijf / ... ik heb zo een vermoeden dat de werkelijke mediaan veel hoger zal liggen. Dat lijken mij gewoon cijfertjes om iedereen wat te sussen en de illusie te geven dat het loon nog redelijk is.

Iet of wat kleine zelfstandige zit al snel aan 500-1000 € netto per dag, je kan je al inbeelden dat dat een veelvoud wordt voor kleinere bedrijven zoals er hier in ons landje héél veel zijn. Dat is voor mij middenklasse: > 10K netto.

Je zit ook met het feit dat hogere inkomens meer mogelijkheden om andere bronnen van inkomen te genereren. Een inkomensregister zou een betere graadmeter zijn en dan ook de werkelijke verschillen weerspiegelen.

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Ind. ingenieur bouwkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10j projectingenieur infrastructuur/burgerlijke bouwkunde, 4j zijde aannemer (werfleider -> junior projectleider -> projectleider)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijke samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Studiebureau regio Antwerpen
Huidige functie: project ingenieur infrastructuur
Anciënniteit: 5 jaar huidige werkgever (10 jaar in totaal)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3890
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.400
Nettovergoedingen: 20 internet, 70 forfait dagvergoeding per maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm onbeperkt, laptop
Maaltijdcheques: €8/dag waarvan €1 eigen inbreng
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% werkgever & +- 1.5% eigen
Hospitalisatieverzekering: ja (DKV) + vrouw en dochter mee aangesloten
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie (bruto maandloon belast), omzetbaar naar andere voordelen. 'koop' hier elk jaar 5 vakantiedagen van, blijft dan nog circa 1.000 premie over die op einde van jaar wordt betaald.
Verjaardag & kerstmist is cadeaubon circa €80 zoals Bol of Kadonatie. Niet recurrente bedrijfsbonus circa €800/jaar ifv gehaalde doelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 50% hoofdkantoor berchem (=thuiswerk corona) & 50% op locatie (werven, vergaderingen)
Afstand woon/werk in km's: 25km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 25min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): opel sports tourer €118 VAA + tankkaart, (budget tot circa €30.000, minder mag ook)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 1 anciënniteitdag elke 5j, mogelijkheid om tot 5 dagen te 'kopen' via cafetariaplan
Vrijheid om verlof te nemen: vrije keuze
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja, stamtijd tussen 9u30-15u30
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: gezonde stress bij drukkere periodes, niet echt stress te noemen
Hoe vaak overuren te presteren: ifv deadlines, in de praktijd zeer zelden overuren. 5tal keer op een jaar avondvergadering (recup)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, vrij aan te vragen indien het past binnen jobinhoud
Telewerk (buiten corona-periode): ja, geen concrete regel over. In de praktijk 2x halve dag thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: op projectniveau; aansturen projectteam (tekenkamer, techniscussen,..), geen formele verantwoordelijkheid.

Weet iemand welke bronnen van inkomen eigenlijk gebruikt worden daarvoor: Brutoloon / bonus / zelfstandigen / reserves in bedrijf / ... ik heb zo een vermoeden dat de werkelijke mediaan veel hoger zal liggen. Dat lijken mij gewoon cijfertjes om iedereen wat te sussen en de illusie te geven dat het loon nog redelijk is.

Iet of wat kleine zelfstandige zit al snel aan 500-1000 € netto per dag, je kan je al inbeelden dat dat een veelvoud wordt voor kleinere bedrijven zoals er hier in ons landje héél veel zijn. Dat is voor mij middenklasse: > 10K netto.

Je zit ook met het feit dat hogere inkomens meer mogelijkheden om andere bronnen van inkomen te genereren. Een inkomensregister zou een betere graadmeter zijn en dan ook de werkelijke verschillen weerspiegelen.
Ik ken een aantal alleenwerkende zelfstandigen en daar is het eerder gemiddeld 2 a 3 netto. Die vragen een 40-45/uur en verdienen wat op materiaal. Ook wat horeca en die hebben het van de zwarte omzet.
Ik ken misschien de verkeerde categorie :)

Ik ging ook net schrijven dat het toch heel kort door de bocht is - op vorige pagina staat nog een voorbeeld van een kleine onderneming die goed draait, en aan 6,5-10k netto zit. Dat is ook geen 500-1000 netto per dag, en al zeker geen maatstaf voor de gemiddelde kleine zelfstandige imho.

Loon is ook niet de juiste graadmeter om een klasse af te bakenen. Vermogen is daarvoor meer geschikt. Een twintiger kan een hoog loon hebben maar zal waarschijnlijk nog geen groot vermogen hebben opgebouwd. Andersom zal het inkomen van een gepensioneerde lager liggen als tijdens zijn loopbaan maar heeft zo iemand al wel de kans gehad een vermogen op te bouwen.

Over de definitie van middenklasse is nogal wat onduidelijkheid. Als politieke partijen zoals PVDA maar ook opiniemakers zoals professor De Grauwe voorstellen om extra belastingen te heffen de rijken ben ik wel geïnteresseerd hoe rijk, middenklasse enz... worden gedefinieerd.

Een gezin dat maandelijks 4500 euro aan inkomsten heeft behoort tot de top 10% van Belgische inkomens. U leest het goed: een gezin. Dat kan dus een alleenstaande zijn met een goed salaris of - in veel gevallen - gezinnen met twee inkomens uit arbeid. Volgens professor De Grauwe zou een gezin dat 5000 euro netto verdient per maand100 euro extra per maand mogen afdragen. Dat zijn dus twee lonen van 2500 euro netto. Kan je je rijk noemen als je dat verdient? Volgens De Grauwe kost het de 'rijken' dus een etentje per maand in een goed restaurant. Bon, het zal wel
:)

Tweede voorstel van de professor: een éénmalige progressieve belasting op vermogen. Ook om de 'rijken' te laten betalen. Alleen ben je volgens De Professor rijk vanaf een vermogen dat hoger ligt als 1 miljoen euro. Volgens NBB is vermogen van een gezin de som van alle roerende en onroerende goederen min de schulden. De heffing zou 1% bedragen op vermogens tussen 1 en 10 miljoen euro.

Een voorbeeld:
Gezin bezit:
- Woning met waarde van 700.000 euro (afbetaald)
- Beleggingen met waarde van 200.000 euro (fondsen, aandelen, waarde van pensioensparen, VAPZ, ...)
- Tweede verblijf verkregen uit erfenis met een waarde van 500.000 euro
- Spaarrekening en deposito's met een waarde van 100.000 euro

Totaal vermogen = 1,5 miljoen

Dat gezin zal dus een éénmalige belasting betalen van 1% op het vermogen boven het miljoen. 1% van 500.000 = 5.000 euro. Dat bedrag zal dan van hun bankrekening gaan. Volgens de definitie van de nationale bank zijn alle onroerende goederen onderdeel van het vermogen dus we mogen blij zijn dat er nog niet zoiets als een vermogensregister bestaat en de waarde van je kunst, wijn, juwelen, of whatever verzameling van waardevolle spullen nog niet bekend is.

Volgens mij raakt die belasting de hogere middenklasse en niet de echte rijken. Echte rijken (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200713_91784777) hebben al aangegeven niet weigerachtig te staan tegenover een extra bijdrage door vermogenden. Alles zal er vanaf hangen hoe je vermogen definieert. Wie zijn dus de middenklasse? Nobody knows :)

https://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe- ... 10727.html

Loon is ook niet de juiste graadmeter om een klasse af te bakenen. Vermogen is daarvoor meer geschikt. Een twintiger kan een hoog loon hebben maar zal waarschijnlijk nog geen groot vermogen hebben opgebouwd. Andersom zal het inkomen van een gepensioneerde lager liggen als tijdens zijn loopbaan maar heeft zo iemand al wel de kans gehad een vermogen op te bouwen.
Aan de andere kant, als je vermogen als graadmeter neemt dan krijg je een indeling die voor een groot deel jong= lagere klasse, oud=hogere klasse zal zijn. Terwijl dat ook niet is wat mensen daaronder verstaan. Als een dertigjarige nog geen vermogen heeft maar 8000€ per maand verdient dan gaan er weinig mensen zijn die vinden dat die in een sociaal lagere klasse zit dan een kassierster die er op haar 60ste in geslaagd is haar woning van 250.000€ af te betalen. Als je klasse zou definiëren op basis van vermogen dan ga je een soort van leeftijdscorrectie moeten invoegen om niet tot onlogische resultaten te komen

Back in time... :)

Enkel ASO diploma, paar keer unief gedaan maar altijd gestopt wegens excuuskes. Uiteindelijk paar jaar logistiek werk gedaan (orderpicker) tot ik op een jobbeurs iemand tegenkwam die Nederlandstaligen zocht om in Ierland Callcenter werk te gaan doen. Nieuwe wereld ging voor me open (want ik had daar nog nooit van gehoord, dat zoiets int buitenland gedaan werd). 2 jaar in Ierland gezeten. Werd het wat beu, het land was vrij saai.
Dan CV naar andere Europese landen gestuurd om daar in callcenters te gaan werken. Polen speelde het snelst op de bal, et voila. Nu aan mijn 8ste jaar Polen bezig.
Heel boeiend. Kon je Pools of heb je dat a la minute moeten aanleren?

Ik ga me is hier ten slachtoffer gooien :D

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Grafisch& digitale media
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7.5 jaar (2.5jaar bedrijf 1 en nu 5jaar in bedrijf 2)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): papier (reclame)
Huidige functie: Business Unit manager
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

Maand salaris (bruto): 3000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2350
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Herenthout
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen
Afstand woon/werk in tijd: +-55km
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: / ken ik niet uit men hoofd 22?
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: nee en ja (heb veel vrijheid :) )
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, in mijn sector is het wel pushen
Hoe vaak overuren te presteren: te veel :) reken maar op 2 uur per dag
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 2 ontwerpers, 2 verkopers

Goh ja. Het is al meermaals bewezen dat 'middenklasse' te pas & te onpas gebruikt wordt. Vrijwel iedereen vind van zichzelf dat men tot de middenklasse behoord, zelfs velen in de top 10% & de bottom 10%.
Bij gevolg is die term zo breed dat die feitelijk enkel nut heeft in gevallen dat je met de vage term iets wilt bereiken. Meestal zijn dat dus de politiekers die zeggen dat men zeker de middenklasse niet zal raken.

Ikzelf ben niet anders. Ik vind van mezelf ook dat ik gewoon middenklasse ben (als alleenstaande dus).
Ik ben alles behalve 'rijk' en zal mezelf dat dus nooit noemen. Onder 'rijk' versta ik toch nog wel iets heel anders.
Maar ga van mezelf uiteraard ook niet zeggen dat ik 'arm' ben want ik kom niet echt iets te kort.

Dus ...
Heb ik hier al meermaals cijfers zien passeren die een pak hoger liggen dan wat ik maandelijks zie verschijnen? --> Oh yeah
Kan het meer? Wil ik meer? -> Altijd!
Kom ik toe? Kom ik te kort? --> Ik kom toe & kan nog wa sparen

Of als iemand anders het eens moet zeggen ... https://www.sampol.be/2019/01/wie-is-de-middenklasse-en-wat-denkt-ze :whistle:
Da's nog redelijk recent.

Ik ga me is hier ten slachtoffer gooien :D

1. PERSONALIA
Opleiding: Grafisch& digitale media
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7.5 jaar (2.5jaar bedrijf 1 en nu 5jaar in bedrijf 2)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): papier (reclame)
Huidige functie: Business Unit manager
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

Maand salaris (bruto): 3000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2350
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Herenthout
Afstand woon/werk in km's: Antwerpen
Afstand woon/werk in tijd: +-55km
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: / ken ik niet uit men hoofd 22?
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: nee en ja (heb veel vrijheid :) )
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, in mijn sector is het wel pushen
Hoe vaak overuren te presteren: te veel :) reken maar op 2 uur per dag
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 2 ontwerpers, 2 verkopers
Heel wat nettovergoedingen? Want de bruto-netto verhouding zit wat scheef.

1. PERSONALIA
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10 (huidige job 4 maanden)
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200, Telecom
Huidige functie: Senior System Engineer
Anciënniteit: 2j als Junior, 8 als System Engineer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 4063
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2520
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (25GB data), laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4,5% op alles wat onder wettelijk pensioenplafond zit, 15% op alles wat erboven zit
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten, korting op producten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen (niet te specifiek)
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Audi A4, VAA nog geen idee > momenteel aanloopwagen met VAA 217 euro, budget 625 euro, tankkaart BE)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nog geen, maar krijgen we wel op anciënniteit
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (niet oproepbaar)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): tijdens corona-periode 100%, na corona zal dat 2d kantoor/3 thuis worden (of meer op kantoor als je dat wil)
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Had een paar pagina's terug nog een salaris uit Polen gezien dus het leek me wel interessant om mijn hier ook te posten.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Niet getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT
Huidige functie: IT Project Manager
Anciënniteit: 2j bij deze werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37,5u/week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/week

Maand salaris (bruto): 3800 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2500 euro
Nettovergoedingen: /

Al bij al erg tevreden hier mee. Er zit nog veel marge op welke lonen mogelijk zijn als ik doorgroei tot management.

Dat was ik. Leuk om te zien dat er hier nog mensen zitten in Polen :)
Niet dat ik iets in twijfel wil trekken, maar uw netto salaris lijkt mij wat sterk naar boven afgerond, tenzij er bonussen inbegrepen zijn. Maar daaronder zet ge dan weer van niet.
Gelet op uw ziekteverzekering en vakantiedagen, en uw netto/bruto verhouding, werkt ge niet via B2B maar onder vast contract. Dus met "zware" belastingsvoet boven 86k PLN.

Goed, niet veel van belang, 't scheelt maar paar honderd euro (al is dat in Polen wel wat opvallender dan in Belgie) op maandbasis.

Wat specifiek doet ge van IT Projecten?

Netto heb ik het inderdaad bekeken zonder bonussen. In de eerste maand van het jaar zit ik aan ~2650 euro netto, en vanaf dat ik in de hogere belastingsschijf val zit ik aan ~2150 euro netto per maand. Gemiddeld kom je dan uit op pakweg ~2500 per maand exclusief bonus.

B2B contract is enkel handig wanneer je bij een van de dozijnen IT Consultancy bedrijven werkt, die je dan bij een grote multinational stoppen. Maar qua carrière mogelijkheden heb je dan niet veel. Althans, dat is mijn ervaring hier. Ikzelf werk onder een UoP contract.

Ik doe enkel software projecten qua IT.

Hoe zijt ge hier terechtgekomen?

Over de definitie van middenklasse is nogal wat onduidelijkheid. Als politieke partijen zoals PVDA maar ook opiniemakers zoals professor De Grauwe voorstellen om extra belastingen te heffen de rijken ben ik wel geïnteresseerd hoe rijk, middenklasse enz... worden gedefinieerd.

...

Volgens mij raakt die belasting de hogere middenklasse en niet de echte rijken. Echte rijken (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200713_91784777) hebben al aangegeven niet weigerachtig te staan tegenover een extra bijdrage door vermogenden. Alles zal er vanaf hangen hoe je vermogen definieert. Wie zijn dus de middenklasse? Nobody knows :)

https://www.knack.be/nieuws/belgie/hoe- ... 10727.html

PVDA heeft de neiging om bijna iedereen als "rijk" te bestempelen als het hen goed uitkomt. Maar dan moet je wel weten dat veel van die mensen die populistische praat verkopen over de rijken belasten, zelf een pak meer of zelfs een veelvoud verdienen dan die zogenaamde rijken (bv. parlementslid = bijna € 6000 bruto basisvergoeding).

Zoals altijd zal de middenklasse geraakt worden als er zo'n maatregelen doorkomen, terwijl de echt rijken alle mogelijkheden hebben om eraan te ontsnappen.
Vooral erg voor wie dan net teveel verdient of heeft, en daardoor aan het eind van de rit minder overhoudt dan mensen die minder verdienen of sparen (vooral dat laatste is gewoon erg)

Terug
Bovenaan