Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het is hier dan ook de crème de la crème die samenhokken é
Niet akkoord. Ik ben hier nog maar weinig mensen tegengekomen met een echt hoog loon. Ik denk dat je zou verschieten wat enkele ondernemers, zelfstandigen, oudere zakenlui zoal verdienen.

De populatie die hier post is goed bovengemiddeld met hier en daar een uitschieter. Ze hebben wel vaak iets gemeenschappelijk: of universitair of ondernemend of goede sector of gevaarlijke job.
Het zijn mensen die vlot een lening kunnen aangaan en kunnen genieten van het leven. Maar bij het verliezen van hun job of een andere tegenvaller moeten die vaak weldegelijk opletten. Het is eerder de hogere middenklasse.

De crème de la crème kunnen wel tegen een stootje ;)

Er was vroeger een app waar je je inkomen en kapitaal kon ingeven, en zo bepalen waar je jezelf bevond, ten opzichte van de rest van de wereld. Ik ben toen toch echt geschrokken...

Er was vroeger een app waar je je inkomen en kapitaal kon ingeven, en zo bepalen waar je jezelf bevond, ten opzichte van de rest van de wereld. Ik ben toen toch echt geschrokken...

😱 Ik blijk tot de 10% armsten te horen met mijn inkomen en 1kind.
Ik dacht dat 40% armer was dan mij 🙈
On the plus side: ik beschouw mezelf totaal niet als arm. 🤷🏼‍♀️

Bedankt voor de link.
Ik was een beetje verbaasd over de cijfers. Wanneer ik mijn inkomsten na belastingen ingaf stond ik aangegeven bij de 10% rijkste gezinnen, maar dacht dat ik toch hoger in de piramide zat. Maar het is gewoon opgedeeld per 10%, in de oude app was het per %..

Even gespeeld met de simulator, vanaf 80 kEUR inkomsten na belastingen ben je bij de 10% beste verdieners in dit land.
En bij 65 kEUR inkomsten na belastingen zit je bij de 20% best verdienenden in dit land

Ook straf. In België vindt 17% dat er minder inspanningen moeten geleverd worden om de inkomstenverschillen te doen dalen.

Ik ben daar bij. Iedereen klaagt hier altijd dat je bij een opslag amper nog iets overhoudt. Er worden m.i. in Belgie meer dan voldoende inspanningen gedaan om de kloof tussen arm en rijk niet te laten groeien, zeker als je vergelijkt met de rest van de wereld.

Ik vind de methodiek om met gezinsinkomen te rekenen maar twijfelachtig tbh. Een rijke alleenstaande, is arm als hij 3 kinderen heeft met hetzelfde inkomen.

Ik ben daar bij. Iedereen klaagt hier altijd dat je bij een opslag amper nog iets overhoudt. Er worden m.i. in Belgie meer dan voldoende inspanningen gedaan om de kloof tussen arm en rijk niet te laten groeien, zeker als je vergelijkt met de rest van de wereld.

Ik vind de methodiek om met gezinsinkomen te rekenen maar twijfelachtig tbh. Een rijke alleenstaande, is arm als hij 3 kinderen heeft met hetzelfde inkomen.
Je kan ook zeggen "Iedereen klaagt"

Er je verwart een aantal dingen.
  • Ik heb nergens gezegd dat de belastingen op loon moeten stijgen. Daar hebben we in België een toppositie. Maar belastingen op consumptie en kapitaal en vastgoed zijn erg laag. Het is met andere woorden de middenklasse die hier disproportioneel belastingen ophoest
  • Er zijn nog steeds veel te veel mensen in dit land die werken en alsnog in armoede leven. De reden dat die werkende mensen in armoede leven is omdat onsbeleid gericht is op een model met tweeverdienende gezinnen. Let op, we doen het beter dan het gemiddelde, maar niet goed genoeg.

Ik vraag me wel een beetje het nut van dit topic af als enkel degene hier posten met zulke lonen. Het geeft echt een totaal vertekend beeld over wat de gemiddelde mens zou moeten verdienen.

iemand die minder verdient gaat bijna beginnen denken dat hij zwaar onderbetaald wordt en een andere job gaan zoeken.

En nee ik ga het voorbeeld niet geven, want door de premies die ik krijg zit ik ook wel op het gemiddelde hier.
Ik vind dit net leuk, dit geeft inzicht in wat de mogelijkheden zijn met een bepaald diploma/in een bepaalde sector.

Er zitten nu eenmaal veel It-ers op dit forum of ingenieurs in hoger projectmanagement.
De IT-sector is mij compleet vreemd,maar blijkbaar zijn daar hogere lonen te rapen. Het is mij ook niet echt duidelijk wat die mensen exact doen, ik lees hier vaak termen als stack development, etc, maar moet toegeven dat ik er geen hol van begrijp.(Eenstack pointer en registers dat zegt me nog iets uit de lessen electronica ).

Veel hoge lonen zijn ook verantwoord omdat er groter geld met gemoeid is en de loonkost ondergeschikt is aan de andere kosten (zoals in Bimmer zijn sector).

Uiteindelijk is iedereen vrij om in een bepaalde sector te gaan werken, al spelen demografische factoren ook wel mee, ik zou bv. niet elke dag van de kust naar Antwerpen of Brussel pendelen, ik vind zelf Brugge (30/35min enkel al ver )maar veel mensen maken er geen probleem van om lang te pendelen, tot 12/15u per week. Pendelen loont in zekere zin op het totale loon, maar het moet natuurlijk haalbaar zijn met je privé leven. Ik denk dat een thuiswerkbeleid, wat nu door corona sterk ingeburgerd geraakt, mensen zal aanzetten om nog meer over de provinciegrenzen te gaan solliciteren.

Ik vind dit net leuk, dit geeft inzicht in wat de mogelijkheden zijn met een bepaald diploma/in een bepaalde sector.

Er zitten nu eenmaal veel It-ers op dit forum of ingenieurs in hoger projectmanagement.
De IT-sector is mij compleet vreemd,maar blijkbaar zijn daar hogere lonen te rapen. Het is mij ook niet echt duidelijk wat die mensen exact doen, ik lees hier vaak termen als stack development, etc, maar moet toegeven dat ik er geen hol van begrijp.(Eenstack pointer en registers dat zegt me nog iets uit de lessen electronica ).

Veel hoge lonen zijn ook verantwoord omdat er groter geld met gemoeid is en de loonkost ondergeschikt is aan de andere kosten (zoals in Bimmer zijn sector).

Uiteindelijk is iedereen vrij om in een bepaalde sector te gaan werken, al spelen demografische factoren ook wel mee, ik zou bv. niet elke dag van de kust naar Antwerpen of Brussel pendelen, ik vind zelf Brugge (30/35min enkel al ver )maar veel mensen maken er geen probleem van om lang te pendelen, tot 12/15u per week. Pendelen loont in zekere zin op het totale loon, maar het moet natuurlijk haalbaar zijn met je privé leven. Ik denk dat een thuiswerkbeleid, wat nu door corona sterk ingeburgerd geraakt, mensen zal aanzetten om nog meer over de provinciegrenzen te gaan solliciteren.
Welja dan vind ik het wel niet juist dat je zegt dat je kan vergelijken wat je kan verwachten voor een gelijkaardige job. Iemand die in Brussel werkt zal voor dezelfde job veel meer verdienen dan iemand die dezelfde job in een boerengat in West Vlaanderen doet zoals je eigenlijk zelf ook juist zei.

Ik vraag me wel af of dat thuiswerk na de corona idd zo zal blijven of terug weg zal vallen.

Welja dan vind ik het wel niet juist dat je zegt dat je kan vergelijken wat je kan verwachten voor een gelijkaardige job. Iemand die in Brussel werkt zal voor dezelfde job veel meer verdienen dan iemand die dezelfde job in een boerengat in West Vlaanderen doet zoals je eigenlijk zelf ook juist zei.

Ik vraag me wel af of dat thuiswerk na de corona idd zo zal blijven of terug weg zal vallen.
Je kiest natuurlijk niet waar je geboren wordt. In Brussel zal de woonkost dan ook een pak duurder zijn dan in pakweg Woesten of Lo-Reninge. De vraag is dan ook of je uit een dorp met een lage woonkost naar de hoofdstad wilt pendelen voor een hoger loon, of liever gewoon om 8u naar je werk vertrekt en om 17u weer thuis komt.

Ook eens invullen. Ik werk wel in Polen, dus alles moet geconverteerd worden van Poolse zloty naar Euro, dus sommige bedragen zullen "vreemd" lijken. Volgens de compareyourincome website behoor ik tot de rijkste 10% van het land, en ik moet al jarenlang sparen om een huis te kunnen kopen (met 20% eigen inbreng).

Anyway, here goes.

1. PERSONALIA
Leeftijd: Dit jaar 35.
Opleiding: ASO (Economie-Moderne Talen)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Totale beroepservaring is pakweg 11-12 jaar.
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd.
Aantal kinderen ten laste: 1, binnenkort 2.

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT ServiceDesk / CallCenter
Huidige functie: Service Desk Lead/Manager
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 per week
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 per week + overuren (30 per maand gemiddeld, afgelopen 2 jaren)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2.465
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1.670 (zonder netto vergoeding want ik krijg enkel een kwartaalbonus, geen maandelijkse bonus)
Nettovergoedingen: Om de 3 maanden 229 euro gemiddeld.
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen
BedrijfsGSM/laptop: GSM (dat prive gebruikt kan worden, onbeperkt bellen+sms+data. Paar jaar terug per ongeluk Roaming laten aanstaan buiten de EU. Rekening van bijna 1000 euro. Wel moeten uitleggen en beloven beter op te letten, niet moeten betalen) + laptop (kan niet prive gebruikt worden want alles is afgeblokt)
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: Poolse ziekteverzekering bij een privekliniek. Gratis naar dokter enzo.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Levensverzekering. Sportkaart (gratis gaan zwemmen, gratis naar de gym, etc)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gdansk, Polen
Afstand woon/werk in km's: Voor de Covid: 2 km. Nu werken we van huis uit en ben ik ondertussen verhuisd. Als we terug naar kantoor zouden gaan -> 30 km
Afstand woon/werk in tijd: Voor de Covid: 15 minuten per fiets. Tijdens Covid: 0. Na Covid: 1 uur trein/bus of 1 uur fiets in zomer.
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): n/a
Vakantiedagen (andere extra): n/a
Vrijheid om verlof te nemen: Ja.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: neen
Glijdende werkuren: Als Lead/Manager mag ik beetje kiezen, al gebiedt mijn verantwoordelijkheidszin me ongeveer dezelfde uren na te leven als mijn team.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel veel. SLA's moeten niet groen zijn, maar donkergroen. Je hebt 10 mensen nodig? Sorry, zorg maar dat je het met 7 kan. Geen tijd voor te trainen? Doe maar OT in het weekend. Een van uw agents heeft iets verkeerd gezegd? Geef maar een ganse RCA over het waarom, en hoe je dit plant eruit te krijgen.
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de drukte. Soms op een week of twee niets, dan elke dag 2-3 uur. Gemiddeld laatste 2 jaar ongeveer 30 uur per maand extra.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja/Neen. Enkel "interne" trainingen waarvoor een bedrijfscertificaat gegeven wordt, en via Udemy kunnen trainingen gevolgd worden, maar aanbod is beperkt. Af en toe kunnen er vouchers gewonnen worden om ITIL / AWS / Amazon certificaten te behalen. Zelf betalen, als je slaagt, krijg je terugbetaald.
Telewerk (buiten corona-periode): Pre-Covid: neen. Post-Covid: Ja.
Verantwoordelijkheid over personeel: 16 mensen (4 jaar terug nog 22, maar goed, optimalisatie, optimalisatie)

Is toch eigenlijk niet raar ? Je hebt een kind en werkt deeltijds. Dan zit je er al snel bij.
Ik ga niet in detail treden, maar ik heb nu 1550 euro.
Net even opgezocht, met een leefloon zou ik 1330 euro hebben. Daar zit ik honderden euro's boven en toch tot de armste 10% behoren, dat had ik niet verwacht.

Net even opgezocht, met een leefloon zou ik 1330 euro hebben. Daar zit ik honderden euro's boven en toch tot de armste 10% behoren, dat had ik niet verwacht.

Dat is omdat er gerekend wordt op basis van gezinsituatie, en daar jij 1 kind hebt, is jullie inkomen per capita lager dan een alleenstaande leefloner bv.

Moet je eigenlijk het kindergeld ook niet daarbij optellen ?
Want als je geen kinderen hebt dan hoor je bij dat loon (zowel 1500 als 1600) bij de groep dat er 30% armeren zijn?

Tja, als ik daar "mijn helft" (wordt gestort op een kindrekening) bij zou tellen oftewel 93:2= 46.5 euro, blijf ik bij die 10%. Maakt dus geen verschil.

Correctie, geen 93 euro kindergeld maar 95.81 blijkbaar 😉

Ook eens invullen. Ik werk wel in Polen, dus alles moet geconverteerd worden van Poolse zloty naar Euro, dus sommige bedragen zullen "vreemd" lijken. Volgens de compareyourincome website behoor ik tot de rijkste 10% van het land, en ik moet al jarenlang sparen om een huis te kunnen kopen (met 20% eigen inbreng).

Anyway, here goes.
...
Hoe ben je daar terecht gekomen?

Lijkt me inderdaad zeker geen slecht loon voor Polen, alhoewel ik geen idee heb hoe duur de grotere steden zijn in vergelijking met België.

Hoe ben je daar terecht gekomen?

Lijkt me inderdaad zeker geen slecht loon voor Polen, alhoewel ik geen idee heb hoe duur de grotere steden zijn in vergelijking met België.

Back in time... :)

Enkel ASO diploma, paar keer unief gedaan maar altijd gestopt wegens excuuskes. Uiteindelijk paar jaar logistiek werk gedaan (orderpicker) tot ik op een jobbeurs iemand tegenkwam die Nederlandstaligen zocht om in Ierland Callcenter werk te gaan doen. Nieuwe wereld ging voor me open (want ik had daar nog nooit van gehoord, dat zoiets int buitenland gedaan werd). 2 jaar in Ierland gezeten. Werd het wat beu, het land was vrij saai.
Dan CV naar andere Europese landen gestuurd om daar in callcenters te gaan werken. Polen speelde het snelst op de bal, et voila. Nu aan mijn 8ste jaar Polen bezig.

Niet akkoord. Ik ben hier nog maar weinig mensen tegengekomen met een echt hoog loon. Ik denk dat je zou verschieten wat enkele ondernemers, zelfstandigen, oudere zakenlui zoal verdienen.

De populatie die hier post is goed bovengemiddeld met hier en daar een uitschieter. Ze hebben wel vaak iets gemeenschappelijk: of universitair of ondernemend of goede sector of gevaarlijke job.
Het zijn mensen die vlot een lening kunnen aangaan en kunnen genieten van het leven. Maar bij het verliezen van hun job of een andere tegenvaller moeten die vaak weldegelijk opletten. Het is eerder de hogere middenklasse.

Ik vind dat op zich wel grappig want iedereen vind zichzelf wellicht "hogere middenklasse", waardoor dat begrip zo vaag wordt dat het niets zegt.

Vanaf wanneer promoveer je weg uit de middenklasse trouwens? 150k€ netto per jaar? 250k€ per jaar? En welke inkomens zitten onder de middenklasse? 25k en lager? Niemand weet het, toch?

Maar akkoord, de hele grote verdieners zitten hier niet.

Terug
Bovenaan