Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Aan de recruiters of mensen met ervaring op dat vlak: hoe zit het spel in elkaar rond financiele voorstellen.
Is er überhaupt een spel dat wordt gespeeld, of moeten ook recruiters tegenwoordig (voor grote bedrijven) dansen naar de pijpen van wat Finance/Procurement beslist? En dan rondjes blijven draaien tot procurement stop zegt of de vragende partij(/sollicitant) tevreden is? :p

Valt mij (ook binnen mijn omgeving) op hoe traag dat soms allemaal gaat.

Aan de recruiters of mensen met ervaring op dat vlak: hoe zit het spel in elkaar rond financiele voorstellen.
Is er überhaupt een spel dat wordt gespeeld, of moeten ook recruiters tegenwoordig (voor grote bedrijven) dansen naar de pijpen van wat Finance/Procurement beslist? En dan rondjes blijven draaien tot procurement stop zegt of de vragende partij(/sollicitant) tevreden is? :p

Valt mij (ook binnen mijn omgeving) op hoe traag dat soms allemaal gaat.
Tgoh bij ons doet de business manager intern een voorstel en stuurt dat op naar HR + business unit director. Zij gaan dat benchmarken met de salarissen intern + extern en dit (vaak licht aangepast) voorstel wordt uitgestuurd naar de sollicitant.

Per skills/leeftijd/functie is er een vork en meestal is dit dus een oefening om de sollicitant in te schalen binnen de juiste vork, maar wel nog wat "low ballen".
Indien de sollicitant dat accepteert, dan is er een deal. En bij goede prestaties is er bij opslag rondes wat meer ruimte om een opslag te voorzien binnen die vork.
Als de sollicitant wil onderhandelen, dan bekijken business mgr, HR en business unit director samen welk tegenvoorstel er kan gedaan worden, indien we echt de sollicitant willen aantrekken. Maar heel veel meer zal daar niet bijkomen.

Als we iemand veel te hoog binnenhalen, dan gaan we dingen intern scheeftrekken en dat is niet de bedoeling. En we betalen in de sector redelijk competitief, dus de kans dat de sollicitant significant meer voorgesteld krijgt bij een directe concurrent is relatief laag.

Tgoh bij ons doet de business manager intern een voorstel en stuurt dat op naar HR + business unit director. Zij gaan dat benchmarken met de salarissen intern + extern en dit (vaak licht aangepast) voorstel wordt uitgestuurd naar de sollicitant.

Per skills/leeftijd/functie is er een vork en meestal is dit dus een oefening om de sollicitant in te schalen binnen de juiste vork, maar wel nog wat "low ballen".

En wat zie jij onder "low ballen"? Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ik heb vrienden die heel transparant waren over hun huidige pakket en aangaven zeker niet voor "minder" te willen gaan werken, om dan gewoon een aanbod te krijgen dat minder was :unsure:

En wat zie jij onder "low ballen"? Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar ik heb vrienden die heel transparant waren over hun huidige pakket en aangaven zeker niet voor "minder" te willen gaan werken, om dan gewoon een aanbod te krijgen dat minder was :unsure:
Concreet voorbeeld.

Er komt vandaag een Bio/Burgerlijk/Industrieel ingenieur bij ons op gesprek met 3j ervaring.
We geven na enkele interviews een "go" en we zijn redelijk overtuigd.

Iemand met 3j ervaring schalen we in als medior consultant. Daar hoort een loonvork bij van €2800-€3800 bruto/maand.
Uit de gesprekken en de CV zijn we wel overtuigd dat die de juiste mindset heeft, past binnen ons bedrijf en ook relevante ervaring en skills bezit.

Een soortgelijk profiel heeft bij ons dan ong. €3200 bruto. Maar we kennen die persoon, hebben daar reeds in geïnvesteerd etc. De kandidaat inschatten blijft een risico. We "low ballen" dus een beetje en doen een voorstel van €3000 bruto (we gaan er ook ergens vanuit dat de kandidaat vandaag daar net onder of op zit). Maar hier zit wel nog onderhandelingsmarge op tot een +-€3300 bruto. We gaan die niet binnenhalen aan de top van de loonvork (€3800).

Enkel in uitzonderlijke omstandigheden: top CV, unieke projecten en verwezenlijkingen dat we boven het niveau inschalen van onze huidige vergelijkbare werknemers, drietalig, certificaten en we echt de vacature moeten invullen, dan durven we richting de bovenkant van de vork te gaan. Met de melding dat bij goede prestaties een promotie naar de volgende loonvork niet al te lang op zich zal wachten. Maar dan spreken we al over de "high potentials met een track record".

Je vrienden:
  1. Hebben al een marktconform pakket
  2. Kwamen niet goed over tijdens interviews
  3. Overschatten hun skills/CV
  4. Solliciteren voor jobs waar het salarisplafond eerder laag is of verkeerde industrie.
  5. Of hebben het slecht aangepakt (niet overal werkt het zoals ik het beschreven heb)

Laatst bewerkt:
@Niklas Nog een bedenking. Transparant zijn over het huidig loon speelt jammer genoeg voor de kandidaat wel enorm in het voordeel van de werkgever. Er bestaan verschillende theorieën over hoe je zoiets het best moet aanpakken ;-)

Bedrijven zijn vaak niet transparant en geloven er altijd in dat ze iedereen kunnen aantrekken.
Als je aangeeft dat je niet voor minder wilt komen en ze bieden je onder je huidige pakket terwijl ze tijdens de gesprekken lovende praten over je…

Zo eens een vriend van mij had het zo goed gedaan tijdens de eerste en 2de gesprek dat hij geen test meer moest doen. Ze vroegen zijn huidige pakket, dat gaf hij globaal mee.
Hij zei dat hij graag ongeveer hetzelfde had, hij had een bovengemiddelde pakket toen.
Maar de eerste aanbod was ~10k bruto pj minder dan zijn huidige pakket. Toen hij het weigerde was hun antwoord ja we kunnen er nog eens €100 bruto per maand bij doen.
Toen een maand verder gezocht en 10% op vooruit gegaan.

Edit:
Het bedrijf beweerde ook veruit het beste betaalde te zijn in de regio. Ze zouden 2 jaarlijks benchmarken met concurrenten en dan competitiever zijn als de rest. Ik vraag mij af hoe dat benchmarken precies gaat want in België zijn de lonen o zo heilig geheim voor 90% vd bedrijven.

Het is zo jammer van al dat tijd en moeite. Maar de arbeidsmarkt is competitiever dan ooit. Zie hoeveelheid recruiters die erop linkedin royale commissies verdienen.

Wie A zegt... :p
De belangrijkste zaken die vaak terugkomen:
  • Begin pas zelf over salaris te praten op het allerlaatste gesprek wanneer je voelt dat je het goed gedaan hebt en er een match is, je leverage ligt dan hoger
    • Behalve als je een uitzonderlijk gegeerd profiel hebt, dan kan je al eens hard spelen vooraleer de interviews beginnen, door te polsen in welke range het pakket zich bevindt om elkaars tijd niet te verdoen.
    • Als de werkgever er al redelijk vroeg achter polst: rond je jaarsalaris wat naar boven af (dus maandloon x 13,92) want ze weten nooit of je daar een bonus bij optelt of niet of kaats de bal terug (vraag naar de top range voor deze functie)/houdt de boot af.
  • Denk goed na over je strategie, doe aan benchmarking (collega's, vrienden, glassdoor), ken je selling points, waar je mee kan uitpakken. Zet dat in de verf, zonder te overdrijven.
  • Als je een offer ontvangt, is de beste optie dit telefonisch te bespreken. En wacht daar niet te lang mee (binnen de 48h)--> Je kan veel beter aanvoelen aan iemands stem of woorden of er iets mogelijk is of niet. Via mail is dit véél moeilijker.
    • Altijd objectieve en onderbouwde argumenten gebruiken. Denk aan de jobomschrijving en probeer je skills daar aan te matchen en die zo in de verf te zetten. En dan te eindigen met dat je daarom denkt dat €X bruto jaarsalaris meer in lijn lag met je verwachtingen.
    • Dus als hun offer €55k bruto was, dan is je tegenvoorstel bv. €65k bruto.
    • Dit gaan ze wss niet aanvaarden, maar wel dichter groeien naar pakweg €60k bruto.
    • Daarna kom je daar niet meer op terug en probeer je nog eens te polsen naar de mogelijkheden in het extra-legale pakket (daar is vaak veel meer mogelijk: auto, tankkaart, verzekeringen, gsm abbo, bonus, vakantiedagen, netto vergoedingen, senioriteit, etc.)
  • Ga na dat telefonisch gesprek verder via mail om de dingen die telefonisch besproken zijn zwart op wit te bevestigen.
  • Kom nooit terug op zaken waar je (mondeling) je akkoord hebt gegeven.
  • Geen schrik hebben om "nee" te zeggen en de aanbieding te laten voor wat het is.

Laatst bewerkt:
Edit:
Het bedrijf beweerde ook veruit het beste betaalde te zijn in de regio. Ze zouden 2 jaarlijks benchmarken met concurrenten en dan competitiever zijn als de rest. Ik vraag mij af hoe dat benchmarken precies gaat want in België zijn de lonen o zo heilig geheim voor 90% vd bedrijven.

Het is zo jammer van al dat tijd en moeite. Maar de arbeidsmarkt is competitiever dan ooit. Zie hoeveelheid recruiters die erop linkedin royale commissies verdienen.
Wij laten dat jaarlijks door een externe partner doen. Genre Robert Half.

In hoeverre speelt die zogezegde ‘war on talent’ dan? Ik hoor iedereen dromen dat ze post-covid hun slag gaan kunnen slaan door te hoppen naar een nieuwe job.

Goh, die benchmarking.
Wij laten deze elk jaar evalueren door Hudson, echter recent enkele beloftevolle collega’s verloren aan KBC en BNP waar ze lonen en extralegale voorwaarden kregen die wij niet geven.
Genre 800 bruto meer en een auto én onkostenvergoeding.

En wij zitten volgens hudson “marktconform”.
Ik denk er het mijne van.

Mja als je marktconform betaalt wil dat zeggen dat er altijd bedrijven zijn die beter betalen.

Want mensen veranderen niet van functie voor een marktconforme verloning.

“Probleem” bij ons is oa dat men teveel inzet op brutoverloning, wat niet interessant is voor de WN en de WG. Paar jaar terug wel gestart met een cafetariaplan, echter budgetten zijn pas interessant vanaf kaderlid.
Iedereen eronder vist zo goed als naast het net qua voordelen in dat plan gezien te weinig budget in het cafetariaplan.

Ik zie hier pakketten passeren in deze thread die echt fiscaal geoptimaliseerd zijn, waarvan ik denk: “chapeau”.

“Probleem” bij ons is oa dat men teveel inzet op brutoverloning, wat niet interessant is voor de WN en de WG. Paar jaar terug wel gestart met een cafetariaplan, echter budgetten zijn pas interessant vanaf kaderlid.
Iedereen eronder vist zo goed als naast het net qua voordelen in dat plan gezien te weinig budget in het cafetariaplan.

Ik zie hier pakketten passeren in deze thread die echt fiscaal geoptimaliseerd zijn, waarvan ik denk: “chapeau”.

Ik zou juist verwachten dat in de benchmarks die focus die er toch al even is op extralegale vergoedingen daar ook zou uitkomen.
Al moeten we ook eerlijk zijn, de lonen die hier gepost worden schurken goed aan tegen het hogere niveau. Of anders gezegd de boven marktconform categorie.

Aan de andere kant zien we enkel de mooie kant ervan als hier gepost wordt. We zien niet de negatieve kant ervan. Of we spreken over de uitzonderingen zoals @mac-bc :p. Maar ik geloof dat hij zijn loon hier ook al eens gepost had en dat noemde ik nu ook niet direct wow. Maar het was beter dan op zijn vorige job. En het was ook niet slecht.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31 jaar
Opleiding: (BA) IOT developer (Hardware & Software)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): nvt
Huidige functie: IOT developer (Hardware & Software)
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Regelmatig 80 tot 100 uur (*Zie meer info onderaan).

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1960
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen / Brussel / Vlaams Brabant
Afstand woon/werk in km's: 3 km (indien niet remote)
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 minuten (indien niet remote)
Eigen auto nodig voor het werk: Nee (fiets)
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt
Vakantiedagen (andere extra): Neen
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in theorie! (*Zie meer info onderaan).
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja, in theorie! (*Zie meer info onderaan).
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Continu! (bureaucracy, ridicuul veel meetings, administratief werk, opgebeld tijdens verlof).
Hoe vaak overuren te presteren: Zeer regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen / Zelden! Werkgever heeft geen interesse in professionele oplossingen.
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Onzeker! Het bedrijf is voorstander maar mijn directe leidinggevende absoluut niet, ondanks deze zelf vaak telewerkt.

Betreffende de hoge hoeveelheid aan overuren:
Mijn projecten zitten regelmatig voor een 2 tot 4 weken blok in bureaucracy, waardoor ik nadien 80 tot 100 uur moet presteren gedurende 1 a 2 weken om alles binnen deadline af te werken. Tijdens dat mijn projecten blok zitten wordt ik voor minimum 40 uur opgeëist door collega's die een assistent wensen om hun te helpen met hun taken. Wanneer mijn projecten eindelijk doorheen de bureaucracy geraakt zijn blijven collega's mij voltijds opeisen als assistent, aangezien zij hieraan gewend zijn geraakt. Het weigeren om collega's te helpen met hun werk, met als doel eigen taken af te werken, heeft mij reeds een label opgeleverd van "niet een teamspeler". Men verplicht mij dus minimum twee shifts te draaien, overdag als assistent, 's avonds en in weekends de job waarvoor ik een contract tekende.

Vrijheid verlof te nemen:
In theorie is verlof vrij te kiezen. In praktijk werd mijn verlof reeds meerdere malen geweigerd, ingekort of onderbroken voor dringende oproepen. In 2020 met mijn leidinggevende afgesproken mijn (zomer) verlof te plannen na afwerking van een belangrijk project, kwestie van mij soepel op te stellen als werknemer. Tijdens de vakantiemaanden was de administratieve dienst onderbemand, hierdoor zat mijn project gedurende 3 tot 4 maanden blok in bureaucracy. In juli nog geprobeerd verlof in te plannen voor augustus, wat werd geweigerd door mijn leidinggevende, ondanks deze wist dat mijn project blok zat. Nadien van september tot december een 80 tot 100 uur per week moeten werken om alles in te halen tegen deadline, dit zonder één dag verlof te kunnen nemen in meer dan 8 maand tijd. Ook nog enkele dagen verlof kwijtgeraakt op eindejaar, aangezien ik deze niet tijdig kon inplannen. In 2021 werd mijn zomerverlof in juli van 3 weken met 1 week ingekort om een belangrijk project tijdig af te werken, wanneer ik na twee weken uit verlof kwam rond begin augustus was er ineens een ander project met hogere prioriteit dat voorrang verkreeg. Het origineel super dringend project waarvoor mijn verlof werd ingekort was uitgesteld tot oktober. Ook tot drie maal toe opgebeld geweest tijdens mijn verlof in 2021, dit ivm technische problemen waar ik voorheen preventief voor had gewaarschuwd. Opeens diende al deze issues asap gefixed te worden tijdens mijn vakantieperiode.

Glijdende werkuren:
In theorie zijn er glijdende werkuren, in praktijk worden er meetings ingepland om 8u30 of 9u 's morgens. Indien 9 uur realistisch lijkt zou ik eraan willen herinneren twee shifts te draaien, zoals reeds vermeld hierboven. Eén shift tussen 9u en 18u als assistent, een tweede shift tussen 19u en 2u 's nachts als dev. Geeft mij dus een 6 uur nachtrust mits ik 30 minuten wil ontbijten en binnen 30 minuten in slaap val. Dit probleem reeds meermaals vermeld bij mijn leidinggevende, wat mij enkel de label "niet een teamspeler" heeft opgeleverd.

Heb net een contract voorstel gekregen van een ander (klein) bedrijf. Voorwaarden zijn op papier minder voordelig, minder thuiswerk, zelfde loon, geen ziekteverzekering enz... Zou er wel veel meer kunnen bijleren dan waar ik nu zit, plus betere arbeidsomstandigheden met minder overuren en een leidinggevende die effectief snapt wat mijn job inhoud. In tegenstelling zit ik nu met een leidinggevende die denkt dat hij mijn functie snapt, maar mij voortdurend roadblocks oplegt...

PS: Als ik zie wat anderen hier verdienen heb ik het gevoel nu reeds zwaar onderbetaald te worden...

Alvast sorry voor de "rant", maar de frustraties moesten er even uit...

Laatst bewerkt:
@coldplayke 3j relevante ervaring met een bachelor, lijkt me toch niet onderbetaald?

@Tim voor het aantal uren dat je doet, word je wél belachelijk onderbetaald natuurlijk, dat hou je absoluut niet vol. 🙈 Ander mag financieel minder voordelig lijken, maar puur naar uurloon toe, ga je er wél zwaar op vooruitgaan, toch? :unsure:

Terug
Bovenaan