Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Die zakken van 40kg bestaan nog altijd hoor en ge moet er nog altijd mee sleuren :unsure:
Het is niet omdat het nog bestaat dat je dat moet nemen natuurlijk :p 25kg is het normale gewicht.
(algemeen is er geen wetgeving op max gewichten maar in de bouw is dat wel in een CAO gegoten waarbij 25kg de max is geworden. Daarom dat ook alles bijna in 25kg is. En dat is een Europese richtlijn)

Laatst bewerkt:
Het is niet omdat het nog bestaat dat je dat moet nemen natuurlijk :p 25kg is het normale gewicht.
(algemeen is er geen wetgeving op max gewichten maar in de bouw is dat wel in een CAO gegoten waarbij 25kg de max is geworden. Daarom dat ook alles bijna in 25kg is. En dat is een Europese richtlijn)

Ja, maar dan moet ik 2x lopen, of 50 kg op de schouder nemen :(

Ja, maar dan moet ik 2x lopen, of 50 kg op de schouder nemen :(
Dan kom ik terug op de machines:
Hier wordt er een kniklader of iets dergelijks genomen en zetten we heel de pallet bij de werk of steken we die omhoog...
Beetje wat ik bedoelde dus :unsure: je maakt het jezelf zo zwaar als je wil (ik versta wel in dit geval, DHZ dat je geen machine gaat huren om dat zand te verplaatsen hoor :p )

We gaan onvermijdelijk naar een andere wereld. 'Ga maar studeren, dan heb je het later zeker niet slecht'... Maar welk percentage loonslaaf gaat binnenkort nog zelf kunnen bouwen/huis kopen. Een diploma wordt haast bij de cornflakes meegegeven.

Als je overal hetzelfde leest: vakmensen tekort, torenhoge prijzen,... Dan weet je al hoe laat het is. We gaan naar een systeem waar gezinnen ervoor gaan kiezen om hun zoon/dochter richting een vakmanschap te drijven ipv de pseudo-intellectueel uit te hangen. Althans zp zou ik het doen 😉

als een goede vakman goed betaald wordt, is dat zijn verdienste... Alleen, wie kan zo'n rekening nog met 'gemak' betalen, én de energieprijzen én water én én..
Er is niets pseudo-intellectueel aan een bachelor of master studeren en dan met dat diploma werk vinden, dat is gewoon een beledigende term voor mensen die zonder kennis van zaken wat interessant doen.

Ik ga akkoord dat een goede stielman werk zal vinden, en dat zo'n jobs opgewaardeerd mogen worden. Ik ga ook akkoord met het idee dat er teveel rommelbachelors zijn die je kan volgen maar die weinig toegevoegde waarde kennen. Maar iemand met een gewilde master zal even goed of beter af zijn dat een stielman gemiddeld hoor. Natuurlijk kan je moeilijk vergelijken tussen een zaakvoerder en iemand in loondienst.

Maar ik zal mijn kinderen ook wel gewoon aanzetten tot studeren hoor, dat is namelijk iets dat je je hele leven meedraagt, en het is makkelijker stielman te worden met (meer dan) voldoende intellectuele bagage door dan vaardigheden te leren, dan omgekeerd. Je houdt namelijk veel meer opties open, iets dat vaak niet het geval is door kinderen van jongsaf te laten studeren voor een of ander "vak", wat dan vaak ook al niet de meest interessante omgeving is voor verdere ontwikkeling.

Laatst bewerkt:
De waarheid zal toch ergens tussenin liggen. De bouw is niet meer de bouw van 30j geleden (de mensen die nu uitvallen door kwetsuren). Dat was de tijd van 40kg zakken sleuren en alles manueel te doen.

Tegenwoordig is het allemaal wel wat minder zwaar en als het zwaar is zijn er 9/10 machines voor als je wil.

Ik zeg niet dat ik mijn rug soms eens niet voel, maar iemand die hele dagen op zijn bureaustoel zit kan ook wel zijn/haar dosis rugklachten oplopen hoor.

Normaal is het wel OF je studeert voor een stiel OF je studeert tout court en je doet een gewone job. Bij mij is dat wat anders verlopen, maar ik denk wel dat ik de enige ben van heel de aula van TEW die in de bouw gesukkeld is :p

Mijn kinderen mogen worden wat ze willen. Voor en nadelen bij alles. Ik ga ze niet pushen om te studeren, 'om toch maar te studeren'. Als hij bv echt een stiel wil uitoefenen mag hij dat ook zeker doen. Als ze maar gelukkig zijn, nietwaar.
Ze moeten idd niet meer met zakken op hun rug de ladder op, maar bvb vloeren blijft vloeren e.. Dat is de hele dag op je knieën, plakkers en schilders moeten nog hele dagen boven hun hoofd werken, loodgieters moeten nog de hele dag met zware chauffages zeulen (soms tot boven in een appartementsblok),..

Er zijn ook wel stielen die wel mooier werk hebben zoals een elektricien, keukens plaatsen,..

Ik denk dat het slimst is om idd een stiel ook te kunnen dat je mss in het weekend eens in bijberoep kan doen en mooi extra geld bij hebt. En je kan ook zelf iets herstellen of bouwen indien nodig. Als het dan ooit te zwaar komt is het makkelijker om ermee te stoppen en gewoon je bureaujob nog verder te doen.

Mijn kinderen mogen ook kiezen, maar ik zie die toch niet in de bouw of zoiets belanden.

Ik moet wel zeggen dat het wel opvalt dat van die boerenzonen die van kleins af aan al zwaar werk doen dat die precies toch wel uit ander hout gesneden zijn. Ik heb zo een paar maten en durf eerlijk zeggen dat ik nooit zou aan kunnen hoe die gasten werken. Dat zijn echt van die beren van meer dan 100kg die 12u op een dag lopen te sleuren en die zijn nooit ziek of hebben nooit ergens pijn.

Ik moet wel zeggen dat het wel opvalt dat van die boerenzonen die van kleins af aan al zwaar werk doen dat die precies toch wel uit ander hout gesneden zijn. Ik heb zo een paar maten en durf eerlijk zeggen dat ik nooit zou aan kunnen hoe die gasten werken. Dat zijn echt van die beren van meer dan 100kg die 12u op een dag lopen te sleuren en die zijn nooit ziek of hebben nooit ergens pijn.
De genetische lotterij winnen kan dat ook verklaren. Zo ken ik ook verhalen in het krachtsportwereldje van mensen in de bouw die 's avonds na hun werkdag een tripel binnengoten en dan 300 kg van de grond konden trekken. Maar algemeen zijn die gevallen zeldzaam, en wordt vaak wel vergeten dat op een bepaalde leeftijd het allemaal toch wel minder is en de schade vaak dan echt zichtbaar wordt.

Laatst bewerkt:
Zo eens tussenin de lonen m.b.t. zwaar fysiek werk: grootvader zaliger heeft een aantal jaar in de kolen gewerkt, dat waren zakken van 80kg, daarna verder als bouwvakker in tijden van 50kg zakken en heel veel in renovatie gewerkt (dus geen hijswerktuigen, kraantjes ....) - is 79 jaar geworden en heb die mens nooit 1 dag weten klagen over zijn rug. Een paar jaar terug eens een hop -wandeling gemaakt met gids en daar had men zelfs zakken van 100kg. Om maar aan te geven welke weg we afgelegd hebben.

Tis gebeurt forumleden: werkgever heeft gisteren een conventioneel draaier/frezer aangeworven, de loonvoorwaarden:
  • 20 dagen verlof + 6 ADV
  • Ecocheques 250 €
  • Maaltijdcheques 8 €
  • Uurloon: 29 €/h - reken dat maar eens uit
  • Diploma: beroeps metaalbewerking, 34 jaar

Damn. Waarom is er zo'n tekort aan draaiers/frezers? Te weinig profielen, te moeilijke job?

Zo eens tussenin de lonen m.b.t. zwaar fysiek werk: grootvader zaliger heeft een aantal jaar in de kolen gewerkt, dat waren zakken van 80kg, daarna verder als bouwvakker in tijden van 50kg zakken en heel veel in renovatie gewerkt (dus geen hijswerktuigen, kraantjes ....) - is 79 jaar geworden en heb die mens nooit 1 dag weten klagen over zijn rug. Een paar jaar terug eens een hop -wandeling gemaakt met gids en daar had men zelfs zakken van 100kg. Om maar aan te geven welke weg we afgelegd hebben.
Mja mijn grootvader was ook zo met zoals zoveel in die tijden .. Ik denk dat dat toch een andere generatie was en dat het langdurig zitten op de schoolbanken daar ook wel geen goed aan doet.

Buiten genetica is er natuurlijk ook een zekere techniek mee gemoeid, en het menselijk lichaam is tot veel in staat mits training en geen slechte houding (=techniek). Al moet ik wel zeggen dat ik een zak van 100 kg echt wel veel vind, zeker dat dit geen liter was?

Met het risico hier een debat over belastingen te veroorzaken, het nieuwe loon van mijn vriendin (verandering door de child allowance):

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37 jaar
Opleiding: Master Economie & Rechten + Master aan de College of Europe
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar AD5
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Europese Commissie
Huidige functie: Legal officer
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50 uur (bij deadlines tot zeer laat)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.440
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 6.093
Nettovergoedingen: JA
- 16% v bruto loon expat allowance
- child allowance (+684€)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Neen
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt
Vakantiedagen (andere extra): bureau is gesloten tussen kerst en nieuw, de dag van Europa en witte donderdag en goede vrijdag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de werkdruk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: tijdens de job de nieuwelingen de tricks of the job

Laatst bewerkt:
Buiten genetica is er natuurlijk ook een zekere techniek mee gemoeid, en het menselijk lichaam is tot veel in staat mits training en geen slechte houding (=techniek). Al moet ik wel zeggen dat ik een zak van 100 kg echt wel veel vind, zeker dat dit geen liter was?

Effectief 100kg - er stond er zelf eentje gevuld met zand, voor jou een haalbare kaart maar voor menig ander forumlid ...

Met het risico hier een debat over belastingen te veroorzaken, het nieuwe loon van mijn vriendin (verandering door de child allowance):

1. PERSONALIA
Leeftijd: 37 jaar
Opleiding: Master Economie & Rechten + Master aan de College of Europe
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar AD5
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Europese Commissie
Huidige functie: Legal officer
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 uur
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 - 50 uur (bij deadlines tot zeer laat)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5.440
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 6.093
Nettovergoedingen: JA
- 16% v bruto loon expat allowance
- child allowance (+684€)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Neen
BedrijfsGSM/laptop: Bedrijfslaptop
Maaltijdcheques: neen
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 5 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 dagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): nvt
Vakantiedagen (andere extra): bureau is gesloten tussen kerst en nieuw, de dag van Europa en witte donderdag en goede vrijdag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nvt
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Afhankelijk van de werkdruk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: tijdens de job de nieuwelingen de tricks of the job
Hoe werkt de pensioenregeling bij dat statuut juist?

Goh, da's nog ver. Als ze een volledige carrière doet zal het 70% van haar laatste brutoloon zijn. Ze draagt nu ongeveer 10% van haar brutto bij aan hun gezamenlijke pensioenfonds.

Is het totale loonpakket over een jaar dan gewoon 12 (of 13,xx) maal netto maandloon? Dus een 75-80K netto per jaar?
Zeker niet slecht maar gezien de leeftijd en het diploma val ik daar eigenlijk allesbehalve van achterover. Als ik het zelf had moeten inschatten had ik het nog een stuk hoger gelegd eerlijk gezegd.

x12 inderdaad.
Als wij een 2de kind zouden krijgen, gaat de child allowance *2.
Ze krijgt daarbevonop ieder jaar een vergoeding om naar haar thuisland te gaan. Maar da's niet zo veel.
Ze is pas dit jaar vastbenoemd. AD5 is de laagste graad. Om te promoveren moet je wel effectief een meerwaarde tonen.

Naar het schijnt zijn de lonen naar beneden aangepast sinds de uitbreiding naar 28 landen er is geweest. Ambtenaren van voor die tijd verdienen (veel) meer.

Goh, da's nog ver. Als ze een volledige carrière doet zal het 70% van haar laatste brutoloon zijn. Ze draagt nu ongeveer 10% van haar brutto bij aan hun gezamenlijke pensioenfonds.
Normaal gezien betaal je toch 10€ pensioensbijdrage en dan 8 - 45% inkomenstax. Allez toch volgens deze info.

Nu bon, lijkt wel niet echt makkelijk om binnen te geraken. Is nog en stapje erger dan Federaal ambtenaar worden als je naar de procedure kijkt en de duur dat zo 1 procedure in beslag neemt.

Normaal gezien betaal je toch 10€ pensioensbijdrage en dan 8 - 45% inkomenstax. Allez toch volgens deze info.

Nu bon, lijkt wel niet echt makkelijk om binnen te geraken. Is nog en stapje erger dan Federaal ambtenaar worden als je naar de procedure kijkt en de duur dat zo 1 procedure in beslag neemt.
Procedure is inderdaad absurd moeilijk. Wetende dat er iedere keer (tien)duizenden meedoen.

Terug
Bovenaan