Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
De kost voor mijn bedrijfswagen is 500 euro per maand. Ik zou wel binnen anderhalf jaar een upgrade krijgen.

Als ik die dan weiger en kies voor het mobiliteitsbudget, kan ik dan vragen naar het bedrag wat bij die upgrade zou horen of niet?
Ja, je werkgever kan ook niet zomaar kiezen wat hij je geeft. Hij moet uiteraard, net zoals jij, akkoord gaan met het mobiliteitsbudget maar het bedrag moet de echte cost of ownership zijn van de auto waar je recht op hebt. Dus als je budget voor een bedrijfswagen op een bepaald moment zou verhogen, dan verhoogt ook je mobiliteitsbudget.

Tis gebeurt forumleden: werkgever heeft gisteren een conventioneel draaier/frezer aangeworven, de loonvoorwaarden:
  • 20 dagen verlof + 6 ADV
  • Ecocheques 250 €
  • Maaltijdcheques 8 €
  • Uurloon: 29 €/h - reken dat maar eens uit
  • Diploma: beroeps metaalbewerking, 34 jaar
We hebben ook een zelfstandig draaier die wellicht 80-90% van zijn tijd voor ons werk, uurtarief tussen de 80-90 €/h, infrastructuur nodig: een garage van 30m² en 1 draaibank

EDIT: mooi voorbeeld hoe de schaarste op de arbeidsmarkt zich vertaald in torenhoge lonen, lonen die stilaan wedijveren met het loon van ingenieurs, helaas betekend dit op termijn ook het verdwijnen van bedrijven die nog effectief iets willen produceren - dit kan op termijn zeer problematisch worden.

Mijn vader is actief in de bouwsector, wordt constant gecontacteerd voor kleine werkjes (1-2 dagen werk) - daar zijn werkelijk geen grenzen meer, 500-1000 € netto per dag is de nieuwe standaard geworden. Gezien zijn leeftijd doet hij geen zwaar werk meer, enkel nog fysiek lichte klusjes die vaak wel wat polyvalentie vereisen, verhaal van de mensen is steeds hetzelfde: we vinden niemand, geen enkele aannemer wil komen kijken, ...

Laatst bewerkt:
We gaan onvermijdelijk naar een andere wereld. 'Ga maar studeren, dan heb je het later zeker niet slecht'... Maar welk percentage loonslaaf gaat binnenkort nog zelf kunnen bouwen/huis kopen. Een diploma wordt haast bij de cornflakes meegegeven.

Als je overal hetzelfde leest: vakmensen tekort, torenhoge prijzen,... Dan weet je al hoe laat het is. We gaan naar een systeem waar gezinnen ervoor gaan kiezen om hun zoon/dochter richting een vakmanschap te drijven ipv de pseudo-intellectueel uit te hangen. Althans zp zou ik het doen 😉

als een goede vakman goed betaald wordt, is dat zijn verdienste... Alleen, wie kan zo'n rekening nog met 'gemak' betalen, én de energieprijzen én water én én..

We gaan onvermijdelijk naar een andere wereld. 'Ga maar studeren, dan heb je het later zeker niet slecht'... Maar welk percentage loonslaaf gaat binnenkort nog zelf kunnen bouwen/huis kopen. Een diploma wordt haast bij de cornflakes meegegeven.

Als je overal hetzelfde leest: vakmensen tekort, torenhoge prijzen,... Dan weet je al hoe laat het is. We gaan naar een systeem waar gezinnen ervoor gaan kiezen om hun zoon/dochter richting een vakmanschap te drijven ipv de pseudo-intellectueel uit te hangen. Althans zp zou ik het doen 😉

als een goede vakman goed betaald wordt, is dat zijn verdienste... Alleen, wie kan zo'n rekening nog met 'gemak' betalen, én de energieprijzen én water én én..

Ik zou het precies toch ook niet erg vinden moesten mijn jongens "den bouw" ingaan. Maar dan wel als zelfstandige, niet als loonslaaf. Misschien de eerste paar jaar om ervaring op te doen.

Langs de andere kant zou ik dan wel willen dat ze een economische richting in het middelbaar doen, dat ze mss toch wat kaas gegeten hebben van het zaken doen.

Ik ken veel goeie stielmannen maar tevens ook absolute rampen als het op hun business aankomt.

Is ook allemaal mooi tot je het zelf moet doen natuurlijk. Mijn broer en vader zijn dakdekker.

Mijn vader zijn rug en knieën zijn helemaal kapot en kan nu op pensioen, in de zomer bij 30+ graden op een dak waar het nog eens 10 graden warmer is (de meesten smelten hier al achter hun bureau met airco), door weer en wind, lange dagen vanaf het langer klaar is buiten,.. En dan nog niet over de risicos gesproken die je loopt.

Is allemaal geen probleem als je jong bent, maar als je tot je 67ste daar mag sleuren en wroeten.. Ik zie het er niet veel doen.

Is ook allemaal mooi tot je het zelf moet doen natuurlijk. Mijn broer en vader zijn dakdekker.

Mijn vader zijn rug en knieën zijn helemaal kapot en kan nu op pensioen, in de zomer bij 30+ graden op een dak waar het nog eens 10 graden warmer is (de meesten smelten hier al achter hun bureau met airco), door weer en wind, lange dagen vanaf het langer klaar is buiten,.. En dan nog niet over de risicos gesproken die je loopt.

Is allemaal geen probleem als je jong bent, maar als je tot je 67ste daar mag sleuren en wroeten.. Ik zie het er niet veel doen.

Klopt, ik ben nu ook elke zaterdag hier buiten bezig met met metselen, betonwerken en dakwerken.. In dit weer écht geen pretje.
Zal blij zijn als het winddicht zal staan dat ik binnen de electriciteit kan doen achter glas, en het plakken natuurlijk.

edit: en tegen dan is het lentezonneke daar en kan ik verdorie lopen klagen dat het zo heet is achter het glas :lol:

Denk dat we gewoon beiden nodig hebben, in een ideale wereld zou men heel wat onnodige jobs kunnen schrappen/reduceren zodat er meer handen en hoofden anders kunnen ingevuld worden.

Het is beter om iets te doen/kunnen wat net niet in bijberoep kan.
Daar zijn teveel mensen die dat aanbieden en dat geld niet nodig hebben (en dus veel te goedkoop prijs geven).

Ben er ook van overtuigd dat de bouw geen slechte sector/job hoeft te zijn (als zelfstandige spreek ik dan). Ik ken heel veel kleine aannemers en die hebben het toch meestal niet slecht. Ik zeg niet dat je steenrijk zal worden, maar de kans dat je dat bij een gewone job zal worden is ook minimaal.

Ik heb zelf TEW gestudeerd en ken beide 'werelden' en het ene is niet beter dan het andere imo. Ik heb het gevoel dat ik wel meer m'n zin kan doen in de bouw. En de sfeer is ook wel anders. Gemoedelijker. En stress... dat is weinig tot geen uiteindelijk he.

Tis gebeurt forumleden: werkgever heeft gisteren een conventioneel draaier/frezer aangeworven, de loonvoorwaarden:
  • 20 dagen verlof + 6 ADV
  • Ecocheques 250 €
  • Maaltijdcheques 8 €
  • Uurloon: 29 €/h - reken dat maar eens uit
  • Diploma: beroeps metaalbewerking, 34 jaar
We hebben ook een zelfstandig draaier die wellicht 80-90% van zijn tijd voor ons werk, uurtarief tussen de 80-90 €/h, infrastructuur nodig: een garage van 30m² en 1 draaibank

EDIT: mooi voorbeeld hoe de schaarste op de arbeidsmarkt zich vertaald in torenhoge lonen, lonen die stilaan wedijveren met het loon van ingenieurs, helaas betekend dit op termijn ook het verdwijnen van bedrijven die nog effectief iets willen produceren - dit kan op termijn zeer problematisch worden.

Mijn vader is actief in de bouwsector, wordt constant gecontacteerd voor kleine werkjes (1-2 dagen werk) - daar zijn werkelijk geen grenzen meer, 500-1000 € netto per dag is de nieuwe standaard geworden. Gezien zijn leeftijd doet hij geen zwaar werk meer, enkel nog fysiek lichte klusjes die vaak wel wat polyvalentie vereisen, verhaal van de mensen is steeds hetzelfde: we vinden niemand, geen enkele aannemer wil komen kijken, ...
Mag ik vragen welke sector en in welke streek jullie bedrijf gevestigd is?
Dit is een zeer stevig uurloon. Ik zie het ons niet betalen. Wij hebben momenteel 3 draaiers/frezers in dienst.

Toch nog heel veel mensen die geen cornflakes kunnen betalen dan!
Diploma is zeer waardevol, ik ga mijn kinderen zeker ook motiveren om een diploma te halen. Liever dat dan dat ze een stiel moeten leren omdat ze cognitief niet anders kunnen.
Waarom? Redenen zijn denk ik al aan bod gekomen hier. Doorgaans beter inkomen, minder uitval door ziekte(/kwetsuren), betere arbeidsomstandigheden etc etc. Het kunnen van een stiel is zeer handig, en het kan je veel opleveren, maar we moeten het ook niet romantiseren. Het is en blijft hard labeur - zoals straightsix ook illustreert.

Wilt het kind alsnog stielman worden? Geen probleem, maar dan heeft het kind in ieder geval wel iets om op terug te vallen. Een ongeval is soms snel gebeurd en wat ga je dan doen als je enkel met je handen kan werken? Niet evident... En dan spreek ik nog niet over het aantal arbeiders dat een bepaald % invalide is omdat de rug/knieen gewoon perte totale zijn.

Toch nog heel veel mensen die geen cornflakes kunnen betalen dan!
Diploma is zeer waardevol, ik ga mijn kinderen zeker ook motiveren om een diploma te halen. Liever dat dan dat ze een stiel moeten leren omdat ze cognitief niet anders kunnen.
Waarom? Redenen zijn denk ik al aan bod gekomen hier. Doorgaans beter inkomen, minder uitval door ziekte(/kwetsuren), betere arbeidsomstandigheden etc etc. Het kunnen van een stiel is zeer handig, en het kan je veel opleveren, maar we moeten het ook niet romantiseren. Het is en blijft hard labeur - zoals straightsix ook illustreert.

Wilt het kind alsnog stielman worden? Geen probleem, maar dan heeft het kind in ieder geval wel iets om op terug te vallen. Een ongeval is soms snel gebeurd en wat ga je dan doen als je enkel met je handen kan werken? Niet evident... En dan spreek ik nog niet over het aantal arbeiders dat een bepaald % invalide is omdat de rug/knieen gewoon perte totale zijn.

De waarheid zal toch ergens tussenin liggen. De bouw is niet meer de bouw van 30j geleden (de mensen die nu uitvallen door kwetsuren). Dat was de tijd van 40kg zakken sleuren en alles manueel te doen.

Tegenwoordig is het allemaal wel wat minder zwaar en als het zwaar is zijn er 9/10 machines voor als je wil.

Ik zeg niet dat ik mijn rug soms eens niet voel, maar iemand die hele dagen op zijn bureaustoel zit kan ook wel zijn/haar dosis rugklachten oplopen hoor.

Normaal is het wel OF je studeert voor een stiel OF je studeert tout court en je doet een gewone job. Bij mij is dat wat anders verlopen, maar ik denk wel dat ik de enige ben van heel de aula van TEW die in de bouw gesukkeld is :p

Mijn kinderen mogen worden wat ze willen. Voor en nadelen bij alles. Ik ga ze niet pushen om te studeren, 'om toch maar te studeren'. Als hij bv echt een stiel wil uitoefenen mag hij dat ook zeker doen. Als ze maar gelukkig zijn, nietwaar.

100% gelijk.

Mijn vader is dakdekker, laatste 15 jaar als zelfstandige en gaat dit jaar op pensioen. Hij is er 63 en is fysiek helemaal op. Gelukkig zijn de tijden van met rollen lood van 70kg naar boven sleuren wel voorbij.

Terug
Bovenaan