Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik heb het salariskompas es uitgevoerd. Ik verschiet er eigenlijk een beetje van.

ik ben nu freelancer, maar al bijna 45 jaar en heb meer een meer de goesting om voor wat meer "zekerheid" te kiezen en in loondienst terug te gaan.

Heb mijn gegevens en zo ingegeven en dit was het resultaat

Mensen met een gelijkaardig profiel verdienen gemiddeld
€ 4.762 (met auto, gsm, internet, pc, groepsverzekering, hospitalisatie en maaltijdcheques)

daarvoor teken ik wel direct denk ik :laugh:
Denk dat je u dat snel zou beklagen :p, is financieel toch een serieuze stap terug.

Denk dat je u dat snel zou beklagen :p, is financieel toch een serieuze stap terug.

Klopt, tis een stap terug.

maar wel iets meer zekerheid (ontslagvergoedingen, werkloosheidsuitkering, ziekenkas is ook beter geregeld, ik ben er bijna 45, dus da's bijna de kist in hé)

langs de andere kant: gedaan met die boekhouding en de opvolging, gedaan met dat klanten zoeken...

€ 4.762 (met auto, gsm, internet, pc, groepsverzekering, hospitalisatie en maaltijdcheques)

Wat deed gij nu weer juist binnen IT?
Ik ben er (bijna) 34 en zit toch bijna aan dat pakket, wel (Senior) System Engineer, daarom dat ik vraag wat ge juist doet.

maar wel iets meer zekerheid (ontslagvergoedingen, werkloosheidsuitkering, ziekenkas is ook beter geregeld, ik ben er bijna 45, dus da's bijna de kist in hé)

langs de andere kant: gedaan met die boekhouding en de opvolging, gedaan met dat klanten zoeken...
Aan de omschakeling zelf gaan ook een aantal kosten gepaard:
- ontbinding en vereffening vennootschap (kosten accountant en notaris)
- Herziening BTW?
- Stopzettingmeerwaarden? (waarschijnlijk niet als freelancer)
- Allerlei verbrekingskosten (bijvoorbeeld leasewagen)
Zou jammer zijn moest je dan spijt krijgen.

Ik snap dat je zegt dat je een dagje ouder wordt. Maar als freelancer kan je imo net makkelijker schakelen naar een rustiger ritme. Ik ben al genoeg 'concullega's' tegengekomen die op hun oudere dag bewust halftijds of 4/5e werken. Voldoende reserve in de vennootschap, vaak minder privékosten (kinderen het huis uit/hypotheek afbetaald) en voldoende hoge rate om die stap te zetten.

Je zou het ook anders kunnen opvatten natuurlijk: Naar schatting halftijds werken is voldoende om het salaris in loondienst te bekomen - win/win en je poolhouse sneller klaar, wel het risico op meer uitgaven (vermoedelijk drank en eten) en je zal meer moeten sporten want meer tijd om te koken en dus te eten.

Je zou het ook anders kunnen opvatten natuurlijk: Naar schatting halftijds werken is voldoende om het salaris in loondienst te bekomen - win/win en je poolhouse sneller klaar, wel het risico op meer uitgaven (vermoedelijk drank en eten) en je zal meer moeten sporten want meer tijd om te koken en dus te eten.

Nadeel blijft dat de klanten willen dat ik fulltime aanwezig ben. Heb al es geprobeerd een 4/5de te scoren, was een no-go. Want dan moesten ze weer een andere partij gaan inschakelen en blablabla. Meegemaakt bij huidige klant en bij de voorgaande.

Ik ben maar een simpele service desk lead & trainer
Daar is toch niks "maar" aan. Vraag mij wel af of het geen logische stap zou zijn om naar een Product Owner rol ofzo te gaan, of wilt ge ook in een interne functie exact blijven doen wat ge nu doet? Mag natuurlijk in PM he als ge zoiets liever niet hier bespreekt.

Ik heb het salariskompas es uitgevoerd. Ik verschiet er eigenlijk een beetje van.

ik ben nu freelancer, maar al bijna 45 jaar en heb meer een meer de goesting om voor wat meer "zekerheid" te kiezen en in loondienst terug te gaan.

daarvoor teken ik wel direct denk ik :lol:
Dat is wel niet netto zunne. Als je de bedragen hier ziet passeren van freelancers die voor <100k bruto hun nest niet uitkomen dan is dat een enorme stap terug.

Maar ja dat loon haal je wel. Al hangt het ook een beetje af van waar je terecht komt. @makila vb heeft dit loon ook niet.
En ikke als ambetantaartje heb dat loon ook niet :p.

Heb je ook echt last van dat gebrek aan zekerheid of is dat eerder theoretisch?

Ben je veel ziek? Vaak unbillable dagen?

Heb je ook echt last van dat gebrek aan zekerheid of is dat eerder theoretisch?

Ben je veel ziek? Vaak unbillable dagen?

Nope, nooit ziek (maar ja, je hoort ook alleen maar 50+ die uitvallen met hartaanvallen of kankers hé, dat zit onbewust in mijn achterhoofdje)
ik heb sinds 2004 nog geen enkele unbillable dag gehad. Elk jaar 220-230 dagen aan de slag.

Dat is wel niet netto zunne. Als je de bedragen hier ziet passeren van freelancers die voor <100k bruto hun nest niet uitkomen dan is dat een enorme stap terug.

Maar ja dat loon haal je wel. Al hangt het ook een beetje af van waar je terecht komt. @makila vb heeft dit loon ook niet.
En ikke als ambetantaartje heb dat loon ook niet :p.

Nee, dat niet netto is weet ik. schiet in mijn geval met de vaa, kinderen etc een 2800 netto van over, en daar krijg ik dan wel nog wat woonbonus bij, een dertiende maand en wat vakantiegeld. + 160 euro mc

Nee, dat niet netto is weet ik. schiet in mijn geval met de vaa, kinderen etc een 2800 netto van over, en daar krijg ik dan wel nog wat woonbonus bij, een dertiende maand en wat vakantiegeld. + 160 euro mc
Gvd ja.. Had ik da geweten ging ik je toch die postzegel laten betalen. 😂

Ik ben maar een simpele service desk lead & trainer
Dus meer een soort meewerkende technische voorman + een deel people management? In de juiste sector is het genoemde pakket (en een stuk meer) geen enkel probleem. Trust me ;)

Serieus?!:shy: Ik wil net het omgekeerde gaan doen want ik voel dat ik te weinig verdien met:
  1. €5500 bruto (3200 netto, 1 kind ten laste, huwelijk quotiënt)
  2. Maaltijd-, eco-, sport en cultuurcheques
  3. Groepsverzekering (2de pijler) 100% door werkgever betaald (t.w.v. 30K na 9 jaar dienst)
  4. Salariswagen (650/m; VAA 2 793,12)
  5. €50 internet
  6. Hospitalisatie en ambulante zorg incl. gebit
  7. Winstdeelname (2700/j)
  8. Dubbel vakantiegeld
  9. IP ruling (180 netto/m)
  10. 35 verlof dagen
Alles tezamen netto zo'n 63K per jaar.

Edit: Lees net je andere comments.
Als ik me ex-collega's praat, nu zelfstandigen, zitten meesten toch rond de 650 - 700/dag ong 200dagen op't jaar. Ken er zelfs een aan 1K als senior tech lead. Niemand denkt er aan om terug in dienst te treden.
Hoeveel is uw rate dan als ge overweegt in dienst te gaan?:oink:

Laatst bewerkt:
Ik moet dringend een andere agent zoeken :lol:

Die rates heb ik nog nergens vastgekregen, maar ben dan ook geen developer.

Betalen er klanten dat voor mijn type functies? Ik betwijfel dat soms. Pas op ik ben best tevreden met wat ik maandelijks binnenhaal en zit vaak voor langere tijd op projecten, mss haalt dat de prijs naar beneden.

En zoals aangehaald, en zoals reeds ergens anders vermeld. Ik ben binnen 5j een 50+ en heb nu nog 2 jonge kindjes die zeker nog 15 jaar naar school gaan. Ik las van iemand dat zelfs met een highwanted profile dat de aanvragen precies stilvielen net omdat ie 50+ was. Heeft me wel wat aan het denken gezet. Kiezen we voor wat meer zekerheid en sociaal vangnet just in case...

Of zie ik spoken?

Laatst bewerkt:
Ik denk dat op een gegeven moment je in België niet veel bedrijven hebt die een meer senior zelfstandige kunnen en willen betalen.

Terug
Bovenaan