Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mooi pakket, heb een gelijkaardig traject afgelegd. Wat heb je hier voor gedaan?
Is dit vooral business controlling of financial controlling ?

Sorry voor het late antwoord.

Ik ben na mijn studies bij BDO gestart als dossierbeheerder (2,5 jaar). Tenslotte vorig jaar dan op zoek gegaan naar een interne functie als controller.

Achterliggende info bij mijn huidig salaris:

Initieel gestart met 3500 zonder wagen. (Redelijk laag met 2,5 ervaring merk ik nu, maar ik stond nog niet stevig genoeg in mijn schoenen.) De functieomschrijving was financial controller met business controlling taken. Dus boekhouding / maandelijkse- en jaarlijkse afsluit / aangiften / forecasting en budgetteren.
Wanneer ik echter startte, merkte ik al snel dat door het tekort aan boekhouders daar ik 80% bezig was met verwerken van facturen / banken / etc. - zonder de taken als forecasting en budgetteren waar ik net geïnteresseerd in ben.

Al snel naar een nieuwe job gezocht, al heel snel gevonden - en gemeld bij mijn werkgever dat ik een aanbod had ontvangen.
Reden ook opgenoemd: hoger financieel pakket en bij hen voelde ik me eerder een AP/AR accountant dan controller.

Hebben ze beloften gemaakt dat dit gaat veranderen - en boden een wagen aan. Ander bedrijf heeft ook wat meer geboden - dit weer getoond. En zo hebben ze hun bruto ook verhoogd. Dus van 3500 (+ 100 onkosten) naar 3900 (+200 onkosten) en wagen gegaan door gewoon eens elders te solliciteren :D.

Nu doe ik meer controle van de boekhouding / maandelijkse en jaarlijkse afsluit etc. Interessanter - maar de hoofdcontroller doet nog altijd het forecast- en budgetteer werk waar ik al meermaals achter heb gevraagd om mee bij te staan. Koppig persoon, en ik weet niet hoelang ik hier blijf.
Sowieso tot mijn 2de jaar, maar dan zal ik ook weer beginnen uitkijken.

Hoe ziet jou traject er momenteel uit?

EDIT: net gezien - erg mooi traject! Ik ben zelf ook begonnen met studeren, maar niet afgemaakt. Dan maar beginnen werken zonder diploma en zo op latere leeftijd beseft dat een diploma toch handig is :).
Graag had ik de combinatie van financial en business controller gedaan. Maar ik merk al snel op dat je bij zo'n functies in het hokje van boekhouden wordt geduwd omdat dit net het minder interessante gedeelte is..

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j bij zelfde werkgever waar ik destijds gestart ben als developer en doorgegroeid naar project manager. Nu 1,5j teamleader
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): consultancy
Huidige functie: teamleader + project manager
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 3950
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3050
Nettovergoedingen: +/- € 220 representatievergoeding + € 250 maaltijdvergoeding + 12% van brutoloon via auteursrechten
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abbo + laptop
Maaltijdcheques: via netto maaltijdvergoeding
Ecocheques: € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, +/- 3,5% van bruto jaarloon
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): +/- € 5000 bruto bonus per jaar (afh van prestaties)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: verspreid in Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: gemiddeld +100km
Afstand woon/werk in tijd: gemiddeld +1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): leasewagen (BMW X3) + tankkaart, VAA € 250 + eigen opleg € 50

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 8 extra
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): mogelijkheid tot 4/5e telewerk als klant het toelaat
Verantwoordelijkheid over personeel: teamleader over team van +- 50 developers

Op zich wel tevreden met het pakket, zeker netto met de nettovergoedingen + auteursrechten in combinatie met een goed team met toffe collega's, maar ik vraag me of het niet onder de markt is voor iemand met verantwoordelijkheid over 50+ man. Ik rapporteer rechtstreeks aan de vennoten.

12% van brutoloon als netto auteursrechten :crazy: en dat bovenop de al >400€ aan nettovergoedingen.

Dat systeem van het extralegaal ding is toch echt belachelijk geworden :(.

Nu bon, voor wat betreft of uw verloning marktconform is, zou ik in basis ja stellen : ik denk het wel. <30, dus nog groeimarge naar de toekomst op de verloning.
Zou je meer kunnen verdienen, zeker als je zelfstandige zou worden. En mogelijks in bepaalde sectoren. Kunt eventueel altijd al eens kijken om ergens anders te solliciteren voor een gelijkaardige positie en kijken wat men zou voorstellen, glassdoor even te bekijken ofwel zien wat iemand anders hierop zegt :p?

Maar op eerste zicht leek uw "pakket" toch al wel bij de hogere categorie te zitten. Niet de topcategorie, maar je hebt ook nog niet de designatie : senior manager, division manager of gelijkaardige.

Ja, de extralegale regeling is met de loop van de jaren alleen maar erger geworden... Wat er ook voor zorgt dat bruto imo onder marktconform zit, maar netto er boven o_O.
Dat laatste is voor mij op dit moment het belangrijkste, gezien ik inderdaad nog wel even van pensioen e.d. verwijderd ben.

Ik dacht dat vakantiegeld en bonus zowiezo in een 50% schijf zat?
Zie link hierboven. Niet sowieso in een 50%, maar afhankelijk van je jaarloon.

Misschien wat naast de kwestie van mij, maar is dat niet iets waar de WG sowieso al gebruik van maakt? Of is dit iets wat veel Belgen over het hoofd zien om te gebruiken in hun aangifte?
wordt idd sowieso toegepast, maar het zijn natuurlijk wel 4k kosten, hé. Hoeveel mensne hebben 4k kosten in de praktijk?

Gaat niet blijven duren, natuurlijk, dat uitmelken van die auteursrechten :)
Keep on dreaming. Mijn werkgever (grootbank) heeft net een nieuwe ruling onderhandeld met de overheid voor bijna duizend werknemers die hiervoor in aanmerking komen. Deze ruling is 5 jaar geldig, waar de fiscus zich strikt moet aan houden.

Het is gewoon hetzelfde idee dat de rondgang deed toen de grootbanken 10 jaar geleden bedrijfswagens invoerden voor tienduizenden werknemers. Dat ging toen ook asap afgeschaft worden.

Ik heb een FIP plan en ik zou het budget van mijn wagen (650ong) maandelijks kunnen laten uitbetalen als "bruto cashpremie" hoeveel zou hier van overblijven ?

Is dat zoals bij het loon ong 50% of ben ik meer kwijt ?

De groteske fiscale voordelen voor de salariswagens gaan evengoed op de schop, gewoon een kwestie van tijd.

Ik heb ex-collega’s die na een schikking met de fiscus alsnog vervolgd worden, om maar aan te geven wat de belofte van de fiscus waard is.

Bottom line is dat ze geld zoeken waar het te rapen valt.

De groteske fiscale voordelen voor de salariswagens gaan evengoed op de schop, gewoon een kwestie van tijd.

Ik heb ex-collega’s die na een schikking met de fiscus alsnog vervolgd worden, om maar aan te geven wat de belofte van de fiscus waard is.

Bottom line is dat ze geld zoeken waar het te rapen valt.

Ze kunnen daarmee een groot deel van het wagenpark in België vergroenen dus ik zie ze het nog niet de eerste 10 jaar doen.

Het systeem zal blijven bestaan maar het fiscale voordeel zal langzaam maar zeker eroderen, denk ik. We komen al van heel ver, wat betreft die firmawagens 😊 Nu, ietwat off topic..

De overheid zou ook gewoon de belastingsdruk kunnen verlagen, dan zijn al die fiscale koterijen inclusief salariswagens niet meer nodig. Ik zelf krijg een salariswagen maar het is eigenlijk erg dat dat nodig is om het totaal afromen van een verhoogd loon wat tegen te gaan.

Natuurlijk blijft de roep naar meer en meer geld aanwezig. Het is eigenlijk een schande hoe slecht onze overheden omgaan met belastingsgeld als je ziet wat voor zotte inkomsten er momenteel eigenlijk wel niet worden gegenereerd, en dat met allerhande fiscale uitzonderingen en voordelen voor allerlei groepen in de samenleving (waaronder de salariswagen-rijdende mensen).

Keep on dreaming. Mijn werkgever (grootbank) heeft net een nieuwe ruling onderhandeld met de overheid voor bijna duizend werknemers die hiervoor in aanmerking komen. Deze ruling is 5 jaar geldig, waar de fiscus zich strikt moet aan houden.

Het is gewoon hetzelfde idee dat de rondgang deed toen de grootbanken 10 jaar geleden bedrijfswagens invoerden voor tienduizenden werknemers. Dat ging toen ook asap afgeschaft worden.

Het is is niet omdat er een ruling is, dat de wet niet kan veranderen in pakweg 2024 bijvoorbeeld. Zo werken rulings niet. :p
Niet dat ik een wetswijziging verwacht daarrond tegen die tijd.

Iemand die deze ochtend naar Qmusic "Verdubbel je loon in 60sec" beluisterd heeft? Ik zette de radio net aan toen ik de presentator hoorde zeggen "maar je werkt dan halftijds als product/brand manager?"
- "Nee..voltijds hoor"
presentator "Amaai, toch dringend eens opslag vragen bij je baas hoor".
Was benieuwd wat die persoon nu eigenlijk verdiende. Vond het straf dat die presentator daar een uitspraak over had gemaakt...maar weet het bedrag dus niet :shutup:

De loonsverhoging voor dit jaar is ook bekend. Naast de index is het de verhoging van 200 bruto, afgerond naar boven om tot een rond brutoloon te komen. Dit jaar dus 217 euro erbij.
Twee jaar geleden een serieuze sprong gemaakt dus deze 'standaardopslag' lag binnen de verwachtingen. Is eigenlijk wat ik minimum elk jaar stijg. Het gesprek over de bonus over een paar maand zal interessanter zijn.

Via die cafetariaplannen?
Benieuwd hoelang die nog gaan bestaan.

Eigenlijk opmerkelijk hoe de Belgische overheid systemen toestaat om belastingdruk te ontwijken en zo eigenlijk toegeeft dat de druk te hoog is, maar net door die constructies ook veel inkomsten misloopt waardoor de druk ook wel zo hoog blijft.

Tijd voor tabula rasa. Maar ja !!

Via die cafetariaplannen?
Benieuwd hoelang die nog gaan bestaan.

Eigenlijk opmerkelijk hoe de Belgische overheid systemen toestaat om belastingdruk te ontwijken en zo eigenlijk toegeeft dat de druk te hoog is, maar net door die constructies ook veel inkomsten misloopt waardoor de druk ook wel zo hoog blijft.

Tijd voor tabula rasa. Maar ja !!
Ja en nee: Aankoop van de wagens genereert ook BTW. Meer wagens = meer inkomsten op brandstof, meer btw op onderhoud, wegentaks,...
En anderzijds maakt ge uw wagenpark ook sneller groener dan pakweg landen waar er minder bedrijfswagens zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor toegepaste informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8j bij zelfde werkgever waar ik destijds gestart ben als developer en doorgegroeid naar project manager. Nu 1,5j teamleader
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): consultancy
Huidige functie: teamleader + project manager
Anciënniteit: 8j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 3950
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3050
Nettovergoedingen: +/- € 220 representatievergoeding + € 250 maaltijdvergoeding + 12% van brutoloon via auteursrechten
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abbo + laptop
Maaltijdcheques: via netto maaltijdvergoeding
Ecocheques: € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, +/- 3,5% van bruto jaarloon
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): +/- € 5000 bruto bonus per jaar (afh van prestaties)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: verspreid in Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: gemiddeld +100km
Afstand woon/werk in tijd: gemiddeld +1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): leasewagen (BMW X3) + tankkaart, VAA € 250 + eigen opleg € 50

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 8 extra
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): mogelijkheid tot 4/5e telewerk als klant het toelaat
Verantwoordelijkheid over personeel: teamleader over team van +- 50 developers

Op zich wel tevreden met het pakket, zeker netto met de nettovergoedingen + auteursrechten in combinatie met een goed team met toffe collega's, maar ik vraag me of het niet onder de markt is voor iemand met verantwoordelijkheid over 50+ man. Ik rapporteer rechtstreeks aan de vennoten.
Ik heb een vergelijkbaar profiel, wel in de life science sector. Ik ben een jaartje ouder, 6j. ervaring (met een master). Ik leid een team van +- 10 mensen en doe ook nog projectwerk. Ik zit nu bruto rond de €3650. Netto geeft dit iets meer dan €2300, met MC's iets meer dan €2400. Uiteraard met het gekende extra-legale pakket (wagen, tankkaart, bonus tot max. €3500 bruto op basis van prestaties, ecocheques, etc.).

Ik verwacht wel nog een kleine opslag in Q1, waar ik wss zal belanden tegen de €3800 bruto. Wanneer finaal, zal ik hier nog eens een update posten.

Dus ik zou zeggen dat je redelijk competitief betaald wordt, maar dat er bruto nog wat rek op zit. Netto is uiteraard door al die optimalisaties fantastisch te noemen. Wat is de stap hierna? Team manager of division manager?

Iemand die deze ochtend naar Qmusic "Verdubbel je loon in 60sec" beluisterd heeft? Ik zette de radio net aan toen ik de presentator hoorde zeggen "maar je werkt dan halftijds als product/brand manager?"
- "Nee..voltijds hoor"
presentator "Amaai, toch dringend eens opslag vragen bij je baas hoor".
Was benieuwd wat die persoon nu eigenlijk verdiende. Vond het straf dat die presentator daar een uitspraak over had gemaakt...maar weet het bedrag dus niet :shutup:
Die presentators van low iQ-music scheppen gewoon veel geld.

Terug
Bovenaan