Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Industrieel Ingenieur Elektronica-ICT

--------

Bedrijfswagen mis ik niet zo aangezien ik voor de weinige verplaatsingen die ik maak beroep kan doen op een oude occasie. Voor de rest ook best tevreden over mijn voorwaarden als starter, misschien wel stilaan tijd om opslag te vragen?

Kennis gemaakt met de voordelen en nadelen van werken in een startup.
Enerzijds krijg ik de kans om met veel verschillende dingen bezig te zijn en het project mee te sturen, dus veel variatie in jobinhoud.
Anderzijds moet ik ook veel dingen zelf uitzoeken en krijg ik weinig feedback bijvoorbeeld naar aanpak en programmeerstijl toe, waardoor ik soms het gevoel heb dat ik minder diepgaande kennis vergaar.

De laatste tijd krijg ik het gevoel dat ik met zicht op de toekomst beter een job zoek met meer structuur en in ervaren team. Ergens waar ik meer 'on the job' bijleer van anderen, wat volgens mij mijn waarde op lange termijn ten goede gaat komen.
Inderdaad tijd om iets anders te zoeken. Je wordt zwaar onderbetaald hoor, zowel naar functie als diploma. Ik ben/was zelf actief in electronica en machine vision en automation en ik weet redelijk goed wat de marktwaarde van zo iemand is.
Moest je een bedrijfswagen hebben, was het nog Ok, maar zonder bedrijfswagen is je brutoloon niet in verhouding. Alsook heel weinig extralegale voordelen. Zeker die maaltijdcheques, dat is een zeer groot minpunt.

Bonus: 12500 in December + 10500 aandelen in December
  • Retentie bonus: 39000 gekregen in Juni
  • Retentie bonus voor toekomst: Er zit niet zo veel meer in de pipeline (Nog een kleine 20k aandelen die over 3 jaar vesten denk ik)
  • Aandelen kopen met korting: ~1250 profit/jaar

Heb je bij deze extra’s nu overal een 0 te veel gezet? Of heb je effectief een slordige 150k brutoloon mogen ontvangen? :P

@cege Die bonussen zijn echt wel super.
Maar anderzijds (corrigeer me) wel een werkgever die bij wijze van spreken morgen zou durven zeggen: sorry, er vertrekken er hier 25.

Misschien wat atypisch voor de thread:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master Taal- en Letterkunde + SLO Talen, doe nu ook nog master bedrijfseconomie als werkstudent naast de job
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6j totaal waarvan 3j bij huidig bedrijf en 1j in huidige functie
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Coördinator bij een vzw in de sociale economie
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): +- 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3.791 inclusief indexatie
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.342
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Simkaart en laptop van werk, mag ook privé gebruikt worden, maakt niet uit
Maaltijdcheques: Ja, €6.5
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: WVL
Afstand woon/werk in km's: 4 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min met de fiets
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee maar heb wel een Cambio-abonnement dat wordt terugbetaald. Ook onkosten voor trein en Blue Bike worden volledig terugbetaald

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Feestdagen die overlappen met weekends etc zijn vrij op te nemen (dit jaar 3 dagen extra)
Vrijheid om verlof te nemen: Volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ik ben niet oproepbaar want ik heb niemand meer boven mij behalve de raad van bestuur, maar ik heb wel redelijk wat stress want ik ben eindverantwoordelijke voor de hele werking en moet dan ook verantwoording afleggen aan de bestuurders + algemene stress van verantwoordelijk te zijn voor personeel
Hoe vaak overuren te presteren: Soms in piekmomenten, maar meestal kan ik alles goed spreiden in een normale werkweek
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Niet echt wegens gebrek aan budget (we draaien +- break-even)
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 3 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, het is een kleine organisatie met 6 man totaal, ik ben de coördinator + 5 medewerkers

Op zich wel een interessante job, maar "manager zijn" is misschien toch niet helemaal mijn ding. Het is alleszins al een heel leerproces geweest. De bestuurders werken goed mee maar er is vaak wel wat stress rond de financiën: subsidies worden niet geïndexeerd maar het is desondanks een heel gedoe om die te (blijven) krijgen, je leeft steeds in onzekerheid. Het is moeilijk te begrijpen dat grote organisaties zo veel geld krijgen en wij moeten schrapen om te kunnen leven, het is steeds echt een oefening om break-even te draaien. Daarnaast zijn de medewerkers cru gezegd soms niet zo capabel voor de job als ze zouden moeten zijn (leeftijd, anderstaligen, lage scholingsgraad), wat het resultaat is van het gebrekkige aanwervingsbeleid van mijn voorganger maar waarvan ik (en de organisatie) wel de gevolgen dragen. Mijn grootste stress is dat ik door liquiditeitsproblemen op een dag de lonen niet meer ga kunnen betalen. Dat wil ik in een volgende job echt niet meer.

Plan is om dit nog tot 2023 te blijven doen, dan heb ik twee jaar ervaring als coördinator, en dan nog eens te herevalueren. Ik ben dan ook bijna klaar met de master bedrijfseconomie. Ik heb wel zin om hierna iets in de accounting te doen, in een professionele organisatie met professionele collega's. Denk weliswaar niet dat dat mijn huidig loon zal kunnen evenaren, want ik zal terug starten als junior? Of met wat managementervaring achter de hand proberen de ladder in het sociale veld verder te beklimmen, in de mate van het mogelijke...

Ja, of 4/5 van deze afdeling ligt buiten. Zoals ze met mijn ex collega's gedaan hebben...
Godverdoeme wat een loon, zalig!

Vind dat precies weinig auto navenant uw pakket. Niet dat dat een hol uitmaakt he.. maar de mannen in het bedrijf waar ik momenteel werkzaam ben met gelijkaardige pakketten rijden met X5 45e rond en van die karren..

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : +-10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT sector (KMO 40 werknemers)
Huidige functie: Controlling Manager
Anciënniteit: +- 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 -45

Maand salaris (bruto): 5.300 zonder indexatie
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3150
Nettovergoedingen: 250
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja,
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus 10k

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Groot Bijgaarden
Afstand woon/werk in km's: 15km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV budget 60-70K cataloguswaarde excl BTW

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja, liefst wel niet in een closing aan het begin van de maand.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt heel goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: uitzonderlijk, al is er natuurlijk altijd werk, gewoon kwestie van eigen grenzen bewaken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 4 a 5 dagen per week, voor corona 2 a 3 dagen thuis
Verantwoordelijkheid over personeel: accountant en controller

Ik klaag zeker niet over mijn pakket, er is nog potentieel om hier verder te groeien op financieel vlak, maar toch al mooi voor mijn leeftijd denk ik.

Structurele overuren weiger ik te doen.
Genoeg gedaan in het verleden en dat is het allemaal niet waard.
Gelukkig denken ze er hier ook zo over, dus op alle vlakken goede match.
Zeer mooi pakket, proficiat!
Dit is zo één van de red flags die ik af en toe heb tegenwoordig 😛 mijn profiel is quasi identiek, functie best gelijkaardig, maar toch wel een stuk minder loon terwijl ik internationaal werk en quasi dagelijks overuren doe. Gemiddelde week gaat steeds vlot over de 50u met serieuze uitschieters naar boven.

Maar ik doe het doodgraag, dat is dan zo’n dooddoener.
En behalve (zoals nu) af en toe zo’n “tiens”-gevoel als ik dit zie of benchmarks zie, sta ik daar niet zo bij stil.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: middelbaar (eco-wisk), hoger niet afgemaakt
Werkervaring (wat/hoelang) : 2 jaar huidige werkgever

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Boekhoudkantoor - PC 336
Huidige functie: administratief bediende
Functiebeschrijving: Boekhoudingen ingeven, jaarrekeningen voorbereiden, winstafrekeningen maken, ...
Anciënniteit: 1 J. 9M.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Fulltime, 38u
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Limburg, Hasselt
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Maand salaris (bruto): 2025
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1650
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen
14e maand of winstuitkering: neen
GSM (eigen bijdrage)?: neen
Auto (VAA & Budget?): neen
Woon-werkverkeer vergoed?: neen
Tankkaart: neen
Laptop (eigen bijdrage?): neen
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (MC €8,00), eigen bijdrage €1,09
Ecocheques: neen
Groepsverzekering: neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen: neen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 17km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Veel, alleen niet in btw periodes
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 40
Glijdende werkuren: met thuiswerk wel, anders is mijn baas nogal vastgeroest in zijn vaste uren
Oproepbaar door werkgever?: neen
Stress?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren? in btw periodes, 4-5x per jaar
Auto nodig voor het werk? neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: soms
Telewerk: nu met corona wel, anders niet

Niet echt tevreden met mijn loon en werk, maar op papier ben ik niet echt veel meer waard helaas, dat besef ik. Ben ook op zoek naar iets terug in de logistieke sector (waar mijn eerste werk was), maar in deze periode is iets vinden niet altijd even gemakkelijk zonder ervaring in de sector.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: middelbaar (eco-wisk), hoger niet afgemaakt
Werkervaring (wat/hoelang) : 9 maanden huidige werkgever

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (+ paritair comité?): Farmaceutische groothandel - PC321
Huidige functie: Junior aankoper
Functiebeschrijving: Aankopen van farmaceutische goederen
Anciënniteit: 9M.
Werkweek (parttime/fulltime/hoeveel uren/week effectief): Fulltime, 38u
Land waar je werkzaam bent: Enkel invullen indien je in het buitenland werkt.
Plaats waar je werkzaam bent: (Stad/Provincie): Limburg
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Maand salaris (bruto): 2288,88
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1747,39
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen
14e maand of winstuitkering: neen
GSM (eigen bijdrage)?: neen
Auto (VAA & Budget?): neen
Woon-werkverkeer vergoed?: neen
Tankkaart: neen
Laptop (eigen bijdrage?): neen
Maaltijdcheques (eigen bijdrage?): Ja (MC €6,00), eigen bijdrage €1,09
Ecocheques: neen
Groepsverzekering: neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen: neen

4. WERKOMSTANDIGHEDEN
Afstand woon/werk in km's: 21km
Afstand woon/werk in tijd: 25min
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Af te stemmen met collega's, veel vrijheid
Aantal uur/week voor werk bezig/onderweg?: 45
Glijdende werkuren: Starten tussen 8u-9u
Oproepbaar door werkgever?: neen
Stress?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren? Zelde, werk vaak wat langer, maar dat is meer om gewoon mijn werk af te hebben.
Auto nodig voor het werk? neen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: neen
Telewerk: neen

Op zich relatief tevreden met hoe het nu is. Vooral het feit dat ik terug met plezier ga werken doet me veel. Loon zou nog wel wat beter kunnen, maar ga dit jaar geen opslag vragen (leidinggevende heeft al eens laten vallen dat het zou kunnen, maar ik vind van mezelf dat ik te veel afwezig ben geweest door educatief verlof, vaderschapsverlof, ... en dat ik nog te veel heb om te leren). Momenteel nog een bachelor aan het halen in avondonderwijs, als ik deze behaald heb weet ik niet of ik me hier op lange termijn zie werken. Vooral het gebrek aan ontplooiing/doorgroeimogelijkheden doet me twijfelen.

Ik gok van wel, maar da’s moeilijk in te schatten hoeveel door de indexering.
Aha, van 153 euro bruto indexering blijft 91 euro netto over, dus ik gok inderdaad dat er minder bedrijfsvoorheffing is afgehouden, ik had eerder gedacht dat er 70 euro van zou overblijven.

Update na index:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 40 > 41
Opleiding: secundair (KSO)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 21 > 22
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend (alleenstaand dus)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: administratief bediende
Anciënniteit: 3 > 3,66 :unsure:
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42 (maar dat wordt niet verwacht, ik werk gewoon graag. Als ex-zelfstandige had ik werkdagen van 10 à 12 uur. Mijn huidige werkdagen lijken enorm kort) > idem

Maand salaris (bruto): 2900 > 3015
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2078 > 2146,45
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + abonnement. Laptop is niet de bedoeling privé te gebruiken, maar kan in principe wel. Enkel VAA voor GSM + abo.
Maaltijdcheques: 8 euro waarvan 1,09 eigen bijdrage
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen idee %
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstpremie. Klein percentage. Maar na een goed jaar een mooi extraatje > 2020 was een goed jaar voor het bedrijf, premie was 2800 euro netto. Toch mooi. Voor 2021 kan het ook zoiets zijn. Komende jaren zal wel wat minder zijn.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 0,2
Afstand woon/werk in tijd: 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nvt
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: ja, uitgezonderd de eerste week van elke maand (al komt die verplichting misschien meer vanuit mezelf 😊)
Glijdende werkuren: helaas niet
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zie hoger "aantal uren aan het werk".
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, als ik het echt zou vragen/willen.
Telewerk (buiten corona-periode): ja, maar ik werk altijd op kantoor.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Hier ga ik niet rijk van worden. Maar ik doe mijn job graag.
Dankzij o.a. investeringen in vastgoed op jonge leeftijd, heb ik ook geen financiële druk en kan ik eigenlijk doen wat ik graag doe.
Recent meer verantwoordelijkheden gekregen. Ik zal wel zien waar het me brengt > verantwoordelijkheden vallen momenteel mee. Ik heb het wel iets te druk waardoor ik nog niet volledig kan doen wat ik wil doen. Maar ik heb recent eindelijk ondersteuning gekregen 😊

Allè, aanpassing van de bedrijfsvoorheffing tarieven. Hou netto een beetje meer over

Nog iemand?
Moeilijk te zeggen idd, indexering van 3.58%, VAA van bedrijfswagen dat gewijzigd is, en misschien dan die bedrijfsvoorheffing.
Grof gerekend 155€ bruto bij, kleine 20€ stijging VAA en 90€ netto meer.

Bedankt!

Mijn mindset hierin is de afgelopen jaren ook wel veranderd hoor.
Pakweg mijn eerste 6 werkjaren was ik precies dankbaar om überhaupt een job te hebben en deed ik wat er van mij verwacht werd (lees: audit = overuren).
Maar intussen genoeg verhalen tegengekomen waar uit blijkt dat een werkgever gewoon geen hol geeft om haar werknemers die desondanks veel uren kloppen en hun best doen.
Als gij morgen door de stress dood valt zal er volgende maand wel iemand anders klaar staan hoor. Uw familie daarentegen...

Klinkt misschien allemaal wat emotioneel, maar zeker met ons profiel hebben wij het momenteel voor het zeggen op de arbeidsmarkt. Jobs genoeg...
Ik heb dat dan ook letterlijk gezegd tijdens mijn sollicitatie (zij hadden mij gecontacteerd, was niet op zoek) dat het niet de bedoeling is om dagelijks overuren te doen. Flexibiliteit werkt langs 2 kanten natuurlijk, dus uitzonderlijk kan het wel eens.

Zolang ge uw best doet binnen een redelijke werktijd kunnen ze u toch niks maken...

Niets houdt u tegen om de markt eens te verkennen om de zoveel jaar hé?
Enkel door te jobhoppen kan je, mits uitzonderingen, op financieel en inhoudelijk vlak sterk groeien. Of dat is toch mijn ervaring. Intern doorgroeien is vaak politiek en ons kent ons...
Zeer mooi pakket heb je inderdaad, proficiat!
Tips voor iemand met een gelijkaardig profiel maar in een vroeger stadium van zijn carrière (3j audit bij big4)?
Werk je voor een multinational of eerder kmo?

Voor wie er iets aan heeft: de stijging van je loon doro de aanpassing van de bedrijfsvoorheffingstarieven:

pas op: LOON is hier het loon NA afhouding RSZ. Wie dat niet weet, kan het benaderen door zijn brutoloon te verminderen met 13,07%

wss foute tabel, ik bereken het straks opnieuw

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan