Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nee, ik heb het specifiek over tweede pijler pensioenen. Jouw stelling is 100% correct voor pensioenen type vaste bijdragen.

Maar de werkgever heeft de keuze vaste prestaties (defined benefits) en defined contributions (vaste bijdragen), wat in de meerderheid van de gevallen wordt gekozen want de werkgever heeft geen onzekerheid: hij moet enkel een vast percentage bijdragen.

De pensioenplannen van het type vaste prestaties/defined benefit zorgen voor een rente bij pensionering die vaststaat. De werkgever garandeert dit dus. Dat is een risico voor de werkgever aangezien dat deze extra zal moeten bijbetalen indien het pensioenfonds niet voldoende winsten heeft gemaakt om die rente te kunnen volhouden na pensioen. In België is er een 80% regel: wettelijk en extralegaal pensioen mag niet meer bedragen dan 80% van je laatste jaarloon. Dus, de meeste van die plannen zeggen: Bij een carriere van x aantal jaar in ons bedrijf krijgt het directielid een pensioenrente die ervoor zorgt dat het jaarlijkse pensioen (inclusief het wettelijk pensioen) 70% bedraagt van het laatste jaarloon...

Met de verhoging van het plafond blijft het 70% natuurlijk in dat geval, maar de werkgever moet minder bijdragen.... Dus eigenlijk een soort loonverlies...
Ja dat klopt wat je aangeeft. In realiteit is het vooral de werkgever die hier baat bij heeft in zulk scenario. De impact op de werknemer is beperkt want een echt verlies kan je dit niet noemen? Je boet een stuk theoretisch kapitaal in die de werkgever niet meer dien te garanderen maar wel elders vervat zit.

Op een loonbrief staat er toch nooit de kost voor de werkgever? Dat is niet zo voor brutoloon en ook niet voor eindejaarspremie.
WG-RSZ komt er als kost bij, WN-RSZ wordt afgetrokken. Zo is het toch bij ons sociaal secretariaat.

Had om een of andere reden brutokost gelezen, niet bruto. Onze bonus wordt ook uitgedrukt in brutokost voor de werkgever en is een % van de winst (enfin, van de ebitda eigenlijk).

Want hier post misschien 10% een "normaal" loon dat wél haalbaar is voor 50% van de bevolking en de overige 90% zijn de uitzonderingen die veel kunnen bereiken

Het zou interessant zijn om de cijfers in deze thread eens te analyseren. Volgens mij kom je dan uit op een scheefgetrokken normaalverdeling, maar vermoedelijk niet zo afwijkend als je zou denken.

Het zou interessant zijn om de cijfers in deze thread eens te analyseren. Volgens mij kom je dan uit op een scheefgetrokken normaalverdeling, maar vermoedelijk niet zo afwijkend als je zou denken.
Ik betwijfel of dat enige zin zou hebben, de cijfers die hier worden gepost zijn op geen enkele manier gevalideerd of gecontroleerd of er wel iets van klopt. Dat is toch een basisvereiste vooraleer je er een analyse van zou gaan maken.

Ik betwijfel of dat enige zin zou hebben, de cijfers die hier worden gepost zijn op geen enkele manier gevalideerd of gecontroleerd of er wel iets van klopt. Dat is toch een basisvereiste vooraleer je er een analyse van zou gaan maken.
Ik wil dat van mij gerust anoniem wel delen. Ik heb er geen belang bij om het te verbloemen. Ik denk dat over het algemeen de meeste mensen hier relatief correcte salarissen posten. Uiteraard zal iemand eens wat romantiseren en occasioneel eens flagrant liegen, maar dat maakt in principe niet zoveel uit. Er zitten voldoende mensen op het forum die kunnen inschatten of iets klopt of dat er een geurtje aan hangt.
Als je effectief loon €3132,5 bruto is, dan vind ik het niet storend als je er €3150 bruto van maakt..

Want hier post misschien 10% een "normaal" loon dat wél haalbaar is voor 50% van de bevolking en de overige 90% zijn de uitzonderingen die veel kunnen bereiken dankzij
- een diploma waarvan een tekort is op de arbeidsmarkt (en laat ons eerlijk zijn, wiskundig inzicht is iets wat je hebt of niet. Dus ingenieur, statisticus, master studies in een It-richting,... is NIET haalbaar voor de doorsnee 50% van de jongeren die wél hogere studies aan kan)
- geluk gecombineerd met ambitie
- de durf hebben het beste loonpakket na te streven door bij te studeren, regelmatig van werkgever te veranderen,...
Inderdaad, ik heb toch in 2 sectoren zicht gehad op de salarissen en voorwaarden van een heel aantal personen en hier zitten toch wel heel veel mensen zwaar boven mediaan (m.b.t. hun diploma, ervaring,...). Zullen hier dus vaak echte toppers met een bewezen trackrecord zijn die heel goed kunnen onderhandelen voor zichzelf. Je moet het dan natuurlijk wel waarmaken... Want zowel collega's als de werkgever betalen natuurlijk niet above average om dan maar een standaard performance te krijgen...

Inderdaad, ik heb toch in 2 sectoren zicht gehad op de salarissen en voorwaarden van een heel aantal personen en hier zitten toch wel heel veel mensen zwaar boven mediaan (m.b.t. hun diploma, ervaring,...). Zullen hier dus vaak echte toppers met een bewezen trackrecord zijn die heel goed kunnen onderhandelen voor zichzelf. Je moet het dan natuurlijk wel waarmaken... Want zowel collega's als de werkgever betalen natuurlijk niet above average om dan maar een standaard performance te krijgen...
Ik heb nu zicht op de salarissen van de hele populatie aan consultants in ons bedrijf (relevante masterdiploma is een vereiste) en dat zijn hier redelijk standaard salarissen. Zeker niet buitensporig. Alles tussen €2500 bruto en €5000 bruto, met een uitgebreid extralegaal pakket. Enkele uitzonderingen zitten eronder of erboven.

Ik zou er nog aan willen toevoegen: (afgedwongen) geluk, juiste sector en expertise (bv. data science is hot momenteel) en ook of je global of EMEA rapporteert, etc.

Nieuwe functie vanaf januari dus update:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: / (middelbaar)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: Servicedesk medewerker > Teamleader servicedesk
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3250 > 3700 (alhoewel de index er sowieso bij kwam dus eig 3350 > 3700)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2170 > ? (gokje, 2400 ofzo?)
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja/ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: neen, wel iets gelijkaardig a la cosumptiebonus? €250 ofzo in mei.
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): niets bijzonders

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: O-vl
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 15
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): geen nieuwe wagen bij wijzigen functie. Skoda octavia.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: afspreken binnen team; valt nog wel mee.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: afspreken binnen team, als er maar iemand bereikbaar is in kernuren.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: sowieso weinig gevoel aan stress, komt er iets binnen tijdens avond of weekend dan is dat ook zo.
Hoe vaak overuren te presteren: als ik echt wil is mijn werk klaar binnen de 40u, moeten overuren? nee.. komt het er soms van.. tuurlijk.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: alles wat nuttig is voor de brede inhoud v/d functie is bespreekbaar
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week bedrijfspolicy, meer kan indien écht nodig.
Verantwoordelijkheid over personeel: 3

Ik heb nu zicht op de salarissen van de hele populatie aan consultants in ons bedrijf (relevante masterdiploma is een vereiste) en dat zijn hier redelijk standaard salarissen. Zeker niet buitensporig. Alles tussen €2500 bruto en €5000 bruto, met een uitgebreid extralegaal pakket. Enkele uitzonderingen zitten eronder of erboven.
de mensen die hier posten zijn verre van allemaal consultants, hé :)

In die loonvork posten mensen met een diploma middelbaar onderwijs en 5 jaar ancienniteit hier lonen :)

Sales is inderdaad een gevalletje apart. Wil ook nog even vermelden dat ik zeker niet bedoel dat de mensen die hier hun lonen posten dit niet verdienen, voor mijn part mag iedereen miljonair zijn, zolang het legaal verdiend wordt.

Toevallig deze post op /r/belgium tegengekomen vandaag.

Heel interessant om te lezen want dit is een volledig andere demografie dan deze die we op dit topic zien. Het is dus inderdaad duidelijk dat hier vooral overachievers en de hogere lonen gepost worden. Een beetje zoals we verwacht hadden.

Amai, daar worden lonen gepost dat hier bijna nooit voorkomen.

In die loonvork posten mensen met een diploma middelbaar onderwijs en 5 jaar ancienniteit hier lonen :)
Met een specifiek carrièrepad, dat niets met hun beroep te maken heeft.

Wanneer ik naar mijn medewerkers (+-30 mensen) kijk, is er niemand die niet minstens in die loonvork zit. En daar zitten ook enkele mensen bij die geen ASO diploma hebben (maar dan wel relevante ervaring).

Laatst bewerkt:

Ik zou er nog aan willen toevoegen: (afgedwongen) geluk, juiste sector en expertise (bv. data science is hot momenteel) en ook of je global of EMEA rapporteert, etc.
Je moet toch geen inside info hebben om te weten dat consultants lonen hebben tussen de 2500 en 5000? Er is ook een verschil tussen iemand van 30 die 5000 verdient of iemand van 50 die 5000 verdient.

de mensen die hier posten zijn verre van allemaal consultants, hé :)
Dat klopt. Ik wil maar gewoon aangeven dat het niet zo heel vreemd is dat iemand uit mijn sector, eind de 20, een loon heeft rond €3500 bruto, met een hele resem voordelen. Dat is gewoon marktconform en zo zijn er 100den in dit landje.
Altijd goed kijken of die persoon aan de inkomsten zijde of aan de kosten zijde van een bedrijf werkt. In sales, maar ook IT kan je trouwens nog carrière maken zonder hogere studies aan te gaan. Een goede mindset en gezonde drive kunnen volstaan.
Je moet toch geen inside info hebben om te weten dat consultants lonen hebben tussen de 2500 en 5000? Er is ook een verschil tussen iemand van 30 die 5000 verdient of iemand van 50 die 5000 verdient.
Klopt. Ik wil maar gewoon aangeven, dat ik in mijn lijstje mensen zie voorkomen die 30 zijn en tussen de €3500 en €4000 bruto verdienen met een compleet pakket. Gewoon marktconform in onze sector, maar wel boven het gemiddelde loon in België.

Vijftigers zijn er bijna niet bij ons. Dat is een select clubje van experten en die zitten tussen de €5000 en €7000, maar die moeten echt zo veel mogelijk billable zijn, kunnen niet veroorloven te lang op de bench te zitten. In management/directie zijn er meer vijftigers.

Terug
Bovenaan