Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hey allen,

Als jullie je buikgevoel zouden laten spreken en enkel naar pakket kijken, verkiezen jullie dan een stevig brutoloon boven een waaier voordelen?

Zit tegen een offer aan te kijken waar mijn bruto maar liefst 50 procent zou stijgen naar rond de 6k, maar dit ten koste van wagen met tankkaart en een resem andere voordelen (zoals nettovergoedingen, groepsverzekering,..)

Exacte berekening terzijde, wat waarderen jullie meer? Ik argumenteer naar mezelf toe dat een salaris je meer achtervolgt dan voordelen, en dit per definitie altijd interessanter is, maar ben benieuwd naar meningen!

Hey allen,

Als jullie je buikgevoel zouden laten spreken en enkel naar pakket kijken, verkiezen jullie dan een stevig brutoloon boven een waaier voordelen?

Zit tegen een offer aan te kijken waar mijn bruto maar liefst 50 procent zou stijgen naar rond de 6k, maar dit ten koste van wagen met tankkaart en een resem andere voordelen (zoals nettovergoedingen, groepsverzekering,..)

Exacte berekening terzijde, wat waarderen jullie meer? Ik argumenteer naar mezelf toe dat een salaris je meer achtervolgt dan voordelen, en dit per definitie altijd interessanter is, maar ben benieuwd naar meningen!
Vanaf je boven wettelijke pensioenplafond zit wegen die andere voordelen imo meer door. Maar iedere situatie is anders. 2 bedrijfswagens is minder voordelig dan 1 en partner meer bruto bv :p

Hey allen,

Dan zijn ze gelijkwaardig in mijn ogen en zijn het zaken als afstand, werksfeer, flexibiliteit,.. die doorwegen.

Hey allen,

Ik verkies dan hoger bruto. Ik heb de indruk dat daar meer een compounding effect op zit. Loonopslag wordt toch al snel in percenten onderhandeld, er is de indexering, alternatieve voordelen kan je later nog makkelijker bijkrijgen maar een significante vaste loonsverhoging is moeilijker in het algemeen.
Maar heeft natuurlijk ook te maken met of je de voordelen graag hebt of niet: ben je iemand voor wie een auto puur functioneel is en je dus geen enkel probleem hebt om met een 8 jaar oude volkswagen passat te rijden of wil je elke 3 jaar een nieuwe BMW.

Hey allen,

Mja, een bedrijfswagen is toch voor de meesten wel een stevig voordeel. Hou er ook rekening mee dat vanaf een bepaald brutoloon je maar € 39/40 netto overhoudt per €100 bruto. OK; je bruto loon telt wel mee voor pensioen(sparen), indexering, vakantiegeld en eindejaarspremie berekeningen maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel je netto voordelen momenteel zijn. Heb je al eens de berekening/vergelijking gemaakt als je je huidige nettovoordelen verrekent naar bruto bedragen?

Hey allen,

Das een heel speciaal voorstel, geen wagen ok maar zelfs geen groepsverzekering is best vreemd in die loonschaal.

Das een heel speciaal voorstel, geen wagen ok maar zelfs geen groepsverzekering is best vreemd in die loonschaal.
Toch vooral sector gerelateerd.
Bij ons bijna iedereen wagen en maaltijdcheques, maar niemand met een groepsverzekering ook al zitten er een paar met 6k bruto.

Klopt. Ze zitten vooral in het buitenland en begrijpen niet zo goed hoe het hier werkt denk ik. Nu, moest het bedrijf hier uitbreiden lijken dat soort voordelen wel dingen die er vlotter kunnen bijkomen dan dat er random salaris bijkomt

Vanaf je boven wettelijke pensioenplafond zit wegen die andere voordelen imo meer door. Maar iedere situatie is anders. 2 bedrijfswagens is minder voordelig dan 1 en partner meer bruto bv :p
Klopt dat iedereen zijn eigen rekening moet maken.

Een bemerking, beetje afhankelijk van bedrijfspolicy:
Als de keuze is 4K met wagen en 6K zonder wagen, gaat dit miss vandaag weinig verschil maken; neemt dat het misschien lastiger is in het eerste geval tot 6K te komen met wagen dan in het tweede.

Hoge bijdragen groepsverzekering ondermijnen de solidariteit is de redenering he. Op je loon betaal je sociale bijdragen. Op wat je werkgever betaalt aan hospitalisatie en groepsverzekering niet..
De werkgever betaalt op die premies wel 8,86%.RSZ-bijdrage
Daarnaast is op de hogere groepsverzekering ( zowel van zelfstandigen als loontrekkenden) nog een bijkomende RSZ-bijdrage ( de zgn. Wijninckxbijdrage) verschuldigd van 3% (wordt weliswaar niet meer berekend op de premie zelf, maar op de aangroei van de reserves).

Van het eindkapitaal wordt dan nog eens 3,55 + 2% RIZIV- en solidariteitsbijdrage afgehouden.

Uiteraard nog steeds een pak minder dan de normale werkgevers- en werknemersbijdragen op loon, maar "niet" is toch wat te kort door de bocht.

Een bedrijfswagen wordt beschouwd als het ultieme voordeel bij ons.
Je mag nog 100k bruto per jaar verdienen, als je niet in de juist rang zit krijg je er simpelweg geen.
Kwestie van nog een "wortel aan een stok" te hebben zeker?

Mja, een bedrijfswagen is toch voor de meesten wel een stevig voordeel.
Zeker en vast...

Hou er ook rekening mee dat vanaf een bepaald brutoloon je maar € 39/40 netto overhoudt per €100 bruto. OK; je bruto loon telt wel mee voor pensioen(sparen), indexering, vakantiegeld en eindejaarspremie berekeningen maar het hangt er een beetje vanaf hoeveel je netto voordelen momenteel zijn. Heb je al eens de berekening/vergelijking gemaakt als je je huidige nettovoordelen verrekent naar bruto bedragen?
Een wagen is toch een significant voordeel vanaf een bepaald aantal km's per jaar en voor mensen die ook privé vaak weg gaan. Voor mij zou het nu een voordeel zijn door de verre campus. Hoewel ik met km vergoeding voor stage en bedrijfsbezoeken en deels online lessen de kosten nog kan drukken...
Een bedrijfswagen wordt beschouwd als het ultieme voordeel bij ons.
Je mag nog 100k bruto per jaar verdienen, als je niet in de juist rang zit krijg je er simpelweg geen.
Kwestie van nog een "wortel aan een stok" te hebben zeker?

Een bedrijfswagen om naar de boot te rijden en 14 dagen te laten besmeuren met meeuwenkak? Bij de windmolenboer waar ik werkte hadden er maar 4 een bedrijfswagen in de benelux. Er had zelf 1 zijn boorddocumenten weggegooid bij ontslag. Die noemt zichzelf dan seasoned en passionated COO/CEO. Wij als techniekers en ook bedienden hadden km vergoeding. Even naar NL en terug, 40 euro diesel, 210 euro km vergoeding. Ik verkoos zelf om met eigen wagen naar DK te rijden. Win-win, bedrijf moest geen vlucht en huurwagen betalen, voor mij was dat pure dekking van privékosten... Wagen was rap terugverdiend

Jullie HSE-man zal wel een wagen hebben, gezien hij bij ons 1 had? En plop die zal nu toch ook wel een wagen hebben? Of was die BMW van zijn voorganger niet van het bedrijf?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master Psychologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 IT
Huidige functie: HR Manager > HRD Belgium
Anciënniteit: 2 jaar in functie, 8 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 in piek >?

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000€ > 6750€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3350€
Nettovergoedingen: 200€ > 250€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% vh bruto > 7%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen. > 20k€ on target, internetabbo, gsmabbo, 2k€ techbudget.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel > Antwerpen en Leuven
Afstand woon/werk in km's: 30 > 60 en 40km
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur enkel > 1,5u enkel
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE > type a8, onbeperkt in benelux

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, projectpieken met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > max 2 dagen onsite
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 7 man > ja 16 man verdeeld over 2 teams
Ondertussen een aanbod gekregen van een ander bedrijf. Ik twijfel enorm aan de impact op work-life (2 jonge kindjes) gecombineerd met gezonde ambitie om binnen een goede 10 jaar de vrijheid te kunnen hebben om al dan niet te blijven werken.

Ondertussen een aanbod gekregen van een ander bedrijf. Ik twijfel enorm aan de impact op work-life (2 jonge kindjes) gecombineerd met gezonde ambitie om binnen een goede 10 jaar de vrijheid te kunnen hebben om al dan niet te blijven werken.
Mag ik wat vragen, puur uit nieuwsgierigheid, wat zijn bijvoorbeeld targets voor u huidige positie? % cases afhandelen? % open vacatures invullen?

Mag ik wat vragen, puur uit nieuwsgierigheid, wat zijn bijvoorbeeld targets voor u huidige positie? % cases afhandelen? % open vacatures invullen?
Neen, dat zit hem eerder op tactisch niveau. Oplevering van projecten die aangestuurd worden door medewerkers in het nastreven van operational excellence, verloning en een service neerzetten dit impact maakt. Mijn medewerkers hebben dan wel weer SLA's die zulke punten kunnen meten.
Wel tof, een A8 als firmawagen :D
Dat klopt, momenteel heb ik een Volvo XC60. Dat zou een leuke upgrade zijn alleen speelt de firmawagen minder dan het total cash. Ik hecht meer belang aan een loonpakket die de datum dat ik niet meer moet werken dichter bij zet. Ik dat opzicht verandert een firmawagen daar niets aan en kan ik me enkel gelukkige prijzen dat ik in zulke wagens mag rijden. Privé zou ik nooit met zo een wagen rijden.

Terug
Bovenaan