Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat wordt een groots pensioenfeest, weekendje Bora Bora met privé kok en entertainment voor de naaste familie en vrienden.
Dat zou je verwachten. Het zal eerder in heel intieme kring (lees: gezin) eens gaan eten in een sterrenrestaurant worden. Mijn vader toont zijn "rijkdom" zo weinig mogelijk en is heel integer en rustig van aard. Niet het type dat op café gaat of de grote jan gaat uithangen in Knokke.

Dat zou je verwachten. Het zal eerder in heel intieme kring (lees: gezin) eens gaan eten in een sterrenrestaurant worden. Mijn vader toont zijn "rijkdom" zo weinig mogelijk en is heel integer en rustig van aard. Niet het type dat op café gaat of de grote jan gaat uithangen in Knokke.
Maar goed ook of die 'rijkdom' smelt als sneeuw voor de zon :)

Maar goed ook of die 'rijkdom' smelt als sneeuw voor de zon :)
Klopt, is heel risico avers en een selfmade man. Hij heeft dus niets van thuis meegekregen. Als je hem op straat zou tegenkomen zou je gewoon denken dat het een ouder braaf manneke is :p
Doet eigenlijk niets zot. Zijn enige eisen zijn een mooi huis (niet te zot, dus geen zwembad, sauna, jacuzzi ofzo), een mooie comfortabele wagen (nu dus een firmawagen, maar binnenkort zal hij eentje moeten kopen, denk aan een mooi uitgeruste duitser A6, E klasse, 5 serie), veel literatuur en lekker eten.

Ik kan begrijpen indien mensen zeggen dat hij een saai leven heeft, maar in feite is dat eigenlijk ook zo. Zolang hij er zich maar goed bij voelt :)

Ik heb het onderstaand offer gekregen voor een software engineering positie in Oslo na een resem van interviews. Het pakket lijkt me zeer goed als starter (alleszins significant beter dan mijn offers in België, rekening houdend met de hogere levenskosten). Héél erg excited!

Direct accepteren of onderhandelen? Indien het tweede, wat zou ik nog proberen onderhandelen?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: ing. informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0 (excl. stages)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): DataOps voor industriële toepassingen
Huidige functie: Software Engineer I
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37.5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~40

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 5400 EUR (55300 NOK)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3900 EUR (op basis van meerdere online belastings calcs)
Nettovergoedingen: GSM abo (30/ma), internet (50/ma)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): neen
Bedrijfs GSM/laptop: 750 eu budget / 2 jaar voor GSM
Maaltijdcheques: NVT
Ecocheques: NVT
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- initiële relocatiekosten gecovered (2 maanden bemeubeld appartement + vlucht)
- gratis lunch in-office
- discounted aandelen optie (pre-IPO)
- gratis privékliniek consultaties
- gymabo

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oslo
Afstand woon/werk in km's: Niet zeker
Afstand woon/werk in tijd: Niet zeker (goed verbonden office, ongeveer 25 min vanaf centrum met openbaar vervoer)
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: vrij flexibel naar horen
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja (tijdens 9-15 moet ik wel bereikbaar zijn)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet on-call initieel, verder moeilijk in te schatten
Hoe vaak overuren te presteren: "nu en dan"
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: vooral knowledge sharing sessies + in-house hackathons. Naar mijn weten geen sponsoring voor certs.
Telewerk (buiten corona-periode): min. 1 dag per week in-office
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Laatst bewerkt:
Hoge bijdragen groepsverzekering ondermijnen de solidariteit is de redenering he. Op je loon betaal je sociale bijdragen. Op wat je werkgever betaalt aan hospitalisatie en groepsverzekering niet..

Hoge bijdragen groepsverzekering ondermijnen de solidariteit is de redenering he. Op je loon betaal je sociale bijdragen. Op wat je werkgever betaalt aan hospitalisatie en groepsverzekering niet..

Dan hoop ik dat men het pensioenplafond laat varen.
Want het ene is (deels) een gevolg van het andere, maar bon.

Eens wat tegengewicht bieden, het loon van een nieuwe collega die is gestart

1. PERSONALIA
Leeftijd: 19
Opleiding: BSO lassen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 15 €/h
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1732,00 €
Maaltijdcheques: 8 €/dag
Ecocheques: 250 €
GSM: GSM zelf aan te kopen - maar wel een kaartje van werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus 300 €/jaar

Verdient bruto gewoon meer dan startende boekhouders in ons kantoor hoor (toch "o zo'n groot knelpuntberoep") 🤪

Net eens even mijn fiche van Vivium opengetrokken en werkgever betaalt +/- 4% taksen precies op de stortingen. Als dat alles is, is dat natuurlijk wel wat minder als de sociale bijdragen die werkgever en ik op mijn brutoloon betalen. Dat is natuurlijk pre-uitkering, dus daar komt nog wel wat bij voor de overheid tegen dan.

Maar ik zou het veel liever als brutoloon ontvangen en zelf investeren in een ETF ofzo. Nu zit het vast in een tak21 fonds ofzo aan een miniem rendement (voor jonge werknemers, oude garde heeft soms nog mooie rendementspercentages).

Ik vraag me af, waar bemoeit men zich mee van overheidswege?
Over de ambtenarenpensioenen zwijgt men al jaren.
Weer een rondje privé-pesten.
Een groepsverzekering van 1,8 miljoen, dat is een stuk beter dan een overheidspensioen hoor.

Wij thuis verlangen meer tot ik op pensioen ben dan tot mijn vrouw op pensioen gaat.

Veel boeiender lijkt mij gewoon het jaarlijks netto inkomen van de voorbije 3 jaar waarbij je een bepaalde standaardisatie toepast voor extra legale voordelen obv een gemiddeld verbruik / persoon. Zo kan je ook beter vergelijken met zelfstandigen.
Bijvoorbeeld:
- bedrijfswagen = 500 *12 = 6.000 / jaar
- tankkaart = 150 * 12 = 1.800 / jaar
- hospitalisatieverzekering = 400 / jaar
- voordelen die zijn uitgedrukt in geld zoals maaltijdcheques of bonussen ( na belasting) gewoon meenemen als netto.
- ....

Ik zal het op mijn eigen situatie eens toepassen (voor 2020)
- Nettoloon (bedrag op rekening gestort in 2020): 26.400 euro
- eindejaarspremie & vakantiegeld : 2.600 euro
- bonus (netto bedrag) : 1.500 euro
- bedrijfswagen: 6.000 euro
- tankkaart : 1.800 euro
- hospi : 400 euro
- gsm en laptop : 300 euro
- groepsverzekering laat ik er tussen uit (dit zou het te complex maken)

= totaal jaarloon in 2020: 39.000 euro
En wat doe je met zelfstandigen die hun liquidatiereserve spekken? Het is op basis van netto vergoedingen gewoonweg niet te vergelijken. Voor de freelance zelfstandigen (dus degenen die ergens gaan werken en een factuur sturen ipv een loonbrief krijgen) kan je vergelijken tussen loonkost en omzet. Van die loonkost gaan immers belastingen net zoals van die omzet. Hoe je dat in beide gevallen optimaliseert hangt af van keuzes en daarom is netto moeilijk te vergelijken.

Er zal hier wel iemand zitten die daar meer over weet :)

Terug
Bovenaan