Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En waarom zou iedereen ieder jaar opslag moeten krijgen. Bedrijven doen ook hun prijzen aanpassen volgens de indexering, dat is ook geen verhoging van de marge? Het kan zijn dat jouw bedrijf een barema heeft waardoor je jaarlijks een loonsverhoging hebt, maar in jouw contract staat volgens mij niets over een gegarandeerde jaarlijkse loonsverhoging.

Ik ga er dan ook van uit dat je bereid bent 20% van je loon af te staan wanneer de zaken terug wat minder goed gaan?
Ik kan ruiken dat je of een HR manager of bent of iemand die in in het management board zit.
Als het niet goed gaat met het bedrijf is het zeker een ander verhaal, maar soms kost hoog verloop meer geld op lange termijn (mensen opleiden, kennis overdracht), dan mensen verliezen buitengooien.

Ik kan je een paar punten opnoemen waarom de werkgever zeker en vast iedere jaar best een (kleine) opslag zou kunnen geven.

Werknemers motiveren om te performen.
Werknemers bijhouden omdat de markt competitiever is dan ooit?
Belgische salarissen die de laatste jaren achterblijven tov de buurlanden?
Bedrijfsbeeld: succes met jong professionals aan te trekken als je je huidige werknemers alleen indexatie belooft.
Het draait zeker niet alleen om het geld, en het moet niet altijd over 5% opslag gaan, maar als iemand naar een concurrent gaat voor 20% meer moet men niet raar gaan kijken.

Trouwens als het echt slecht gaat met het bedrijf komt het zeker wel voor dat er salarissen worden gecut met onderhandelingen, het komt dus niet van 1 kant. Vaak is het bij management alleen de bonussen die ze verliezen.

Ik denk dat de meeste management boards in België goed genoeg weten dat jobhoppen nog steeds een taboo is hier en schuldgevoel kunnen aansmeren om loyale gemotiveerde werknemers (ver) onder de marktwaarde te betalen. Iedereen zou dankbaar moeten zijn voor zijn/haar baan, maar dat zou best van 2 kanten kunnen komen.

De uitspraak van ugar was ‘iedereen ieder jaar opslag’.

Jouw argumenten zijn daar geen antwoord op. Ik vind het bijvoorbeeld totaal niet motiverend als iedereen, los van hun performance, ieder jaar opslag krijgt. Waarom zou ik dan mijn best doen? Hetzelfde wat retentie betreft. Een goed gemanaged bedrijf zal de mensen die het verschil maken zeker belonen met opslag en incentive plans, maar een minder goede performer hoeft wat mij betreft niet absoluut te blijven.

Let op, ik zeg hier niets over mensen die inderdaad onder hun marktwaarde betaald worden en die mogelijk niets krijgen omdat ze het niet durven vragen of jobhoppen. Maar dat is, gelukkig maar, verre van iedereen.

Ik kan ruiken dat je of een HR manager of bent of iemand die in in het management board zit.
Als het niet goed gaat met het bedrijf is het zeker een ander verhaal, maar soms kost hoog verloop meer geld op lange termijn (mensen opleiden, kennis overdracht), dan mensen verliezen buitengooien.

Ik kan je een paar punten opnoemen waarom de werkgever zeker en vast iedere jaar best een (kleine) opslag zou kunnen geven.
Ik denk dat je je heel erg focust op sectoren waar jij gewerkt hebt. Hoog verloop is in veel sectoren slechts een beperkt probleem + elk jaar een (betekenisvolle) opslag is in veel sectoren echt niet mogelijk

Ik zie in dit stuk betoog van jou geen enkele reden om mensen ieder jaar opslag te geven. En zeker al niet waarom iedereen die per definitie ieder jaar zou verdienen. Ook wanneer het slecht gaat met het bedrijf? Ik zie niet in waarom iemand een recurrente salarisverhoging zou moeten krijgen omdat een bedrijf een goed resultaat neerzet in een jaar. Dat was met name mijn punt. Recurrente loonsverhogingen hangen van andere factoren af (zie verder).

Werknemers motiveren om te performen.
En dus ook slechte leerlingen opslag geven omdat ze dan misschien wat beter hun best gaan doen? Lees nog eens het uitgangspunt...
Werknemers bijhouden omdat de markt competitiever is dan ooit?
Dat hoeft niet per definitie met 'opslag' voor iedereen. Er zijn misschien mensen die je minder graag kwijt bent dan anderen? En waar je wat meer moeite voor wilt doen?
Belgische salarissen die de laatste jaren achterblijven tov de buurlanden?
Ik merk daar in onze (internationale) groep niet zo veel van. Levensstandaard van een Belg ligt erg hoog, onder meer door de gesubsidieerde wagen erbij. Wanneer ik dat vergelijk met bvb Franse of Nederlandse collega's, dan ben ik het helemaal niet met je eens.
Bedrijfsbeeld: succes met jong professionals aan te trekken als je je huidige werknemers alleen indexatie belooft.
Heb ik dat ergens geschreven? Lees mijn reactie nog eens, stel ik dan voor. En er zijn ook andere dingen die spelen; je kan mensen ook aantrekken door ze een aantrekkelijk carrièrepad aan te bieden. Een cultuur waarin ze de kans hebben om te groeien, uitdagingen kunnen aangaan en niet worden neergesabeld voor de eerste fout?
En ik zie niet in waarom die 'jonge professional' (Jezus, wat haat ik deze uitdrukking) opslag moet krijgen als zijn resultaten niet zo goed zijn. En zeker niet waarom die evenveel opslag zou moeten krijgen als zijn collega die wel goede resultaten neerzet.

En kies jij voor een job waar je start aan 3000 EUR en ieder jaar 100 EUR opslag krijgt, of voor een bedrijf waar je aan vergelijkbare condities start maar waar je verloning afhangt van wat je verwezenlijkt? Want denk je dat dat motiverend is, verloning die geen rekening houdt met je eigen prestaties, en waar de kantjes er af lopen niet direct een impact heeft op je verloning?
Het draait zeker niet alleen om het geld, en het moet niet altijd over 5% opslag gaan, maar als iemand naar een concurrent gaat voor 20% meer moet men niet raar gaan kijken.
Neen. Maar dat kon ik niet opmaken uit de reactie van Bramstep, en jij ook niet. En dan zou ik ook gewoon aanraden om niet te blijven, zelfs wanneer ik 100 EUR opslag zou krijgen. Tenzij die werkgever andere dingen aan kan bieden, maar zelfs dan...
Trouwens als het echt slecht gaat met het bedrijf komt het zeker wel voor dat er salarissen worden gecut met onderhandelingen, het komt dus niet van 1 kant.
Lonen doen dalen wanneer het slecht gaat voor personeel is beperkt, en meestal symbolisch. Omdat dat zo moeilijk is wordt er meestal geopteerd voor de 'easy way out', de duurste en oudere werknemers, vaak kansloos op de arbeidsmarkt wegduwen.
Het basisprobleem is dat variabele verloning voor bedienden en arbeiders vaak erg moeilijk ligt. De enige oplossing die vaker gehanteerd wordt is economische werkloosheid, maar in zo'n stelsel stijgt de verloning per uur dat je werkt.
Maar je moet nu eenmaal begrijpen dat een goed jaar je geen recht geeft op een verhoging van je recurrente verloning. Jouw recurrente verloning volgt jouw functie niveau, en jouw "marktwaarde". Dus je kan verwachten dat jouw werkgever je een marktconform loon geeft voor jouw functie en jouw potentieel. Dat wil dus niet zeggen dat je ieder jaar recht hebt op opslag... Een bedrijf dat het jaar na jaar goed doet heeft natuurlijk de mogelijkheid om zijn personeel meer dan marktcompetitief te betalen, of zekerheid te bieden aan het personeel.
En je kan een premie / bonus verwachten in jaren dat het bedrijf goede resultaten neerzet. Maar je moet wel begrijpen dat die niet uitbetaald wordt in een slecht jaar.
Vaak is het bij management alleen de bonussen die ze verliezen.
Alleen de bonussen die ze verliezen? Die bonus is een belangrijk deel van het loon van het management. Mijn bonus vormt een wezenlijk deel van mijn salarispakket, en die hangt niet alleen van mijn prestatie af, maar ook de prestaties van het bedrijf. Dus in een erg slecht jaar verdien ik een pak minder, en neen ik spreek dan niet van 10% ...
Ik denk dat de meeste management boards in België goed genoeg weten dat jobhoppen nog steeds een taboo is hier en schuldgevoel kunnen aansmeren om loyale gemotiveerde werknemers (ver) onder de marktwaarde te betalen. Iedereen zou dankbaar moeten zijn voor zijn/haar baan, maar dat zou best van 2 kanten kunnen komen.
Sorry, maar dit is echt een stereotype. Schuldgevoelen aansmeren? Hoe doen ze dat? Ik zou zeggen, wanneer je bij zo'n bedrijf werkt, zoek dan een andere job. Ik heb nergens gezegd dat je ergens onderbetaald moet werken. En wanneer je correct betaald bent, is een jaarlijkse flinke opslag (100 EUR zonder indexering) niet ieder jaar aan de orde.

Laatst bewerkt:
Ter info voor de velen die in PC 200 zitten: door de sterk stijgende inflatie zullen de lonen in januari al minimaal* 3,26% stijgen. Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).

* = in de veronderstelling dat de afgevlakte gezondheidsindex niet meer verandert. In de praktijk zal die waarschijnlijk nog stijgen en zal het eerder 3,5% zijn.
Valt pc226 hier ook onder?

Bij pc 226 is het vergelijkbaar, zal licht afwijken van de berekening voor pc 200.

(Technisch: pc 200 = (index nov 2021 + Dec 2021)/(index nov 2020 + Dec 2020)
Pc 226 = index Dec 2021 / index Dec 2020
En wat zijn de huidige vooruitzichten voor 01/01/22 voor pc226? Ik weet dat er 1/12/21 alvast 0,4% bijkomt

De opslag bij ons is voorzien in augustus (dus op 't loon van juli), verre verre weg van de indexeringsronde dus.
De gesprekken, als er al gesprekken zijn (Covid), starten altijd een beetje als volgt:
-> Ja, we zijn bereid u X,xx EUR te geven dit jaar, maar zoals ge weet heb je daarvan al Y,yy EUR gekregen in januari (index)
-> Of onder Covid was 't zo eerder van 'Ja, ge hebt al X,xx gehad' (index), we zijn bereid u nog een eenmalige premie van Y,yy EUR te geven

Dus heb je al 100 EUR gekregen & wil men 150 aanbieden ---> krijg je in augustus nog eens 50 EUR extra (dus 't loon van juli).

Aanvaarden/Counteren staat vrij natuurlijk, maar ge gaat daar niet elke keer voor in discussie natuurlijk, dus meestal is dit aanvaarden.
EN ... no doubt ... der zal wel een plafond op zitten ook natuurlijk.

Ook ... voor zover ik weet is't voornamelijk 'merit based' bij ons, maar of daar écht veel verschil op zit tussen uitschieters & underperformers ... dunno. Laat staan uitschieters VS 'gewone' performers.

Ik denk dat bedrijfsleiding vooral kijkt om groei te realiseren (verhoging winst; omzet;…) wat in een stagnerende markt (niet uniek in west-Europa) meestal niet gepaard gaat met extra kosten waar geen extra opbrengsten met gepaard gaan.
Dit is een beetje hoe de wereldeconomie in elkaar zit. Indexering van de loonkost (vaak hoog aandeel van de kostenstructuur) moet gecompenseerd worden.

Ik denk dat Belgen over het algemeen vrij risico-avers zijn (zie spaarrekeningen) en veel onderzoek toont ook aan dat Belgen werkzekerheid bv hoger inschatten als verloning. Dus ik volg over loyaliteit; maar dat impliceert niet dat ze gemotiveerd zijn.
Dit lijkt mij eerder de oorzaak van het gebrek aan jobhoppen. (Zoals ook heel
honkvast zijn met hun huis)

Ik schat in dat (grotere) bedrijven actief kijken naar verloning om te voorkomen dat goede mensen vertrekken. In KMOs zal dat vermoedelijk minder zijn (zie hier het voordeel van sociale afvaardiging).

Tot slot: de typische Belgische structuur heeft ook zijn nadelen (voor individuele topperformers): elke salarisverhoging wordt meegesleept tot het einde van de carrière binnen het bedrijf. Bedrijven zijn meer bewust dat groei in hun segment niet eindeloos is, terwijl indexen dat wel is. Goede jaren waren worden beloond met bonussen; salarissen worden marktconform gehouden wat mijn stelling in mijn eerste punt ondersteunt.

Ook ... voor zover ik weet is't voornamelijk 'merit based' bij ons, maar of daar écht veel verschil op zit tussen uitschieters & underperformers ... dunno. Laat staan uitschieters VS 'gewone' performers.

Bij ons was dat toch een manier om bad performers zelf hun conclusie te laten trekken.

Manager krijgt een budget toegekend van vb 2% merit increase op de loonmassa van zijn reports. Als die 10 reports heeft en er een paar elk jaar 6-7% geeft, de rest 1% en 2 of 3 jaren na elkaar 0, dan trekken die wel snel hun conclusie. Ik heb vb een jaar of 4-5 na elkaar 7-8% + index gekregen. Gaat snel vooruit dan.

Zelfde met de discretionaire bonussen. vb 4% van loonmassa van de report. 10 reports, in onze sector dicht tegen 1M loon. Dat is toch 40k bonus die uitgedeeld kan worden. Als je iedereen een bonus geeft, dan schiet er niks over na taxen. Als je zo elk jaar 2-3 mannetjes een 15k bonus geeft, dat tikt toch aan.

Ik ben toch altijd goed bedeeld geweest. Ofwel salary increases, tot ik over de benchmark midpoint ging, ofwel met bonussen. Aan de lunch tafel werd er toch door velen geklaagd en gezaagd dat ze van 70% naar 71% van de benchmark gingen en dat het niet vooruit ging.

As usual weet je wel goed wie in je team de high performers zijn, wie middelmaat is en wie ondermaats. De ondermaatse waren altijd aan het klagen. Above systeem lijkt goed te werken in mijn ogen. Je krijgt nog altijd je indexeringen he.

De collega's in Amerika, daar zijn er die al 10y exact hetzelfde brutoloon hebben. Geen opslag, geen index. Dan heb je recht tot klagen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar waarvan 1 jaar bij huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: functional analist (Web, app,...) / consultancy
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3600
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2430
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: laptop, GSM abonnement
Maaltijdcheques: ja, maar deel van netto salaris
Ecocheques: ja, 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%):ja, 4%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): eindejaarspremie, cafetaria plan

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 25km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): bedrijfswagen (vaa 200€) en tankkaart => Binnenkort nieuwe wagen kiezen met TCO van 820 (nog even zien wat dat juist inhoudt).

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: Ja, klant kan natuurlijk wel extra aanwezigheid vragen.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt heel goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: beperkt
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: yes, budget van €2000
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 2 dagen per week.
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Met het nieuwe jaar in aantocht, hoor ik weer vanalles waaien.. Vandaar dat ik mijn pakket graag even deel.

En waarom zou iedereen ieder jaar opslag moeten krijgen. Bedrijven doen ook hun prijzen aanpassen volgens de indexering, dat is ook geen verhoging van de marge? Het kan zijn dat jouw bedrijf een barema heeft waardoor je jaarlijks een loonsverhoging hebt, maar in jouw contract staat volgens mij niets over een gegarandeerde jaarlijkse loonsverhoging.

Ik ga er dan ook van uit dat je bereid bent 20% van je loon af te staan wanneer de zaken terug wat minder goed gaan?
Je moet zeker niet ieder jaar opslag krijgen maar ik ben het wel telkens 'beloofd' dat het eraan komt. Vandaar dat het waarschijnlijk overkwam als 'ik eis mijn opslag'. Cru gezegd komt het er ook op neer: als ik hem niet krijg zal ik kijken voor iets anders. Niet omdat het geld het enige is wat telt, maar omdat mijn evaluaties heel goed zijn, mijn werkdruk sterk gestegen is en ik een project alleen ben gaan overnemen wegens een collega die een andere job aangenomen had.

Het stijgen van mijn loon gaat niet alleen over de winsten die heel hoog liggen van het bedrijf op dit moment (al indiceert dit wel dat het mogelijk is om opslag te vragen/krijgen). Het gaat ook over de kennis die ik 2 jaar geleden nog niet had, de zelfstandigheid die gegroeid is, ...

Het punt die ik aanhaalde dat het zeer goed ging dit jaar is vooral bedoeld op het feit dat ik indexatie geen excuus vind op 'loonsverhoging is niet mogelijk'. Een verplichte stijging kan je naar mijn mening niet gebruiken als 'hier je persoonlijke stijging, proficiat he' want iedereen heeft dit (afhankelijk van welke PC natuurlijk) en dit is puur om de koopkracht gelijk te houden (al is dat niet volledig zo). Dit staat voor mij los van 'echte' opslag.

En dat ik minder verdien als de zaken slecht gaan: dat is zo ja als je de bonus meerekent (die je dus niet krijgt als het slecht gaat).

Je moet zeker niet ieder jaar opslag krijgen maar ik ben het wel telkens 'beloofd' dat het eraan komt. Vandaar dat het waarschijnlijk overkwam als 'ik eis mijn opslag'. Cru gezegd komt het er ook op neer: als ik hem niet krijg zal ik kijken voor iets anders. Niet omdat het geld het enige is wat telt, maar omdat mijn evaluaties heel goed zijn, mijn werkdruk sterk gestegen is en ik een project alleen ben gaan overnemen wegens een collega die een andere job aangenomen had.

Het stijgen van mijn loon gaat niet alleen over de winsten die heel hoog liggen van het bedrijf op dit moment (al indiceert dit wel dat het mogelijk is om opslag te vragen/krijgen). Het gaat ook over de kennis die ik 2 jaar geleden nog niet had, de zelfstandigheid die gegroeid is, ...

Het punt die ik aanhaalde dat het zeer goed ging dit jaar is vooral bedoeld op het feit dat ik indexatie geen excuus vind op 'loonsverhoging is niet mogelijk'. Een verplichte stijging kan je naar mijn mening niet gebruiken als 'hier je persoonlijke stijging, proficiat he' want iedereen heeft dit (afhankelijk van welke PC natuurlijk) en dit is puur om de koopkracht gelijk te houden (al is dat niet volledig zo). Dit staat voor mij los van 'echte' opslag.

En dat ik minder verdien als de zaken slecht gaan: dat is zo ja als je de bonus meerekent (die je dus niet krijgt als het slecht gaat).
Wel, nog even reageren. Volgens mij is in jouw betoog de belangrijkste reden om te veranderen -indien je die opslag niet krijgt - het feit dat ze die hebben beloofd. Tenzij er een echt goede reden is waar ze mee afkomen.

Wel, nog even reageren. Volgens mij is in jouw betoog de belangrijkste reden om te veranderen -indien je die opslag niet krijgt - het feit dat ze die hebben beloofd. Tenzij er een echt goede reden is waar ze mee afkomen.
Ja volledig correct, en dan ben ik dus niet tevreden met iets wat ik sowieso zou krijgen. Nu, we zijn er nog niet hoor en ik werk er heel graag 🙂

Best dat het hier nog maar 1x per jaar is.

Tot 2y geleden waren er 2 bonus cycles per jaar en 2 evaluatie momenten. Was je bijna 3-4mnd per jaar bezig met formuliertjes invullen en achievements oplijsten...

Terug
Bovenaan