Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat is vast tov de index :p
Ja, maar ik ben niet zeker of ik de volgende zin van JPV volledig heb begrepen: "Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).".

Ja, maar ik ben niet zeker of ik de volgende zin van JPV volledig heb begrepen: "Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).".

In theorie kunnen ze de negatieve index toepassen op brutolonen, meen ik me te herinneren uit 2009.
Alleen was er toen spraken van -0,5% waardoor ik denk/hoop dat geen enkel bedrijf overwoog van dat toe te passen. Als het eind 2022 gaat om een veelvoud, zullen er wel bedrijven zijn die daar effectief over nadenken.

In theorie kunnen ze de negatieve index toepassen op brutolonen, meen ik me te herinneren uit 2009.
Alleen was er toen spraken van -0,5% waardoor ik denk/hoop dat geen enkel bedrijf overwoog van dat toe te passen. Als het eind 2022 gaat om een veelvoud, zullen er wel bedrijven zijn die daar effectief over nadenken.
Dus als ik het goed begrijp. Bedrijven kunnen eind volgend jaar (wanneer zo'n scenario zich zou voordoen), zonder akkoord van de werknemer, het brutoloon verlagen?

De exacte wetgeving erachter ken ik niet maar ik vind die beweging wel logisch, index kan nu eenmaal in beide richtingen bewegen.

Ik heb na 5 rondes en interviews met 7 mensen mogelijk zicht op iets nieuws. Benieuwd naar het offer :)

Alvast gefeliciteerd: 5 rondes is intens en alleen al het feit dat je hier staat biedt uitzicht op een ernstig voorstel zou ik veronderstellen - maar wellicht voel je dat zelf reeds aan of niet?

Indien je dat wenst te delen: Korte samenvatting van de 5 rondes.

De exacte wetgeving erachter ken ik niet maar ik vind die beweging wel logisch, index kan nu eenmaal in beide richtingen bewegen.
Als er nu eens met alles werd rekening gehouden. Energiecomponent telt niet mee zeker of hoe zit dat juist?

Ik merk hier toch echt wel dat het leven opvallend duurder is geworden het laatste jaar.

Als er nu eens met alles werd rekening gehouden. Energiecomponent telt niet mee zeker of hoe zit dat juist?

Ik merk hier toch echt wel dat het leven opvallend duurder is geworden het laatste jaar.

Die telt mee maar wel maar beperkt. Het is me niet duidelijk in welke mate huisvesting doorweegt t.o.v. energie, als ze met huisvesting huur of hypotheken bedoelen.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/consumptieprijsindex/geharmoniseerde-consumptieprijsindex-hicp

De prijsdaling in Voeding en alcoholvrije dranken zou zogezegd de stijging in energieprijzen compenseren, maar ik moet toch nog het gezin zien dat dat werkelijk ziet in de maandelijkse uitgaven. Maar misschien moeten we die discussie verplaatsen naar het nieuwe indexatietopic dat JPV heeft aangemaakt ;)

Ter info voor de velen die in PC 200 zitten: door de sterk stijgende inflatie zullen de lonen in januari al minimaal* 3,26% stijgen. Ik voorspel nu al veel miserie eind 2022, want dan zie ik een grote kans dat we met een betekenisvolle negatieve inflatie zullen zitten en de lonen dan zullen dalen als de index volledig toegepast wordt (wat de nodige discussies zal geven).

* = in de veronderstelling dat de afgevlakte gezondheidsindex niet meer verandert. In de praktijk zal die waarschijnlijk nog stijgen en zal het eerder 3,5% zijn.
Is elk bedrijf in PC200 verplicht om in januari die indexopslag te geven? Of valt dat vrij te bepalen om dat bijvoorbeeld pas vanaf maart toe te kennen?

Reden waarom ik het vraag: ik zit al een 2-3 maanden wat bezig met een opslagtraject en het lijkt er mij op dat mijn 'opslag' zal komen in januari onder de vorm van: 'proficiat je hebt €200 bruto opslag'.

Maar als in januari de indexering van laat ons zeggen 3.5% al eerst gerekend wordt, dan heb ik basically maar een 100 euro 'echte' opslag. Indien dat het geval is dat het zo zal gaan dan ga ik hier wel op ingaan.

Ik heb na 5 rondes en interviews met 7 mensen mogelijk zicht op iets nieuws. Benieuwd naar het offer :)

Proficiat met het traject tot nu toe. Ik duim mee voor een goed offer.
Je bent 1 van de weinige waarvan ik je huidige pakket (in grote lijnen) onthouden heb omdat het zeer sterk was dus ik ben nu wel eens heel benieuwd se.

Succes!!

Is elk bedrijf in PC200 verplicht om in januari die indexopslag te geven? Of valt dat vrij te bepalen om dat bijvoorbeeld pas vanaf maart toe te kennen?

Reden waarom ik het vraag: ik zit al een 2-3 maanden wat bezig met een opslagtraject en het lijkt er mij op dat mijn 'opslag' zal komen in januari onder de vorm van: 'proficiat je hebt €200 bruto opslag'.

Maar als in januari de indexering van laat ons zeggen 3.5% al eerst gerekend wordt, dan heb ik basically maar een 100 euro 'echte' opslag. Indien dat het geval is dat het zo zal gaan dan ga ik hier wel op ingaan.
Da's toch hoe het over 't algemeen altijd gaat. Men scheduled dat er expliciet naar ook eh.
Opslag krijg je dan over 't algemeen nadat je ook den index toegewezen krijgt, dus kan men zeggen dat men u 200 EUR opslag geeft waarvan pakweg 100 EUR eigenlijk verplicht te geven was.
'k Heb zo eigenlijk nog nooit geweten dat men nog net opslag geeft, net voor dat er nog een verplicht % index moet bovenop gegooid worden.

En nee, dat lijkt me nu eens niet iets wat vrij te bepalen is (of zou mogen zijn). Dat zou betekenen dat elk bedrijf naar z'n goesting u (zoveel maanden als ze goesting hebben?) te weinig zouden mogen betalen.
Wat houdt hun dan tegen om den index voor 6 mnd uit te stellen? Gewoon een heel jaar ineens? (& whoops, daar is de volgende, mogelijks, al) 😋

Ik zou denken dat vroeger wel mag maar later zeker niet.

Terug
Bovenaan