Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
400K is tegenwoordig het nieuwe 200K geworden ( in de zin van 200K 5 jaar geleden)
Ja idd zelf in de “goedkope” regios heb je daar al niet al te veel voor
Goh ... al goed & wel dat je er minder voor hebt dan vroeger, da's een feit. Zeker recente nieuwbouw.
Men bouwt almaar kleiner & kleiner, dus je krijgt hoe langer hoe minder bewoonbare oppervlakte voor uw geld als je bouwt (of recente projecten checkt).
Da's een trend die al langer dan 5j aan de gang is trouwens, da's niets nieuws van pakweg de laatste maanden/jaar.

Echter, 400K blijft veel geld om op te hoesten. Zeker als alleenstaande is dit een zware last.
Voor een koppel dat samen gaat lenen is dit nog niet zo onmogelijk om een lening op te hoesten van pakweg 350K, wat u mss 1400 tot 1700 EUR gaat kosten afhankelijk voor doorlooptijd & rentevoet. Maar je hebt nog steeds 2 deftige, vaste inkomens nodig om elke maand pakweg 1700 EUR te leggen & verder nog comfortabel te leven.
Laat staan dat je mss nog 20, 30, 40K kosten hebt om eea te verbouwen of whatever.

Langs de andere kant, waarom op 24j al gaan kopen/bouwen/renoveren?
huur ff iets in de stad en geniet van eindelijk van uw centen nu ge net begint te werken. Reis eens ver...

Ge zijt maar ene keer jong. Als ge vanaf uw 24j alles al opzij moet zetten... ge moet het zelf weten natuurlijk :)

huur ff iets in de stad en geniet van eindelijk van uw centen nu ge net begint te werken. Reis eens ver...

Ge zijt maar ene keer jong. Als ge vanaf uw 24j alles al opzij moet zetten... ge moet het zelf weten natuurlijk :)
Huren doen we al aantal jaar. Kindje hebben we al. Hebben niet het gevoel dat we iets te kort hebben of dat we te snel zijn gegaan. We hebben eerder het gevoel dat we nu best in een goed traject geraken en met alles vroeg begonnen zijn, zodat we over een aantal jaar eens gekke reizen kunnen doen en meer “genieten”.

Huren doen we al aantal jaar. Kindje hebben we al. Hebben niet het gevoel dat we iets te kort hebben of dat we te snel zijn gegaan. We hebben eerder het gevoel dat we nu best in een goed traject geraken en met alles vroeg begonnen zijn, zodat we over een aantal jaar eens gekke reizen kunnen doen en meer “genieten”.
En we zijn ook geen stadsmensen en we hebben al een mooie reis naar Zuid-Afrika gedaan.

Opletten eh ... ge hebt zo veel mensen die in hun jonger jaren gewoon maar uitgeven & uitgeven, 't kan ni op. Thuis geen (of weinig) huur betalen, eten geregeld door chef mama, nutsvoorzieningen door mister papa.

Bij gevolg elk weekend paaaartyyyyy! Dus 100en EUR tegelijk die vliegen, want jah ... ik ben beginnen werken & heb nu toch elke maand al zeker 1500 EUR om te verbrassen.
Zijn het geen weekends op café, zijn het eventueel dure reizen, elk jaar een nieuwe iPhone van 1K, etc.

Anyway, jokes aside ... 'k wil maar zeggen dat het niet de bedoeling kan zijn van 'ik ben jong, dus al mijn spaarcenten moeten er door'. Om dan tot de realisatie te komen dat je zelfs niet moet beginnen denken aan iets te kopen.
Als je van plan bent om de vastgoedladder te beklimmen, en je bent gene zoon van Rockefeller of iets dergelijks ... ben je toch best vroeg begonnen met te sparen.

OK, als em nog een jaartje of 2 verder blijft huren, en een reis of 2, 3 maakt met (een deel van) wat hij op die 2 jaar kan sparen ... fine. Maar als em echt van plan is om een woning van 400K+ te kopen (ale, hij & z'n madam dus eh), zal hij echt wel best niet te veel van z'n eigen inbreng verbrassen hoor.

Nuja ... het is nog steeds OK om die aankoop te doen op 28 of 30 of zo, uiteraard. Maar als je toch dat bedrag niet moogt 'uitgeven', wordt het uiteindelijk elk jaar minder waard natuurlijk. 't Is niet dat je een grote som geld op uw rekening moet laten staan voor den intrest eh. :sneaky:

[Edit] NOTE: Aan den andere kant staat het vastgoed op dit moment ook gigantisch veel 'overpriced', dus jah ... 't is mss niet echt den beste moment nu om te starten aan dat avontuur, maar als 'eerste eigenaar' kijken veel mensen uit naar die verlaging v/d registratierechten natuurlijk.
Ik weet zo ook van iemand in m'n omgeving die vele 1000en EUR zal besparen met die nieuwe regeling, waardoor men de compromis uitgesteld heeft (verkoper was daar alles behalve content mee nor 't schijnt, mor soit)

Laatst bewerkt:
... En in het algemeen over consulting: zolang grotere bedrijven van externen hun idee bevestigd zien op papier in mooie presentaties, zullen mensen met 2j ervaring als “senior consultant” betalen. De persoon in kwestie gaat vaak op basis van interne kennis bij de klant de verwachtingen van de klant uitvoeren en vooral mooi presenteren en zich daarvoor dubbel plooien (want je bent wel senior) en krijgt daarvoor een mooi loon voor iemand met 2j ervaring. Klant blij (want een externe partij bevestigt het idee van een directeur), medewerker blij want mooie verantwoordelijkheid en loon voor beperkte ervaring en consulting firm blij want mooie marge.

Ik verbaas me er altijd over dat er op zo'n manier nog zoveel geld aan consultants besteed wordt, we leven niet meer in de jaren '80 waarbij dat de mode was.
Gelukkig zijn er ook uitzonderingen - zowel aan de kant van de vraag / klant, als aan de kant van het aanbod / consulting firms - waarbij bedrijven echt kennis of ervaring van buitenaf nodig hebben en krijgen.

Eigenlijk is dat toch enkel maar positief dat jonge mensen vooruit willen? Ik heb ook zo een nicht, geen geschoolde mensen, maar altijd gewerkt, sinds haar 15 en uiteraard gaan bijwerken. Haar man net hetzelfde, werken in de fabriek en op zaterdag nog wat tuintjes gaan doen. Die mensen hebben wel een mooie nieuwbouw gezet, terwijl anderen elke zaterdag 100 euro verdoen in het oud gemeentehuis.

Ik zeg niet dat je als een pater moet leven, maar is er al iemand beter geworden van veel uitgaan, iPhone gadgets, en zuipreizen? En huren, waarom een boomer gaan rijker maken door zijn lening af te betalen?

bij ons alvast wel. Ik heb nu zo'n 20 Ordina-medewerkers "in dienst" en daar zie ik elke maand de facturen met de titels op hoor. Maar da's mss een uitzondering?
Dat is ook zo maar het kan ook natuurlijk wel dat ze verkocht worden aan een andere titel dan intern. Dat is deel van de onderhandelingen ook. De klant is het niet altijd eens met die medior/senior titel. Ze proberen vaak hoger te verkopen om een betere prijs te kunnen vragen.

Ik zeg niet dat je als een pater moet leven, maar is er al iemand beter geworden van veel uitgaan, iPhone gadgets, en zuipreizen? En huren, waarom een boomer gaan rijker maken door zijn lening af te betalen?
En waarom moet je altijd "beter worden"? Waarom altijd rijker moeten worden?

Iedereen kiest zijn eigen pad uiteraard, maar als ik binnen een jaar of 50 (of wie weet binnen 5 jaar of binnen 100 jaar) dood ben, wil ik juist de leuke herinneringen hebben gehad van dat vele uitgaan en die leuke reizen en weet ik veel wat nog allemaal. Of ik dan X aantal jaren in een nieuwbouw villa van 1M of in een gezellig rijhuisje van 250-300K heb gewoond maakt mij echt geen hol uit.. Bij dat eerste kunt ge wel bij wijze van spreken uw hele leven voor gaan zwoegen en hard werken en uw vrije tijd opgeven, en voor wat? Om dan hier in het BG topic te kunnen vermelden hoeveel geld er wel op uw rekening binnenkomt en in wat voor huis ge wel niet leeft? :unsure:

Binnen 100 jaar is iedereen op dit forum dood, wat maakt het dan nog uit hoeveel geld er op uw rekening stond (imo)

Iedereen kiest zijn eigen pad uiteraard, maar als ik binnen een jaar of 50 (of wie weet binnen 5 jaar of binnen 100 jaar) dood ben, wil ik juist de leuke herinneringen hebben gehad van dat vele uitgaan en die leuke reizen en weet ik veel wat nog allemaal. Of ik dan X aantal jaren in een nieuwbouw villa van 1M of in een gezellig rijhuisje van 250-300K heb gewoond maakt mij echt geen hol uit.. Bij dat eerste kunt ge wel bij wijze van spreken uw hele leven voor gaan zwoegen en hard werken en uw vrije tijd opgeven, en voor wat? Om dan hier in het BG topic te kunnen vermelden hoeveel geld er wel op uw rekening binnenkomt en in wat voor huis ge wel niet leeft? :unsure:

Binnen 100 jaar is iedereen op dit forum dood, wat maakt het dan nog uit hoeveel geld er op uw rekening stond (imo)
Ik ga trouwens zeer graag op reis hoor en ben 4 weken per jaar weg. Geld is voor mij een middel. Ik wil in se zoveel mogelijk geld voor zij weinig mogelijk arbeidstijd...

Eigenlijk is dat toch enkel maar positief dat jonge mensen vooruit willen? Ik heb ook zo een nicht, geen geschoolde mensen, maar altijd gewerkt, sinds haar 15 en uiteraard gaan bijwerken. Haar man net hetzelfde, werken in de fabriek en op zaterdag nog wat tuintjes gaan doen. Die mensen hebben wel een mooie nieuwbouw gezet, terwijl anderen elke zaterdag 100 euro verdoen in het oud gemeentehuis.

Jij vergeet nu wel 1 ding hé... binnen een bepaalde termijn ben jij dieje boomer hé. (je was aan het kijken voor een woning voor te verhuren :p)

Wat is beter worden? Je wordt ook geen beter mens door veel geld te hebben, veel geld op te doen of veel te werken.
Materialisme lijkt me eerder een kwaal dan een deugd.

Als een mooie nieuwbouw zetten het summum is dan vrees ik dat we als maatschappij echt op een totaal verkeerd spoor zitten.

Wat is beter worden? Je wordt ook geen beter mens door veel geld te hebben, veel geld op te doen of veel te werken.
Materialisme lijkt me eerder een kwaal dan een deugd.

Als een mooie nieuwbouw zetten het summum is dan vrees ik dat we als maatschappij echt op een totaal verkeerd spoor zitten.
Dat is ook 1 van de redenen waarom er zoveel met een burn-out, depressie,.. zitten. En het ergste van al is dat het bij de meeste dan nog gewoon is om facebook/instagram onbekenden of buren jaloers te maken. Of om hen te willen overtreffen.

Ok, ik wil ook een mooie auto ipv een goedkope 2dehands Peugeot die me even ver zou brengen. Maar dat is een hobby van me. Dat iemand een groter huis heeft of 1000€ netto meer verdient kan me echt geen bal schelen. En ik koop vooral geen zaken om ermee te stoefen op Facebook of om een ander te overtreffen.

Zolang ik jaarlijks eens weg kan gaan, soms eens iets kan gaan eten, iedere dag gevarieerd en lekker thuis kan eten en vooral iedereen hier gezond is dan ben ik de gelukkigste mens ter wereld.

Ik heb ook gekozen voor iets minder loon, maar ik heb nu wel 10x meer vrije tijd om dingen te doen die me gelukkig maken. Als ik op een mooie dag in het zonnetje kan liggen dankzij mijn 20 dagen extra verlof terwijl ik vroeger aan een bureau zat die dag dan ben ik de koning te rijk.

Ik heb het nu goed omdat mijn ouders en grootouders altijd zeer zuinig hebben geleefd. Ik wil diezelfde zekerheid ook aan mijn kinderen kunnen doorgeven. Dus voor mij maakt het wel uit hoeveel geld er op mijn rekening staat na ik dood ben :).

Wat denk je dat die hoge piefen doen? Deloitte bellen, een 20-something consultant binnen halen en iedereen kan het "sustainable" objective afvinken. Everybody happy, niks veranderd aan de wereld.
Ze doen dit vooral ook om er zich achter te verschuilen. Als het misloopt, dan komt het door die dure Deloitte consultant.
Daarom ook deels de bestaansreden van een BCG, McKinsey, Bain etc. VP's, CEO's van grote bedrijven die een strategie moeten uitwerken besteden dat gewoon uit en wanneer het misloopt, verstoppen ze zich achter die dure en bekende management consulting bedrijven.

Ik heb het nu goed omdat mijn ouders en grootouders altijd zeer zuinig hebben geleefd. Ik wil diezelfde zekerheid ook aan mijn kinderen kunnen doorgeven. Dus voor mij maakt het wel uit hoeveel geld er op mijn rekening staat na ik dood ben :).
Valabele reden voor mij, maar daarvoor moet je toch ook niet zo ontzettend hard je best doen (denk ik dan)?
Tenzij je natuurlijk wilt zorgen dat je kinderen op hun 18e 500K cadeau krijgen, maar dat is dan ieder zijn keuze.

Ik heb hier thuis nooit rechtstreeks iets van geld gekregen, maar natuurlijk wel gratis mogen inwonen om zo te kunnen sparen (dus onrechtstreeks wel heel veel gekregen!). Dat wilt niet zeggen dat ik niet goed af ben en niet mijn eigen dingen kan kopen omdat ik geen grote smak geld heb gekregen hoor

Dus jij bent dan ook zuinig?

Dat is dan al 3 generaties die eigenlijk gewoon heel zuinig leeft om meer geld op de rekening te hebben.. Wat heeft dat geld dan aan meerwaarde aan je leven als je er toch niks mee doet?

Die ene generatie die het allemaal erdoor zal jagen zal er meer aan gehad hebben en dan is het wel zonde dat jij je daar voor dingen zou ontzeggen toch? Niet dat je het daarom moet gaan verbrassen natuurlijk.

Goh ... veel discussie over wat met je geld te doen, maar uiteraard is er nog verschil tussen 'ik gebruik mijn centen hier en daar voor wat ik graag doe' en 'verbrassen, kan ni op'.

Voor mij was de prio, het doel, vooral 'eigenaar worden van mijn eigen woning'. Dus niet meer huren. Dat was doel #1.
Want eens in pensioen is een huur die je moet betalen absoluut GENE kado.
M'n woning is nog niet van mij, want moet dat uiteraard nog afbetalen voor heel wat jaren, maar tegen dat ik ergens in de 50 ben zal het wel van mij zijn, en dus eens in pensioen is dat 800 EUR of meer (huur) dat ik niet moet leggen elke maand.

Ik heb m'n appartement uiteindelijk aangekocht als ik eind de 20 was, dan moeten wachten tot het er stond (gekocht op papier, dus nieuwbouw).
Nieuwbouw huis, da was wa veel van 't goei om als alleenstaande te bekostigen.
Bestaand huis ... jah ... +/- 1,5j gezocht & bezocht, maar niet direct iets gevonden (bouwprojecten waren zo al geen optie voor mij, want ik werkte toen 7/7, tot 80+ uur in de week, heb dat vele jaren gedaan & ben alles behalve nen handige Harry).

Om nu te zeggen dat ik niet meer kan 'leven' ... da's gene waar. Moest je in die situatie zitten, betekent dat eigenlijk dat je een lening afgesloten hebt die boven uwe limiet gaat. Als je daar voor kiest, kies je in feite zelf om sober te moeten leven om in een woning te wonen die duurder is, want je kan ni anders.
Natuurlijk, het is onbetwistbaar dat wanneer je niet koopt, dat uwen 'eigen inbreng' dan gewoon 'spending money' zou zijn, dus je kan veel meer/uitbundiger 'leven' als je die centen niet in een 'eigen inbreng' stopt, maar dat je ze gewoon 'opleeft'.

Is dat beter? Goh ... je zal in uw jongere jaren meer gedaan kunnen hebben, maar zal het dan mss moeilijk hebben in uw latere jaren. Wie zal het zeggen.
Voor mij was dat niet beter, voor anderen dan weer wel.

Terug
Bovenaan