Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vreemd, mijn vrouw werkt in de farma/biotech en heeft 32 dagen. Net zoals veel van haar ex-studiegenoten.

Ik word niet vrolijker door op dit forum over jobs te praten: men verdient hier altijd een stuk extra dan gemiddeld, en men heeft hier nu blijkbaar ook altijd een pak meer verlofdagen dan gemiddeld. :unsure:
Dat is een laag aantal voor de sector. Het laagste in de farma dat ik al gehoord had was 35 dagen.

Ikzelf kom dit jaar aan 36 dagen (20+12ADV+1anciëniteit+3 feestdagen die in een weekend vallen).

Helaas blijven we het oubollige imago meeslepen bij het gewone publiek. Terwijl je Bpost absoluut niet meer kan vergelijken met De Post. Beursgenoteerd bedrijf vs staatsbedrijf…
In die 23 jaar heb ik het bedrijf zien uitgroeien van een ouderwets, vastgeroest overheidsbedrijf tot een innovatief beursgenoteerd bedrijf dat constant bezig is met veranderen en groeien.

Als consument die vaak pakjes ontvangt moet ik wel zeggen dat bpost het behoorlijk goed doet. Kan het beter? Zeker en vast. Openingsuren zouden wat ruimer mogen, en levertijdsvensters mogen wel wat nauwkeuriger dan "tussen 8u en 20u". Maar verder correcte service, info over levering daags ervoor, alternatieven als je niet thuis bent,...

Compound intrest? Da's toch niet moeilijk te snappen? Stel dat alles hetzelfde blijft:
Jaar 1
3% op 10.000 = 300€.
3% op 2.400 = 72€.
Jaar 2
3% op 10.300 = 309€
3% op 2.472 = 74,19€

Het Leven wordt voor iedereen duurder, maar in reëele euro's verdient de directeur na indexatie jaar na jaar toch meer als de starter? Die ene aanpassing zorgt voor een mooie opslag bij de ene, bij de andere een habbekratz waarmee ie net zijn energierekening kan betalen.

Afschaffen natuurlijk niet, maar toch een aanpassing waar dit op bepaald inkomensniveau binnen de perken wordt gehouden.
Effe héél simplistisch voorbeeld:

- Directeur verdient 10.000 en elk brood kost 20€ = 500 broden kopen
==> Indexering van 30% ==> loon stijgt naar 13.000 en de prijs van het brood stijgt naar 26€. Hij kan nog steeds exact 500 broden kopen

Gewone bediende verdient 1000€ en kan dus maar 50 broden kopen
Wij een indexering van 30% krijgt hij 1300 loon en stijgt het brood (uiteraard) ook naar 26€..en kan hij nog steeds 50 broden kopen.

Even advocaat van de duivel spelen voor het vetgedrukte gedeelte: Waarom zou een gewone bediende meer recht hebben op indexering dan een Directeur? De directeur moet ook voor zijn geld werken. De bediende mag zijn koopkracht behouden, maar de directeur niet? Tuurlijk, de Directeur zal financieel gezien een chiller leven hebben dan de bediende, maar in zijn rijker leven gaat de aankoop van een Porsche evenveel stijgen in prijs..en wil hij die na 10 jaar ook nog met zijn loon kunnen kopen (hier weer, even een simplistisch voorbeeld).
Afschaffing van de automatische loonindexering zou echt een ramp zijn. Good luck om jaarlijks je opslag te vragen..elk jaar stressen "Ga ik mijn opslag wel krijgen?". En wat als je het 1-2-3 jaar op rij niet krijgt? Dan ben je niet alleen 1-2-3 jaar index kwijt...maar ook de index op de index (if it makes sense haha :laugh: ).
Ge zou kunnen zeggen "ja maar, als ge jaarlijks een goede evaluatie hebt, dan krijgt ge wel extra loon"...i wish.. Wij krijgen hier evaluaties die niet gekoppeld zijn aan opslag. Zelfs mijn manager heeft zoiets van "Ik snap eigenlijk niet wat de bedoeling hiervan is. Want Gumball, jij hebt altijd al de beste evaluaties gehad en krijgt hier geen loonsopslag aan gekoppeld. Dat is ook niet motiverend"

Jullie maken het toch complexer dat het is.
A kan met zijn loon 1000 broden per maand kopen, B kan met zijn huidig loon 3000 broden per maand kopen.
De prijs van de broden stijgt (inflatie). Het loon van A en B stijgt met hetzelfde %.
Resultaat: A kan met zijn nieuw loon 1000 broden per maand kopen, B kan met zijn nieuw loon 3000 broden per maand kopen.

Ter verdediging van de gewone werkmens eventjes mijn intuïtieve redenering, doorgaand op uw redenering hierboven.

Uw redenering klopt wel mochten ze beiden alleen geld uitgeven aan de figuurlijke broden. Maar er zit toch een belangrijk verschil in het feit dat de gewone werkmens het overgrote merendeel van zijn uitgaven effectief spendeert aan artikelen die duurder geworden zijn terwijl de directeur daar slechts een fractie van zijn loon aan spendeert.
Wellicht zal de directeur een heel stuk van zijn loon beleggen, sparen of besteden aan zaken buiten de index, terwijl beleggingen of de roerende voorheffing niet per se duurder geworden zijn. Of maak ik een redeneerfout?

Effe héél simplistisch voorbeeld:

- Directeur verdient 10.000 en elk brood kost 20€ = 500 broden kopen
==> Indexering van 30% ==> loon stijgt naar 13.000 en de prijs van het brood stijgt naar 26€. Hij kan nog steeds exact 500 broden kopen

Gewone bediende verdient 1000€ en kan dus maar 50 broden kopen
Wij een indexering van 30% krijgt hij 1300 loon en stijgt het brood (uiteraard) ook naar 26€..en kan hij nog steeds 50 broden kopen.

Even advocaat van de duivel spelen voor het vetgedrukte gedeelte: Waarom zou een gewone bediende meer recht hebben op indexering dan een Directeur? De directeur moet ook voor zijn geld werken. De bediende mag zijn koopkracht behouden, maar de directeur niet? Tuurlijk, de Directeur zal financieel gezien een chiller leven hebben dan de bediende, maar in zijn rijker leven gaat de aankoop van een Porsche evenveel stijgen in prijs..en wil hij die na 10 jaar ook nog met zijn loon kunnen kopen (hier weer, even een simplistisch voorbeeld).
Afschaffing van de automatische loonindexering zou echt een ramp zijn. Good luck om jaarlijks je opslag te vragen..elk jaar stressen "Ga ik mijn opslag wel krijgen?". En wat als je het 1-2-3 jaar op rij niet krijgt? Dan ben je niet alleen 1-2-3 jaar index kwijt...maar ook de index op de index (if it makes sense haha :laugh: ).
Ge zou kunnen zeggen "ja maar, als ge jaarlijks een goede evaluatie hebt, dan krijgt ge wel extra loon"...i wish.. Wij krijgen hier evaluaties die niet gekoppeld zijn aan opslag. Zelfs mijn manager heeft zoiets van "Ik snap eigenlijk niet wat de bedoeling hiervan is. Want Gumball, jij hebt altijd al de beste evaluaties gehad en krijgt hier geen loonsopslag aan gekoppeld. Dat is ook niet motiverend"

Of draai eens het hele plaatje om:

Procentueelgewijs worden ook de belastingen betaald.
In reële euro's zal de grootverdiener ook veel meer bijdragen dan een kleine verdiener...

Of draai eens het hele plaatje om:

Procentueelgewijs worden ook de belastingen betaald.
In reële euro's zal de grootverdiener ook veel meer bijdragen dan een kleine verdiener...
*kuch* Panama Papers *kuch*
🙊

Maar ik weet wel wat je wil zeggen uiteraard ;)

Helaas blijven we het oubollige imago meeslepen bij het gewone publiek. Terwijl je Bpost absoluut niet meer kan vergelijken met De Post. Beursgenoteerd bedrijf vs staatsbedrijf…
In die 23 jaar heb ik het bedrijf zien uitgroeien van een ouderwets, vastgeroest overheidsbedrijf tot een innovatief beursgenoteerd bedrijf dat constant bezig is met veranderen en groeien.
Moet je dan niet met Indiërs werken en hopen dat ze opleveren wat je wilt?

*kuch* Panama Papers *kuch*
🙊

Maar ik weet wel wat je wil zeggen uiteraard ;)
Da's het zoveelste '* Papers' 'schandaal'. Da's niets nieuws & zal altijd blijven gebeuren. Hoe meer centen je hebt, hoe meer je manieren zoekt & vind om het weg te steken & minder belasting te betalen.
Dat gaat toch niet over gewone lonen?
Maar idd, dat heeft niets meer te maken met de 'gewone mens'.

En ja, iemand die 4K bruto heeft elke maand (een cijfer dat hier eerder even aangetikt werd als zijnde mogelijks 'cut-off point'), is nog steeds verre van lid van die exclusieve '* Papers' club ze.
Iemand met een loon van 4K bruto is dan ook nog verre van 'rijk' te noemen. Dus waarom zou hier ineens geen index meer mogen toegepast worden?
Ook nog ... iemand met een loon van 3,5K + een hele resem extralegale voordelen is wss beter af dan iemand met 4K bruto zonder extralegale. Dus dan krijg je daar ook een discussiepunt.

Daar bovenop zal die mens met z'n 4K bruto ook een veel hoger aandeel belasting betalen dan iemand met een loon van 2K, onafhankelijk heel dat ultra-rijken gedoe zelfs in acht te nemen. Hoe meer je verdiend, hoe 'n hoger percentage je nl. moet afgeven hier in BE.

Dus vind ik het meer dan correct dat de index gewoon rechtlijnig, voor iedereen gelijk, wordt toegepast. Ik zie daar echt het probleem niet.
't Feit dat iemand met een loon van 4K duurdere broden koopt dan die met z'n 2K is helemaal irrelevant. Na hun index blijven die gewoon dezelfde broden kopen. 😋

Stating the obvious, maar als je niet-procentueel werkt, duurt het niet lang voor iedereen ongeveer evenveel verdient. Waarom zou je nog gaan werken dan?

6000 en paar jaren goeie inflatie --> 16000
4000 en paar jaren goeie inflatie --> 14000

Waarom zou je dan nog je nikkel afdraaien voor die habbekrats meer?

Het is altijd leuk om zielig te doen bij het naar boven kijken, maar naar onder kijken vinden we het heel wat minder leuk waarschijnlijk. Die stagiair die 2000 verdient en jij 3000, lekker. Maar nu plots krijgt die stagiair 12000 om heel de dag papier te snipperen en jij 13000 om je nikkel af te draaien, *boeeoeo* naar de stagiair.

Dat is een laag aantal voor de sector. Het laagste in de farma dat ik al gehoord had was 35 dagen.

Ikzelf kom dit jaar aan 36 dagen (20+12ADV+1anciëniteit+3 feestdagen die in een weekend vallen).
Veronderstel dat deze feestdagen voor mac-bc zijn vrouw ook in het weekend vallen dus uiteindelijkt lijkt het mij dat jullie maar 1 dag verschillen in jouw voordeel.
Desalniettemin lijkt 32 me idd eerder aan de lage kant in farma/biotech. Bij meeste spelers is dit in mijn (beperkte) ervaring 38 dagen.

Mijn vrouw heeft volgende week een gesprek met Deloitte voor een functie als Sustainability manager. Ze waren zeer entousiast naar haar profiel. Ze wil niet per se van job switchen, maar eens luisteren kan geen kwaad. Ik weet dat heel moeilijk is om in te schatten maar waar denken jullie dat de verschillen zullen liggen tov haar huidig werk? Niet alleen qua salaris, maar ook bvb stress, aantal uren etc.

Verloofde na jaar promotie gekregen van junior manager naar manager

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor Milieu en duurzaamheidsmanagement
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Logistiek services voor (petro)chemie
Huidige functie: CSR Manager
Anciënniteit: 1
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3250
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1970
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja allebei
Maaltijdcheques: Ja, 80 per maand
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 van 1800 netto gekregen in september na behalen doelstellingen + andere bonus doorheen het jaar (rond de 800 euro netto)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 4/5 thuiswerk, 1/5 naar Rotterdam
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: 1 x/ week meer dan 2u enkele rit
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Skoda Scala (budget ligt intussen al een stuk hoger, maar aangezien ze schoolverlater was bij intreden functie lag het budget lager)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 32
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, maar valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, heel regelmatig
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Laatst bewerkt:
Dag iedereen,

Hieronder mijn huidige verloning en een toekomstige opportuniteit, maar ik twijfel nog gezien de afstand en het minder verlof.

Ik heb wel geen kindjes en deze komen ook niet (bewuste keuze van partner en mezelf).

Samengevat:

+-300€ meer per maand (met vakantiegeld en eindejaarspremie verrekend)
Besparing van +- 185 EUR per maand aan auto (gerekend aan 0.31/km)

Wel +- 10 dagen minder verlof (waarvan 1 week vrij te kiezen) + 1 dag per week minder telewerk.

Ik weet dat ik zelf deze keuze moet maken, maar ik hoor toch graag eens de ervaring/mening van andere mensen.

Overzicht:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Federale overheid => naar andere FOD
Huidige functie: Attaché A1 => A2
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 => geen idee, maar na een gesprek zou 38 uur voldoende moeten zijn voor het takenpakket. (momenteel doe ik extra werk vanwege burn-out collega's).

Maand salaris (bruto): 3834.26 => 4476.54
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2413 => 2696
Nettovergoedingen: 20 EUR vergoeding telewerk + taalpremie => hetzelfde
BedrijfsGSM/laptop: laptop => laptop + gsm
Maaltijdcheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Andere voordelen:
vakantiegeld: stijging van +- 270 EUR
eindejaarstoelage: stijging van +- 66 EUR

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 3/5 thuiswerk => 2/5de thuiswerk
Afstand woon/werk in km's: 25km met auto => trein, (dus extra besparing van 50km*0.23€=11.50*12 dagen per maand= 186 EUR per maand
Afstand woon/werk in tijd: 2* week +- 40 minuten => 3 x week +- 1 uur en 50m

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38 + (week tussen kerstdag en nieuwjaar) => 31
Glijdende werkuren: Ja (geen vaste uren)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: een aantal per week
Verantwoordelijkheid over personeel: evaluatiegesprekken met 5, (maar 40 mensen waarvoor ik planningen opmaak,...) =>15 mensen.

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij dit even uitleggen.... Wat is het nu? 2.32% of 2.89%? En komt daarboven nog eens de 0.40% van de vakbond bij?

HLN: "Volgens de jongste schattingen zullen zo'n 400.000 bedoienden uit het grootste paritair comité (PC200) er in januari alvast een ferme schep van 2.32% bovenop krijgen..."

Indexering lonen PC200 (voorlopige cijfers maand oktober: 2.89%

Kan iemand mij dit even uitleggen.... Wat is het nu? 2.32% of 2.89%? En komt daarboven nog eens de 0.40% van de vakbond bij?

HLN: "Volgens de jongste schattingen zullen zo'n 400.000 bedoienden uit het grootste paritair comité (PC200) er in januari alvast een ferme schep van 2.32% bovenop krijgen..."

Er zijn voordelen om voor een oblivious Amerikaans bedrijf te werken. Ze zijn namelijk elk jaar verrast dat de loonkost de pan uit swingt in februari... De increase cycle is in december.

Ik vermoed dat ik voor 1x de dans der debiliteit zal ontspringen en mooi de merit increase krijg in december (met wat chance hebben ze in hun benchmarking de komende indexering al opgenomen :rofl: ). En dan eind januari komt daar de "verrassende" indexering bij.

On topic: Met de 3% zou ik ook al blij zijn. Ik zie daar in de verte mijn hypotheek wegsmelten :clap:

Er zijn voordelen om voor een oblivious Amerikaans bedrijf te werken. Ze zijn namelijk elk jaar verrast dat de loonkost de pan uit swingt in februari... De increase cycle is in december.

Ik vermoed dat ik voor 1x de dans der debiliteit zal ontspringen en mooi de merit increase krijg in december (met wat chance hebben ze in hun benchmarking de komende indexering al opgenomen :rofl: ). En dan eind januari komt daar de "verrassende" indexering bij.

On topic: Met de 3% zou ik ook al blij zijn. Ik zie daar in de verte mijn hypotheek wegsmelten :clap:
't Zal bij de meeste alleszins niet meer dan dat worden denk ik dan. 3% in 't begin van 't jaar 'opslag'.
Dan zal het grotendeels, bij de meeste, dan ook wel daar bij blijven.

't Zal dan bij mij wss ook trug een jaar zijn waar men in augustus eerder een bonus zal willen aanbieden dan een opslag.

De indexvooruitzichten schommelen de afgelopen weken sterk, je moet nu echt de recentste nemen.

Paritair comité 200 indexeert door de volgende berekening te nemen:
(afgevlakte gezondheidsindex van november 2021 + afgevlakte gezondheidsindex van december 2021)/(afgevlakte gezondheidsindex van november 2020 + afgevlakte gezondheidsindex van december 2020)

Dat is dit jaar volgens de laatste voorspellingen (van eergisteren):
(110,74+110,99)/(109,39+109,47) = 1,0288 ofwel 2,88%.

De 0,40% is een onderhandeling die lopende is en wss nog voor eind dit jaar een resultaat oplevert. Maar dat is nog niet gekend en de huidige inflatie kan mss wel een invloed hebben.

Dag iedereen,

Hieronder mijn huidige verloning en een toekomstige opportuniteit, maar ik twijfel nog gezien de afstand en het minder verlof.

Ik heb wel geen kindjes en deze komen ook niet (bewuste keuze van partner en mezelf).

Samengevat:

+-300€ meer per maand (met vakantiegeld en eindejaarspremie verrekend)
Besparing van +- 185 EUR per maand aan auto (gerekend aan 0.31/km)

Wel +- 10 dagen minder verlof (waarvan 1 week vrij te kiezen) + 1 dag per week minder telewerk.

Ik weet dat ik zelf deze keuze moet maken, maar ik hoor toch graag eens de ervaring/mening van andere mensen.

Overzicht:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Master TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Federale overheid => naar andere FOD
Huidige functie: Attaché A1 => A2
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 => geen idee, maar na een gesprek zou 38 uur voldoende moeten zijn voor het takenpakket. (momenteel doe ik extra werk vanwege burn-out collega's).

Maand salaris (bruto): 3834.26 => 4476.54
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2413 => 2696
Nettovergoedingen: 20 EUR vergoeding telewerk + taalpremie => hetzelfde
BedrijfsGSM/laptop: laptop => laptop + gsm
Maaltijdcheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Andere voordelen:
vakantiegeld: stijging van +- 270 EUR
eindejaarstoelage: stijging van +- 66 EUR

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 3/5 thuiswerk => 2/5de thuiswerk
Afstand woon/werk in km's: 25km met auto => trein, (dus extra besparing van 50km*0.23€=11.50*12 dagen per maand= 186 EUR per maand
Afstand woon/werk in tijd: 2* week +- 40 minuten => 3 x week +- 1 uur en 50m

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 38 + (week tussen kerstdag en nieuwjaar) => 31
Glijdende werkuren: Ja (geen vaste uren)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: valt goed mee
Hoe vaak overuren te presteren: een aantal per week
Verantwoordelijkheid over personeel: evaluatiegesprekken met 5, (maar 40 mensen waarvoor ik planningen opmaak,...) =>15 mensen.
Toch een paar vreemde zaken voor een FOD:
Groepsverzekering? Is het geen statutaire functie?
Dertiende maand? Of bedoel je de eindejaarspremie? Want die laatste is zeker geen volledig maandloon.
Vrijheid om verlof te nemen, maar slechts 1 week vrij te kiezen?

Qua verloning is het interessant, maar je zal zelf moeten uitmaken of het langere woon-werktraject en het minder aantal dagen verlof je dat waard zijn. Je bent natuurlijk nog jong en wil geen kinderen, dus nu is het zeker de moment om door te groeien.

Om nog wat olie op het vuur te gooien :)

Ik denk dat de betrokkenen in dat dossier in absolute euro's nog altijd enorm veel belastingen zullen betaald hebben in hun leven.
Ik zou zowaar beginnen medelijden met ze te hebben.
Vergeet je ook niet te vermelden dat die rijken volgens verschillende economen met die belastingen ook disproportionele voordelen krijgen? Dan spreken we over onder meer politie en rechterlijke macht, die in eerste plaats rijken beschermd.
In de middeleeuwen moest een "rijkaard" zichzelf een privé-leger betalen om zijn rijkdommen en zijn leven te beschermen.... en dat werkte dan ook nog niet altijd.

Terug
Bovenaan