Effe héél simplistisch voorbeeld:
- Directeur verdient 10.000 en elk brood kost 20€ = 500 broden kopen
==> Indexering van 30% ==> loon stijgt naar 13.000 en de prijs van het brood stijgt naar 26€. Hij kan nog steeds exact 500 broden kopen
Gewone bediende verdient 1000€ en kan dus maar 50 broden kopen
Wij een indexering van 30% krijgt hij 1300 loon en stijgt het brood (uiteraard) ook naar 26€..en kan hij nog steeds 50 broden kopen.
Even advocaat van de duivel spelen voor het vetgedrukte gedeelte: Waarom zou een gewone bediende meer recht hebben op indexering dan een Directeur? De directeur moet ook voor zijn geld werken. De bediende mag zijn koopkracht behouden, maar de directeur niet? Tuurlijk, de Directeur zal financieel gezien een chiller leven hebben dan de bediende, maar in zijn rijker leven gaat de aankoop van een Porsche evenveel stijgen in prijs..en wil hij die na 10 jaar ook nog met zijn loon kunnen kopen (hier weer, even een simplistisch voorbeeld).
Afschaffing van de automatische loonindexering zou echt een ramp zijn. Good luck om jaarlijks je opslag te vragen..elk jaar stressen "Ga ik mijn opslag wel krijgen?". En wat als je het 1-2-3 jaar op rij niet krijgt? Dan ben je niet alleen 1-2-3 jaar index kwijt...maar ook de index op de index (if it makes sense haha

).
Ge zou kunnen zeggen "ja maar, als ge jaarlijks een goede evaluatie hebt, dan krijgt ge wel extra loon"...i wish.. Wij krijgen hier evaluaties die niet gekoppeld zijn aan opslag. Zelfs mijn manager heeft zoiets van "Ik snap eigenlijk niet wat de bedoeling hiervan is. Want Gumball, jij hebt altijd al de beste evaluaties gehad en krijgt hier geen loonsopslag aan gekoppeld. Dat is ook niet motiverend"