Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik heb echt moeite om de knoop door te hakken, dus extra insights zijn altijd welkom :)

Ik heb de indruk dat je voor 90% bij de huidige werkgever wil blijven en enkel loon het 'moeilijk' maakt.
Als dat het geval is zou ik gewoon voorstel open bespreken met jouw werkgever, kan dan ofwel gealigneerd worden ofwel gedefinieerd worden wat nodig is om naar dat loon te groeien bij huidige werkgever. Helpt je later als daar al eens deftig over gebabbeld is.

Je zit op een loonsniveau waarop het zeker de moeite is om te beginnen denken aan je levenstijl ipv die paar 100eur brut meer.
In dit geval is het een mooie opslag, maar kan je niets vinden voor iets minder in de buurt? Misschien met andere voordelen? (zit er bvb ook auto in dat pakket? Want anders serieuze kost dat pendelen)
Soliciteer eerst eens 5x en maak dan een beslissing, dan ga je ook een beter idee hebben van de markt en wat mogelijk is.

De enige keer dat ik echt diep zat of moeite had qua balans was toen mijn pendel tijden lang (1h+) en onvoorspelbaar waren. Dus persoonlijk zou ik het nooit meer doen.
Ik moet eerlijk zijn, alhoewel het loon heel mooi is, zal het niet de doorslag geven. Ik verdien nu al goed, en voor mij is werkplezier prioriteit nummer 1. mijn beide loonpakketen zitten er wagens/verzekeringen/laptop/gsm. bij de nieuwe WG zal de wagen wel een niveau lager zijn. verschil zal bruto 100-150€ zijn. maar opnieuw: ik lig niet wakker van die auto.
Je kan altijd ergens een werkdesk huren per dag als je sociaal contact wilt.
Bedankt voor de tip, ik wist niet dat dit bestond. is best wel prijzig, met +/- 30€ per dag.
Ik heb de indruk dat je voor 90% bij de huidige werkgever wil blijven en enkel loon het 'moeilijk' maakt.
Als dat het geval is zou ik gewoon voorstel open bespreken met jouw werkgever, kan dan ofwel gealigneerd worden ofwel gedefinieerd worden wat nodig is om naar dat loon te groeien bij huidige werkgever. Helpt je later als daar al eens deftig over gebabbeld is.

Ik heb ingestemd met deze jobaanbieding om 3 redenen:
  1. te veel thuiswerk: ik ben het thuiswerken echt doodmoe. momenteel wordt er gezapig weer naar de bureau gegaan, maar voor mij mag het allemaal wel wat sneller. Overstappen naar de nieuwe WG zal het probleem helaas niet oplossen, want daar ben ik veroordeeld tot 4d in de week thuiswerken + een dagje vooral in de auto zitten.
  2. Werkdruk lag veel te hoog: dit is ondertussen al opgelost door gesprek met teamlead & management. Ik moet gewoon assertiever zijn & Neen durven zeggen. Dit heeft er de laatste maand & half toch al voor gezorgd dat het ietwat rustiger is.
  3. groeitraject: zoals eerder aangegeven is mijn groeitraject redelijk beperkt. dit is nu nog niet echt een probleem, maar wel eentje om in de gaten te houden de komende jaren. Er zijn wel voorzichtig positieve geluiden dat ik meer naar een solution architect rol zou kunnen groeien, maar allemaal zeer vaag momenteel.

Daarom dat het voor mij zo'n twijfel geval is: ofwel kijk ik nog een paar maanden de kat uit de boom en komt alles bij mijn huidige WG in orde (optimistisch) ofwel moet ik uitkijken voor ander werk.

Valt dat groeitraject niet zelf aan te pakken?
Geen idee hoe dat in IT zit maar bij mij ( logistiek ) door minder werk ( corona ) zoek ik dan naar andere dingen in onze afdeling die ik dan op mij neem.

Jobaanbieding ander bedrijf (ben niet op zoek, maar eens afgetast), ik zou er 300 eur netto/maand op vooruitgaan. Maar ik zou wel 3d per week naar Brussel “moeten”, andere twee dagen thuiswerk.

nu werk ik op 10km van mijn werk, met de auto 20 minuten , mogelijkheid tot thuiswerk maar geen verplichting (niet moeten komen en niet moeten thuisblijven). Dus chill, Parking ook echt aan bedrijf zelf, dus verwend op dat vlak. Uitstappen en aan mijn bureau zeg maar.

voor een omgerekend goede 3600 eur netto per jaar méér, 3d per week naar Brussel, ik ga passen. Ok vakantiegeld is ook hoger, maar wordt toch platbelast.
Aanbod is wel van een groter bedrijf, dus meer opwaarts potentieel, maar die verplaatsingen naar Brussel zeggen me echt niks (ik woon niet aan het station van Gent -Sint-Pieters dus nog eens de verplaatsing van thuis naar daar en omgerekend ga ik er niet op vooruit). Dat betekent woon-werkverkeer los meer dan een uur s morgens en s avonds! Anderhalf uur ? Pff.
En hier (kleiner bedrijf), ben ik “iemand”, in een groter bedrijf ben ik meer een nummer, noem het ego maar speelt ook mee.

10j geleden had ik ja gezegd, nu heb ik zoiets van : neen.
Persoonlijk zou ik dat niet doen voor 300 EUR. Als ge nu de tijd hebt om rustig iets anders te zoeken, zou ik gewoon even 'doorbijten'. Het verschil tussen de pendeltijd is groter dan je denkt: Je spendeert niet alleen méér tijd aan uw werk, je tegelijk ook minder vrije tijd. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar elk uur dat je die extra kan zien door niet te pendelen is goud waard.

Ik vind het vooral straf met amper 3j ervaring een voorstel van 4k te krijgen.

Heb ook al interesse gehad van enkele bedrijven en als ik dan zeg dat ik 4K verdien hoor ik ze niet meer. Terwijl het nochtans om senior posities gaat.

Ik splits de topic "de discussie over vermogens in België" af en verhuis die naar een andere topic in Economie en recht. Iedereen hier welkom:

Jobaanbieding ander bedrijf (ben niet op zoek, maar eens afgetast), ik zou er 300 eur netto/maand op vooruitgaan. Maar ik zou wel 3d per week naar Brussel “moeten”, andere twee dagen thuiswerk.

nu werk ik op 10km van mijn werk, met de auto 20 minuten , mogelijkheid tot thuiswerk maar geen verplichting (niet moeten komen en niet moeten thuisblijven). Dus chill, Parking ook echt aan bedrijf zelf, dus verwend op dat vlak. Uitstappen en aan mijn bureau zeg maar.

voor een omgerekend goede 3600 eur netto per jaar méér, 3d per week naar Brussel, ik ga passen. Ok vakantiegeld is ook hoger, maar wordt toch platbelast.
Aanbod is wel van een groter bedrijf, dus meer opwaarts potentieel, maar die verplaatsingen naar Brussel zeggen me echt niks (ik woon niet aan het station van Gent -Sint-Pieters dus nog eens de verplaatsing van thuis naar daar en omgerekend ga ik er niet op vooruit). Dat betekent woon-werkverkeer los meer dan een uur s morgens en s avonds! Anderhalf uur ? Pff.
En hier (kleiner bedrijf), ben ik “iemand”, in een groter bedrijf ben ik meer een nummer, noem het ego maar speelt ook mee.

10j geleden had ik ja gezegd, nu heb ik zoiets van : neen.
Tijd van en naar het werk is énorm belangrijk. Na het openbaar vervoer te hebben genomen jarenlang, tot ik was afgestudeerd, heb ik mij voorgenomen om maximaal een halfuur onderweg te zijn naar het werk. En liefst eerder 10-15 minuten. Ik kan mij niet voorstellen dat ge na een van die afpeigerende drukke dagen moogt beginnen om te hopen dat uw bus/tram op tijd komt en dat uw trein ook een beetje op schema rijdt. Als dat dan ook nog eens tegenvalt...

Om zoiets te compenseren moet de return uitzonderlijk zijn en dan heb ik het over een positie die 600-1000 euro netto extra oplevert per maand.

3600 euro op een jaar heeft niet veel zin als ge dat automatisch moet steken in een dure verlof om te bekomen van de dagelijkse routine.

Update na interne switch: team leader vertrokken en na enkele weken vinden ze blijkbaar dat ik het zo goed ondervangen heb, dat ik deze functie permanent mag invullen 😁

Long time reader, first time poster...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: PhD Medische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :9j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende/Kaderlid
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pharma Multinational
Huidige functie: Senior principal Scientist (drug discovery & development)
Anciënniteit: 9
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50 met enkele uitschieters (+60) als er belangrijke deadlines of problemen zijn

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6750 7800
Maand salaris(netto incl. nettovergoedingen): 3700 3900 (ish)
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: nope
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8 a10% afh van bonus. Bijdrage door WG
Hospitalisatieverzekering: yes Inclusief terugbetaling bepaalde medicatie
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bedrijfswagen, 14de maand en aandelenbonus. Ruwweg 45% bonus in de vorm van warrants en aandelen. Variabel ifv persoonlijke en bedrijfsdoelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 65 km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): yes. Type E/5/...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 15
Vakantiedagen (andere extra): Sluitingsweek tussen kerst en nieuw
Vrijheid om verlof te nemen: yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nope
Glijdende werkuren: volledig vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: matig maar variabel
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, beperkt (nieuwe policy na covid, wrsl 2 a 3 d thuiswerk)
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ja. Team van 5 verspreid over belgie (4) en China (1)

Ja maar je zit vanaf dat loon echt in de zone van "diminished returns". Veel hoger dan de helft gaat het in elk geval niet zijn, en het gaat enkel lager worden wanneer hij loonsverhoging krijgt :p

Gelukkig maken de bonussen dat goed.

Ja maar je zit vanaf dat loon echt in de zone van "diminished returns". Veel hoger dan de helft gaat het in elk geval niet zijn, en het gaat enkel lager worden wanneer hij loonsverhoging krijgt :p

Gelukkig maken de bonussen dat goed.
Diminishing returns zijn niet meer mogelijk dacht ik. Hij zit met dat loon al in de hoogste belastingscategorie. Dus dat is dan een status quo.

De hoogste belastingschijf is toch 50%?
13,07% rsz, en misschien nog wat extra afgehouden door voordelen? Hij moet hier inderdaad toch een 35% van overhouden?

Valt dat groeitraject niet zelf aan te pakken?
Geen idee hoe dat in IT zit maar bij mij ( logistiek ) door minder werk ( corona ) zoek ik dan naar andere dingen in onze afdeling die ik dan op mij neem.
Dat is ook zowat mijn bedoeling/verwachting: momenteel werk ik onder een senior profiel, en neemt hij alle belangrijke beslissingen. vanaf januari heb ik het idee om samen met een collega (met gelijke ervaring) de 'verantwoordelijke' te zijn. Zo'n zaken zijn off the record wel al eens besproken, maar ik heb nog geen concrete details daar over, dus het blijft afwachten. binnen een 2tal jaar zal het wel gedaan zijn, want dan ben ik 'senior', en zijn er niet echt andere functies meer om naar toe te groeien.
Ik vind het vooral straf met amper 3j ervaring een voorstel van 4k te krijgen.

Heb ook al interesse gehad van enkele bedrijven en als ik dan zeg dat ik 4K verdien hoor ik ze niet meer. Terwijl het nochtans om senior posities gaat.

Zoals zelf al gezegd: ik had zo'n loonsvoorstel totaal niet verwacht. Ik heb ook niet de ambitie uitgesproken om zo'n loon te krijgen. Ik ben er mij ook van bewust dat de kans klein is dat ik nog eens zo'n voorstel ga krijgen, maar was wel leuk om te horen :)

Nog een kleine update ook: Ik heb het voortstel niet aangenomen, en ga voorlopig bij mijn huidige WG blijven werken. op zich goede vooruitzichten & niets om te klagen. Als ik op termijn verander zal het waarschijnlijk bij een gelijkaardig bedrijf zijn als 'het nieuwe', maar dan iets dichter bij de deur, want ik ben gaan inzien dat pendelen mij niet gelukkig zal maken :)

Tijd van en naar het werk is énorm belangrijk. Na het openbaar vervoer te hebben genomen jarenlang, tot ik was afgestudeerd, heb ik mij voorgenomen om maximaal een halfuur onderweg te zijn naar het werk. En liefst eerder 10-15 minuten. Ik kan mij niet voorstellen dat ge na een van die afpeigerende drukke dagen moogt beginnen om te hopen dat uw bus/tram op tijd komt en dat uw trein ook een beetje op schema rijdt. Als dat dan ook nog eens tegenvalt...

Om zoiets te compenseren moet de return uitzonderlijk zijn en dan heb ik het over een positie die 600-1000 euro netto extra oplevert per maand.

3600 euro op een jaar heeft niet veel zin als ge dat automatisch moet steken in een dure verlof om te bekomen van de dagelijkse routine.

Deels akkoord, maar het hangt natuurlijk van eigen doelen en wensen af. Op korte termijn/in het begin van een carrière vind ik het persoonlijk een goede zet om niet al te veel prioriteit te geven hieraan, zolang het menselijk blijft, en eerder te focussen op wat interessant is om je carrière te boosten. Op korte termijn kan je dan misschien zeggen "anderhalf uur extra verplaatsen voor 3600 euro per jaar", maar op lange termijn kan dat anderhalf uur wel eens vertalen in 20K-30K per jaar... En dan wordt het wel serieus he?

Persoonlijk heb ik in de eerst 10 jaar van m'n carrière ook continu naar Brussel/Antwerpen/Mechelen/... gereden, het was een zeldzaamheid om minder dan 2u per dag in de wagen te zitten. Maar goed, zeker die eerste jaren hadden we nog geen kinderen, en zelfs sinds de geboorte van de kinderen vond ik het allemaal wel haalbaar door vroeg te vertrekken zodat ik tussen 17u en 17u30 kon thuis zijn steeds.

Maar... Niet iedereen is per sé geïnteresseerd om carrière te maken, of om die tradeoff te maken om eerst die investering te maken en er pas later mogelijk de vruchten van te plukken (want een zekerheid is dat ook niet eens). En elke keuze is een geldige keuze, want heel persoonlijk 😀

Deels akkoord, maar het hangt natuurlijk van eigen doelen en wensen af. Op korte termijn/in het begin van een carrière vind ik het persoonlijk een goede zet om niet al te veel prioriteit te geven hieraan, zolang het menselijk blijft, en eerder te focussen op wat interessant is om je carrière te boosten. Op korte termijn kan je dan misschien zeggen "anderhalf uur extra verplaatsen voor 3600 euro per jaar", maar op lange termijn kan dat anderhalf uur wel eens vertalen in 20K-30K per jaar... En dan wordt het wel serieus he?

Persoonlijk heb ik in de eerst 10 jaar van m'n carrière ook continu naar Brussel/Antwerpen/Mechelen/... gereden, het was een zeldzaamheid om minder dan 2u per dag in de wagen te zitten. Maar goed, zeker die eerste jaren hadden we nog geen kinderen, en zelfs sinds de geboorte van de kinderen vond ik het allemaal wel haalbaar door vroeg te vertrekken zodat ik tussen 17u en 17u30 kon thuis zijn steeds.

Maar... Niet iedereen is per sé geïnteresseerd om carrière te maken, of om die tradeoff te maken om eerst die investering te maken en er pas later mogelijk de vruchten van te plukken (want een zekerheid is dat ook niet eens). En elke keuze is een geldige keuze, want heel persoonlijk 😀
Akkoord. In het begin van je carriere maakt die reisafstand meestal wel wat minder uit. Ik heb ook een aantal jaren wat verder gereden dan dat ik nu zou doen. Maar als eerste ervaring, is het belangrijk om op een "goed" project uit te komen (als IT-er), dat is een enorme boost om nadien snel te kunnen groeien. Ik durf nu wel te stellen dat als mijn eerste project niet zo'n groot project, ik nu ook niet zou staan waar ik nu sta...

Maar ik ken inderdaad ook collega's die nog steeds 1.5u enkele rit in de wagen zitten...

Ik heb hier nog niet veel ambtenaren zien passeren, vandaar:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: middelbaar ASO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar vanalles in de privésector, nu 6 jaar federaal ambtenaar (fiscaliteit)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: financieel deskundige (controle ambtenaar, fiscaliteit)
Anciënniteit: 3 jaar niveau C, nu 3 jaar niveau B
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): geen idee, maar sowieso minder

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2180
Nettovergoedingen: €20/maand telewerkvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: beiden
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: 20 euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): voordelig bedrijfsrestaurant

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: ergens in Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd: 45
Eigen auto nodig voor het werk: soms, bij controles ter plaatse
Verplaatsingsvergoedingen: openbaar vervoer en fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): vanaf september 1 dag/maand vrij op te nemen tijdens het jaar
Vakantiedagen (andere extra): 1 compensatiedag, gemiddeld 2 brugdagen en periode tussen kerst en nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja, ik kan 's morgens om 9u nog een dag verlof opzetten
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja: geen vaste werkuren, starten en stoppen wanneer ik wil, zolang het werk op het einde van het jaar maar af is
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: absoluut niet
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen/week maar meer zal na corona vermoedelijk ook kunnen
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Ik heb een 6-tal jaren geleden gekozen om vooral de werk-privébalans te optimaliseren naar de toekomst toe. Aangezien de aanwerving gebeurt op basis van diploma, ben ik op niveau C (middelbaar diploma) begonnen. Na 3 jaar kunnen bevorderen naar niveau B (bachelor) via interne proeven. Voor bevordering naar niveau A zou ik (om te beginnen) moeten slagen voor 4 vakken met minstens 4 studiepunten in een masterrichting aan de unief, maar hier ben ik nog niet mee bezig.

Ik ben best tevreden met de situatie: statutair, loon dat ongeacht wat er gebeurt blijft stijgen, geen stress, verlof wanneer ik wil, telewerk wanneer ik wil, ... Het is misschien niet de hoofdprijs, maar ik doe mijn job graag en ga zelden tegen mijn zin werken. De afstand woon-werk was veel korter, maar ik heb zelf gekozen om intern te switchen van functie en standplaats. Uiteindelijk maakt dit niet zoveel uit vanwege het vele telewerk.

Interessant om te zien passeren. Drie zaken die mij opvallen:
- Goede verloning, om slechts een middelbaar diploma te hebben in combinatie met alle voordelen
- Opmerkelijk dat je binnen dezelfde job zowel een middelbaar diploma kunt hebben, als een bachelor, als een master. Daar moet toch sowieso de ene gigantisch ondergekwalificeerd zijn en/of de andere gigantisch overgekwalificeerd?
- Voelen die masters zich niet enorm in het zak gezet. Zij hebben 5 jaar 60 studiepunten op academisch niveau moeten doen, terwijl de bachelor naast u 3 jaar 60 SP op bachelorniveau heeft moeten doen, al kon beginnen werken, om vervolgens dan met 16 SP op gelijke niveau te staan.

Terug
Bovenaan