Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
In die Bv wereld heb je dan ook nog degenen die hun karretje aanpikken:

* Showbizz Bart? Wtf is die kerel zijn functie eigenlijk.
* Joke van de Velde
* Tanja Dexters (krijgt ondanks crimineel gedrag nog steeds aandacht)
En zo zijn er nog vele anderen...

Er zijn er veel meer dan de meesten denken, alleen al in vastgoed zijn er behoorlijk wat mensen die een paar miljoen euro bezitten - dat zijn data die je ook niet in jaarrekeningen kan terugvinden want in het beste geval staan die geboekt aan aanschafwaarde - als ze al op de zaak staan. Mijn vader is actief in de bouwsector en als je ziet hoeveel kleine zelfstandigen (met klein bedoel ik 1 tot 4 personen) een aantal appartementen/eigendommen (van 4 tot 20 + de sporadische uitschieter) bezitten - die mensen zijn hoegenaamd niet gekend, beantwoorden quasi nooit aan het profiel dat je zou verwachten en vind je gewoon in een bruin café en rijden met gemiddelde wagen rond. Daarnaast heb je ook nog landbouwers waar hier en daar fortuinen aanwezig zijn.

Ook die lijsten van rijkste Belgen met een vat zout nemen want die kloppen totaal niet, hun bedrijf is zoveel waard maar het privé vermogen is gissen - wie weet staat de rijkste Belg zelfs niet eens in de lijst en diegenen die er wel instaan - wees maar gerust dat er daar tussen staan die een veelvoud van wat vermeld staat bezitten.

Ik heb regelmatig al wat kleine werkjes uitgevoerd voor een particulier, die persoon is arbeider bij Colruyt maar is toch al bezig aan zijn 5de huisje op te knappen voor verhuur, ik schat dat deze 5 woningen zo rond de 300 k/stuk waard zijn.

En wat gezegd van de schlager zangers, optredens op Vlaamse kermissen etc ... naast bier vloeit ook het zwart geld hier rijkelijk ... dat lijkt klein bier maar zo een paar K/maand in het zwart op 10 jaar ....

In die Bv wereld heb je dan ook nog degenen die hun karretje aanpikken:

* Showbizz Bart? Wtf is die kerel zijn functie eigenlijk.
* Joke van de Velde
* Tanja Dexters (krijgt ondanks crimineel gedrag nog steeds aandacht)
En zo zijn er nog vele anderen...
Doet me denken aan een bericht dat ik ooit (+20 jaar geleden) gelezen heb.
Als je aan jongeren vraagt: wat wil je later worden? Dat een deel antwoordt: bekend.
Waarbij je je de vraag stelt, maar bekend om welke reden? Een goede voetballer? Een muzikant? Een acteur? Een politicus? Je kan niet zomaar bekend zijn zonder iets speciaals of goeds te kunnen.
Nu, jaren later, met al die reality TV, social media, etc kan je dus ook wel werkelijk bekend zijn zonder reden.
Gekke wereld.

Er zijn er veel meer dan de meesten denken, alleen al in vastgoed zijn er behoorlijk wat mensen die een paar miljoen euro bezitten - dat zijn data die je ook niet in jaarrekeningen kan terugvinden want in het beste geval staan die geboekt aan aanschafwaarde - als ze al op de zaak staan. Mijn vader is actief in de bouwsector en als je ziet hoeveel kleine zelfstandigen (met klein bedoel ik 1 tot 4 personen) een aantal appartementen/eigendommen (van 4 tot 20 + de sporadische uitschieter) bezitten - die mensen zijn hoegenaamd niet gekend, beantwoorden quasi nooit aan het profiel dat je zou verwachten en vind je gewoon in een bruin café en rijden met gemiddelde wagen rond. Daarnaast heb je ook nog landbouwers waar hier en daar fortuinen aanwezig zijn.

Ook die lijsten van rijkste Belgen met een vat zout nemen want die kloppen totaal niet, hun bedrijf is zoveel waard maar het privé vermogen is gissen - wie weet staat de rijkste Belg zelfs niet eens in de lijst en diegenen die er wel instaan - wees maar gerust dat er daar tussen staan die een veelvoud van wat vermeld staat bezitten.

ik ken ook iemand die een belachelijk fortuin heeft (meerdere bedrijven, eigendommen, etc) en niet in de lijst staat van rijkste Belgen.
Ook een doodnormaal iemand waarbij je het totaal niet zou verwachten.
Als je hem googelt, kom je enkel op financiële pagina's van zijn bedrijven terecht.

Mijn huisbaas ging elke dag werken en reed met een simpele grote camionette. Meer dan 10 jaar later zie ik hem nog altijd met dezelfde camionette rondrijden. Maar 10 jaar geleden had hij ook al minstens 12 eigendommen (ik betaalde huur aan zijn zaak dus heb dat eens opgezocht) die verhuurd werden. In de tussentijd zullen het er ook wel meer zijn.
Het pand waar ik huurde heeft hij ooit gekocht voor 160K. Zelf gerenoveerd (was een dakwerker) en toen ik er wegtrok haalde hij daar meer dan 2000 euro huurinkomsten per maand uit.

Ondertussen wel al goed in de 50 en geen kinderen. Vraag me af wat hij en zijn vrouw gaan doen met hun geld/eigendommen...

Zo lopen er wel meer dan genoeg rond in België zonder dat ze bekend zijn.

Verdeling nettogezinsvermogen van de Belgen:

- Heb je een netto gezinsvermogen van 750.000 euro dan behoor je tot de 10% rijkste belgen
- Heb je een netto gezinsvermogen met 6 nullen (vanaf 1000000) dan behoor je tot de 5% rijkste belgen
- Heb je een netto gezinsvermogen met 7 nullen dan ben je off the charts... Je behoort dan tot de 0,3% rijkste belgen of zoiets...

Denk dat de meesten daarvan inderdaad liefst onder de radar blijven :)

https://medialibrary.uantwerpen.be/...iles/CSB-Berichten 2020/CSBBericht2020_02.pdf

Mijn huisbaas ging elke dag werken en reed met een simpele grote camionette. Meer dan 10 jaar later zie ik hem nog altijd met dezelfde camionette rondrijden. Maar 10 jaar geleden had hij ook al minstens 12 eigendommen (ik betaalde huur aan zijn zaak dus heb dat eens opgezocht) die verhuurd werden. In de tussentijd zullen het er ook wel meer zijn.
Het pand waar ik huurde heeft hij ooit gekocht voor 160K. Zelf gerenoveerd (was een dakwerker) en toen ik er wegtrok haalde hij daar meer dan 2000 euro huurinkomsten per maand uit.

Ondertussen wel al goed in de 50 en geen kinderen. Vraag me af wat hij en zijn vrouw gaan doen met hun geld/eigendommen...
Dit lijkt hard op mijn ex-baas. Persoonlijk vind ik het behoorlijk zielig als geld het doel is en niet het middel.

Edit:
Het doel zonder te genieten...

Laatst bewerkt:
Verdeling nettogezinsvermogen van de Belgen:

- Heb je een netto gezinsvermogen van 750.000 euro dan behoor je tot de 10% rijkste belgen
- Heb je een netto gezinsvermogen met 6 nullen (vanaf 1000000) dan behoor je tot de 5% rijkste belgen
- Heb je een netto gezinsvermogen met 7 nullen dan ben je off the charts... Je behoort dan tot de 0,3% rijkste belgen of zoiets...

Denk dat de meesten daarvan inderdaad liefst onder de radar blijven :)

https://medialibrary.uantwerpen.be/oldcontent/container2453/files/CSB-Berichten 2020/CSBBericht2020_02.pdf
BE is nog altijd een land waar de mensen zogezegd een baksteen in de maag hebben. Bij gevolg zijn er natuurlijk relatief veel mensen die tegen hun 50-60ste een eigendom bezitten.
Voor de generatie van mijne pa heeft dat een serieuze stijging gekend, waar z'n woning nu mss 400K waard is & het mss maar 1/4 daarvan heeft gekost ooit.
Voor onze generatie zal dat serieus minder zijn uiteraard, maar blijft een woning/appartement een mooi line-item bij de beschrijving van ons netto vermogen. Het is altijd interessant als je van uw pensioen ten minste geen huur meer moet betalen!

Nuja ... laat ons stellen dat zij die voldoende eigendommen & activa bezitten om boven die 750K te komen idd niet aan de bomen groeien & dat je daar ook niet noodzakelijk per se mee te koop wilt lopen.
Maar er zijn ook veel mensen van de oudere generatie, met een afbetaalde woning, die toch in de buurt zullen beginnen komen. In feite, als je zowel een woning als een 2e eigendom, bv. een vakantiewoning hebt zit je wss al boven die 750K (en zo zijn er toch wel wat die alles behalve 'bekend' zijn).
Mijnen oude gebuur bv. Die valt al zeker onder die definitie, want bezit een woning die zeker 500K waard is & ik heb ook weet van een verhuur appartement. Wat er op z'n rekening staat & al de rest, dunno ... maar die zal zeker boven de 750K uit komen & geen kat die hem zal kennen.

--> Voor de jongere generatie daarentegen ... jah ... da's een ander paar mouwen.

Aan de andere kant ... mijne pa z'n woning is in principe mss wel 400K waard, dus kan die stellen dat z'n netto waarde al minimum 400K is, maar als die dat verkoopt moet je natuurlijk nog steeds wonen eh. Tegenwoordig, als je ziet wat ze vragen van 't vastgoed kan het goed zijn dat hij z'n woning verkoopt & dat hij er nauwelijks een vergelijkbaar appartement (in comfort/luxe, niet dat het een app moet zijn van 250m2) voor heeft (wetende dat hij nooit van z'n woning naar een appartementje van 90m2 zou gaan, laat staan een kruipkot van 60m2 zoals ze tegenwoordig bouwen).

Je moet dat ook niet overdramatiseren. Velen vergeten dat er in 2010-2020 0% inflatie was en in de jaren 80 en 90 het de pan uit swingde. Ik heb hier de nationale bank cijfers open staan van inflatie cijfers.
1980 - 2000: ongeveer 91%
1980 - 2020: ongeveer 279%
1990 - 2020: ongeveer 178%
2000 - 2020: ongeveer 45%
2010 - 2020: ongeveer 18%

Denk dat in reele termen de jeugd die 5 of 10y geleden iets gekocht heeft, niet veel lessen te geven heeft aan wie zijn huis in de jaren 80 of 90 kocht. Ja, de prijs is x2 of x3, maar in reele termen valt dat tegen.

Paul Degrande is toch een bekend iemand? Met anoniem bedoel ik dat je geen website hebt, niet in de boekjes staat, niet op tv komt enz.

Als je nu met iets minder bekende namen afkomt en ik die google en ik krijg meerdere hits (interviews, etc.) dan zijn die niet anoniem, hé ;) Daar kan jan en alleman een mening over vormen. Als je een gewone werknemer uit de privé opzoekt zal je misschien enkel een Linkedin profiel krijgen. En de hogere profielen in de privé, die houden hun Linkedin profiel vaak heel beknopt.

En trouwens, ik denk dat ik een behoorlijke inschatting kan maken welke jobs/activiteiten kunnen leiden tot hogere inkomsten. ;-)
Ik doel eerder op zijn beroep dan op hem specifiek.
Ik pakte hem als voorbeeld omdat hij in tegenstelling tot veel van zijn concullega's bekend is en dat discussieert wat makkelijker als je een duidelijk vb kan geven.
Maar jij wilt blijkbaar focussen op het feit dat hij bekend is, wat totaal niet eigen is aan zijn beroep.
Het is niet door zijn bekendheid dat hij rijk is geworden, dat was hij al lang daarvoor.
Beetje moeilijk discussiëren zo.
En het is niet omdat er wat te googlen valt over iemand, dat die opeens bekend is hé.

Nu ben ik benieuwd waarom jij denkt dat je een behoorlijke inschatting kan maken en er precies toch zo naast zit.

Ik doel eerder op zijn beroep dan op hem specifiek.
Ik pakte hem als voorbeeld omdat hij in tegenstelling tot veel van zijn concullega's bekend is en dat discussieert wat makkelijker als je een duidelijk vb kan geven.
Maar jij wilt blijkbaar focussen op het feit dat hij bekend is, wat totaal niet eigen is aan zijn beroep.
Het is niet door zijn bekendheid dat hij rijk is geworden, dat was hij al lang daarvoor.
Beetje moeilijk discussiëren zo.
En het is niet omdat er wat te googlen valt over iemand, dat die opeens bekend is hé.

Nu ben ik benieuwd waarom jij denkt dat je een behoorlijke inschatting kan maken en er precies toch zo naast zit.
Man man man.

Ik zeg toch gewoon dat wanneer je jezelf profileert (bv. via een eigen website met naam en foto), je gemakkelijker in de picture kunt komen. Wanneer bv. een redactie beslist om een artikel te wijden aan bv. kunsthandelaars, dan gaan ze logischerwijs op speurtocht naar kunsthandelaars. In hun lijstje zullen bekendere kunsthandelaars maar ook totaal onbekenden voorkomen. Geïnteresseerde mensen lezen dat artikel en zoiets kan uiteindelijk als een lopend vuurtje gaan. Nergens beweer ik dat ik focus op BV's. Lees mijn reacties nog maar eens deftig na.
Het is gewoon eigen aan een zelfstandige die wat commercieel is, dat die opgepikt kan worden door de media. Immers, dat kan goed zijn voor zijn of haar zaak. Het is moeilijker om anoniem te blijven.

Er zijn veel rijken waar het zo'n redactie of de gewone mens niet lukt om ze zomaar terug te vinden.

En waar zit ik zo naast?
Ik kan inderdaad een behoorlijke inschatting maken van beroepen/activiteiten die kunnen leiden tot hogere inkomsten. Waarom? Ik heb een groot divers netwerk waar ik de afgelopen jaren mee gesproken heb over o.a. verloning en andere activiteiten (aandelen, vastgoed, crypto, etc.).

Uiteraard zijn dat maar wat anekdotes en ik neem ze met een korreltje zout, maar het geeft me toch een beeld van wat er zoal in dit landje en daarbuiten mogelijk is. Wat mensen ervoor hebben moeten doen en laten. Of het iets tijdelijk of langdurig is. Wat voor impact het heeft op hun lichaam/leven en ga zo maar door.

Ik lees veel op het forum en reageer gewoon heel weinig 😉 maak u geen zorgen, zelfstandigen/bedrijfsleiders die niet "creatief" zijn, zijn dun gezaaid. De kunst is om slim-creatief te zijn en een goede boekhouder hebben. En niet overdrijven natuurlijk.
Hoe zit het met de bijberoepers die meer kosten maken dan winst, wordt daar actief naar gescreend?

Terug
Bovenaan