Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je moet beslissen wat jij belangrijker vind :
1) het werk wat je nu doet en de verdere zoektocht naar iets anders voor voorlopig 1 - 2 j met de stap naar zelfstandige in het achterhoofd.
2) Het huidige werk opzeggen en op uw tanden bijten voor het nieuwe werk tegen een betere verloning voor 1 - 2 j om dan de stap te zetten naar zelfstandige.
Persoonlijk zou ik het tweede doen indien ik zeker was dat de stap voor zelfstandige echt de richting is die ik wil uitgaan en de toekomst redelijk zorgeloos is (dus dat je niet met uw hangende pootjes uiteindelijk terug moet gaan naar uw eerste werkgever omdat je uw diensten niet verkocht krijgt). Ik zou het feit dat je iets nieuws doet dan zodanig bekijken als zijnde een nieuwe ervaring die interessant is in uw toekomst als zelfstandige.
Vooral omdat ik het persoonlijk nog moeilijker zou hebben met het feit dat je voor die volgende 2 jaar als je niet springt de pispaal van de zaakvoerders kunt worden of zult zijn. Ze beklagen zich dit misschien dan wel na de volgende 2j. Maar ik doe dan liever iets anders en bijt op mijn tanden. En focus dan voor die 2 jaar op de zaken die dan wel interessant zullen of kunnen zijn. In alles is wel iets positiefs te zien. Hoe klein het ook mag zijn. Dat is dan gewoon hetgeen waaraan ik mij zou optrekken naast het betere loon en het feit dat ik toch niet gewaardeerd werd op job 1 omdat men mij die verhoging in verloning niet waard acht.
Maar uiteindelijk ben jij degene die er mee moet overweg kunnen. En die met de genomen beslissing moet kunnen leven.
Voor hetzelfde ga je gewoon op automatische piloot voor de volgende 1 à 2 jaar uw werk doen, en enkel het hoogst noodzakelijke wat overeenkomt met uw functie. De rest, dat lost iemand anders maar op.
Maar je moet dan wel zien ofdat uw stap naar zelfstandige het van belang is dat je uw huidige ding supergoed doet om op die manier uw netwerk niet te schaden.
Ik blijf van mening dat eens je het ultimatum stelt bij uw WG, dat je ook moet willen doorzetten. Anders doe je het beter niet, want de sfeer nadien zal nooit meer zijn wat het was/moet zijn (zeker als ze gewoonweg NIETS doen, zoals bv. een compromis zoeken tussen het nieuwe offer & uw huidige om u toch te houden).
Alsook weten ze op dat moment ook wel 'welk vlees ze in de kuip hebben' om 't cru te stellen.
Met andere woorden, als je dan terug krabbelt weten ze dat ze over u kunnen lopen & dat je toch niet bereid bent er iets op te zeggen.
Persoonlijk zou ik dus ook altijd met een concreet voorstel af komen, zodat je ook kan doorzetten uiteraard.
Maar 't feit dat je nu ineens niet veel interesse meer hebt in de job waarmee je ging schermen bij je huidige patron ... jah ... dat is iets dat je natuurlijk moest bepalen vooraleer je daarmee de strijd aan ging bij je huidige WG.
Anyway ... persoonlijk zou ik dan zeggen dat je, in jouw geval althans, voor het nieuwe offer moet gaan. Het nieuwe offer weigeren + opzeg geven EN @random opnieuw gaan zoeken, zonder enige garantie op iets te vinden, laat staan aan gelijke/betere loonsvoorwaarden, zou ik nooit durven.
En bij de WG blijven nadat ik met opzeg gedreigd heb ... zou ik toch ook maar niet comfortabel vinden.
Al zou ik nooit het proces opgestart zijn zolang ik niet persoonlijk 100% overtuigd was dat ik bereid was te vertrekken.
Nuja ... je kan de nieuwe job starten & na een jaar of 3 uw zelfstandige activiteiten op poot zetten e. 't Is niet dat je daar voor eeuwig vast hangt.
Ik zou mijn ontslag geven en gewoon opkrassen. Af en toe eens polsen of informeren hoe het daarna, ermee gaat. Er is dan een reëele kans dat alles in het honderd loopt, omdat jij er niet meer bent en de rest het niet goed doet.
Dan kan je nog altijd -als ze u op uw bloten knieën komen smeken om terug te komen- ineens hoge eisen stellen en zeggen: OK 5000 balletjes en we kunnen erover praten. Zeggen ze dan: Wablief zoveel? Neen dan! Dan zeg je gewoon: 'OK!'
En als ze u niet terug wensen of toch niet meer nodig hebben en alles loopt er vlotjes? Ja dan waart ge toch niet zo nuttig en was het zo erg niet om op te stappen hé.
NU nog terugkrabbelen en toch blijven, is een zwaktebod. Je gaat dan echt nooit nog serieus genomen worden.
Opmerking: Ja ik ken er verschillende die hun ontslag geven om dan een jaar of zo later dat hoge salarisoffer toch nog te krijgen, waarbij ze dan terug zijn overgestapt naar hun oorspronkelijke firma. Dat gebeurt weldegelijk.
Dit is inderdaad de visie van de zaakvoerders, pay nuts get monkeys en als ze weggaan vinden we wel andere die het willen doen.De visie van de zaakvoerders is eenvoudig als er een groot verloop is en dit niet gezien wordt als een probleem. Waarom zou je iemand meer betalen als er mogelijk een andere voor dat loon ook komt werken?
Maar ik begrijp helemaal niet dat als je zelfstandige wilt worden, je niet gewoon naar een ander bedrijf gaat? Is dat niet een extra leerschool, aangezien je nu slechts kennis hebt van één bedrijf?
In opzeg iets vinden is soms moeilijk, solliciteren gaat veel te traag in België. Zelf als je zegt dat je volgende week kan beginnen gaan ze het meestal nalaten om je toch tijdig in dienst te krijgen. Als ze ruiken dat je in je opzeg zit gaan ze bovendien met zwakkere loonvoorstellen afkomen.
Over welke sector en jobinhoud spreken we?
Zo zie je maar wat je voor hen betekent. Nu kunnen ze weer iemand aannemen voor een basisloon en basisvoorwaarden, is weer wat euro's uitgespaard
Het begint een beetje zielig te worden tbh. In de bouw waren bergen geld te verdienen, maar was precies je ding niet. Binnenkort ga je dat ook beseffen dat het leerkrachten bestaan verre van rozegeur en maneschijn is.We mogen toch eens lachen...wat is daar nu jaloers aan, wie is er nu jaloers op een horecawerknemer...
Kom kom, de winstmarge ligt pakken hoger dan die 5% hoor. Een getapt pintje Jupiler van Inbev kost gemiddeld 0,68€ voor de cafébaas en dan zit ik al bij Inbev waarbij de prijzen gemiddeld hoger liggen. Ik betaal daar in Leuven nu gemiddeld 2,5€ per pintje, dat is een (bruto) winstmarge van 266%. Daar moeten natuurlijk kosten van af gaan voor personeel, huur, ... maar je hebt dan ook een ruime bruto winstmarge om dat te compenseren.Tot je dan ook beseft dat je verdomd hard moet werken voor een winstmarge van 5percent te hebben met gigantisch veel risico...
Ik denk dat voor velen de horeca ook een beetje een "we doen dit om omdat we niks anders kunnen verhaal is" ik heb het voor de duidelijkheid wel over werken als barman, afwasser, keukenhulp, bereider van snacks in 1 of andere tourist-trap zaak waar er foto's van het eten aan de deur staan.
Drugs en alcohol int sandpoortje op zondagavond!
Ik denk dat je lelijk zou schrikken hoeveel pintjes je mag tappen om uit de kosten te geraken. Dat bier kost u inderdaad 0,68€ per 25cl, maar die vaten komen ze niet gratis leveren. Niet heel uw vat kan je zuiver verkopen, uw tapinstallatie onderhouden is niet gratis, de uren dat je amper of geen pinten verkoopt blijven uw kosten wel doorlopen, wil je wat cliënteel hebben moet je 14 uren uw café opendoen en ga zo maar door.Kom kom, de winstmarge ligt pakken hoger dan die 5% hoor. Een getapt pintje Jupiler van Inbev kost gemiddeld 0,68€ voor de cafébaas en dan zit ik al bij Inbev waarbij de prijzen gemiddeld hoger liggen. Ik betaal daar in Leuven nu gemiddeld 2,5€ per pintje, dat is een (bruto) winstmarge van 266%. Daar moeten natuurlijk kosten van af gaan voor personeel, huur, ... maar je hebt dan ook een ruime bruto winstmarge om dat te compenseren.
Kerel, we mogen toch eens lachen zeker? Wat is hier nu neerbuigend aan? Bovendien begrijp ik niet wat jij bedoelt met niks bereikt hebben? Ik heb gewoon een carrière met een sinusoïdaal verloop.Ik weet niet waar zuurheid zo ineens vandaan komt. Maar het begint echt wel een beetje zielig te worden dat je in elke thread van die neerbuigende nonsens moet verkopen.
Voor iemand die 5 stielen, 7 ongelukken heeft en nog niks bereikt heeft in zijn leven is dat toch vrij ongepast.
Ik heb hier al enkele pagina's terug al uitgelegd dat de winstmarge voor velen niet meer dan 5% bedraagt. Huurgelden en arbeidslasten zijn de boosdoener. Wij hebben bijvoorbeeld een huur van €12.000 per maand. Reken maar eens uit hoeveel pintjes je daarvoor moet verkopen als je eerst nog eens de aankoopprijs, onderhoudskosten, arbeidslasten, enzovoort van de marge aftrekt.Kom kom, de winstmarge ligt pakken hoger dan die 5% hoor. Een getapt pintje Jupiler van Inbev kost gemiddeld 0,68€ voor de cafébaas en dan zit ik al bij Inbev waarbij de prijzen gemiddeld hoger liggen. Ik betaal daar in Leuven nu gemiddeld 2,5€ per pintje, dat is een (bruto) winstmarge van 266%. Daar moeten natuurlijk kosten van af gaan voor personeel, huur, ... maar je hebt dan ook een ruime bruto winstmarge om dat te compenseren.
Denk dat dit genoeg zegtDe Belgische chef-kok Jeroen Meus – die dit jaar zijn zaak Würst in Leuven opende – zegt dat vijf dagen met een worstenkraam op festival Rock Werchter staan lucratiever is, dan vijf jaar zijn voormalige restaurant Luzine.

Leuk eens wat rechtstreekse input te krijgen, op basis van bovenstaande: mag ik zeggen dat, indien dit een zaak in eigendom zou zijn, dit voldoende zou zijn voor een winst van 15 000 €/maand ?Ik heb hier al enkele pagina's terug al uitgelegd dat de winstmarge voor velen niet meer dan 5% bedraagt. Huurgelden en arbeidslasten zijn de boosdoener. Wij hebben bijvoorbeeld een huur van €12.000 per maand. Reken maar eens uit hoeveel pintjes je daarvoor moet verkopen als je eerst nog eens de aankoopprijs, onderhoudskosten, arbeidslasten, enzovoort van de marge aftrekt.
Van die €2.50 is bijvoorbeeld 50 cent gewoon al BTW die je mag aftrekken. Dan de 70 cent in aankoop en je houdt €1.30 over zonder je huur, personeel, barinstallatie, enzovoort te verrekenen. Onze huur bedraagt een goede 10% van de maandelijkse omzet dus 25 cent van het pintje gaat naar de huur. Arbeidslast schommelt rond de 30%, dus nog eens 75 cent er van af. Er blijft nog 30 eurocent over zonder rekening te houden met nutsvoorzieningen, kassasoftware, tapinstallatie en -onderhoud... geloof mij maar dat van dat pintje van €2.50 slechts 10 of 5 cent overblijft voor de gemiddelde cafebaas. Wij zouden persoonlijk niet toekomen met pintjes aan €2.50.
Dit artikel geeft je een idee van de kostenverhoudingen in Nederland - https://www.firmfocus.biz/NL/intelligence/bedrijfstak/sectorinformatie-horeca.php. 10% winst lijkt me veel, maar de arbeidslasten zijn ginder lager. Ik zie de horeca eerder als supermarkt. Kleine marges maar grote afzet waardoor de winst uiteindelijk wel nog mooi is op het einde van het jaar.
Om de haverklap gaan er zaken failliet maar toch blijft de gemiddelde Vlaming denken dat de horeca een bende afzetters zijn. Er zitten er een paar tussen, maar als je zou geloven wat de mensen zeggen, dan rijdt iedereen in de horeca met een Ferrari rond.
Voor alle duidelijkheid, ik spreek hier niet van sterrenzaken want die hebben wel degelijk gemakkelijk 20% winst.
Als je een huur van 12k per maand neerlegt zal het pand of de locatie ook wel in verhouding zijn he. De aankoopprijs moet ik trouwens niet meetellen als ik de huurprijs in rekening breng.Wij hebben bijvoorbeeld een huur van €12.000 per maand. Reken maar eens uit hoeveel pintjes je daarvoor moet verkopen als je eerst nog eens de aankoopprijs, onderhoudskosten, arbeidslasten, enzovoort van de marge aftrekt.
Die 0,5€ BTW is geen kost he, dit mag je aftrekken zoals je zelf zegt.Van die €2.50 is bijvoorbeeld 50 cent gewoon al BTW die je mag aftrekken.
Je houdt 1,8€ over, dat is best nog veel op een aankoopprijs van 0,68€.Dan de 70 cent in aankoop en je houdt €1.30
Nogmaals, die huur staat in verhouding tot het pand of de locatie die je verkrijgt. Als je zoveel aan huur betaalt zou ik veronderstellen dat het een groot pand is of op een populaire locatie staat. Die 30% arbeidskosten lijkt me ook aan de hoge kant en kan je al zeker niet proportioneel per pintje gaan doortellen. Of een garcon nu 1 of 10 pinten draagt op een plateau, de arbeidskost blijft knal hetzelfde.over zonder je huur, personeel, barinstallatie, enzovoort te verrekenen. Onze huur bedraagt een goede 10% van de maandelijkse omzet dus 25 cent van het pintje gaat naar de huur. Arbeidslast schommelt rond de 30%, dus nog eens 75 cent er van af.
En om de haverklap komen er nieuwe zaken bij .. Neen, niet iedereen in de horeca rijdt met een ferrari rond, maar de winstmarges zijn echt niet te belabberd hier in België. Als ik dan de vergelijking maak met pakweg Australië of de USA waar de accijnzen per glas fors hoger liggen, denk ik niet dat het hier zo verschrikkelijk is.Om de haverklap gaan er zaken failliet maar toch blijft de gemiddelde Vlaming denken dat de horeca een bende afzetters zijn. Er zitten er een paar tussen, maar als je zou geloven wat de mensen zeggen, dan rijdt iedereen in de horeca met een Ferrari rond.
Idd, die sterrenzaken hebben het imo een pak moelijker dan de gemiddelde braserie/horecazaak. Die hun ingrediënten zijn pakken duurder, hun klantenverloop is volatieler, ...Denk dat dit genoeg zegt![]()
Het pand zelf is inderdaad een 2,5-3 miljoen euro waard.Als je een huur van 12k per maand neerlegt zal het pand of de locatie ook wel in verhouding zijn he. De aankoopprijs moet ik trouwens niet meetellen als ik de huurprijs in rekening breng.
Ik snap je redenering niet. Die 0,5€ BTW wordt afgedragen aan belasting dus er blijft voor de zaak absoluut geen 1,8€ over maar slechts 1,10€.Die 0,5€ BTW is geen kost he, dit mag je aftrekken zoals je zelf zegt.
Je houdt 1,8€ over, dat is best nog veel op een aankoopprijs van 0,68€.
Ik baseer de arbeidskost gewoon puur procentueel op basis van de gemiddelde maandomzet. 30% is een redelijk normaal percentage in de sector, of toch in Brugge allesinds. Daar zijn de lonen wel duurder dan in de rest van Vlaanderen denk ik.Nogmaals, die huur staat in verhouding tot het pand of de locatie die je verkrijgt. Als je zoveel aan huur betaalt zou ik veronderstellen dat het een groot pand is of op een populaire locatie staat. Die 30% arbeidskosten lijkt me ook aan de hoge kant en kan je al zeker niet proportioneel per pintje gaan doortellen. Of een garcon nu 1 of 10 pinten draagt op een plateau, de arbeidskost blijft knal hetzelfde.
De meeste mensen die met een horecazaak beginnen gaan echter ook snel. failliet omdat ze er niets van kennen. En alcohol is inderdaad veel duurder in de Verenigde Staten, maar het personeel kost dan ook weer niets. Ik kan je vertellen dat de marges een stuk hoger liggen in de Verenigde Staten want ik ken verschillende horeca-uitbaters ginder.En om de haverklap komen er nieuwe zaken bij .. Neen, niet iedereen in de horeca rijdt met een ferrari rond, maar de winstmarges zijn echt niet te belabberd hier in België. Als ik dan de vergelijking maak met pakweg Australië of de USA waar de accijnzen per glas fors hoger liggen, denk ik niet dat het hier zo verschrikkelijk is.
Met het gebouw in handen is dat zeker reëel. Maar je mag niet vergeten dat als je er zelf geen zaak in zou uitbaten, je dat gebouw nog steeds voor die 12.000€ kan verhuren dus het werkelijke rendement van je zaak zou bij een maandelijkse winst van 15.000€ nog steeds slechts 3.000€ per maand zijn.Leuk eens wat rechtstreekse input te krijgen, op basis van bovenstaande: mag ik zeggen dat, indien dit een zaak in eigendom zou zijn, dit voldoende zou zijn voor een winst van 15 000 €/maand ?
Het pand zelf is inderdaad een 2,5-3 miljoen euro waard.
Ik snap je redenering niet. Die 0,5€ BTW wordt afgedragen aan belasting dus er blijft voor de zaak absoluut geen 1,8€ over maar slechts 1,10€.
Ik baseer de arbeidskost gewoon puur procentueel op basis van de gemiddelde maandomzet. 30% is een redelijk normaal percentage in de sector, of toch in Brugge allesinds. Daar zijn de lonen wel duurder dan in de rest van Vlaanderen denk ik.
De meeste mensen die met een horecazaak beginnen gaan echter ook snel. failliet omdat ze er niets van kennen. En alcohol is inderdaad veel duurder in de Verenigde Staten, maar het personeel kost dan ook weer niets. Ik kan je vertellen dat de marges een stuk hoger liggen in de Verenigde Staten want ik ken verschillende horeca-uitbaters ginder.
Begrijp me niet verkeerd, mijn bedoeling hier is niet om jullie te overtuigen dat de winstmarges slecht zijn; wel dat ze niet buitensporig zijn. Als IT'er steek je veel meer in je zak zonder enig risico te lopen bijvoorbeeld en zonder dat je constant dagen van 14 uur moet werken.
En daarmee kan de discussie over de horeca ook weer afgesloten worden.Als je in de horeca een Westmalle of een ander zwaar biertje bestelt en je krijgt daar geen nootje of hapje bij, dan ben je voor mij wel een geldwolf die geld bovenop klantentevredenheid zet. Dan zijn er veel zaken verwonderd dat ze niet meer goed draaien. Wat kost dat voor de zaak? Hooguit enkele centen.
Zowat elke post die ik van jou lees de afgelopen maanden is een aanval op/lachen met mensen die op één of andere manier boven het maaiveld uitsteken.Kerel, we mogen toch eens lachen zeker? Wat is hier nu neerbuigend aan? Bovendien begrijp ik niet wat jij bedoelt met niks bereikt hebben? Ik heb gewoon een carrière met een sinusoïdaal verloop.
Ik denk dat je dat toch wat overdrijft, doorgaans omschrijven mensen mij als iemand die met iedereen goed opschiet, ongeacht welke studies, job, herkomst of wat dan ook en als iemand die bescheiden is. Ik geef toe dat ik een uitgesproken mening heb over o.a. pick-ups, driftkikkers in het verkeer, snobs, de verkakte ruimtelijke ordening, maar daar is toch niks verkeerd aan? Ik beoordeel mensen op hun gedrag, niet op wie ze zijn als persoon. Als mijn berichten verkeerd overkomen of iemand beledigen, dan wil ik mij hierbij excuseren.Zowat elke post die ik van jou lees de afgelopen maanden is een aanval op/lachen met mensen die op één of andere manier boven het maaiveld uitsteken.
Bij mij komt dat over als jaloezie omdat er bij jou zaken anders gelopen zijn dan je wou, kan een foutieve interpretatie zijn van mij.
Vanwaar die ogenschijnlijke zuurheid?
. Ik ben altijd bereikbaar voor mijn klanten, en ben er ook op vrije dagen mee bezig (niet actief meestal). Mijn werkdagen lopen in principe van 8u-17u, maar in de praktijk is dit onhaalbaar.