bruwz
Active member
Allereerst, ik ben geen schijnzelfstandige. Zoals al vele malen aangehaald gaat zelfstandig zijn over de zelfstandigheid in je werk en beslissingen. Ik kies zelf hoeveel ik werk, wanneer ik werk, waar ik werk. Ik denk dat sommigen onder jullie de definitie van zelfstandigheid proberen te herdefiniëren naar hetgeen jullie zelf voor ogen hebben.
Dit letterlijk van Wikipedia geplukt:
Ik voldoe aan 6 en 8. 7 is betwistbaar omdat ik af en toe ook iets doe voor 2 andere klanten (maar omzetsgewijs is dat maar 5%). Maar met dat erbij voldoe ik slechts aan 3/9 criteria.
1 voldoe ik niet aan omdat ik kosten heb die blijven lopen als ik geen inkomsten heb, en ik uiteraard mezelf niet kan betalen.
2 voldoe ik niet aan omdat ik mijn werk inricht hoe en wanneer ik wil.
3-4 voldoe ik niet aan omdat ik zelf beslis waar ik geld aan uitgeef en zelf mijn "prijs" aan hun gegeven heb. Zij hebben mij geen voorstel gedaan maar letterlijk gevraagd hoeveel ik hen zou kosten. Ik bepaal uiteraard ook zelf mijn tarief naar de andere klanten toe.
5 voldoe ik niet aan want ik heb een verbintenis.
9 spreekt voor zich.
Naar mijn ogen is dat in balans.
Dit letterlijk van Wikipedia geplukt:
De Belgische overheid bestrijdt deze fraude actief en hanteert 9 criteria om te beslissen of het om schijnzelfstandigheid gaat. Wie aan minstens de helft van deze criteria voldoet, wordt verondersteld van een werknemer te zijn:
- Geen financieel of economisch risico lopen
- Geen verantwoordelijkheid en beslissingsmacht bezitten
- Geen beslissingsmacht over het aankoopbeleid
- Geen beslissingsmacht over het prijsbeleid
- Het ontbreken van een resultaatverbintenis
- Niet over eigen personeel beschikken
- Zich niet voordoen als onderneming, of voor slechts één partij werken
- Beschikken over de garantie van een vaste vergoeding of inkomen
- Werken in ruimtes van een ander
Ik voldoe aan 6 en 8. 7 is betwistbaar omdat ik af en toe ook iets doe voor 2 andere klanten (maar omzetsgewijs is dat maar 5%). Maar met dat erbij voldoe ik slechts aan 3/9 criteria.
1 voldoe ik niet aan omdat ik kosten heb die blijven lopen als ik geen inkomsten heb, en ik uiteraard mezelf niet kan betalen.
2 voldoe ik niet aan omdat ik mijn werk inricht hoe en wanneer ik wil.
3-4 voldoe ik niet aan omdat ik zelf beslis waar ik geld aan uitgeef en zelf mijn "prijs" aan hun gegeven heb. Zij hebben mij geen voorstel gedaan maar letterlijk gevraagd hoeveel ik hen zou kosten. Ik bepaal uiteraard ook zelf mijn tarief naar de andere klanten toe.
5 voldoe ik niet aan want ik heb een verbintenis.
9 spreekt voor zich.
Het klopt dat je als zelfstandige minder sociale bijdragen betaalt, maar je krijgt er ook veel minder voor terug. Als ik ziek ben, kan ik er naar een uitkering fluiten. Als ik werkloos ben ook. Als ik me depressief voel, kan ik niet met een doktersbriefje een paar maand stoppen met werken. Ik neem dat als voorbeeld want mijn ouders zijn ook zelfstandig, hebben iemand in dienst die al maanden out is. We hebben daar ook helemaal geen problemen mee. Maar mijn moeder sukkelt nu enorm met haar gezondheid en voor haar biedt de sociale zekerheid niets.Omdat hierdoor zoals @mac-bc anderen de dupe zijn
Naar mijn ogen is dat in balans.
Laatst bewerkt:

Maar algemeen gezien kan ik niet klagen, ik denk dat ik minder werk dan de gemiddelde werknemer in België. Het is een werkgever die in tegenstelling tot de meeste Amerikaanse bedrijven wel sterk inzet op het welzijn van het personeel. Vandaar ook die ongelimiteerde vakantiedagen, maar in de praktijk merk je dat, omdat je juist heel flexibel kan zijn in je uren, mensen vaak minder verlof pakken.