Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dit lijkt me inderdaad zowat de eerste die ik hier lees waarvan ik denk "mmh, moesten ze daar een audit doen, die zou er aan kunnen hangen voor schijnzelfstandigheid".Ik ga niet beweren dat je een schijnzelfstandige bent maar er zijn blijkbaar toch wel wat elementen die je meer richting schijnzelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant, die meestal zo al op het randje balanceert. Een maandelijkse retainer die doorbetaald wordt als je verlof neemt is wel een belangrijke factor richting schijnzelfstandigheid. Het feit dat je als mentor ingeschakeld wordt en verantwoordelijkheid hebt over andere mensen van de opdrachtgever helpt ook niet. Je advocaat zal het wel al uitgelegd hebben maar inschatten of je schijnzelfstandige bent is nogal vaag, behalve als er andere elementen zijn die je veel meer richting zelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant zou ik er in jouw geval toch niet te zeker van zijn, want je hebt al wat strikes.
Nu, in de praktijk is dat eerder het probleem van je werkgever, voor jou is het financieel zelf voordelig moest je als schijnzelfstandige aangeduid worden: recht op achterstallig vakantiegeld, dertiende maand, eventueel ziektedagen, allerlei achterstallige voordelen waar je als werknemer recht op zou hebben gehad, je sociale bijdragen worden teruggestort (en de werkgever betaalt in de plaats sociale zekerheid). Bovendien heb ik de indruk dat België eigenlijk wat laat begaan op dat vlak, als jij of één van je Belgische collega's zelf geen initiatief neemt is er weinig kans dat er ooit iemand naar kijkt.
Bij Cronos lopen er serieus wat freelancers die in de praktijk gewoon werknemer zijn (doorbetaald tijdens verlof of als er geen werk is, meedoen aan werknemersfeestjes waarbij de echte freelancers niet uitgenodigd zijn, ...). Ik denk dus dat er ergens wel een regeling is die er voor zorgt dat je daarmee safe zit.Dit lijkt me inderdaad zowat de eerste die ik hier lees waarvan ik denk "mmh, moesten ze daar een audit doen, die zou er aan kunnen hangen voor schijnzelfstandigheid".
Maar inderdaad, als "werknemer" is dat eigenlijk niet echt een probleem.
Als het fixed-price is, dan staat er ook geen dagrate op uw facturen en moeten uw contracten dat ook zo specifiëren. Ik neem aan dat dat niet zo gaat zijn, aangezien dat wil zeggen dat zijn contracten ook een eind-datum hebben.Ik zie eigenlijk niet echt in waarom dat doorbetaald worden een probleem zou zijn. Ik interpreteer zijn uitleg eerder als dat hij "fixed price" werkt. Zijn opdrachtgever betaald gewoon een vaste prijs om X tegen het einde van periode Y af te hebben? Hoe hij zijn werktijd indeelt in die periode maakt toch niet veel uit.
Bij pakweg onderaanneming in de bouw is dat zelfs veel gebruikelijker dan day-rates
Vrijheid van tijdsindeling (zowel werk als verlof) is toch net een sterke contra-indicatie van schijnzelfstandigheid?
Dit is niet noodzakelijk het voordeel van de zelfstandigheid, maar eerder het voordeel van voor wie je werkt & het contract zoals het is ingericht & de 'full remote nature' van de tewerkstelling.Verlof nemen wanneer je wilt (incl. vergoeding die door loopt), zoveel je wilt, uren tellen niet, stoppen/pauze wanneer je goesting hebt, ...
Ik ga niet beweren dat je een schijnzelfstandige bent maar er zijn blijkbaar toch wel wat elementen die je meer richting schijnzelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant, die meestal zo al op het randje balanceert. Een maandelijkse retainer die doorbetaald wordt als je verlof neemt is wel een belangrijke factor richting schijnzelfstandigheid. Het feit dat je als mentor ingeschakeld wordt en verantwoordelijkheid hebt over andere mensen van de opdrachtgever helpt ook niet. Je advocaat zal het wel al uitgelegd hebben maar inschatten of je schijnzelfstandige bent is nogal vaag, behalve als er andere elementen zijn die je veel meer richting zelfstandigheid duwen dan de typische IT consultant zou ik er in jouw geval toch niet te zeker van zijn, want je hebt al wat strikes.
Nu, in de praktijk is dat eerder het probleem van je werkgever, voor jou is het financieel zelf voordelig moest je als schijnzelfstandige aangeduid worden: recht op achterstallig vakantiegeld, dertiende maand, eventueel ziektedagen, allerlei achterstallige voordelen waar je als werknemer recht op zou hebben gehad, je sociale bijdragen worden teruggestort (en de werkgever betaalt in de plaats sociale zekerheid). Bovendien heb ik de indruk dat België eigenlijk wat laat begaan op dat vlak, als jij of één van je Belgische collega's zelf geen initiatief neemt is er weinig kans dat er ooit iemand naar kijkt.
.Eigenlijk is dat de situatie zoals het zou moeten zijn. Iedereen zou de vrijheid moeten hebben om zelfstandig te kunnen worden.Kan hier serieus mis in zijn maar ik dacht dat er sprake moest zijn van "onvrijwilligheid" voor schijnzelfstandigheid. Als de zelfstandige blij is met zijn statuut als zelfstandige, is er geen probleem.
Als hij niet blij is met zijn statuut als zelfstandige en hij wordt eigenlijk geforceerd om als zelfstandige te werken (vaak in de bouw dat buitenlanders niet eens weten dat ze werken als zelfstandige), dan is er meer sprake van schijnzelfstandigheid.
Dacht dat de sociale inspectie altijd de vraag stelde: "werk je vrijwillig als zelfstandige"? Indien ja, is het al moeilijk om te zeggen "schijnzelfstandige".
Dat woordje van schijnzelfstandigheid valt vaak bij IT consultants maar of het echt zo is.
- de wil der partijen. Indien de wil der partijen wordt uitgedrukt in een titel die niet onverenigbaar is met de concrete uitvoering van de overeenkomst, kan de gekozen kwalificatie niet ter zijde worden geschoven (bevestiging van het arrest van het Hof van Cassatie van 23 december 2002);
– de vrijheid van organisatie van de werktijd;
– de vrijheid van organisatie van het werk;
– de mogelijkheid om een hiërarchische controle uit te oefenen.
(Nieuwsbrief nr 392 Pacioli, BIBF)
Eigenlijk is dat de situatie zoals het zou moeten zijn. Iedereen zou de vrijheid moeten hebben om zelfstandig te kunnen worden.
En het woord schijnzelfstandig zou niet meer hoeven bestaan.
En dat er dan een bepaalde organisatie zou zijn (beetje alternatief voor vakbonden) waarbij je kan aankloppen indien er misbruik zou zijn, zoals met die buitenlanders in de bouw.
Wel, het allerbelangrijkste hier ook is dat ik voor een Amerikaanse klant werkt, zonder entiteit in de Europese Unie. Ze kunnen die niet verplichten om sociale bijdragen et al te betalen want ze zijn hier niet actief.Nu, in de praktijk is dat eerder het probleem van je werkgever, voor jou is het financieel zelf voordelig moest je als schijnzelfstandige aangeduid worden: recht op achterstallig vakantiegeld, dertiende maand, eventueel ziektedagen, allerlei achterstallige voordelen waar je als werknemer recht op zou hebben gehad, je sociale bijdragen worden teruggestort (en de werkgever betaalt in de plaats sociale zekerheid).
Er is geen einddatum, het is een Amerikaans "as will" contract. Betekent opzegging zonder opzegperiode mogelijk langs beide kanten voor gelijk welke reden. Zij kunnen me meteen buitensmijten; ik kan het ook meteen aftrappen. Er wordt ook geen dagtarief vermeld, maar een retainer met resultaatsverbintenis. Maar het is ook "best effort" dus het betekent niet dat, als zij mij een onrealistische target geven, wat al gebeurd is, dat ik dan niet betaald wordt als die niet volledig is behaald.Als het fixed-price is, dan staat er ook geen dagrate op uw facturen en moeten uw contracten dat ook zo specifiëren. Ik neem aan dat dat niet zo gaat zijn, aangezien dat wil zeggen dat zijn contracten ook een eind-datum hebben.
Dit inderdaad. Velen hier lijken te focussen op hoe er betaald wordt en het aantal klanten, maar in de praktijk gaat het om hoe zelfstandig je bent in je werk en je beslissingen.Ik zie eigenlijk niet echt in waarom dat doorbetaald worden een probleem zou zijn. Ik interpreteer zijn uitleg eerder als dat hij "fixed price" werkt. Zijn opdrachtgever betaald gewoon een vaste prijs om X tegen het einde van periode Y af te hebben? Hoe hij zijn werktijd indeelt in die periode maakt toch niet veel uit.
Bij pakweg onderaanneming in de bouw is dat zelfs veel gebruikelijker dan day-rates
Vrijheid van tijdsindeling (zowel werk als verlof) is toch net een sterke contra-indicatie van schijnzelfstandigheid?
Soms werk ik 4 uur per dag, soms werk ik er 14. Hangt inderdaad af van wat er op de planning staat.Dat, gecombineerd natuurlijk met realistische targets. Want als je fixed price werkt & 'features' verkoopt i.p.v. tijd ... jah ... vergeet rust dan maar als de deadlines scherper zijn dan 8u/dag toelaten eh. Daar heb je dan wss chance mee, want de VS is eerder gekend daarvoor dan voor 'rustig' of 'op 't gemak'.
Maar algemeen gezien kan ik niet klagen, ik denk dat ik minder werk dan de gemiddelde werknemer in België. Het is een werkgever die in tegenstelling tot de meeste Amerikaanse bedrijven wel sterk inzet op het welzijn van het personeel. Vandaar ook die ongelimiteerde vakantiedagen, maar in de praktijk merk je dat, omdat je juist heel flexibel kan zijn in je uren, mensen vaak minder verlof pakken.Ik heb wel al deftige dagtarieven voor PHP-developers zien passeren hoor maar het staat inderdaad niet super hoog aangeschreven. Zeker WordPress niet.En vergeet ook niet dat het een tewerkstelling is in PHP/Wordpress. In BE ga je daar echt wel het grote geld niet moeten zoeken, dus in BE zal hij vrijwel gegarandeerd minder hebben.
Sinds januari 2021 is de bijdrage van de sociale bijdragen aan het pensioen van zelfstandigen gelijkgetrokken naar dat van werknemers, dus in mijn geval valt dat heel goed mee. Het enige waar je geen recht op hebt is een werkloosheidsuitkering/ziekteuitkering. Maar daar kan je ook een verzekering voor nemen.Ja netto is het goed in vergelijking met een werknemer, maar hij is zelfstandige he die moeten meer verdienen om andere zakent en compenseren toch?
Maar moesten jij of je Belgische collega's als werknemers bestempeld worden en jullie zitten hier al een paar jaar dan zou je opdrachtgever als gevolg daarvan ook heel waarschijnlijk geacht worden hier actief te zijn en hier dus een vaste inrichting te hebben (waarop ze dan ook vennootschapsbelastingen zouden moeten betalen). Het maakt het praktisch wat moeilijker voor de fiscus maar juridisch gezien verandert dat niets.Wel, het allerbelangrijkste hier ook is dat ik voor een Amerikaanse klant werkt, zonder entiteit in de Europese Unie. Ze kunnen die niet verplichten om sociale bijdragen et al te betalen want ze zijn hier niet actief.
Qua groeipotentieel in de ladder geen. De klant waarvoor ik werk heeft een redelijk vlakke hiërarchie. Je hebt simpelweg developers, senior developers (ik), partners (hebben aandelen denk ik) en dan de CEO/hoofdeigenaar.
Goh ... niet noodzakelijk. Vergeet niet dat anno 2021 je wel wat mogelijkheden hebt waar je uw tijd wereldwijd kan verkopen eh. Of uw prestaties eerder. Zaken zoals Upwork.Maar moesten jij of je Belgische collega's als werknemers bestempeld worden en jullie zitten hier al een paar jaar dan zou je opdrachtgever als gevolg daarvan ook heel waarschijnlijk geacht worden hier actief te zijn en hier dus een vaste inrichting te hebben (waarop ze dan ook vennootschapsbelastingen zouden moeten betalen). Het maakt het praktisch wat moeilijker voor de fiscus maar juridisch gezien verandert dat niets.
Maar als je hier in België werknemers hebt dan heb je hier ook een vaste inrichting. Zolang het echt om freelancers gaat is dat geen issue, want een opdrachtgever van een freelancer heeft normaal gezien geen sociaalrechterlijke verplichtingen, maar als de fiscus oordeelt dat het niet om freelancers maar om werknemers gaat, en de opdrachtgever (nu werkgever) had geen onderneming in belgië dan zal hij dat voor fiscale oogpunten geacht worden nu wel te hebben en wel aan alle verplichtingen moeten voldoen die dat met zich meebrengt.Goh ... niet noodzakelijk. Vergeet niet dat anno 2021 je wel wat mogelijkheden hebt waar je uw tijd wereldwijd kan verkopen eh. Of uw prestaties eerder. Zaken zoals Upwork.
Uiteindelijk kan je op die manier als Belg inschrijven/solliciteren voor werk in de VS e. Net zoals iemand in pakweg India dit kan.
Je hoort/leest er niet altijd positieve ervaringen over, maar 't is perfect mogelijk.
Nu ... 'k zie dat dus echt niet gebeuren dat een bedrijf dat via die weg een 'freelancer' inhuurt zich überhaupt iets gaat aantrekken van de Belgische sociale zekerheid. Da's uw eigen probleem.
Misschien even vermelden dat ik geen andere Belgische collega's heb.Maar moesten jij of je Belgische collega's als werknemers bestempeld worden en jullie zitten hier al een paar jaar dan zou je opdrachtgever als gevolg daarvan ook heel waarschijnlijk geacht worden hier actief te zijn en hier dus een vaste inrichting te hebben (waarop ze dan ook vennootschapsbelastingen zouden moeten betalen). Het maakt het praktisch wat moeilijker voor de fiscus maar juridisch gezien verandert dat niets.
Ja, daar zit een verhaal achter. De plugin waaraan ik aan werk was vroeger eigendom van een Amerikaanse vriend van me. Ik droeg er heel af en toe wat code aan bij op vrijwillige basis tijdens mijn studies. Eerder als bedankje omdat ik met hem af en toe op reis ging en hij dan het merendeel betaalde.Dus na 1 jaar ben je al senior?
Ik heb gelukkig een team lead waar ik enorm veel van bij leer en naar opkijk. Ik geloof oprecht dat ik zonder hem niet zou staan waar ik vandaag stond dus ik ga absoluut akkoord met je.Belangrijker dan het geld dat je nu verdient ,is het de eerste jaren (en daarna) vooral van belang dat je veel bijleert en ervaring opdoet. Die ervaring gaat zich met de tijd automatisch vertalen in een hoger tarief. Je leert ook het meeste van meer senior collega's dus hoe sterker het team waarmee je je kan omringen, hoe beter. Ik
heb al vaak beter betaalde opdrachten laten gaan omdat er minder potentieel inzat, wat zich later in mijn carriere zou wreken.
Met alle respect maar dat is wel op en top schijnzelfstandigheid eh
Pas op ik vel daar geen waardeoordeel over. Ik benoem de zaken zoals ze zijn. Die loophole bestaat dus ja deze wordt uiteraard gebruikt. Daar kan jij persoonlijk weinig aan doen.
Maar ik vind wel dat we die zaken ook moet kunnen benoemen zoals ze zijn.
Omdat hierdoor zoals @mac-bc anderen de dupe zijnWho cares dat hij schijnzelfstandige is? Zelfstandige met de voordelen van een loondienst, 100% thuiswerken en flexibiliteit, en daarbovenop nog eens dik verloond.
Enjoy mate. Ik kan er enkel van dromen![]()
Kan nochtans perfectEen zelfstandige die niet hard zou moeten werken, maar wel meer zou moeten verdienen dan een werknemer. Da's een vreemde combinatie.